Hoe shetlander beleren (zadel)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anita87ruud

Hoe shetlander beleren (zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:19

Hallo,

Ik heb thuis nog een shetlander waar eigenlijk niks mee gebeurd. Ze staat een beetje de hele dag met de andere paarden in het land. En de paarden worden wel allemaal gereden.

Nu heb ik hier in de buurt 3 meiden wonen die heel vaak komen om haar te borstelen en te poetsen ect.
Maar eigenlijk leek het me wel leuk als ze er ook mee konden rijden.

Nu is eigenlijk mijn vraag hoe je een shetlander beleerd. Ze kent alle commando's al door het longeren. Maar weet niet echt hoe ze zou reageren als er echt iemand opzit. En wil eigenlijk niet zomaar 1 van die meiden erop zetten voor hun veiligheid.

K'beleer zelf ook wel paarden ect maar daar stap ik dus zelf op. Maar op een kleine shetlander stap ik niet meer op;)haha.

capopjekop

Re: Hoe shetlander beleren (zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:03

Ik longeer ze eerst met zadel en als dat er goed inzit dan ga ik hangen. Als dat er inzit zet ik er iemand op met een goede zit, maar ik heb nog niet meegemaakt dat er gebokt werd, mijn pony's pakten dit goed op als ik maar rustig opbouwde.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:04

Dit moet je dus niet zelf gaan doen als je er geen ervaring mee hebt! Ook niet met een shetlander ;)
Als je goede begeleiding zoekt kan je het misschien samen doen (als jij niet te groot bent), en dan kan diegene al je vragen beantwoorden :)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:10

Ik vind het wel overdreven dat je dit niet zelf zou kunnen doen. Als je het leuk vind als die meisjes er af en toe op zouden kunnen zitten met bijvoorbeeld wandelen. Dan zou je eerst met het zadeltje kunnen gaan wandelen en dan eens een keertje hangen. Even erop zitten. Zelf heb ik een aantal shetlanders beleerd en ben er altijd gewoon rustig mee gaan wandelen etc. etc.En later een touwtje aan het halster en gewoon zonder zadel even hangen en later zitten. Dat ging altijd heel makkelijk. Mocht ze heel wild reageren op het hangen dan zou ik er inderdaad wel hulp bij halen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:12

Ik heb al aardig veel shetlanders ingereden. Mag ik vragen waar je woont? Want ik wil het ook best doen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:17

ccathalijne schreef:
Ik vind het wel overdreven dat je dit niet zelf zou kunnen doen. Als je het leuk vind als die meisjes er af en toe op zouden kunnen zitten met bijvoorbeeld wandelen. Dan zou je eerst met het zadeltje kunnen gaan wandelen en dan eens een keertje hangen. Even erop zitten. Zelf heb ik een aantal shetlanders beleerd en ben er altijd gewoon rustig mee gaan wandelen etc. etc.En later een touwtje aan het halster en gewoon zonder zadel even hangen en later zitten. Dat ging altijd heel makkelijk. Mocht ze heel wild reageren op het hangen dan zou ik er inderdaad wel hulp bij halen.

Probleem is dat als ze wild reageren het al gebeurd is,
je kan niet van te voren inschatten hoe ze gaan reageren,
en is het eenmaal gedaan, dan hebben ze een slechte eerste ervaring en daar ben je niet blij mee :=

Met de pony's die jij heb ingereden is het dan gelukkig goed gegaan,
maar je hebt gewoon niet altijd dat geluk :n

Er is echt geen verschil tussen 'grote' paarden en shetlanders wat dat betreft,
maar helaas lijken veel mensen dat wel te denken.. :\

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:23

Er is niets verpest als jij even gaat hangen, als je goed aanvoelt of het kan dan. Als je een pony laat beleren zullen ze ook eerst gaan hangen. Als je er zelf een beetje mee begint ( niet te gehaast) dan voel je heus aan of je het zelf kunt doen of niet.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:28

Ik geloof dat het probleem ook niet is dat ze niet weet hoe te beleren, maar dat ze geen geschikte ruiter heeft.
Het is idd een stuk moeilijker met een shet, omdat daar alleen kinderen oppassen. Toch moet het ook mogelijk zijn om een kind te vinden die een goede zit heeft en niet snel bang is. Daarna zorgen dat je shet erg goed luistert naar jullie beiden en dat je rustig begint om bokken ed te voorkomen. Maar toch zal het moeilijk zijn om een geschikte ruiter te vinden (helemaal als het een kleine shet is).

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:26

Tja ik heb geluk met mijn minishetje blijkbaar?
Hij is wel gewend voor het karretje te lopen....maar was nog nooit bereden verder.
Er schijnt ooit voor de lol eens een kindje opgezet te zijn.
Ik wist wel dat hij kleine kindjes heel leuk vind,en er ook lief voor is.
Maar we waren bij de bak van de week,en er stonden kindjes te kijken.
Eentje vroeg of ze erop mocht,wij uitgelegt dat hij het niet gewend is...maar als ze durfde mocht ze het proberen.
Dus vriendlief het halstertouw in handen,ik naast het kindje om vallen te voorkomen.
Maar hij deed het helemaal braaf! (snoepje erna als beloning).
Hij heeft een stuk of 6 verschillende kindjes allemaal even op zn rug gehad voor een rondje,en vond het prachtig!
Toen hij geen zin meer had(snoepjes waren op,en toen dacht hij na 2 rondjes zonder snoep,ga nu zelf maar met die kindjes lopen) zijn we direct gestopt.
Sommige kindjes teleurgesteld,maar hij moet het wel leuk blijven vinden,En we hadden van te voren gezegt dat het mocht zolang hij het leuk vond.

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:30

Even voor de duidelijkheid... Het is idd niet dat ik geen ervaring heb met het beleren van paarden. Beleer namelijk zelf ook paarden. Maar het gaat er juist om een geschikt ruitertje.

Heb inmiddels al een ruitertje gevonden. Deze meid kan goed rijden en is zeker niet te zwaar en te lang. Zolang de shetlander het mooi vind, vind ik het ook mooi. Als ik verneem dat de shetlander er geen plezier aan heeft stop ik er gelijk mee!

De shetlander heeft al een zadel ect op gehad, dus met kleine stapjes gaan we verder.

De shetlander kent alle commando's en luisterd goed naar me. Maar vind het zelf toch wel spannend als er een kindje opzit.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:26

anita87ruud schreef:
Even voor de duidelijkheid... Het is idd niet dat ik geen ervaring heb met het beleren van paarden. Beleer namelijk zelf ook paarden. Maar het gaat er juist om een geschikt ruitertje.

Heb inmiddels al een ruitertje gevonden. Deze meid kan goed rijden en is zeker niet te zwaar en te lang. Zolang de shetlander het mooi vind, vind ik het ook mooi. Als ik verneem dat de shetlander er geen plezier aan heeft stop ik er gelijk mee!

De shetlander heeft al een zadel ect op gehad, dus met kleine stapjes gaan we verder.

De shetlander kent alle commando's en luisterd goed naar me. Maar vind het zelf toch wel spannend als er een kindje opzit.

Denk dat je altijd wel wat spanning houd als je een kindje erop zet(maar dat hoeft niet negatief te zijn,des te beter let je op!).
Inderdaad gewoon stoppen als je merkt dat je paardje geen zin meer heeft,zo hou je het leuk voor alle partijen.
Ook goed belonen bij gewenst gedrag,dan weten ze waar ze aan toe zijn,en wat er verwacht word.
Gezien het formaat van de kindjes die erop kunnen,zou ik het zeker met iemand samen doen.
Eentje die de pony leid,en eentje die het kindje erop begeleid en ernaast loopt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:22

TE5 schreef:
Dit moet je dus niet zelf gaan doen als je er geen ervaring mee hebt! Ook niet met een shetlander ;)
Als je goede begeleiding zoekt kan je het misschien samen doen (als jij niet te groot bent), en dan kan diegene al je vragen beantwoorden :)

Even goed de openingspost lezen, ze heeft ervaring met beleren maar wete niet hoe ze het nu moet aanpakken omdat ze zelf te lang is!

Ik zag dat je een geschikt ruitertje hebt gevonden! Veel succes :D

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:24

wij hebben onze shettie ook zelf beleerd.
je hebt er veel voordeel bij dat ze al veel door de handen komt. Met je geschikte ruitertje zal het helemaal goedkomen. :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:47

ik heb zelf ook een shetlander en a-pony beleerd, gewoon 2 (sterke) plastic zakken met zand vullen, eerst met zadeltje wel oefenen, later de zakken zand met een touw aan de handvaten maken(daarom moeten ze sterk zijn en dus niet scheuren) en zo aan iedere kant een zak hangen je kunt ze bv. eerst halfvol doen en later meer bijvullen, mijn ervaring is dat ze het engste vinden dat er iets hoogs achter hun beweegt.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:30

Ik denk dat je er gewoon op kan stappen als je de pony voledig vertrouwt. Maar begin met leunen en er boven hangen. Gewoon alles wat je met een groot paard ook doet, alleen dan nu met een shetlander.

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:52

Wij hebben onze shetlander ook zelf beleerd, was toen net 4 jaar en had sinds kort een halster om. Ben begonnen met longeren aan het halster, toen met een hoofdstelletje, daarna een zadeltje erop. Daarna eerst longeren zonder iemand en als ze dan haar energie een beetje kwijt was mijn dochtertje erop.
Ging super goed, natuurlijk had ze wel eens dagen dat ze wat frisser was maar echt bokken en zo heeft ze maar weinig gedaan. Ook afwisseling is denk ik belangrijk. Eeen shettie vind longeren al snel saai en gaat dan lopen klieren. Dus ik nam ze mee wandelen met iemand erop en later aan de fiets mee.
Omdat mijn dochter ook nog maar klein was deed ik op moeilijke dagen bijzetteugels eraan zodat ze niet helemaal het hoofd tussen de benen kon steken of de teugels uit de handen trekken.
Succes ermee!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:19

shetty schreef:
Wij hebben onze shetlander ook zelf beleerd, was toen net 4 jaar en had sinds kort een halster om. Ben begonnen met longeren aan het halster, toen met een hoofdstelletje, daarna een zadeltje erop. Daarna eerst longeren zonder iemand en als ze dan haar energie een beetje kwijt was mijn dochtertje erop.
Ging super goed, natuurlijk had ze wel eens dagen dat ze wat frisser was maar echt bokken en zo heeft ze maar weinig gedaan. Ook afwisseling is denk ik belangrijk. Eeen shettie vind longeren al snel saai en gaat dan lopen klieren. Dus ik nam ze mee wandelen met iemand erop en later aan de fiets mee.
Omdat mijn dochter ook nog maar klein was deed ik op moeilijke dagen bijzetteugels eraan zodat ze niet helemaal het hoofd tussen de benen kon steken of de teugels uit de handen trekken.
Succes ermee!

Bij het inrijden is een bijzetteugel heel slecht! Ook bij het doorrijden, of gewoon rijden wanneer een pony nog maar een jaar onder het zadel is..

Tenminste, heb ik geleerd (:

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:39

ik heb keertje gewondelt met zaldel. deed i heel goed in alle gangen.
toen hoofdstel in (kende hij al) en gewoon kindje eropzetten en voorwaards stappen.
zolang ze moeten lopen kunnen ze niets doen. wel ff iemand laten mee lopen die haar eraf kan trekken
of nog beter als ze het durft vast kan houden zodat ze er juist niet af valt als de pony toch beetje bokkig word.
bij mijn was ook dit koek en ei, en ze stapte er zo los mee rond ;)
dan na 2 GOEDE rondjes stoppen en de volgende keer weer verder gaan

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:41

ik heb zelf dus 2 shetlanders waarvan 1 nog onbeleerd was was nooit verder wat mee gedaan en toen ben ik dus gaan zoeken naar een verzorgster en heb nu 2 meiden die hebben haar zelf beleerd eerst zijn ze er zonder zadel op gaan zitten nou dat was een en al gebok en gedoe zijn we ermee gestopt en zijn we er om de dag mee bezig geweest dit hebben we zeker 1 week zo gehad en na die 2e week ging het al beter konden ze er al 5 a 10 min op zitten zonder gebok en dat ging uiteindelijk steeds beter en beter en nu rijden die meiden 3x in de week halfuur met haar want het gaat nu echt super dus je kan zelf ook gaan doen rustig aan...

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:43

die meiden die haar hebben beleerd hebben de eerste paar keer zonder zadel beleerd enz en zijn daarna verder gaan beleren met zadel en het gaat echt super...

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:04

De bijzetteugels hadden geen enkele spanning maar voorkomen wel dat ze kon gaan grasmaaien.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:35

Wij hebben het inderdaad met twee volwassenen extra erbij gedaan. Ik heb de pony aan de longe gehouden (alle commando's etc waren goed bevestigd evenals zadel, klapperen van beugels tegen de buik etc) toen kind erop gezet en een iemand nog ernaast gelopen die kind zo eraf kon pakken als het moest. Paar rondjes gestapt, ze was braaf dus meteen klaar. En zo iedere keer herhalen en steeds langer. Het is nu een fijne wandelpony. Voor het echte werk is ze wat minder geschikt want dan wil ze nog wel eens gaan rennen, maar rondjes door het bos stappen vindt ze geweldig.