Hoefbevangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:09

Het is weer zover mijn verzorg shetlander is weer hoefbevangen :l.

Nu zegt de ene met hem gaan lopen en de ander zegt stil laten staan. (Ik spuit wel zijn beentjes af)
Hij staat nu op de wei. Ik heb wel tegen de eigenaar gezegt dat ze hem beter op stal kan zetten maar ze zegt dat hij in de wei iedergeval wel loopt (niet echt dus). Hij heeft wel een een graaskorfje. Ik was vanmiddag maar weer met hem gaan lopen maar volgens mij word het alleen maar slechter.

Dus Moet ik juist wel of niet met hem gaan lopen?
En zijn er nog andere dingen om te doen als hij toch op de wei moet blijven staan met best wel wat gras?'

Hij heeft het al best wel vaak gehad. Hij is zeker niet te dik er zit geen vet op. maar wel een supersuper dikke nek

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:14

Jazz is ook snel hoefbevangen. De eerste keer heel erg, zo erg dat de DA er ook bij kwam (3 soorten medicijnen gehad). Nu staat ze op een klein weitje met bijna geen gras ,elke dag een hand hooi en ze gaat het weiland op met een korf. Ze heeft er nog wel snel last van maar nu gaat het wel goed en stap ik zoveel mogelijk met haar.

Toen ze het de eerste keer was hebben we heel weinig met haar gestapt maar zodra ze weer redelijk kon lopen weer opgebouwd met stappen. Er is ook een centraal topic over hoefbevangenheid, ik zal de link even zoeken.

Succes ermee!

[BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Linsey_X

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:15

Die was iik ook al kwijt.
Maar ik heb heb het idee dat het elke dag erger word

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:16

Beter een paddock en alleen hooi voeren. Niet opstallen. Wat dat betreft heeft de eigenaar gelijk. Beweging is beter. Je kan best een klein stukje gaan lopen maar geen hele marathon. Misschien zou wat pijnstilling ook handig zijn. Ik heb mijn shet onlangs ook bevangen van de wei gehaald. Was nog nooit bevangen geweest. Ik heb hem verhuisd naar een schraal stuk land en hooi gevoerd. Binnen twee dagen liep hij al beter en binnen een week galoppeerde hij weer door de wei.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:18

Ik heb mijn shet op een kale wei staan, ze krijgt 3x per dag een berg hooi. Ik zou de pony op een kale wei of in een zandbak zetten met (oud) hooi. De pony beslist dan zelf of ze wil lopen of niet. Ook kun je zorgen voor nat zand, dat kan koelen en dat verlicht de pijn. Voorlopig zou ik ook niet gaan wandelen, pas als ie weer wat beter loopt en dan veel rechte stukken lopen en de bochten groot houden.

Moet hij perse op het gras blijven dan toch een graaskorf om.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:18

Linsey_X schreef:

Staat de shetter nu al op een stukje waar die niet kan eten? Of iig alleen hooi en niet te veel gras?
En hoelang heeft die er dan al last van?

Toen Jazz het was hadden we de Da dus gebeld en toen konden we medicijnen halen, bloedverdunners, Metacam, en een soort korrels die we moesten voeren. Toen verbeterde het al snel!

Edit: Dit is ook een handig stuk om te lezen:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6256
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 06-07-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:19

Je kunt ook zorgen voor wat wilgentakken. Dat heeft een ontstekingsremmend effect en ze vinden het vaak lekker ook. Verder is er een topic op bokt over hoefbevangenheid, daar staan ook veel handige tips in.

Edit: [BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:20

Inderdaad, het beste is een zandbak, nat zand is nog beter, en een flinke berg oud hooi, en verder helemaal niets bijvoeren.
Wandelen zou ik zelf niet doen, als ie zelf in een zandbakje kan rondlopen is dat genoeg.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:23

Pistasche schreef:
Linsey_X schreef:

Staat de shetter nu al op een stukje waar die niet kan eten? Of iig alleen hooi en niet te veel gras?
En hoelang heeft die er dan al last van?

Toen Jazz het was hadden we de Da dus gebeld en toen konden we medicijnen halen, bloedverdunners, Metacam, en een soort korrels die we moesten voeren. Toen verbeterde het al snel!

Edit: Dit is ook een handig stuk om te lezen:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6256

Hij heeft er volgens mij al een en sinds 3á4 dagen is het echt erg(er) geworden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:24

Bij Jazz duurde het eerst ook zeker anderhalve week voordat ze weer beter was, eerst het het steeds erger en na 4 dagen hadden we medicijnen toen ging het na 3/4 dagen met medicijnen steeds beter!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:05

Idd dier in de paddock en het liefst oud(er) hooi voeren waar weinig voedingswaarde inzit. Verder niet op jong voorjaarsgras maar de fout die veel gemaakt wordt, het is ook niet slim om hem op een zeer kale weide te zetten. Dat gras probeert hard te groeien en maakt dus zeer veel fructaan aan, zeker als het overdag wat kouder is. Beter is dan een weide waar het gras uitgebloeid is. Hier zit niet veel meer in maar je pony heeft dan wel genoeg te eten (kan evt in combinatie met graaskorf)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:07

We hebben nu hooi van net 2 weken oud dat is pas van het land af

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:09

Oef dat zou ik dan niet voeren. Beter is hooi van vorig jaar bijvoorbeeld.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:14

Dat ligt of helemaal achter in de container of is op

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:25

sowieso nooit hooi voeren jonger dan 6 weken. Paarden herkennen de giftige planten in droge vorm niet meer, dus moet je zorgen dat de werkzame stoffen uitgewerkt zijn. Dit is na zo'n 6 weken het geval. Kijk eens of je bij de dierenarts aan Duut/Metacam kunt komen. Een kuurtje voor een shet hoeft niet meer dan 10 euro te kosten.

Oud hooi voeren en van het gras afhalen is echt belangrijk. Verder zou ik in het vervolg werken met rantsoenpaaltjes. Onze shet die jaar najaar bevangen stond is daarmee vrij gebleven van bevangenheid.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 23:16

Het probleem is dat het niet mijn shetlander is.
En de eigenaar wil hem graag in die wei houden omdat hij dan schijnbaar meer loopt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:15

En meer eet waardoor het nog beroerder wordt. In een stalletje loopt hij inderdaad minder, maar als je hem in bijv. de bak of een paddock zet loopt hij ook genoeg.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:24

capopjekop schreef:
Je kunt ook zorgen voor wat wilgentakken. Dat heeft een ontstekingsremmend effect en ze vinden het vaak lekker ook. Verder is er een topic op bokt over hoefbevangenheid, daar staan ook veel handige tips in.

Edit: [BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.