Ik ben hier nieuw op bokt en ik hoop nog veel te leren van iedereen. Ik heb twee shets die ik voor de wagen heb. Aangezien ik luxe kwpn paarden ben gewend, heb ik een vraag over de vacht. Mijn shets zitten nog redelijk dik in het haar. Met mennen hebben ze het natuurlijk te snel te warm. Is het een optie om ze te scheren? Zo ja, waar moet ik aan denken? Dekens? Hoeveel grams etc etc. Alvast bedankt.
pubelia
Geplaatst: 11-05-09 11:21
Ik heb ook 2 shetlanders, en allebei mijn shetlanders zitten ook nog in een winter vacht. De ene is nu erg goed aan het verharen. Maar zit nog wel voor het grootste gedeelte in de winter vacht. De andere heeft al 1 ronde verhaart, maar moet nog 1 ronde verharen en daar is hij nog niet mee bezig.
Onze shetlanders hebben maar een luizen leventje, dus die werken niet.
Omdat de jouwes dat wel moeten voor de kar, zou het een optie zijn om te scheren, en dan mogelijk een regen dekentje op leggen voor als het gaat regenen... Maar als het niet regent lijkt mij dat je er geen deken op hoeft te leggen hoor!
Als ze laten merken dat ze last hebben van de vacht dan zou ik het haar er gewoon afhalen. Werken met die dikke vacht schiet niet op, zowel voor jou als voor de pony´s niet.
Staan ze ´s nachts op stal? Dan kunnen ze zonder deken. Met regen een regendekentje evt met fleece gevoerd. Je hoeft nu met dit weer geen echte gevoerde dekens meer op te gooien.
Je kunt er eventueel ook nog voor kiezen om dan met de haren méé te scheren ipv er tegenin. Dan dun je het als het ware uit. Je pony wordt dus niet kaal, maar heeft wel minder haar. Is een beetje een tussenweg en hoef je misschien ook geen deken op(maar dat moet je denk ik even aankijken)
Mijn shet zit ook nog best wel dik in zijn vacht. de ene plek dikke plukken, de andere plek een zomervacht ga zo maar door ( Komt ook dat de shire die bij hem in het land staat met voeren me shet bijt )
Ik scheer, zeker met zo'n warm voorjaar als dit en van vorig jaar. Dan is het zweten, jeuken en vervilten, hoeveel je ook borstelt. Ik scheer alleen wel met de haren mee ipv ertegenin, dan hoeven ze geen deken op want er blijft vacht zitten.
Wij hebben onze shet geschoren, hij staat buiten maar heeft wel een schuilhok. Verder geen dekens enzo op, als het regent gaat ie wel in zijn hokje staan
mijn shets zijn in oktober geschoren en staan nu alweer dik een maand zonder deken buiten. Ik zou nu niet meer scheren, dan krijg je een hele lelijke zomervacht. Je kan van die 'borstels' halen met kartels om ze er makkelijker uitte krijgen. Die van mij staan alweer keurig in zomervacht.
Die van ons jeukte zich kapot door die dikke vacht, nu hij geschoren is voelt ie zich veel beter
Nell_
Geplaatst: 15-05-09 11:06
Mijn shet heeft ook nog een mega dikke wintervacht. Maar vind het niet verstandig om haar nu nog te scheren. Ik zit wel te denken aan lijnzaad! Want ze heeft het gewoon bloedheet volgens mij
Daantjuh20
Geplaatst: 15-05-09 12:35
Mijn shet schuurde zich vorig jaar ook helemaal stuk. Dit jaar heb ik het anders gedaan ze begon alweer te schuren en was nat. Heb haar vorige maand geschoren met de richting mee ze is nu helemaal happy en schuurt niet meer. Staat zonder deken en heeft het absoluut niet koud maar ook niet TE warm.
maar hoe kan het dan dat alles nog met wintervacht staat? Ik scheer mijn pony's meestal in november, dan gaan er afhankelijk van de temperatuur 2 dekens op en die hou ik op tot het voorjaar. Zodra het beter weer word ga ik flink plukken en gaan ze vrij vlot het land in waar ze heel veel haar kwijtraken met bv rollen (je ziet dan echt hele plekken met haar liggen). Ze zitten nu beide al keurig in de zomervacht. Is het dan niet verstandiger om in de winter al te scheren ipv nu. Ik heb het ook wel overwogen hoor maar het is me altijd afgeraden omdat je dan ook een gedeelte van de zomervacht afscheert en het dan niet echt mooi word.
Nee! regelmatig goed poetsen. Tenzij je shet erop gaat schuren, maar dan niet te kort en oren hoofd en benen laten zitten. Dan hebben ze beduidend minder last van vliegen en muggen is mijn ervaring.
Die van mij is ook nog een beetje teddy. Ik borstel haar regelmatig met een zweetmes (de kartelrand) en daar trek ik heel wat haren mee uit. Toch is ze er nog lang niet doorheen, terwijl ze niet echt mega uit haart ofzo.
Ik heb haar net, dus ik heb geen idee wat voor vacht een Shet in de zomer krijgt Ze blijven toch wel wat pluizig?
ik heb vorig jaar mei mijn shet voor het eerst geschoren. Toen was het mega warm en hij had natuurlijk nog dikke vacht. Hij kreeg koorts, futloos en wou niet meer eten, toen heb ik hem direct geschoren. De eerste 3 weken heb ik hem de gelegenheid gegeven om te schuilen bij regen. erna gewoon terug in land.
Van de winter heeft hij dekens gehad, deze zijn nu af en hij gaat in de avonden gewoon op stal. Nu raakt hij het aardig kwijt, maar alleen door veel poetsen, ondanks dekens had hij toch nog veel haar.
Dus ik zou me goed afvragen, hebben je shets er duidelijk last van, of alleen jij omdat je ze langer nat hebt staan. Als hun er zelf ook echt last van hebben... scheren en anders gewoon meerdere malen per dag goed poetsen
Mijn shet heeft hetzelfde probleem en ik vraag mij dan af hoe komt dat? Ik zie ook wel shets dun in het haar, misschien zijn die geschoren ofzo. Die van mij heeft geruid en behoorlijk maar er zit nog veel haar op. Hij staat overdag buiten en de nacht binnen.
Die van mij begint er nu door te komen. Ze wordt een mooie lichte koffievos met blonde manen en staart. Er zitten op de buik en billen nog wel wat winterhaartjes maar die zijn ook langzaam aan het verdwijnen. Ze wordt lekker glad.
randalinpony
Geplaatst: 29-05-09 10:03
Als het weer nu weer warmer wordt, dan zal de vacht snel loslaten waarschijnlijk.
Nu scheren kan wel, maar wij doen dat met de haargroei mee, anders scheer je de zomervacht kapot, die zich waarschijnlijk al kant en klaar onder dat pluis. Dan krijg je wat strepen maar die trekken heel snel weer weg.
Is ook net wat warmer natuurlijk.
Het helpt ook al als je alleen de borst/onderkant hals scheert, dan kunnen ze hun warmte veel beter kwijt. Moet je wel mooi vinden.
Tosadog
Geplaatst: 30-05-09 12:51
Die van mij hoeven ook niet te werken en ik scheer in principe ook liever niet, maar ik heb er 2 bij die wel zo'n dikke, dichte en vooral vastzittende vacht hebben...die worden geschoren en geloof me, als ze zouden kunnen praten zouden ze gezegd hebben dat ze zich zoveel happier voelen. het jeuken, schuren en maar rossen tegen bomen (dat kan bij mij) maakt de huid tot bloedens toe stuk, na het scheren heb je daar eigenlijk geen last meer van. En met dit weer zijn dekens niet nodig.
dubbelspan
Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-09 19:59
Heb een scheerapparaat aangeschaft en ga hun laatste wintervacht (met de haargroei mee) eraf scheren. Kan me heel goed voorstellen dat het erg jeukt voor ze.
nou ik zou zeggen niet scheren laat de natuur zijn werk doen wij hebben op stal ook ee shet en die is ook heel lang dik in zijn winter vacht gebelven dus echt niet scheren
Mijn shet heeft ook nog un dikke vacht maar ik doe er niets aan hij heeft er geen last van. Maar als ze er last van hebben zou k ht weg halen !
shetjessweet
Geplaatst: 01-07-09 18:52
Ik zou ze echt niet zomaar scheren. Ik heb dit voorjaar 2 van mijn shetlanders moeten scheren ivm een nogal ernstige schimmelinfectie. De een vond het wel prima, maar de ander vond het vreselijk!!! Ze bleef maar rollen en schuren en heen en weer rennen. Zelfs na een paar dagen zat ze nog niet lekker in d'r vel. (dit was wel een jonge pony) De natuur regelt dit soort dingen zelf wel. Verder goed poetsen, lijnzaadolie voeren en met je handen proberen "uit te pluizen" dan krijg je er vaak meer uit dan met alleen poetsen.