Hoi , ik weet niet waar dit berichtje hoor, dan maar hier. Ik had een vraagje; Is het erg als een shetlander geen Biks krijg , kan die ook gewoon met gras/hooi/en lekkers? Groetjes
Maar een paard wat niet intensief aan het werk hoeft heeft echt voldoende aan ruw voer. Dus geen brokken/biks ed. Zorg wel dat hij een liksteen ter beschikking heeft ivm mineralen die ze nodig hebben.
Keet
Geplaatst: 28-05-09 13:34
Nee hoor. Shetlanders kunnen prima leven op gras en hooi en af en toe wat lekkers. Wel is het goed om en goede liksteen op te hangen zodat ook alle vitamientjes en mineralen binnen komen Mijn shetlander krijgt ook geen biks alleen maar hooi en gras
Shetlanders kunnen idd prima leven op gras en hooi, maar misschien voor de lekkerheid kun je ze per dag 2 handjes brok geven ofzo, maar het is niet nodig omdat die pony's "dik worden van lucht".
Ik heb een 2 jarige shetlander hij krijgt van mij in de 2/3 handjes biks (pavo brok voor pony's/paarden tot 3 jaar) en af en toe een handje muesli suikerarm. Maar ze kunnen prima leven op gras en hooi.....
Sappos
Geplaatst: 29-05-09 08:56
Verplaatst naar shetlanders en minipaarden
Shetlanders kunnen prima op alleen gras leven, zelfs al je ze zeer schraal houdt zijn ze meestal nog eerder te dik dan te dun. Ik ben wel benieuwd of jouw pony onder het zadel of voor de kar (bijv) wordt gereden. Ik vind namelijk dat een pony die redelijk in het werk staat best wat bijgevoerd mag worden. Mijn pony's krijgen elke dag een standaardhoeveelheid voer, als ze dan nog werken krijgen ze nog 2 of 3 handjes muesli.
Als ze op gras lopen, krijgen ze wel genoeg binnen. Anders eventueel wat hooi bijvoeren en zorgen voor een liksteen.
Ik voer die van mij wel wat bij, omdat ze dus op een kale wei staan en ik zag dat ze aan de grond stonden te likken. Dit duidt vaak toch op een tekort.
janflicka
Geplaatst: 29-05-09 11:07
Mijn minishet krijgt 2 maal per dag een handje muesli voor sobere rassen. Verder hooi,liksteen en af en toe een wortel of appeltje.
In de zomer kan het, in de winter kan het écht niet hoor. Dan hebben ze niks aan het gras, als het al groeit. hooi is ook niet genoeg in winter. s'winters gewoon biks bijvoeren.
Mijn paardjes, shetjes, lopen niet in de sport oid. worden 3x per week gelongeerd moet in de winter echt biks hebben hoor. s'winters zit er niks in het gras. 1 grote hand biks is genoeg per dag. maar geen biks dat kan ik me niet voorstellen
Mijn shetlanders zijn 7 en 10 jaar en lopen het hele jaar door op gras. Overdag op lang (doorgeschoten) gras 's nachts op een schrale wei zomer en winter. Ze krijgen hier alleen een goede kwaliteit liksteen bij. Mijn pony's hebben geen biks nodig ze halen ruim voldoende energie uit het gras en ze selecteren zelf wat onkruiden die ze lekker vinden. Elke premiekeuring krijg ik weer het commentaar dat ik de dames niet zo moet verwennen, dat ze te rijk in conditie zijn.
De dames verrichten geen noemenswaardige arbeid (licht aangespannen werk, ze hebben zoveel energie dat ze voor de kinderen niet eens goed te berijden zijn)
Ja, mijn shetlander krijgt vaak appels, wortelen, brood, hooi en een klein beetje muesli. maar het ligt er ook aan of je paardje veel beweegd. want dan heeft ie wel meer nodig.
Mijn shets (3 á 4 jaar) krijgen 's ochtends granenmix en 's middags rond 4 uur een plak hooi. Met beide train ik wel, maar met de ene wat zwaarder dan de andere. Ze hebben uiteraard ook een liksteen, staan 24/7 buiten, meeste tijd in een paddock zonder gras, en 3 á 4 uur per dag (maar niet iedere dag) staan ze op gras. En ze zijn kerngezond
Jesketje
Geplaatst: 07-06-09 13:08
Ik sluit me aan bij de anderen!
chanjelte
Geplaatst: 07-06-09 13:18
Ik had een shetlander en voerde weinig tot niets bix bij. Zemoeten als je ze bix bijvoerd veel goed gereden worden. Ze zijn heel snel bevangen omdat de meeste mensen ze niet aktief rijden en alleen maar laten staan. Ik reed met de fiets ernaast lekker een uurtje draven buiten!
Mijn verzorgshet krijgt de hele dag door hooi, mag af en toe op het weiland (voor de rest staat ze in een paddock met stalletje) en heeft een liksteen en krijgt af en toe een snoepje
Dat als je krachtvoer geeft een pony gereden moet worden is natuurlijk kul
Die van mij krijgen hele jaar door krachtvoer en hoeven niet te werken.
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 09-06-09 10:37
Mijn shets hebben het jaren prima gedaan op gras en hooi (+liksteen) tot een van de dieren problemen kreeg en na bloedonderzoek bleek dat ze behoorlijk wat tekorten had in haar bloed. Sindsdien voer ik op advies van de dierenarts dagelijks 1/4 brok aan 2 shets (ze staan samen en krijgen dus samen 1/4 verdeeld over 2 bakken) sindsdien is ze enorm vooruit gegaan en herhalingsonderzoek heeft ook uitgewezen dat ze bloedwaardes nu weer normaal zijn. Ik zal mijn shets dus nooit meer op alleen gras/hooi houden. Wel moet ik zeggen dat ze niet 24/7 in het gras staan om vervetting te voorkomen. Die pavo koeken zijn mij nooit erg goed bevallen, pony's waren er ook niet zo erg kapot van (een schep met rammelende brokjes blijft favoriet). Overigens voer ik Havens basis/sport, dit heb ik toch staan voor mijn paard en ze doen het er prima op, beter als toen ik nog pavo voerde.