Mini Veulen.. inschrijven??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UniQueU2

Mini Veulen.. inschrijven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 14:43

Hoi,
Ik heb even een vraagje, ik heb pasgeleden een mini hengst veulen gekocht.. op dit moment nog geen 60 cm hoog.. De kleur is een panterbontje..
We hadden hem gekocht en toch vind ik hem nu zo mooi dat ik er keuringen mee wil gaan doen, maar daarvoor moeten ze een stamboom hebben.. Ik weet alleen wie de ouders (veerle & brent) zijn van mijn pony, de opa (bonfire) en de oma (oilily). Weet iemand hoe ik dat kan regelen?

Weet iemand toevallig ook waar ik hem kan registeren voor dekhenstje? (als hij natuurlijk groter is) of hoe ik er een stamboom bij zou kunnen maken/krijgen?
Zodat ik mee kan doen aan keuringen en dat het gewoon een geregistreerd dekhengstje wordt?

Alvast Bedankt!!

Dennis

Re: Mini Veulen.. inschrijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:04

Hebben een van zijn ouders papier? Dan zou je DNA kunnen trekken en bij het NMPRS het proberen.
Zijn zijn ouders niet geregistreerd is er geen mogelijkheid. Wil je hem nog laten keuren zou je hem dan kunnen castreren en bij het NMPRS keuren.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:29

zijn oma zou 2e premie hebben gehaald.. ze heet oilily en was een zwarte merrie. Dat zou ze gehaald moeten hebben in 2002/2003. Maar hier kan ik eigelijk zo goed als niks over vinden..

Castreren is eigelijk niet echt een optie... omdat ik er echt mee wil gaan fokken, dat is eigelijk een beetje het hoofddoel.. maar zoiets is leuker als er natuurlijk wel een papiertje bij zit. ipv een paardenpaspoort waar eigelijk niks instaat...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:31

Fokken zonder papier, dat bestaat niet. Dat is vermeerderen voor de slager, door mensen die dat in hun hoofd halen ligt de markt op z'n gat en gaat er zo enorm veel naar de slager. Ik ben daar misschien erg fel op, maar ik heb er echt geen goed woord voor over.

Aan de gegevens die je nu geeft heb je weinig. Je zult de volledige naam van de ouders moeten hebben en daarbij een plukje haar.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:41

naja ik vind dit nogal een hele raar antwoord.. ik ben er zelf ook niet voor dat mensen hun paarden naar de slager brengen etc.. maar ik vind het een leuk veulen en probeer er iets bij te krijgen zodat hij misschien geregisteerd kan worden.. Als er echt mensen geintereseerd zijn dan merk je dat snel genoeg. echte paarden mensen brengen hun beestje niet naar de slager.. maar goed aan zo een antwoord heb ik weinig..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:49

F-AM --> sMP

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:57

Ik zei ook:
Dennis schreef:
Aan de gegevens die je nu geeft heb je weinig. Je zult de volledige naam van de ouders moeten hebben en daarbij een plukje haar.

Maar als jij 40 veulens in een jaar hebt(is niet eens raar bij grotere fokkers) moet je wat verkopen. En mensen dekken met papierloze hengst waardoor de markt op zijn gat ligt dan moet je wat. Of je wilt of niet is het een feit dat door mensen zoals jij er heel veel pony's bij slager belanden.
Ik zou dit niet op mijn geweten willen hebben en dek daardoor enkel goede merries met top hengsten, en maar 2 of 3 merries per jaar, en niet al mijn merries zoals gebruikelijk is.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:00

naja ik ben het er niet mee eens.. en ik ben gewoon een particulier iemand die een pony`tje heeft en daar wel is veulentjes van wil.. dus echt een groot fokbedrijf is het nou ook weer niet.. verder zal het ook meer voor mijn eigen merries zijn.. Ik kan er ook niet aandoen dat ik geen top hengst heb of geen top merries.. die luxe heb ik nou eenmaal niet.. verder gaat het bij mij meer om het karakter van die beestjes..
met of zonder papieren intereseert me niks.. maar ik wil bij dit veulen proberen er iets bij te krijgen..

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:25

Ik sluit me geheel bij dennis aan. Papieren van de ouderdieren achterhalen is imo een must. En een goede hengst is geen luxe, voor een dekking van de beste NSPS hengsten in Ned. betaal je nog geen 200 euro per dekking.

Voor je gaat fokken met welke hengst dan ook vind ik dat je minimaal verplicht ben aan de toekomstige veulens om de hengsten eigenlijk ook de merrie vet. te laten keuren. Er worden veel te veel slechte tot zeer slechte pony's gefokt onder het mom van hoe kleiner hoe beter, en de leuke kleurtjes.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:33

ja dat snap ik.. maar ik vond het hengstje gewoon leuk, dus wilde deze graag hebben, maar ik probeer er gewoon iets bij te krijgen. THATS ALL..

maar goed het enige wat ik wilde weten was hoe ik er iets bij kreeg en of ik er keuringen oid mee kan doen, reacties over vermeerdere voor de slager etc hoef ik niet, iedereen heeft daar zo zijn mening over.. ik vraag alleen informatie

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:42

UniQueLady schreef:
naja ik vind dit nogal een hele raar antwoord.. ik ben er zelf ook niet voor dat mensen hun paarden naar de slager brengen etc.. maar ik vind het een leuk veulen en probeer er iets bij te krijgen zodat hij misschien geregisteerd kan worden.. Als er echt mensen geintereseerd zijn dan merk je dat snel genoeg. echte paarden mensen brengen hun beestje niet naar de slager.. maar goed aan zo een antwoord heb ik weinig..

Het is wel realiteit ookal klinkt het hard. Van papierloze shetten zijn er 13 in een dozijn en die zijn echt niets waard. Als je geluk hebt verkoop je veulens aan liefhebbers maar dan heb je het over prijzen van max 80 voor een hengst en max 150 voor een merrie, pas als de veulens echt heel bijzonder klein en mooi zijn krijg je er meer voor maar daar moet je niet op rekenen.
En je hebt het over echte paardenmensen; als jij niet de eigenaar bent van de merrie kun je daar niets over zeggen, het enige wat je kunt doen is veel dekgeld vragen wat zal resulteren in 0 dekkingen. Zowieso zul je bij een papierloze hengst nauwelijks merrie's krijgen omdat de mensen met een merrie vaak zelf een hengst hebben of de hengst van de buren gebruiken.

Dus je kunt er beter papieren bij aanvragen, verstandigst lijkt me om contact op te nemen met de vorige eigenaar/fokker, die kan je vast wel verder helpen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:49

anneliesdj schreef:
maar dan heb je het over prijzen van max 80 voor een hengst en max 150 voor een merrie,

Dat zijn (door dit soort vermeerderaars) helaas vaak al de prijzen voor pony's MET papier.
Bij een merrie kan je net de kosten er uit halen van het chippen, paspoort enzo. Bij een hengstje breng je er een berg geld achter aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:02

Ik heb het ook over maximalen. Goede kennissen van mij handelen ook en daardoor blijf ik nog een beetje op de hoogte :)
Gemiddelde ligt momenteel op 30-40 voor een hengst en 90 voor een merrieveulen, veulens met een kleurtje zijn al meer waard en aangezien die van ts ook een kleurtje heeft noem ik dus bovenstaande prijzen ;)

Wat met papier waard is weet ik niet maar ik ben al langere tijd op zoek naar een leuke merrie en heb nog nooit iets gevonden onder 400,- dus ben benieuwd waar jij die prijzen vandaan haalt :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:09

Zonder verder uit te wijden een heel simpel antwoord op je vraag:
Kan je je hengstveulen bij een willekeurig stamboek aanbieden op de HK?
Nee.
TENZIJ minimaal 1 directe ouder bij een stamboek geregistreerd is

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:17

oke ik ben er achtergekomen dat de oma van mijn hengstje dus oilily van Roxenisse is. Maar goed, ik heb al antwoord op mijn vraag gehad

ik moet de ouders en mijn veulen laten keuren, als ze goed gekeurd worden komen hun namen in het paspoort en kan ik meedoen aan een veulen en enter nationale keuring. volgens het appaloosa stamboek.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:26

precies, maar verwacht niet dat je hem makkelijk goedgekeurd krijgt bij het Nas.
Daar gaat veel aan vooraf...

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:27

oke ik zal nog wel is vragen wat er allemaal van verwacht wordt wat hij dan moet kunnen en waar ze op letten.. als ik denk dat het wel lukt dan zien we wel verder..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:31

dat is het NAS idd. NSPS kan je zowiezo vergeten ivm de stippels, en NMPRS moet je minimaal 1 ouder op papier hebben.
Ik snap alleen niet dat je dit niet informeert voor je wat koopt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:36

Als ik het goed heb wil het Nas ook alles op papier hebben.
vind het zoals stef zegt ook niet echt een doordachte keuze.
daarnaast ,... gewoon een vraagje... waarom fokken met een hengst zonder papier ( mogelijk in aanvraag, maar dan nog niet ggk ) als de dekkingskosten al laag liggen bij al wel ggk hengsten ?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:51

Bij het NAS zal hij idd nooit goedgekeurd worden daar willen ze een volledige stamboom, dus zal nooit verder komen als hulpboek.
NMPRS moet je idd minimaal 1 ouder op papier hebben.
Dus moet je idd de ouders registeren, paspoort, chip, keuring, en daarna DNA doen 50 euro per paardje.
Afstamming word ook alleen overgenomen als de dieren DNA getest zijn en vader moet goedgekeurd zijn bij een erkend stamboek.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:26

Dennis schreef:
anneliesdj schreef:
maar dan heb je het over prijzen van max 80 voor een hengst en max 150 voor een merrie,

Dat zijn (door dit soort vermeerderaars) helaas vaak al de prijzen voor pony's MET papier.
Bij een merrie kan je net de kosten er uit halen van het chippen, paspoort enzo. Bij een hengstje breng je er een berg geld achter aan.

Idd, als je een zwart hengst veulen hebt en je wil hem netjes volledig stamboek hebben....dan kost het veel meer dan het veulen ooit op zal brengen. Een goede fokker zorgt dat er gewoon altijd een goed volledig papier bij zit.
Een dekking kost tegenwoordig (incl stalling/weide) al gouw 150 euro, dan heb je de kosten van het chippen + paspoort+ volledig papier er bij, 35 euro. En dan de hoefsmid voor minimaal 1x bekappen: 20 euro. Dus voor een veulen ben je zeker al 205 euro kwijt voordat je hem verkocht hebt.

Met het fokken met een papierloze hengst moet je ook denken aan alle erfelijke gebreken die je meefokt.
Bij het NSPS word zeer streng op gebreken gekeken en alles wat niet goed is word niet opgenomen in het stamboek en word niet meer mee gefokt (tenminste de goede fokkers doen dat niet!)
Erfelijke gebreken kan varieren van overbeet, Onderbeet, verkeerde beenstanden en niet te vergeten de beruchte knieproblemen. Bij een papierloze shet weet je noooooit of dat er achter zit. En knieproblemen is wel er ergste wat je een veulen kunt meegeven.
Dat wil je toch zeker niet?
Wil je fokken?? Zoek dan een goed merrie op en laat die dekken door een goedgekeurde hengst.
Ga niet zitten knoeien met een papierloze hengst omdat jij hem zo mooi vind. Denk ook aan de veulens!!

En denk ook aan de kosten die je allemaal gaat krijgen he, als je DNA laat trekken, nieuw paspoort, nieuw papier....
Van dat geld kun je een mooi veulen kopen met leuk papier, waar je mee keuring kan lopen!!

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:27

Wat is eigenlijk de reden dat dit hengstje geen papier heeft?
Misschien had de fokker ook al gezien dat het niks zou worden met dit hengstje.
En uiteraard heeft TS een geweldig hengstje want zo denkt bijna iedere eigenaar over hun eigen paardje.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:01

stef schreef:
dat is het NAS idd. NSPS kan je zowiezo vergeten ivm de stippels, en NMPRS moet je minimaal 1 ouder op papier hebben.
Ik snap alleen niet dat je dit niet informeert voor je wat koopt

bij mij is fokken niet de hoofdzaak waarom ik hem gekocht heb, voor mij is het gewoon leuk.. maar probeer er wat bij te krijgen.. thats it
de hoofdzaak waarom we heb gekocht hebben is als maatje voor me andere shetlander die hier alleen stond, misschien dat hij uit eindelijk ook voor de kar gaat.. en een keer een paar dekkingen ermee doen dat is bijzaak...

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:24

UniQueLady schreef:
Castreren is eigelijk niet echt een optie... omdat ik er echt mee wil gaan fokken, dat is eigelijk een beetje het hoofddoel.. maar zoiets is leuker als er natuurlijk wel een papiertje bij zit. ipv een paardenpaspoort waar eigelijk niks instaat...

Uhhh, nou ga je je eigen een beetje tegenspreken volgens mij. Dit hierboven schreef je eerst....

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:06

Even hier ook mijn zegje over doen, ik vind dat als je kleinschallig (héél kleinschallig) puur voor de hobby 1 keer een veulenje wilt fokken dat dit niet noodzakelijk slecht is. Meestal hou je dat beestje dan toch zelf. En als je het wegdoet en het beestje heeft geen papier dan is dat meestal goedkoop en hou je contact met die eigenaars. Niets van slachthuis erin volgens mij. Maar als je centen wilt verdienen dan moet je paarden met papieren aanschaffen en blijf je het als hobby doen, geen probleem. Begin je echter zoals de grote fokker, met 40 veulens op een jaar zoals hier iemand zegt, dan zullen er daar véél meer naar het slachthuis van gaan dan van die hobbyfokker. Particulieren die gewoon uit plezier een pony kopen willen niet veel betalen en geven niet om papier en het beestje zal graag gezien worden en goede thuis hebben. Heb je een broodfokker dan gaat die de 'mindere kwaliteit' de moeite niet vinden om te verkopen, brengt niet veel op en zijn naam is ermee om zeep want dan is het dat is die fokker met dat iets minder veulen, dus dat veulen zal eerder in alle stilte naar de slacht gaan.

Mijn eigen mening hierover, hopelijk krijg ik nu geen boze reacties. Meningen verschillen. Hou daar rekening mee. Ikzelf zou niet fokken met een paardje als het nergens is ingeschreven, zeker geen hengst. Maar niemand heeft het recht om direct te zeggen dat al die zijn veulens regelrecht naar de slacht gaan want dat is ook niet echt waar hé.