vraagjes over 2 mini's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natascha32

vraagjes over 2 mini's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 18:45

Hoi,

Ik heb onlangs 2 mini's overgenomen van de vorige eigenaar van ons huis. Hij heeft ze hier een jaar of 4 laten lopen als grasmaaiertjes en wou ze weer verkopen. Toen heb ik ze overgenomen. Het is een hengstje van 5 jaar ingeschreven bij NMPRS en een merrie ingeschreven bij het appaloosa stamboek. De merrie heeft een stokmaat van 85 cm en is 6 jaar. Vraag 1: Kun je hier een kindje op laten rijden of zijn ze hier niet geschikt voor?
Ik heb de vorige eigenaar niet gehoord over veulentjes, maar de kans zou toch groot moeten zijn dat ze een keer drachtig moet zijn (geweest)?
En dan nu de laatste niet onbelangrijke vraag: Ik heb een haflinger kruising gekocht en die wordt volgende week gebracht. Het is een merrie van 8 jaar. Kan ik haar na even wennen bij zo'n hengstje neerzetten of krijg je dan hele rare taferelen??

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:58

merrie bij een hengstje inzetten is niet zo verstandig, ze kan er drachtig van raken, en dan heb je een kruizing veulen na een jaar, waar wellicht helemaal geen markt voor is.
op de pony van 85 cm kán op zich wel een klein kindje zitten, maar wen de pony er eerst wel aan.
weet je zeker dat het hengstje geen ruintje is? (aangezien de merrie geen veulen heeft)

natascha32

Re: vraagjes over 2 mini's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:06

Nou, ik dacht als je wat ziet hangen aan de achterkant dat het dan een hengst is en dat er bij een ruin niks te zien is. Maar of dat zo is weet ik eigenlijk niet. misschien kun jij me vertellen waar ik het aan kan zien?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:10

als hij behalve een schacht ook ballen heeft is het een hengst.
als hij alleen een schacht heeft (een soort driehoekige vorm, waar zijn geslachtsdeel in zit), waar niks achter hangt, dan is het een ruin.
je zou kunnen overwegen hem te laten castreren, dan kan het hele clubje straks bij elkaar.
wel na het castreren de hengst ongeveer 2 maand apart houden van de merries, want in die tijd kan hij nog vruchtbaar zijn.

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:15

Ja, dan is het dus duidelijk een hengstje. Wel vreemd dan dat de merrie geen veulens heeft (gehad).
Nog een (misschien wel hele domme) vraag: Kan zo'n mini die kleiner is dan 85 cm wel bij een merrie van 1,48 komen?!

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:18

Uh,..hij niet, maar de merrie kan er wel voor zorgen dat hij er bij kan komen!
Heb echt grote merrie's zien gaan liggen voor een klein hengstje als ze echt mega hengstig zijn.
Wedden dat hij er dan bij kan?
Lijkt me niet zo'n goed idee dus!

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:20

haha, ja, zo kan het natuurlijk ook. Toch een beetje domme vraag dus. Wat zou een castratie dan kosten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:20

Een echt hengstige merrie gaat rustig liggen voor een klein hengstje als dat nodig is. Daarbij kunnen ze elkaar ook lelijk verwonden.
Dus pas bij elkaar zetten als het hengstje gecastreerd is.

Castreren kan voor 50 euro bij een castreur. Tot zo'n 500 euro bij de VA op tafel.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:22

Geen domme vraag hoor, je denkt er alleen niet over na als je het niet weet. Maar zodra je het hebt gehoord, weet je dat het wel kan,.
De kosten liggen (net als wat Dennis al aangeeft) erg uit elkaar.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:24

na de castratie zijn ze ook nog zo'n 6 tot 8 weken vruchtbaar.

maar als het al een hengstje is, dan zou de mini-merrie ook goed drachtig kunnen zijn. staan die al lang bij elkaar?

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:30

Ja, al zeker 3 a 4 jaar staan ze bij elkaar.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:39

is opzich wel prettig als je weet wat je koopt :')

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 11:17

We hebben besloten om ze te verkopen en dan een shetlander ruin of merrie aan te schaffen. Bedankt voor jullie antwoorden!

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:12

Succes bij het verkopen en zoeken naar een andere geschikte pony/paard.