Te dik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Radosny

Te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:28

Ben sinds een week of 4 in het bezit van een shetlandertje :D gekocht van Smurfjee hier op bokt.
Ze staat in een vrij kale wei en krijgt 2x per dag slechts een laagje brokken (in een voerschep) maar ik heb het idee, dat ze al een stuk dikker is geworden :o wat vinden jullie?

Foto gisteren
Afbeelding

Foto van de 1ste dag:

Afbeelding

Iemand anders tips om haar goed op gewicht te houden? Misschien zo'n korf, zodat ze niet teveel kan eten?
Ben benieuwd!

_rocco_

Re: Te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:01

persoonlijk zou ik een shetlander nooit brokken voeren tenzij het een drachtige merrie is of hij of zij het om een andere reden nodig heeft. Zeker in de zomer (gras groeit) zou ik ze geen brokken geven

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:05

Misschien is het een idee om aan Smurfjee te vragen hoe die voerde? Vaak hoef je deze pony's weinig tot geen brokken te geven en is op het land alleen staan voldoende. Daar zou ik ook eerder voor kiezen, dan wel brok te gaan voeren en ze dan met korf op het land te zetten.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:12

Mijn pony groeit al als ze brokjes ruikt, laat staan dat ze het ook nog krijgt :))
Maar ik zou ook een shetlander geen brokken voeren. Mits het drachtig is of te mager is en goed in het werk staat.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:14

Ze is idd dikker geworden. De brokken zou ik idd stoppen. 2x per dag brokken voor een shet is best veel. Gras & hooi is al genoeg. Evt kan je een handje brokken na het rijden/longeren/mennen geven als beloning ofzo?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:16

Ik zou die brokken ook weglaten
maar als je toch iets wil geven een handje muesli eiwitarm van pavo bv

roos247

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:36

ik zou zelf ook geen brokken geven maar een pluk kuilgras of hooi
en mee gaan rijden wandelen of longeren (vrijheid dressuur is ook leuk)

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:50

nou, ze is nog maar 1 jaar, vandaar dat ik nog nix met haar doe, op wat basisdingen na dan.. aan de hand lopen, stukje langs de weg etc. Ze krijgt ponybrok, echt een heel klein beetje, leek mij nodig voor de vitaminen? Heb niet veel ervaring met zulke jonge pony's.. Maar zal smurfjee eens vragen! Was ook mijn id al ;) thnx voor de reacties. En aan een graaskorf heb ik ook al zitten denken, maar kan nog niet veel vinden voor shetlanders, iemand een adres??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:53

kun je haar niet wat hooi bijvoeren?
leuke pony hoor!

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:58

Ja, een schatje he! :D Maar we hebben de paarden sinds kort op eigen grond staan, dus we zijn nog bezig met het uitzoeken van een goede leverancier van hooi, stro ed voor straks in de stallen, mocht er iemand suggesties hebben in de buurt dan hoor ik het graag!
Heb smurfjee een PB gestuurd, dus ff afwachten wat zij er van zegt!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:25

Ik denk dat je pony eerder "buikig" als dik is geworden. Ze heeft een grasbuikje gekregen. Als je zeker weet dat dit niet veroorzaakt is door een worminfectie kan het niet zoveel kwaad ze is nog in de groei. Als je het denk dat ze echt meer vlees krijgt dus zware hals geultje tussen de billen (gleutje op de rug is al wat ernstig te dik) kun je haar deels van het gras halen en vervangen door ouder hooi. Ik geef persoonlijk ook brokjes bij voor de vitamine, maar die kun je ook vervangen door vitaminekorrels, en bij mij krijgen de shetten 1 keer een laagje van de voorschep.

Je kunt voor jezelf ook elke maand even een foto van haar maken van opzij en van boven om het in de gaten te houden.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:16

@ fiona: bedankt voor de tip ;) Het is zeker geen worminfectie, ze is 3 weken geleden nog ontwormd, ga haar in de gaten blijven houden, en dat met de foto's is idd een goed id!
Ik zat ook te denken aan vitaminekorrels of van die brokken van pavo..

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:58

Net een PB terug gehad van smurfjee en bij haar kreeg ze nog meer dan bij mij := een half kilo biks op een dag, (het dubbele dus) een vrij kale wei, hetzelfde, en nog 2 plakken hooi, samen met mams.. misschien is mijn gras lekkerder :P

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:52

ik zelf geef mijn pony's lucerne gemixt met beetje kruidenmusli en het werkt erg goed bij me ene shet die ik net sinds mei heb want die was erg mager en mijn andere shet ziet er ook erg goed uit zie mijn profiel..

dus misschien kan je lucerne met musli geven ik geef allebei 2 handen van dat lucerne/musli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:05

weg met die biks, helemaal niet goed.
lekker het gras in want wat mij betreft mag er nog wel een laagje extra op deze ribbetjes komen.
grasbuikje is met een paar dagen weg, het moet nog even omgezet worden naar vlees/vet :D

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 23:18

thnx voor de tips ;)
@ Elinaa een extra laagje vet? := haha ben benieuwd of dat buikje nog wat wegtrekt :P

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:17