Wat vragen over een shetlander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusx

Wat vragen over een shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 11:52

Ik heb hier wat vragen over een shetlander omdat ik misschien een eigenshetlander zou willen.

1. Is het slim als je een eigen shetlander koopt terwijl je er eigenlijk te groot voor bent?
2.Hoeveel kan een shetlander dragen?(mij is vertelt dat een shetlander wel 100 kilo kan dragen! maar ik weet niet of dat waar is en wat is dan het maximaal?)
3.Zou je als het waar is dat een shetlander 100 kilo kan dragen er afentoe op kunnen zitten (ik ben 1.60 en weeg 50 kilo)
4.Hoe vaak zou je naar de shetlander toe moeten/hoe vaak beweging geven en verzorgen?

Ik weet zelf dat ik veel te groot ben voor een shetlander ben maar dan is mijn vraag zou je er dan afentoe zonder zadel op kunnen wandelen?

Oja en de shetlander die ik misschien wil gaan kopen is 1 meter.

theire

Re: Wat vragen over een shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:58

Nee het is niet slim om een shetlander te kopen.
Je bent duidelijk om zoek naar een rijpaardje en je bent
te lang en te zwaar om op een shetlander te rijden.
Ook om alleen maar even op te stappen.
Waarom wil je niet een grotere pony zoals bv een haflinger?

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:02

ik denk dat bij jou wel een a/b pony past.
dat zijn eigelijk gewoon hele grote shetlanders :P
en ook lekker eigenwijs
Laatst bijgewerkt door Roxynoalover op 21-06-09 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:05

1. Is het slim als je een eigen shetlander koopt terwijl je er eigenlijk te groot voor bent?
Ja dat is slim mits je er niet op rijd!
2.Hoeveel kan een shetlander dragen?(mij is vertelt dat een shetlander wel 100 kilo kan dragen! maar ik weet niet of dat waar is en wat is dan het maximaal?)
Maximaal 45/50 kilo
3.Zou je als het waar is dat een shetlander 100 kilo kan dragen er afentoe op kunnen zitten (ik ben 1.60 en weeg 50 kilo)
Zitten ja moet wel kunnen rijden nee ;)
4.Hoe vaak zou je naar de shetlander toe moeten/hoe vaak beweging geven en verzorgen?
Nou de verzorging lijkt me logish elke dag ;)
Beweging zo vaak mogelijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:10

Is dit topic serieus? :?

1. Een shetlander kan alleen 100 kilo dragen met speciaal tuig wat het gewicht perfect over de rug verdeelt, een zadel doet dit niet voldoende.

2. Zodoende kan een shetlander maar maximaal een kilo of 45 dragen.

3. 1.60 is te groot voor een shetlander. Hij moet dubbel zoveel werk verrichten om jou bovenlichaam dat boven hem uittorent uit te balanceren, daarbij moet hij ook nog eens zelf lopen. Niet prettig voor een pony.

4. Een shetlander moet evenveel verzorging en beweging als ieder ander paard, die beweging moeten ze krijgen door een gepast ruitertje of door iemand die ermee ment of lange lijnen.

Dus kortom, als jij een pony zoekt die je kan verzorgen maar waar je niet op kan rijden dan moet je een shetlander nemen. Wil je eigelijk gewoon een eigen pony waar je op kan rijden en leek een shettie je wel een makkelijke en goedkope optie dan zit je erg fout. Kijk dan liever verder voor een grote rijpony, minimaal een grote C of een D/E. Is het kopen van een eigen pony nog geen optie wacht dan gewoon, ga op de manege rijden of zoek een verzorgpony. Ik heb ook gewacht en gedacht dat ik nooit een eigen pony zou krijgen en nu heb ik er ook gewoon 1.

@Roxynoalover: een a/b bij 1.60 is onzin, dat moet minstens een grote C zijn, en zelfs dan zal het voor het plaatje niet mooi zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:14

Ik ga mee met Theire. Jij bent duidelijk op zoek naar een pony waar je lekker mee kunt rijden. Nu komt er toevallig een shet op je pad dus pas je je aan. Dat is niet slim en iets waar je later misschien spijt van krijgt.

Een A/B pony schiet ook niet op. Ga kijken vanaf een D maat bijv.

Daarnaast is een shet niet per definitie goedkoper dan een grotere pony.

Maximale belasting voor een shet houd wel op met zo'n 45 kg. Persoonlijk vind ik dat zelfs te zwaar.

Afhankelijk van de omstandigheden zul je dagelijks naar een pony toe moeten. Bewegen is niet altijd nodig, dit hangt ook weer af van hoe je een pony houd. Staan ze 24/7 op het land dan kun je het in principe af met het dagelijks checken en voer en water geven. Staat een pony op stal, dan is er meer zorg nodig. Dan komt ook het beweging geven om de hoek kijken.
Wat ik wil zeggen is dat afhankelijk van de manier van houden bewegen mag, maar niet hoeft.

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:30

1. Is het slim als je een eigen shetlander koopt terwijl je er eigenlijk te groot voor bent? Ja, als knuffelpony wel.
Een shetlander kan alleen 100 kilo dragen met bijv. een kar omdat het gewicht dan goed is verdeeld.
Ik zou het niet doen. Het is niet fijn voor een pony en een shetlander kan maximaal 45/50 kilo dragen.
Zo vaak mogelijk natuurlijk. ;)

Ik denk dat je niks opschiet met het kopen van een shetlander.
Waarom wil je een shetlander? Als je op een pony wilt rijden zou ik vanaf D kijken. Daar kun je ook nog een tijdje op vooruit.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:31

Kan me alleen maar aansluiten bij Fjordina! :)

Als je het 'erop willen zitten' kunt/wilt verruilen voor 'erachter' , zou je mennen/aangespannen rijden kunnen overwegen. ;)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:42

alleen als je er niet op rijd! je kan wel heel veel andere dingen doen (mennen, wandelen, kleine kinderen laten rijden, vrijheidsdressuur, aan de hand springen, schriktraining enz.)

dat is niet waar (misschien zoals al is gezegd met een speciaal tuigje wel) ik zou een maximum van 45 kilo houden.

ik ben dat ook en ik ga soms ook nog wel eens op de shet van mijn vriendin zitten (3 sec hoor, en de shet is groter als een meter!)

mijn pony's staan 24/7 op het land en ik ga er elke dag heen (water checken, knuffelen, aandacht geven, pony's checken, poetsen en s'winters hooi geven) en ik geef ze minimaal 4 dagen per week beweging (mennen).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:05

Apart dat mensen hier reageren met 'een shet kan wel 100 kg. dragen maar alleen met een speciaal tuigje'. Dat klopt gewoon van geen kanten, snapt niemand dan het verschil tussen dragen en trekken?

Een gezond gewicht voor een grote maatse shet, in iedergeval fors boven de 1 meter stokmaat, in goede conditie, dus niet te dik, is 40 kg. Max. 50 kg. maar dat is al erg zwaar. Dat gewicht moet incl. zadel, dekje en ander tuig zijn.

Verder is niet alleen het gewicht belangrijk, maar des te meer ook de lengte. Ben je te lang, dan is het net zo schadelijk als dat je te zwaar bent. Als je je beugels niet op normale dressuurlengte kan hebben omdat je anders met je voeten beneden de knie v/d pony komt, ben je overduidelijk te lang.

Al met al; waarom een shet kopen als je graag wil rijden? Qua aanschafprijs is een shet misschien goedkoper, qua onderhoud ben je vaak echter hetzelfde kwijt.

Als je zelf weet dat je te lang en te zwaar bent, waarom vraag je dan of je er toch af en toe op kan zitten zonder zadel? Met of zonder zadel; ben je te zwaar/te lang (en jij bent beide!) moet je er niet meer op zitten, klaar. Ga je dan zonder zadel, is het nog eens extra belastend voor de rug.

Uiteindelijk zijn de meesten na 12 jaar wel uit een shet gegroeid, als je normaal groeit en normaal gewicht hebt. Je hebt mensen die na hun 12e vrij klein voor hun leeftijd blijven, maar dat zijn meer hoge uitzonderingen dan dat het een regel is.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:09

1. Is het slim als je een eigen shetlander koopt terwijl je er eigenlijk te groot voor bent?Nee
2.Hoeveel kan een shetlander dragen?(mij is vertelt dat een shetlander wel 100 kilo kan dragen! maar ik weet niet of dat waar is en wat is dan het maximaal?)Een shetlander kan zeker GEEN 100 kilo dragen, wel trekken, een GROTE shet kan ong. 45/50 kilo dragen
Wat ik al zeg, nee, zou het ook maar niet proberen
Het is gewoon een paard, dus net als een gewoon paard verzorgen, iedere dag dus

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:12

Ik denk te merken dat jij op zoek bent naar een goedkope rijpony. Een shetlander is echt niet meer geschikt om te rijden als je al 1,60 bent, dan is niet fijn voor paard en ruiter!

Misschien is inderdaad een haflinger oid ook een goed idee, dat zijn ook niet te dure geharde sobere paardjes.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:21

waarom niet een haflinger of fjord? dat zijn leuke stevige paardjes die jou perfect kunnen dragen , en ook nog heel lang ook :7

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:43

JoyCiej007 schreef:
Apart dat mensen hier reageren met 'een shet kan wel 100 kg. dragen maar alleen met een speciaal tuigje'. Dat klopt gewoon van geen kanten, snapt niemand dan het verschil tussen dragen en trekken?

Een gezond gewicht voor een grote maatse shet, in iedergeval fors boven de 1 meter stokmaat, in goede conditie, dus niet te dik, is 40 kg. Max. 50 kg. maar dat is al erg zwaar. Dat gewicht moet incl. zadel, dekje en ander tuig zijn.

Verder is niet alleen het gewicht belangrijk, maar des te meer ook de lengte. Ben je te lang, dan is het net zo schadelijk als dat je te zwaar bent. Als je je beugels niet op normale dressuurlengte kan hebben omdat je anders met je voeten beneden de knie v/d pony komt, ben je overduidelijk te lang.

Al met al; waarom een shet kopen als je graag wil rijden? Qua aanschafprijs is een shet misschien goedkoper, qua onderhoud ben je vaak echter hetzelfde kwijt.

Als je zelf weet dat je te lang en te zwaar bent, waarom vraag je dan of je er toch af en toe op kan zitten zonder zadel? Met of zonder zadel; ben je te zwaar/te lang (en jij bent beide!) moet je er niet meer op zitten, klaar. Ga je dan zonder zadel, is het nog eens extra belastend voor de rug.

Uiteindelijk zijn de meesten na 12 jaar wel uit een shet gegroeid, als je normaal groeit en normaal gewicht hebt. Je hebt mensen die na hun 12e vrij klein voor hun leeftijd blijven, maar dat zijn meer hoge uitzonderingen dan dat het een regel is.

Dat was ik dus. En ja ik weet waar ik het over heb. Vroeger werden shets gebruikt als werkpaardjes. En inderdaad met speciale tuigen, gezamelijk met een houten frame. (je ziet dit nog wel eens bij ezeltjes in ontwikkelingslanden) En daar konden ze inderdaad wel flink wat mee dragen. Dit zorgde ervoor dat het gewicht optimaal werd verdeeld, en er geen puntbelasting optrad. Geen onzin dus, gewoon een beetje kennis over de geschiedenis van de shet. Niet meteen dingen bestempelen als onzin als het nieuwe info is voor je.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:34

Ja, maar aangezien het hier niet relevant is, ga je dat iemand toch niet aanraden?
Bovendien: dan nog, 'vroeger' gebeurde er wel meer, wat lang niet altijd goed was voor de paarden. Paarden werden toen echt als trek- en lastdier gebruikt om te werken, dat het welzijn van het dier zelf werd achtergesteld, was toen niet belangrijk. Tegenwoordig is er veel veranderd, en men kan mij niet wijs maken dat als je een hele stellage van speciale tuigen, houten frame e.d. gebruikt, een shet ineens wél 100 kg. kan dragen zonder zich daarmee te schaden.

Dus ik snap niet helemaal waarom je het hier uberhaupt noemt, nu het toch voor TS niet relevant is?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:39

1. Als je niet wil rijden, is het wel slim :j

2. Als je te zwaar bent (boven 45-50 kg afhankelijk van stokmaat shet) zou ik er niet op rijden....dan 100kg vehaal is kul.

3. Zelfde als bij 2.

4. Hetzelfde als ieder ander paard qua beweging en verzorging....kijk alleen wel goed naar de voedingsbehoefte, je overvoerd een shetlander al heel snel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:23

JoyCiej007 schreef:
Ja, maar aangezien het hier niet relevant is, ga je dat iemand toch niet aanraden?
Bovendien: dan nog, 'vroeger' gebeurde er wel meer, wat lang niet altijd goed was voor de paarden. Paarden werden toen echt als trek- en lastdier gebruikt om te werken, dat het welzijn van het dier zelf werd achtergesteld, was toen niet belangrijk. Tegenwoordig is er veel veranderd, en men kan mij niet wijs maken dat als je een hele stellage van speciale tuigen, houten frame e.d. gebruikt, een shet ineens wél 100 kg. kan dragen zonder zich daarmee te schaden.

Dus ik snap niet helemaal waarom je het hier uberhaupt noemt, nu het toch voor TS niet relevant is?

Als je mijn post goed gelezen (blijkbaar niet) had had je gezien dat ik het haar ook absoluut afraadde. :roll: Aub geen dingen in mijn mond gaan leggen. Zeg ik dat het dragen van 100 kilo goed is voor een shet? Nee, dat ook niet, dus ook weer een kwestie van lezen, kunnen en goed zijn voor zijn andere dingen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:38

Ik heb jou post prima gelezen ;) En vandaar dus ook dat ik het niet-relevant vind, aangezien je er dus niet mee wil zeggen dat het prima kan en dus goed is voor de pony. Bovendien zijn er nou eenmaal mensen die dat stukje verkeerd kunnen opvatten en denken 'ach kijk, het kan wel, mooi gaan we dat doen'. Vandaar dus dat ik niet snap waarom je het er dan neer moet zetten.

Dat is hetzelfde als dat je in een topic dat gaat over een paard dat de tong over het bit gooit, post; 'vroeger bonden ze de tong vast met een pantykousje'.
En verder er niets over zeggen, je brengt mensen dan wel op 'rare' ideen.

In jou post vermelde je alleen maar:
Citaat:
Een shetlander kan alleen 100 kilo dragen met speciaal tuig wat het gewicht perfect over de rug verdeelt, een zadel doet dit niet voldoende.
.

Volgens mij begrijpt dan niemand waar je het over hebt, eerlijk gezegd, en is het vrij logisch dat ik er dan zo op reageer ;)

Maargoed, misverstand dus.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:50

JoyCiej007 schreef:
Ik heb jou post prima gelezen ;) En vandaar dus ook dat ik het niet-relevant vind, aangezien je er dus niet mee wil zeggen dat het prima kan en dus goed is voor de pony. Bovendien zijn er nou eenmaal mensen die dat stukje verkeerd kunnen opvatten en denken 'ach kijk, het kan wel, mooi gaan we dat doen'. Vandaar dus dat ik niet snap waarom je het er dan neer moet zetten.

Dat is hetzelfde als dat je in een topic dat gaat over een paard dat de tong over het bit gooit, post; 'vroeger bonden ze de tong vast met een pantykousje'.
En verder er niets over zeggen, je brengt mensen dan wel op 'rare' ideen.

In jou post vermelde je alleen maar:
Citaat:
Een shetlander kan alleen 100 kilo dragen met speciaal tuig wat het gewicht perfect over de rug verdeelt, een zadel doet dit niet voldoende.
.

Volgens mij begrijpt dan niemand waar je het over hebt, eerlijk gezegd, en is het vrij logisch dat ik er dan zo op reageer ;)

Maargoed, misverstand dus.

Nu je het zo uitlegd snap ik waarom je op mij reageerde, mijn post was inderdaad onduidelijk. Naja het speciale tuigje was dus een best groot houten frame (zowiezo worden die al niet meer verkocht) en leek het me logisch dat iedereen wel begreep dat je daar dus niet op gaat proberen te zitten. Relevant vond ik het echter wel, want het wordt zo vaak gezegd dat ze zoveel kunnen dragen. Nu vond ik het belangrijk de voorwaarden hiervoor aan te geven. Voorwaarden waar aan niemand dezer dage meer kan voldoen omdat dat tuig niet meer wordt verkocht, omdat shets geen lastdieren meer zijn. Waardoor het logische gevolg is dat je een shetlander dus niet kunt beladen met 100 kg omdat niemand dezer dage het juiste tuig ervoor bezit. (en het dus ook niet te bevorderlijk is voor de gezondheid van het dier) Relevantie genoeg lijkt mij. Was een poging deze veel vertelde fabel uit de wereld te helpen. (of ten minste uit het hoofd van de ts te praten) Die fabel is namelijk de oorzaak van de shetrijders boven de 1,75 en boven de 45 kg. Maar anyways ik begrijp jou en andersom ook hoop ik.

edit: een hoop typo's
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 21-06-09 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:51

1. Ik vind van niet.
2. Ik denk dat 40 kilo al erg veel is voor een shet.
3. Nee dus.
4. Shetlanders worden snel dik, dus goed opletten met voeren en genoeg beweging geven. Twee dagen achter elkaar stil staat kan een shetje niet. Poetsen enzo moet eigenlijk elke dag.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:55

Aan je topic te zien, ben je nog aan geen enkel paard toe denk ik zo. Wáárom een shetlander als het je alleen om het rijden gaat, en geen groter paard? Omdat het een klein beestje is die je wel even in de achtertuin zet? Dan houdt hier jouw feestje op. Een shetlander kan max. 20 % van zijn eigen gewicht dragen. Trékken is een ander verhaal, op de harde weg kan hij prima 2/3 keer zijn eigen gewicht trekken. Maar aan je post te lezen ben je opzoek naar een rijpony en geen menpony. Ook vind ik je nogal dom overkomen als je zegt 'ik weet dat ik te groot ben maar kan ik er nog zonder zadel een stukje op rijden'. Als je het van jezelf al WEET, waarom dan nog naar de bekende weg vragen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:35

Lara_silver: mooi dan begrijpen we elkaar helemaal inderdaad :) Andersom; na jouw uitleg begrijp ik nu ook waarom het als wel relevant gezien kan worden ;)

Die fabels zijn ook mede de oorzaak door bladen als de Penny, enkele jaren geleden was er nog letterlijk te lezen dat een Shet niet alleen 'het sterkste ponyras ter wereld was', maar ook dat ze makkelijk een volwassene konden dragen. Hoe men op 100 of zelfs 300 (ja echt, heb ik hier op bokt wel eens voorbij zien komen) kg. komt, dat een Shet dat zou kunnen dragen, is mij nog steeds een raadsel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:45

JoyCiej007 schreef:
Lara_silver: mooi dan begrijpen we elkaar helemaal inderdaad :) Andersom; na jouw uitleg begrijp ik nu ook waarom het als wel relevant gezien kan worden ;)

Die fabels zijn ook mede de oorzaak door bladen als de Penny, enkele jaren geleden was er nog letterlijk te lezen dat een Shet niet alleen 'het sterkste ponyras ter wereld was', maar ook dat ze makkelijk een volwassene konden dragen. Hoe men op 100 of zelfs 300 (ja echt, heb ik hier op bokt wel eens voorbij zien komen) kg. komt, dat een Shet dat zou kunnen dragen, is mij nog steeds een raadsel.

Klopt, dat zag je in de penny inderdaad vaak voorbij komen! Vond laatst tijdens het uitmesten van mn kamer zo een 'rassenverzamelboekje' van een flinke paar jaar terug, toen ik nog de penny las. Daar stond dat ook in, schrok er best van. De penny is zowiezo de oorzaak van flink wat foute dingen, zoals meiden van een jaar of 13 die denken dat het ok is bij paarden in de wei te klimmen en op op te gaan zitten, om maar even een banaal voorbeeld te geven. Maargoed ik ga een beetje offtopic. :o

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:05

Jelleee schreef:
Aan je topic te zien, ben je nog aan geen enkel paard toe denk ik zo. Wáárom een shetlander als het je alleen om het rijden gaat, en geen groter paard? Omdat het een klein beestje is die je wel even in de achtertuin zet? Dan houdt hier jouw feestje op. Een shetlander kan max. 20 % van zijn eigen gewicht dragen. Trékken is een ander verhaal, op de harde weg kan hij prima 2/3 keer zijn eigen gewicht trekken. Maar aan je post te lezen ben je opzoek naar een rijpony en geen menpony. Ook vind ik je nogal dom overkomen als je zegt 'ik weet dat ik te groot ben maar kan ik er nog zonder zadel een stukje op rijden'. Als je het van jezelf al WEET, waarom dan nog naar de bekende weg vragen?

Zo onverbloemd wilde ik het niet zeggen i.v.m. het risco op bozige reacties, maar ik ben het wel helemaal met je eens.

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:25

1. Is het slim als je een eigen shetlander koopt terwijl je er eigenlijk te groot voor bent? Zeer zeker niet slim. Je kan beter een grotere pony/paard kopen als je graag wilt rijden. Als je niet veel om rijden geeft en graag ment kan het natuurlijk wel.
2.Hoeveel kan een shetlander dragen?(mij is vertelt dat een shetlander wel 100 kilo kan dragen! maar ik weet niet of dat waar is en wat is dan het maximaal?) Een shetlander zonder overgewicht kan 20% van zijn eigen gewicht dragen. Bij een gezonde shetlander van ongeveer een meter zal dat rond de 45 kg zijn. Gewicht van zadel en dekje tellen ook mee. Als een shet overgewicht heeft kan 'ie nog minder dragen, maar hoeveel dat dan is weet ik niet.
3.Zou je als het waar is dat een shetlander 100 kilo kan dragen er afentoe op kunnen zitten (ik ben 1.60 en weeg 50 kilo) Nee. Nu ben je eigenlijk al te zwaar, én te lang. Gewicht telt niet als enige, lengte ook. Het is trouwens niet waar dat een shetlander 100 kg kan dragen.
4.Hoe vaak zou je naar de shetlander toe moeten/hoe vaak beweging geven en verzorgen? Iedere dag. Een shetlander heeft net zo veel verzorging nodig als een groot paard.
Ik weet zelf dat ik veel te groot ben voor een shetlander ben maar dan is mijn vraag zou je er dan afentoe zonder zadel op kunnen wandelen? Nee. Zonder zadel al helemaal niet, omdat je benen er dan nóg verder onderuit steken. En als je te lang bent breng je je shet uit evenwicht, wat slecht voor hem is. Als jij een shet wilt kopen kan je er niet op rijden. Ja het kan wel, als je je shet last van zijn rug en een ongelukkig leven wil bezorgen.
Oja en de shetlander die ik misschien wil gaan kopen is 1 meter. Ik raad je écht af om een shetlander te kopen. Je bent te lang en te zwaar om erop te rijden, en je geeft zelf al aan dat je graag wilt rijden. Je kan beter op zoek naar een grote(re) pony of een paard. :)