Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

JoyCiej007 schreef:Apart dat mensen hier reageren met 'een shet kan wel 100 kg. dragen maar alleen met een speciaal tuigje'. Dat klopt gewoon van geen kanten, snapt niemand dan het verschil tussen dragen en trekken?
Een gezond gewicht voor een grote maatse shet, in iedergeval fors boven de 1 meter stokmaat, in goede conditie, dus niet te dik, is 40 kg. Max. 50 kg. maar dat is al erg zwaar. Dat gewicht moet incl. zadel, dekje en ander tuig zijn.
Verder is niet alleen het gewicht belangrijk, maar des te meer ook de lengte. Ben je te lang, dan is het net zo schadelijk als dat je te zwaar bent. Als je je beugels niet op normale dressuurlengte kan hebben omdat je anders met je voeten beneden de knie v/d pony komt, ben je overduidelijk te lang.
Al met al; waarom een shet kopen als je graag wil rijden? Qua aanschafprijs is een shet misschien goedkoper, qua onderhoud ben je vaak echter hetzelfde kwijt.
Als je zelf weet dat je te lang en te zwaar bent, waarom vraag je dan of je er toch af en toe op kan zitten zonder zadel? Met of zonder zadel; ben je te zwaar/te lang (en jij bent beide!) moet je er niet meer op zitten, klaar. Ga je dan zonder zadel, is het nog eens extra belastend voor de rug.
Uiteindelijk zijn de meesten na 12 jaar wel uit een shet gegroeid, als je normaal groeit en normaal gewicht hebt. Je hebt mensen die na hun 12e vrij klein voor hun leeftijd blijven, maar dat zijn meer hoge uitzonderingen dan dat het een regel is.

JoyCiej007 schreef:Ja, maar aangezien het hier niet relevant is, ga je dat iemand toch niet aanraden?
Bovendien: dan nog, 'vroeger' gebeurde er wel meer, wat lang niet altijd goed was voor de paarden. Paarden werden toen echt als trek- en lastdier gebruikt om te werken, dat het welzijn van het dier zelf werd achtergesteld, was toen niet belangrijk. Tegenwoordig is er veel veranderd, en men kan mij niet wijs maken dat als je een hele stellage van speciale tuigen, houten frame e.d. gebruikt, een shet ineens wél 100 kg. kan dragen zonder zich daarmee te schaden.
Dus ik snap niet helemaal waarom je het hier uberhaupt noemt, nu het toch voor TS niet relevant is?
Aub geen dingen in mijn mond gaan leggen. Zeg ik dat het dragen van 100 kilo goed is voor een shet? Nee, dat ook niet, dus ook weer een kwestie van lezen, kunnen en goed zijn voor zijn andere dingen.
En vandaar dus ook dat ik het niet-relevant vind, aangezien je er dus niet mee wil zeggen dat het prima kan en dus goed is voor de pony. Bovendien zijn er nou eenmaal mensen die dat stukje verkeerd kunnen opvatten en denken 'ach kijk, het kan wel, mooi gaan we dat doen'. Vandaar dus dat ik niet snap waarom je het er dan neer moet zetten..Citaat:Een shetlander kan alleen 100 kilo dragen met speciaal tuig wat het gewicht perfect over de rug verdeelt, een zadel doet dit niet voldoende.

JoyCiej007 schreef:Ik heb jou post prima gelezenEn vandaar dus ook dat ik het niet-relevant vind, aangezien je er dus niet mee wil zeggen dat het prima kan en dus goed is voor de pony. Bovendien zijn er nou eenmaal mensen die dat stukje verkeerd kunnen opvatten en denken 'ach kijk, het kan wel, mooi gaan we dat doen'. Vandaar dus dat ik niet snap waarom je het er dan neer moet zetten.
Dat is hetzelfde als dat je in een topic dat gaat over een paard dat de tong over het bit gooit, post; 'vroeger bonden ze de tong vast met een pantykousje'.
En verder er niets over zeggen, je brengt mensen dan wel op 'rare' ideen.
In jou post vermelde je alleen maar:.Citaat:Een shetlander kan alleen 100 kilo dragen met speciaal tuig wat het gewicht perfect over de rug verdeelt, een zadel doet dit niet voldoende.
Volgens mij begrijpt dan niemand waar je het over hebt, eerlijk gezegd, en is het vrij logisch dat ik er dan zo op reageer
Maargoed, misverstand dus.
Andersom; na jouw uitleg begrijp ik nu ook waarom het als wel relevant gezien kan worden 
JoyCiej007 schreef:Lara_silver: mooi dan begrijpen we elkaar helemaal inderdaadAndersom; na jouw uitleg begrijp ik nu ook waarom het als wel relevant gezien kan worden
Die fabels zijn ook mede de oorzaak door bladen als de Penny, enkele jaren geleden was er nog letterlijk te lezen dat een Shet niet alleen 'het sterkste ponyras ter wereld was', maar ook dat ze makkelijk een volwassene konden dragen. Hoe men op 100 of zelfs 300 (ja echt, heb ik hier op bokt wel eens voorbij zien komen) kg. komt, dat een Shet dat zou kunnen dragen, is mij nog steeds een raadsel.
Jelleee schreef:Aan je topic te zien, ben je nog aan geen enkel paard toe denk ik zo. Wáárom een shetlander als het je alleen om het rijden gaat, en geen groter paard? Omdat het een klein beestje is die je wel even in de achtertuin zet? Dan houdt hier jouw feestje op. Een shetlander kan max. 20 % van zijn eigen gewicht dragen. Trékken is een ander verhaal, op de harde weg kan hij prima 2/3 keer zijn eigen gewicht trekken. Maar aan je post te lezen ben je opzoek naar een rijpony en geen menpony. Ook vind ik je nogal dom overkomen als je zegt 'ik weet dat ik te groot ben maar kan ik er nog zonder zadel een stukje op rijden'. Als je het van jezelf al WEET, waarom dan nog naar de bekende weg vragen?