1,5 ha voorjaarsgras voor minipaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

1,5 ha voorjaarsgras voor minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:24

Wij hebben sinds kort in totaal zo'n 1,5 hectare land ter beschikking.
Het is nog maar pas gemaaid voor het hooi, maar het groeit alweer enorm.
Er lopen momenteel 10 schapen op.
En ik zou graag mijn minipaardje er ook af en toe eens op laten lopen.
Kwestie dat ze eens languit kan galopperen (als ze dat zou willen tenminste).
Alleen vrees ik dat ze vooral met haar hoofdje aan de grond zal kleven en continu lang gras zal vreten.

Hoe lang mag je een minipaardje op voorjaarsgras laten eten zonder dat het schadelijk wordt ivm hoefbevangenheid? Een uurtje of 2 per dag en daarna weer op schraal, omheind klein landje? Ze loopt nu al op een zeer schraal en klein afgebakend stukje land en is er toch al in geslaagd om een tonnetje te krijgen. Ze is wel drachtig (maar amper een maandje).

JudithO

Re: 1,5 ha voorjaarsgras voor minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:11

Ik denk dat de hooguit 2 uur die jij al zei, wel zat is. Langer hoeft zeker niet ;) En als je merkt dat ze toch erg snel dik ervan wordt, de tijd weer inkorten.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:00

Die van mij lopen 24 uur per dag op 1,5ha weiland. Het gras is toch al gemaaid en het is juni dus voorjaarsgras is het niet echt meer. Kwestie van proberen, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:04

kan je geen draad spannen en steeds een stukje bijgeven?
anders is het wel erg veel gras in 1 keer!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:48

Dat doe ik nu dus inderdaad zo. Elke dag krijgt ze een klein strookje erbij, wat ze dan helemaal kaal vreet. Ze onderhoudt natuurlijk ook het gedeelte dat ze al heeft. Dat is dus een zeer schraal en sober stukje land. Zo kan ze gecontroleerd gras eten, en wordt haar plekje telkens wat groter. Maar het leek me wel fijn voor haar als ze ook eens op de grote wei kon lopen. Alleen, het is een echt grasmonster... :-) Dus durf ik dat niet zo goed, uit schrik dat ze er ziek van zou worden.
Marigold schreef:
kan je geen draad spannen en steeds een stukje bijgeven?
anders is het wel erg veel gras in 1 keer!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:30

Ik zou het ook in stukken verdelen. Ze eten continu door en dan krijgen ze toch best veel binnen. En als ik kijk hoe weinig die van mij rennen, denk ik niet dat het uitmaakt als het stuk wat kleiner is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:37

Mara zo'n kort landje is dan toch weer niet goed omdat het zo hard groeit en dan veel in zit? Mijn merrie (dik) en nieuwe shet (ook dik) staan in een redelijk landje met groen erg kort gras. Maar lees overal dat dat niet goed is. Dan zou ik het beter kunnen afzetten en kleiner maken, zodat ze het ECHT kaal vreten en dan strookjes erbij geven? Ze kunnen allebei wel wat van hun gewicht missen ook.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:25

Het echt kaal vreten en dan stukjes bijgeven werkt heel goed. Dat deden wij eerst ook altijd, maar in ons nieuwe land kan dat helaas niet meer. Maar het is wel een ideale manier om ze in de gaten te houden.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:34

Langer ouder gras is idd beter als kort en kaal, in dat laatste zit meer fructaan.
In het najaar lopen die van mij ook gewoon op 1,5 hectare, ook na het hooien, nooit geen probleem mee gehad.
s'Avonds gingen ze dan de bak in maar dat is meer voor het voorkomen dat er snachts 1 in sloot beland dan dat ze niet mogen eten.
Heb ze er ook dag en nacht op gehad.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:32

die van mij mogen nu 's middags een paar uur op de wei, als het bewokt weer is schijnt er minder fructaan te zijn en kunnen ze wat langer, 's morgens en 's nacht lopen ze in de bak met schuilstal, als ze van de wei gehaald worden zijn hun buikjes behoorlijk gevuld maar 'smorgens zijn ze weer plat , is het dan goed?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:36

Ik laat mijn pony nooit op vers gras staan (pas gemaaid gras is meest funest: hoe hoger het gras, hoe minder erin zit. Dan bedoel ik echt, kniehoog en strengelig :P) :n
Hij staat mooi op een klein stuk en ik doe aan strookbegrazing. Hij kan prima wandelen, rondje draven en zelfs even een klein stukje galop. Maar hij eet 20 uur denk ik :+
Als ik hem op een mega stuk land zou zetten, gaat hij echt niet rennen :P Dan eet hij gewoon.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:57

Oud stengelig gras in inderdaad een stuk beter. Het ziet er heel heftig uit, maar er zit veel minder in.
Dan moet je uiteraard niet dat hoge vette koeiengras hebben.
Onbemest is het mooiste..

Ik heb mijn fjorden, en mini op een vrij groot stuk weide staan. Het nieuwe is nu wel op, mijn fjorden zijn er wel een stukje dikker van geworden, maar nu staat er alleen nog niet zulk lekker spul, stengelig, ouder, taaier. Dus dat gaat er wel weer af..
Ik vind zo'n 2 uur erop en dan eraf ook niet echt een oplossing want dan gaat ze staan schrokken en schranzen, dat is ook niet goed..

Ze krijgen er wel enorme bolle buiken van, die darmen zitten helemaal vol en dat stengelige spul heeft tijd nodig om te verteren.. Er wordt mij vaak genoeg verteld dat ze veel te dik zijn, maar niemand kijkt naar hoeveel ze op de kont en ribben hebben, maar ze kijken alleen naar de buiken..

napoleon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:39

Het lijkt mij idd beter iom haar iedere keer een stukeje bij te geven

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:02

Is een graaskorf een idee?
Dan krijgen ze toch minder binnen...

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:40

Is kort gras bij bewolkt en vochtig weer fructaan vrij of zit daar dan ook extra in?