Hengstje met papier naar de keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Hengstje met papier naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:08

Graag wil ik met mijn 3-jarige deelnemen aan een keuring. Nu kreeg ik een uitnodiging van het NSPS voor premiekeuringen in Marienheem. Voor mij erg dichtbij dus lijkt me leuk. Kan je hier aan deelnemen met een hengst?
Er staat dat 3-jarige opgenomen moeten zijn in het stamboek, die van mij is alleen nog opgenomen in het veulenboek. Kan ik met een hengst met papier stamboekopname doen? Of bestaat er alleen de hengstenkeuring?

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Hengstje met papier naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:24

Wat is je doel, een goedgekeurde dekhengst? Dan moet je naar de hengstenkeuring.
Stamboekopname is in het voorjaar, en dan kan je s'zomers naar de premiekeuringen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:26

Met een 3-jarige hengst kun je niet naaar de premiekeuring. Deze is alleen voor volwassen merries, ruinen, en jeugd (veulens t/m 2-jarige).
Een 2-jarige hengst kun dus nog wel naar de premiekeuring maar een 3-jarige niet meer.

Je kan alleen nog met jouw hengst voor de jonge hengstenkeuring straks in December voor goedkeuring.
Alleen als jouw hengst goedgekeurd wordt kun je ermee naar de keuring voor de premies.
Wil ik je gelijk zeggen dat de kans op goedkeuring behoorlijk klein is en je wel een hele goede hengst moet hebben wil je enige kans maken. Je maakt dus vrijwel geen kans.

Als je hem laat ruinen kun je wel meedoen aan de premiekeuringen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:14

Alleen veulen, enter en twenter hengsten kunnen naar de merriekeuring (enters en twenters zie je heel zelden). Daarna moeten ze naar de hengstenkeuring.

shetlandfan heeft het al netjes uitgelegt.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 16:05

Hartstikke bedankt voor de reactie's, heel duidelijk uitgelegd.

De kans dat hij goedgekeurd zal worden is erg klein. Zijn vader is teruggetrokken uit de dekdienst en moedersvader is afgekeurd geloof ik.

Mijn doel is verder niet om hem voor de dekdienst te gebruiken, maar om hem te ruinen vind ik zonde, mocht ik zelf eens een merrie krijgen. Doel is om met hem te gaan mennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:56

Het barst van de leuke hengsten. Ik zou kiezen om te castreren, is een stuk makkelijker als je ga rijden.
Met een terug getrokken vader en een afgekeurde moeders vader hoef je het niet eens te proberen.