wat zal ik doen? (shetlander erbij)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

wat zal ik doen? (shetlander erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 22:35

hallo allemaal :D

Ik ben van plan binnenkort een shetlandpony van rond de 1.15 er bij te nemen.
zelf heb ik al een paard waar ik gewoon lekker recreatie mee rij.
maar nu wil ik er graag een pony bij zodat ik die voor de kar kan zetten,
omdat dat toch wel een stuk veiliger is dan met een paard.
en het lijkt me ook leuk om eens (een klein) iemand mee op buitenrit met die pony te nemen

maar nou wil ik dus graag die shet bij mijn paard in de stal zetten.
Hij heeft een best wel ruime stal dus qua ruimte ligt het hem eigenlijk niet.
maar zou dit ook kunnen? of is dit niet zo verstandig.
En worden de kosten ook in 1x veel duurder?
Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

groetjes,
Grace :Y)
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-06-09 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:42

Je bent aan een shet ook voer kwijt en de hoeven moeten ook gedaan worden. Dus ja, je bent er geld aan kwijt. Of het even duur is als een paard dat denk ik van niet. Maar daarbij moet je toch ook een karretje kopen. Verder zou ik niet zomaar een pony bij je paard in stal zetten, ze hebben voldoende ruimte nodig, ook op stal. Daarbij als er iets mis gaat en er is op dat moment even niemand die de boel in de gaten houdt dan wilt dat nog wel eens heel slecht uitpakken. Hoe groot is je stal in meters?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:12

voordat je er over denkt ze samen in 1 stal te zetten moeten paarden en pony elkaar goed kennen, een duidelijke rangorde hebben (je wilt niet meemaken dat ze die in een stalletje gaan uitvechten), en echt goed met elkaar overweg kunnen.
en ze moeten allebei ook geen voernijd hebben.

ik vind eigenlijk dat een shetlandpony helemaal niet in een stal hoort, maar weet niet hoe je huisvesting is, en wat je wel of niet kan regelen qua buitenstaan.

shetlander eet wel wat hooi mee, en graast op de wei, verder de normale kosten die je al wel kent van je paard.

ik zou ze dus sowieso eerst goed aan elkaar laten wennen in de wei, en dan kan je later altijd nog bekijken of ze wel of niet samen in 1 stal kunnen.

o ja, als je dat dan later wel doet, goed uitkijken met krachtvoer, dat de shet niet de brokjes van je paard op eet, want dat is namelijk niet zo goed voor hem. ;)
en er niet van uitgaan dat hij 'toch niet bij de voerbak kan', ze zijn slim genoeg om daar iets op te verzinnen :Y)

qt_shetties

Re: wat zal ik doen? (shetlander erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:45

Ik heb altijd shetlanders gehad, heb sinds 1,5 jaar een NRPS er bij, en we staan nu een half jaar op een pensionstal. De paardjes staan samen in een box en dit gaat super, alleen de pony kan niet bij de drinkautomaat, dus er staat een drinkbak in de stal, en ze kan niet bij de voerbak, dus er is een voerbak appart lager op gehangen.
En shetlanders gaan officieel tot 1.07m ;)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 23:05

Sorry beetje typ fout maar bedoelde eigenlijk rond de 1,05 wel een verschil he:P

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 23:06

qt_shetties schreef:
Ik heb altijd shetlanders gehad, heb sinds 1,5 jaar een NRPS er bij, en we staan nu een half jaar op een pensionstal. De paardjes staan samen in een box en dit gaat super, alleen de pony kan niet bij de drinkautomaat, dus er staat een drinkbak in de stal, en ze kan niet bij de voerbak, dus er is een voerbak appart lager op gehangen.
En shetlanders gaan officieel tot 1.07m ;)

Ben je dan ook echt meer geld kwijt aan de kosten, omdat je zeg maar 1 box hoeft te huren;)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:37

Dat moet je aan de staleigenaar vragen. Grote kans dat jij alsnog ook voor je shetlander moet betalen ookal staat hij in dezelfde stal. En als het je om het maandelijks terugkerende geld gaat moet je niet nog een pony nemen.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:49

ik zou ze niet in dezelfde stal zetten. klein of groot paard brengt altijd kosten met zich mee. voer ,hoefsmit, entingen, andere dierenartskosten en eventueel tandarts. en shet voor de wagen hoeft niet veiliger te zijn dan een groot paard. heb zelf het een en ander mee gemaakt helaas...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:13

ik ben geen voorstander van 2 paarden in 1 stal, de stal deur is altijd hoog voor het grote paard waardoor de shet nooit naar buiten kan kijken en dus eigenlijk in een donkere stal staat zoiezo vind ik dat een shet lekker op het land moet met een uitloop stalletje daar is het nou eenmaal het paard naar opsluiten met een ander paard lijkt me geen goed plan als er wel ruzie is..... en stel je voor dat de grote perongeluk op de ander gaat liggen?

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:54

haaj,
ik denk dat je het eerst even moet proberen om ze in het land bij elkaar te doen.
want er makkelijk is het meestal niet om ze zomaar even bij elkaar te doen,
als ze nou van jongs af aan al bij elkaar staan kan het wel

doeei

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:12

Waarom zou aangespannen rijden met een shet veiliger zijn dan met een paard?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:16

Omdat een shet veel makkelijker te houden is (qua rijden bedoel ik dan) dan een paard.
Een paard is veel krachtiger en groter.
dat verschil merk je ook duidelijk als je op een shetlander gaat zitten en daarna op een paard.
Waarom zouden anders kleine kinderen altijd op shetjes en kleine pony's rijden.
als er geen verschil zou zijn kun je ze net zo goed op een groot paard kunnen zetten toch :o
daarbij komt ook nog dat mijn neefjes en nichtjes daar mooi op kunnen rijden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:29

omdat ze met een grote niet onder het zadel uitkomen en dat ze te breed zijn... (vind shets mede daarom ook geen geschikte kinderpony's)

Dat het veiliger is doordat ze kleiner zijn is grote onzin. Gemiddelde shet weegt 150/200 kg, en als dat aan de kletter gaat hou je het ook niet, net zo min als een rijpaard van 600 kg (spreek uit ervaring)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:39

Ik heb sinds een half jaartje een shet erbij. Die van mij delen een stal, maar dat is dan wel een ruime loopstal. Ik huur stal+weide en ben qua stallingskosten even duur uit, of ik er nu 1 of 2 heb staan. Ik ben meer hooi kwijt en iets meer stro. Brok niet aangezien mijn shet het op hooi en gras moet doen. DA kosten, hoefsmid is allemaal dubbel en dat tikt af en toe toch even aan... Dus hou daar rekening mee.

Ook ik heb een karretje aangeschaft en tuig, ik heb het goedkoopste uitgezocht, omdat het maar voor af en toe is en was toch al een kleine 500€ kwijt...

Het is dus niet 'even' een shetje ebrij nemen. :) Achteraf gezien had ik qua kosten er evengoed een twee grote bij kunnen nemen, uitgezonderd de kostprijs van brok...

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:40

Hoe groot is je stal nou?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:43

Die is wel huge: 5 bij 10 meter als ik me niet vergis. Als ik hem in twee deel, zouden het nog twee ruimeboxen zijn...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:17

Dit past beter in SMP.
Verplaatst van OPG-->SMP.

gipsy4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:18

meer geld en stal is te klein denk

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:51

stef schreef:

Dat is ook echt het eerste wat er door me heen ging. :?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 09:33

Nassie schreef:
stef schreef:

Dat is ook echt het eerste wat er door me heen ging. :?

Nouja dat is mij teminste wijs gemaakt....
maar mischien komt dat ook wel omdat mijn paard best wel druk kan zijn.
En als hij eenmaal wat in zijn hoofd heeft...
maarja als je er op zit dan kun je hem wel makkelijk stoppen
maar op een kar heb je minder grip daarop en je kunt niet even zomaar van je kar afspringen en je paard vast pakken..
(ik heb btw nog nooit met een paard gemend alleen nog maar shet's... alleen dit hebben mensen met ervaring van mennen met paarden aan mij verteld....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:28

Mijn shetlander kan ook een heet hoofd zijn.
En geloof me als ze wilt gaat ze ook gewoon. Dan heb ik niets te vertellen. En dan kan ze nog o zo klein zijn, maar ze kan zich even sterk maken als een paard.

Denk dat de mensen jou het verkeerde hebben wijsgemaakt. Ik ken maar weinig lieve kinder shetlanders.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:22

Denk dat de mensen jou het verkeerde hebben wijsgemaakt. Ik ken maar weinig lieve kinder shetlanders.[/quote]

Toch zijn er een zat lieve shetlanders en ja met shetlanders heb je felle donders dat klopt.
Maar dat heeft ook te maken met de opvoeding van wat zo'n beestje heeft gehad.Ik heb er zelf ook 2 ontzettend lieve shetlanders die kinderen ook geweldig vinden.

Nu over het topic: Ik vind het zelf ook niet zo'n fijn idee met z'n beiden in 1 stal. Bij mij hebben ze zelf een grote inloopstal waar ze gemakkelijk inkunnen. De baas van de 2 laat de ander er maar een stukje erin. Daarom maken we ook 2 stallen erbij omdat het anders ook met voeren ruzie word. En zoals al gezegt is de shetlander kan dan niet naar buiten kijken. Ik weet ook niet hoe lang jij ze erin hebt staan maar jij word zelf ook niet vrolijk om alleen naar een houten wand te kijken. Maar het is wel lastig als je op een pensionstalling staat. Bij een manege maakten ze van hooibalen een vierkant zodat de pony daarin kon staan omdat ze te weinig stallen hadden. Maar dat lijkt me ook niet een goed idee. Dus ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk als oplossing gaat doen!

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:59

Heb je al wel eens een stal uitgemest waar twee paardjes in staan? Een puinhoop.

Mijn gevoel zegt ook niet twee in 1 box, behalve als ze van jongs af aan samen staan en dit gewend zijn.
Ook is dagelijkse vrije beweging nodig.

Zelf heb ik eigen stalletje met twee grote boxen en een wat kleinere, daar staat mijn shet in van 1.03m. Maandelijks kost ze ongeveer 25,00 en dit is buiten de Da, hoefsmid en ontworming e.d. Valt mee, maar dan doen we ook alles zelf.
Kar en tuig kost ook inderdaad niet weinig.
Rijden met de shet vind ik wel leuk om te doen en ga wel eens in mijn eentje. Mijn oudste merrie staat ook voor de kar, maar die rijd ik nooit alleen.

Ik vind het voor mijn kinderen wel leuker om zo'n kleintje erbij te hebben, ze kunnen makkelijker erbij met poetsen en met rijden kun je beter de pony en het kind in de gaten houden.

Succes met je keuze!!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:57

Je stal is echt enorm, die kan je best opdelen lijkt me. Ik zou een paard en een shet niet snel bij elkaar inzetten. Al is het alleen maar v.w.b. het voeren, een shet heeft toch echt minder nodig. Je wilt ze ook niet hoefbevangen krijgen. Zelf heb ik twee shetjes in een grote box met uitloop staan en dat gaat prima.

Wanneer je goed zoekt, vind je ook echt wel een kind vriendelijke shet, hoor. Onze shetjes zijn echt super braaf en erg lief voor kinderen. Ze gaan er uit zichzelf al naar toe en met kinderen zijn ze nog gemakkelijker dan bij volwassenen. Dat heeft denk ik ook wel met de opvoeding te maken, wij zijn naar hen toe even consequent als naar de paarden.

Maar dat een shet makkelijker voor de kar is dan een paard? Dat weet ik niet :). Ik ken genoeg verhalen van shetjes die er met kar en al vandoor gaan, gelukkig is dat met de onze (nog) niet gebeurd. Ze hebben meer kracht in zich, dan je in eerste instantie zou denken!