[stamboek vraag] vader van mijn pony niet zeker over papier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

[stamboek vraag] vader van mijn pony niet zeker over papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 21:02

Hallo,

Ik heb een vraag, kan je ergens alle geregistreerde shetlander hengsten vinden online?

Ik heb een mini shetlander, zonder papier, zijn moeder heeft wel papier en ik kreeg te horen dat zijn vader toch ook waarschijnlijk papier heeft... Alleen nu weet ik niet waar die pony is (ben al aan het uitzoeken) maar de kans dat hij niet meer leeft kan ook nog. Nu dacht ik misschien kan ik eerst online kijken of ik er wat over kan vinden.

Wat ik weet is dat hij Timmy genoemd werd, moorkop is, minimaat, fors gebouwd met veel behang.

Ik zou nog een foto kunnen zoeken en in scannen maar weet niet of dat helpt.

Is het dus mogelijk om online te zoeken?

Want als mijn pony in het stamboek kan moet ik van beide ouders papier hebben en dna, zoadat ze kunnen kijken of de match klopt.

Alvast bedankt voor het mee denken!

Dennis

Re: [stamboek vraag] vader van mijn pony niet zeker over papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:44

Er is geen complete site waar alles op staat.
Zal even in het fokverslag kijken voor alle nu nog dekkende mini moorkopjes.

Alco van Cornley 84 cm
Ollie vd eickenwal 80 cm (staat als blauwschimmel in het fokverslag, maar weet dat hij moorkop is)
osvaldo van stal fortuna 82 cm (staat als zwartschimmel op papier)
Urban van ons genoegen 83 cm (moorkop schimmel bont)

DNA trekken kan alleen als je ook haar van moeder kan bemachtigen en als vader niet goedgekeurd is moet je daar ook zelf haar van geven.
Als vader niet goedgekeurd is word jou pony enkel in het register opgenomen en niet in het veulenboek of stamboek.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 21:50

dankjewel !

Zijn moeder staat hier om de hoek, en daar heb ik het papier van gezien, dus daar kan ik sowieso haar van krijgen.

Zijn vader weet ik nooit of hij op keuringen is geweest ik weet ook niet zeker of deze nog leeft.

Maar als hij dat dus niet is, kan ik het inprincipe net zo goed niet doen?

Het is voor mij namelijk geen moeten, alleen leuk al zou ik er keuringen mee kunnen doen en naar van die officiele shetlander wedstrijden te gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:54

Met een register pony kan je ook naar de shetland indoor, ABOP lopen enzo.

Als zijn vader niet goedgekeurd is schiet het niet zo veel op.
Of je een register pony met ouders bekend heb of een register pony zonder ouders bekend, het blijft voor het stamboek een register pony (dus geen fok/keurings dier).

Als het wel een goedgekeurde dekhengst is kan je wel veulenboek papier krijgen(en daarmee naar de stamboekopname gaan om stamboek papier te krijgen).

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:00

Oke dus een registerpony mag daar wel aan mee doen? Ook als hengst zijnde? Want als eerste wilde ik het daar voor hebben, hoef niet zozeer een dekhengst te hebben, wel leuk maar geen moeten.

En hoe krijg ik mijn pony als registerpony? (even voor als ik zijn vader niet te vinden krijg en of deze al niet meer leeft)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:09

Shetland indoor met een hengst mag als je aan de sport eisen voldoe (minimaal 12 jaar en minimaal L met winst), maar is niet aan te raden, wedtrijd is erg krap opgezet.
ABOP kan wel prima, heb je de bak voor je alleen en kom je met losrijden ook niemand tegen.

Heeft je pony al een paspoort? Anders deze gewoon via het NSPS aanvragen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:12

Pony heeft een paspoort deze klopt aleen niet, toen over gebeld maar zeide van zonde van je geld. Dus nooit aangepast.

Oh dat zijn wel hoge eisen!

Hij is heel braaf hoor kan tussen de merries rijden zonder oog kleppen maar dat doen ze natuurlijk uit veiligheid.

Mag ik vragen wat een ABOP is?

Mijn pony is een mini van 82 en ik men er mee. maar weet niet wat dat inhoud!

Iig alvast bedankt voor de info tot nu toe :)

Maar begrijp ik het goed dat paspoort dan al register is?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:16

Als je een paspoort van het NSPS heb zit er als het goed is achter in een roze register papier in.

ABOP is gebruikstest van het stamboek, dan ohz en voor de wagen gereden worden.

Met de Indoor is het zo krap op gezet dat ik zelfs mijn super brave merrie buiten langs de weg los rij omdat het binnen te krap is en kinderen met pony's alle kanten op vliegen (je hengst kan wel braaf zijn, maar als er een hengstige merrie vlak voor je in de rem getrokken word zit je er wel tegen aan en of hij dan nog steeds braaf is weet ik niet ;), en dan is het niet eens jouw schuld).

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 12:45

Ik heb een paspoort van Product van vee, vlees en eieren, via welscob of iets, was niks van hem bekend bij die man dus alleen zijn naam en kleur is kloppend!

Ow op die manier krap opgezet, nee dat zou ik sowieso niks vinden! dan alleen maar gevaarlijk ! zonde dat dat dan zo is...

Iig bedankt voor de info, ik ga eerst nog even kijken of ik zijn vader kan vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:37

alleen pony's die niet door de stamboekopname komen krijgen een roze papiertje, de rest wat gelijk al register is heeft niks, alleen een paspoort.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:19

Elinaa schreef:
alleen pony's die niet door de stamboekopname komen krijgen een roze papiertje, de rest wat gelijk al register is heeft niks, alleen een paspoort.

Dat klopt niet, Dennis heeft ook een roze register papier. Met daarop dat alles onbekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:21

dat klopt zeker wel, ik heb hier meerdere papierloze pony's en één die wegens haar maat verzet is naar het register.
alleen sylv die dus te groot is heeft een roze papier, de rest heeft alleen een paspoort.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:39

Dennis is ook papierloos, heeft eerst enkel een paspoort gehad en toen later er wel een roze papier bij gekregen.

Kennis van mij heeft een stamboek merrie die geen blauw papier had. Premie stond in het paspoort, en papier heeft ze nooit terug gekregen nadat er van enkel papier naar paspoort over gegaan is. (is inmiddels wel weer opgelost en heeft woon een blauw papier er bij)