Hoe is de verhouding eten-werken bij jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eowyn3003

Hoe is de verhouding eten-werken bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:18

Hey,

mijn pony Koos moet dringend vermageren, ik ben bang dat er anders hoefbevangenheid zit aan te komen. Hij is plots heel dik geworden nadat ik geopereerd ben, en toen heb ik ongeveer 2 weken niet meer voor hem kunnen zorgen. (Er werd uiteraard voor water enzo gezorgd hoor, het is niet dat hij verwaarloosd werd ;) ) Toen ik weer een beetje kon lopen, en bij hem kon gaan, zag ik dat hij heel dik was geworden.

Mijn opa had hem, zonder mijn weten, hele dagen op de 'nieuwe' wei gezet. Van mij moest hij op de kale weide, maar mijn opa had zoiets van: 'Hij moet genoeg eten hebben'.

Nu staat hij op streng dieet: Hij staat op een kale weide (heeft wel nog een beetje gras, en kan heel de dag grazen. Hij staat niet op zand.) en krijgt 1 wortel per dag. Ook soms een mini handje brok, met appelazijn en lookpoeder op voor zijn vacht en de vliegen weg te houden.

Ik probeer hem elke dag een half-uur te longeren.

Nu wil ik aan jullie vragen: Is dit een goede verhouding werk/voer of is het net heel onevenwichtig? Op wat voor dieet staan jullie (te dikke) shetlanders?

Dankjewel voor de hulp. ;-)

Nassie

Re: Hoe is de verhouding eten-werken bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:18

Zelfde probleem met mijn pony.
Die moet een halfuur of uurtje keihard werken. Staat maar drie uurtjes per dag op de wei + graaskorf. En krijg in stal een klein plukje hooi en een stukje fruit.

En nog blijft ze te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:54

Die van mij staan op een redelijke wei, als het erg kaal wordt dan verweid ik ze nog niet maar krijgen ze wat grof hooi bij, zodat de vertering aan de gang blijft.
Elke dag longeren is saai, en een half uurtje is niet genoeg om te vermageren. 2 uur voor de kar ermee, rijden, wandelen of nog beter, fietsen. Langzaam opbouwen qua tijd en meer draven tot je op een uur ofzo zit. Dan vallen ze af.

Verder als je shet op een erg kale wei staat krijgt hij wel te weinig aan essentiele vitaminen en mineralen. Hij mag dus in plaats van een wortel best een handje biks, meusli of vitaminekorrel/koek.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:33

Als ik jou was zou ik m op zand zetten en over de hele dag kleine hoeveelheden oud hooi voeren. Kort gras = gestresst gras waar grote hoeveelheden fructaan in voorkomen. Kort gras probeert als een gek te gaan groeien en maakt dus veel fructaan aan. Beter is dus op zand (mits hij geen zand eet) en evt 1 of 2 uur per dag op de wei.
Verder veel werken, echt goed laten zweten. Als je toch wat bij wilt voeren is Safe and Sound van Dodson en Horrel heel geschikt. Dat is speciaal voer met zeer laag suiker/zetmeel percentage, speciaal voor paarden die hoefbevangen zijn of daar tegenaan zitten.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:36

En de Pavo-koeken??
Die kunnen toch ook wel? Want zit te denken dat ik een appeltje of peentje per dag ga vervangen door een stukje pavokoek..

Offtopic; leuke ava :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:38

Pavo koeken zijn zéér slecht. Het suikergehalte is idd erg laag maar daarentegen is het zetmeelgehalte zéér hoog (30 %!) Iig gaan ze er hier goed van schuren :\ Ik ben nu helemaal gek op Dodson en Horrel. Ook wel fijn is Wiesencobs van St Hippolyt. Dat zijn op hete lucht geperste grasbrokjes die geweekt gevoerd moeten worden. Geen suiker maar enkel ruwvoer dus.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:41

Ohjee.. Nou gelukkig dat ik ze nog niet gekocht heb dan!
Vandaar dat ze nu niet meer doet schuren, en vorige jaren wel.

Waar zijn die verkrijgbaar dan Dodson en Horrel?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:42

Bij mij vreten ze trouwens het gras tot het zand kaal zo'n beetje, elke dag krijgen ze er een stukje gras bij. Daarnaast krijgen ze per dag 4 handjes S&S 2 handjes Leisure Mix (muesli met weinig suiker) en wat appels of wortels. De twenter doet uiteraard niks en de vierjarige loopt ongeveer 5x in de week, zowel voor de sulky als aan de longe.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:42

D&H is bij sommige Welkoop filialen te bestellen. Mehlika op bokt die verkoopt het ook en brengt het ook nog aan huis als je op de route zit.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:44

Tink krijg uiterraad niks als ze niet gewerkt hebt of alleen een beetje gespeelt.
Maar ze word deze maand beleerd voor de kar, dus ik dacht als ze zo hard werkt moet ze natuurlijk wel wat te eten krijgen..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:46

Ja daarvoor heb ik dan weer, om lastig te zijn, Pasture Mix, een muesli waar nog wat meer inzit. Ik wil de pony wel een beetje fel houden voor de kar, hij moet niet inkakken omdat hij op dieet is :=

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:49

Tinkerbell is fell genoeg. Springt bijna boven me uit..
De man die haar gaat beleren, gaat eerst kijken of het wel gaat lukken. We weten namelijk niet wat er bij haar vorige eigennaren is gebeurt.
Maar ik zal aan je raad denken als poown in kakt! :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:52

:= Ik denk neem expres een hengst miss heeft ie een beetje pit en karakter. Nou hij is de braafheid zelve :') Wil wel hard werken hoor maar loopt niet te stuiteren

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:54

Wat energie van Tinkerbell? :D
Alleen als Tinkerbell dingen saai vind word ze heel sloom..

Nou echt goed dat ik dat weet van die pavokoeken, dacht altijd dat die dingen zo goed waren :n

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:55

Neuh al het Pavo voer is ontzettend suiker/zetmeelrijk.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:00

Hmm.. Zoveel verstand heb ik dus van voer!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:06

[***] schreef:
Die van mij staan op een redelijke wei, als het erg kaal wordt dan verweid ik ze nog niet maar krijgen ze wat grof hooi bij, zodat de vertering aan de gang blijft.
Elke dag longeren is saai, en een half uurtje is niet genoeg om te vermageren. 2 uur voor de kar ermee, rijden, wandelen of nog beter, fietsen. Langzaam opbouwen qua tijd en meer draven tot je op een uur ofzo zit. Dan vallen ze af.

Verder als je shet op een erg kale wei staat krijgt hij wel te weinig aan essentiele vitaminen en mineralen. Hij mag dus in plaats van een wortel best een handje biks, meusli of vitaminekorrel/koek.

:o Daar had ik nog niet bij nagedacht, dat het best saai kan worden. Momenteel ben ik pas geopereerd en lang wandelen kan ik nog niet.
Rijden doet hij af en toe, maar ik heb verschillende ruitertjes gevonden dus dat zal op regelmatige basis gebeuren in de toekomst. Voor de kar met hem zou ik heel erg graag doen, maar hij is nog niet beleerd en daar moet ik dan eerst iemand voor vinden. Dat is ook een toekomstplan.
Hoe leer je je pony aan om naast je te lopen bij het fietsen? En is dat eigenlijk wel veilig? Als ponylief ineens voor je naar links afslaat lijkt met dat niet zo veilig.

Hij krijgt dus ook een handje biks, recreatiemengeling dus niet zo hoog in de voedingswaarde denk ik. Zou hooi bijvoeren helpen? Dat hij dan wat minder gras eet ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:15

Mijn mini staat op een hectare land met mijn draver. Het is stengelig gras wat amper bemest wordt en is vrij stug.

Hij is vrij jong, net vier en vind om de dag longeren bijv. vrij veel voor hem. Ik ben het fietsen met hem aan het uitbouwen, probeer wekelijks 1 x te fietsen en zit nu op een kwartier draven/galoperen.

Verder longeer ik hem twee keer per week. Beide keren zonder longeerlijn maar gewoon op stem hulp. Heel erg veel overgangen maken hem actief en vind hij superleuk. Ook zijn we 'turn' aan het oefenen, draaien/van hand veranderen dus. Stappen-draven-stappen-draven in een heel snel tempo deze overgangen maken hem vreselijk enthosiast Werkt ook met galop e.d. trouwens.
Dit doe ik een keer en een andere keer werk ik met balken. Hij is nog jong en daardoor laat ik hem niet gelijk elke week vrijspringen. Maar op lichaamstaal tussen twee balken door, beginnen in stap en daarna op bouwen naar zo snel mogelijk. Of een aantal draf balken neerleggen en deze steeds dichter naar elkaar toe doen.

Wat betreft fietsen, eerst zover dat hij niet zomaar links af slaat zonder jouw zeggen. Ik ben begonnen met hardlopen, zo heb ik hem ook alle gangen op commando aangeleerd. Toen wandelen met de fiets tussen ons in af en toe het wiel voor hem langs zodat hem duidelijk wordt dat je daar niet zomaar tegen aan kan lopen. (niet je pony aan rijden natuurlijk!) Dan in een veilige omgeving beginnen met fietsen. Een omgeving waarin het geen kwaad kan als hij ineens los is. Want laat hem liever los dan de onder uit te gaan met de fiets.

Enne pony is niet meer ponylief hoor als hij ineens andere dingen besluit.

Verder krijgt mijn paard een handje lucerne met een schepje vitamine mix.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:33

Mijn beide shets (7 en 12 jaar) staan ongeveer 8 uur per dag op een schrale wei, de rest van de dag staan ze in een paddock met hooi.
Ze krijgen 1x daags 1/4 schep brok (Havens basis/sport, heb staan voor mijn paard) samen, dus dat gooi ik op 2 hoopjes.

Reden dat ik brok bijvoer is omdat de 12-jarige 2 jaar geleden behoorlijk wat tekorten had in haar bloed (zij stond toen 24/7 in het land) en daardoor ook ziek werd, het advies van de DA was toen ook dat ze altijd wat brok bij moest hebben.

Ze lopen 2 dagen in de week een uurtje of 1,5 met kindertjes, daarnaast probeer ik 2x in de week te longere/fietsen maar moet eerlijkheidshalve bekennen dat dat niet altijd lukt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:10

Nassie schreef:
Ohjee.. Nou gelukkig dat ik ze nog niet gekocht heb dan!
Vandaar dat ze nu niet meer doet schuren, en vorige jaren wel.

Waar zijn die verkrijgbaar dan Dodson en Horrel?

Ik bestel die via rene wielens. Kost je wel 5 euro aan verzendkosten, maar het voer is echt super. Ze worden er niet dikker van, maar krijgen wel genoeg binnen.

Mijn shetters staan op een kale wei en krijgen 2 a 3 keer per dag een aantal plakken hooi. Grietje is nog wel aan de dikke kant, maar ze wordt nu extra aan het werk gezet. 3x in de week longeer ik haar een half uur/drie kwartier en ook bijgezet met een touwtje. Verder rijd er zo nu en dan een meisje op, maar dat zet nog niet zoveel zoden aan de dijk omdat ik ze veel laat stappen.