Tips gevraagd bij kopen shet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missmama

Tips gevraagd bij kopen shet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:06

Wij gaan naar een shet voor onze dochter kijken, het is een veulen (geboren 3 mei 2009).
Kunnen jullie me tips geven waar ik goed op moet letten voordat we haar kopen?
Op de foto vind ik haar er goed uitzien, maar aangezien het alweer wat jaartjes geleden is
dat ik paard heb gereden wil ik graag wat tips!

Sodeletuut

Re: Tips gevraagd bij kopen shet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:07

Dierenarts meenemen als je hem wilt kopen! :)

missmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:12

Serieus? Zijn er dierenartsen die dat doen?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:12

idd. zoveel mogelijk meningen over het paardje horen en laten keuren..
maar is het wel een goed plan om een veulen te kopen als je al een paar jaar niet 'gereden' hebt? Niet aanvallend bedoelt natuurlijk...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:14

Ik denk dat ze bedoeld dat je m moet laten keuren.
Heb zelf 2 weken geleden een shet veulen gekocht en niet laten keuren. Ze hoestte op dat moment maar later die week al minder dus dacht het gaat wel over ik neem dr mee. Had ik nooit moeten doen ze staat nu met een longontsteking.
Dus iig het veulen niet meenemen wanneer je denkt dat het iets mankeerd ook al issie nog zo lief en schattig :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:15

even kijken of de tandjes recht op elkaar staan,
kijken of ze goed op de beentjes staat, nette hoefjes heeft (geen bokhoefje),
onder de staart kijken of het wel echt een merrie is :P
je kan kijken wat het karakter is van de moeder, vaak neemt een veulen bepaalde karaktertrekjes over,
navragen of ze een paspoort heeft,
meer kan ik niet verzinnen, ik vind voor het kopen van een shetlandponyveulen het meenemen van een dierenarts wel wat overdreven, zoveel kan er niet mis zijn met een veulen.
dan kan je beter een kennisje meenemen die er kijk op heeft.
je merkt zelf wel of je er een klik mee hebt, zo niet, veulens en pony's genoeg te koop,
ik zou je willen aanraden niks te overhaasten!
Laatst bijgewerkt door Marigold op 03-10-09 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

missmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:15

Is niet voor mezelf, ik ben te groot voor een shet.
Is voor mijn dochter. We gaan hem op stal doen bij mensen die ons gaan helpen om haar in te rijden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:17

duurt alleen wel minimaal 3 jaar voordat je de pony kan inrijden he ;)
en dan is het af te wachten of ze braaf genoeg is.
pas echt op met het kopen van een veulen als je niet genoeg ervaring hebt, slecht gedrag aanleren is niet moeilijk, het afleren wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:17

Vind een DA meenemen nogal overdreven...gok dat het niet echt om een dure shet gaat en dan ben je dus nog meer geld kwijt aan de DA dan aan de shetlander zelf :+

Waar je op moet letten is dat het diertje dus gewoon 'happy' oogt. Dus niet lusteloos o.i.d. (ongezond dus) eruitziet. Verder even kijken of hij/zij normaal loopt en natuurlijk of het klikt :D

Veel plezier ermee!

missmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:18

Zoals ik zei: we gaan het niet zelf doen, we zetten haar op stal bij mensen die dat kunnen en doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:18

missmama schreef:
Is niet voor mezelf, ik ben te groot voor een shet.
Is voor mijn dochter. We gaan hem op stal doen bij mensen die ons gaan helpen om haar in te rijden.

Hoop dat je wel wacht tot het veulen minstens 3 jaar oud is?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:19

Vooral even kijken naar papa en mama van de shet. Heb ook een schat van een beesie gekocht toen 'ie dat jaar ook geboren was,
bleek dat 'ie zomereczeem heeft :+ Moeders stond erbij, maar heb er op dat moment écht niet op gelet, was helemaal in de war door
zijn Arabierenstaart-draf-hobbel :=

Vooral gewoon even goed de bovenstaande punten van de bokkers doornemen en je niet laten verblinden door de schattigheid zoals
ik dat heb gedaan :+

(misschien kun je ook een 3jarige kopen, of een wat oudere die 't al kent?)

missmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:21

Bizzybijtje: hoezeo gok je dat het niet om een dure shet gaat?Het is geen shet van 100 euro als je dat bedoeld, ze is wel wat duurder.

NHevaVD: we willen ook eigenlijk een 3-jarige of wat ouder, maar zijn nog geen één tegen gekomen waar we echt van zeggen: ja.
Ik vind het aanbod niet echt veel e varierend.

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:21

@missmama, als je nu dat veulen koopt duurt het nog minstens 3 jaar voordat je kan beginnen met inrijden (of laten inrijden). Ik weet niet hoe oud uw dochter is maar hoe moet er ook aandenken dat ze tegen die tijd zo gegroeit is dat ze niet meer op de shetlander past. (shetlanders kunnen veel gewicht dragen, maar als je benen over de grond hangen rijdt het niet zo lekker ;) )

missmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:23

Mijn dochter is 5.

Nogmaals: ik vraag tips om een shet te kopen.
Niet hoeveel gewicht een shet aankan etc, dat weet ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:24

missmama schreef:
Bizzybijtje: hoezeo gok je dat het niet om een dure shet gaat?Het is geen shet van 100 euro als je dat bedoeld, ze is wel wat duurder.

NHevaVD: we willen ook eigenlijk een 3-jarige of wat ouder, maar zijn nog geen één tegen gekomen waar we echt van zeggen: ja.
Ik vind het aanbod niet echt veel e varierend.

Kun je beter verder zoeken, want dit is dus eigenlijk toch ook niet wat je zoekt :) ?
En inderdaad, over 3 jaar kan je dochter flink gegroeid zijn en er niet meer op passen....

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:27

JudithhM schreef:
@missmama, als je nu dat veulen koopt duurt het nog minstens 3 jaar voordat je kan beginnen met inrijden (of laten inrijden). Ik weet niet hoe oud uw dochter is maar hoe moet er ook aandenken dat ze tegen die tijd zo gegroeit is dat ze niet meer op de shetlander past. (shetlanders kunnen veel gewicht dragen, maar als je benen over de grond hangen rijdt het niet zo lekker ;) )

Ben ik het mee eens. En daarnaast is het voor je dochtertje niet veel leuker om een volwassen al iet wat doorgereden shet te kopen, die pikt dat jou onervaren dochter op hem/haar leert rijden. Lees nu dat je dochtertje 5 is..............past ze er dan nog op als ze 8 is? Das wel een grote gok.....toch? Is een A-pony niets?

Ik zou persoonlijk niet voor een veulentje gaan, maar om een pony waar ze wat aan heeft. Veulen hoort nu voorlopig nog 2,5 jaar lekker op de weide.

Mocht je nog steeds enthousiast zijn;
- Tandjes controleren
- Controleren op scheve beentjes en algemene houding
- Klinisch keuren.............tja bij een shet........ik weet het niet.

Edit: tekst aangepast
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 03-10-09 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:28

misschien moet je dan gaan kijken naar wat grotere pony's?
welshjes zijn ook erg leuk..en daar kan je dochter waarschijnlijk langer p;ezier aan beleven

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:29

U kan ook voor een leuk welsh ponytje gaan, die goed beleerd is en waar u dochter wat van kan leren. Sorry dat het een beetje offtopic is.
Welshen zijn over het algemeen wat groter, en heeft u een langere tijd plezier van.

@lisisanne , zelfde idee ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:30

Denk dat je dochtertje het vast meteen geweldig vind om aan de slag te gaan, misschien toch maar wat langer de tijd nemen
totdat je net díe shet tegenkomt die je eigenlijk graag wou? Een veulentje heeft gezelschap nodig én is nog vollop in ontwikkeling... :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:33

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:37

@linda_arnold, zoiets bedoelde ik nou :)

missmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:45

Bedankt voor alle tips en adviezen, maar wij gaan toch voor een shet, die wil ik al lang en mijn dochter ook sinds ze op haar 3e op een shetlander heeft gezeten.
Om te beginnen vind ik een shetlander ook wel het beste, en we hebben nog een zoon die jonger is dus met een shet kunnen we wel even voort.

We gaan trouwens ook niet direct de eerste de beste kopen hoor, we gaan rustig kijken. Ik heb al zoveel advertenties bekeken en bij dit shetje hadden we meteen een goed gevoel. Vandaar dat we uitweken naar een veulen.

We gaan weer verder zoeken, als iemand nog een leuk 3 jarig, bereden, merrie, (voorkeur bont vos) shetlander tegenkomt, schofthoogte tegen de 1 meter, dan lees ik dat graag!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:48

missmama schreef:
Bedankt voor alle tips en adviezen, maar wij gaan toch voor een shet, die wil ik al lang en mijn dochter ook sinds ze op haar 3e op een shetlander heeft gezeten.
Om te beginnen vind ik een shetlander ook wel het beste, en we hebben nog een zoon die jonger is dus met een shet kunnen we wel even voort.

We gaan trouwens ook niet direct de eerste de beste kopen hoor, we gaan rustig kijken. Ik heb al zoveel advertenties bekeken en bij dit shetje hadden we meteen een goed gevoel. Vandaar dat we uitweken naar een veulen.

We gaan weer verder zoeken, als iemand nog een leuk 3 jarig, bereden, merrie, (voorkeur bont vos) shetlander tegenkomt, schofthoogte tegen de 1 meter, dan lees ik dat graag!

Ok :) Er is uiteraard ook niets mis met een shet, maar een bereden, ouder beestje is denk ik toch het best. Weet wel dat een bonte
shet meteen (heel) wat duurder is omdat het volgens mij toch wel erg gewild is ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:48

Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 03-10-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt