Wintervacht vraagje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Wintervacht vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 00:00

hallo,

Sinds vorig jaar ben ik de eigenaresse van een hele leuke shet (King)
Nou valt mij op dat King veel later is begonnen om uit zijn wintervacht te komen.
Mijn haflinger en de arabieren zitten al een tijdje dus in hun dunne vacht terwijl king nog heel wat haren heeft.

Ik ben druk bezig om hem enkele dagen in de week onder handen te nemen met de furminator (http://www.depaardendrogist.nl/index.as ... ctID=40978)
Dat gaat echt super, maar ondanks dat er iedere keer bijna een hele emmer haren uitkomt blijft hij dik in zijn vacht zitten!

Ik wil hem eigenlijk liever niet scheren, en gaan werken met dekens als het wat kouder zou worden ( in de nacht koelt het nog aardig af)...
Als het de beste oplossing blijk te zijn dan doe ik dat natuurlijk wel!

Zijn jullie shetlanders ook nog aan het verharen?
Wachten jullie het af?

Hij is nu op de warme dagen toch al wat aan het zweten...

Bedankt alvast voor jullie advies :D

anneliesdj

Re: Wintervacht vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 00:03

Komt vanzelf hoor, kan zijn dat hij wat minder in zijn vel zit waardoor het wat moeilijker los komt. Zowieso gaat het vaak wat lastiger bij rassen met zo'n dikke vacht, gewoon even afwachten en geregeld een borstel erover.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 02:09

hier idem dito. komt idd vanzelf en die spierballen bij mij ook ;-), want blijf borstelen.. Gewoon idd wat Annelies zegt, afwachten en lekker borstelen! De 1 hier is bovenop zijn rug al 'klaar' en hangt van onderen nog 'vol' en de ander is al heeeeel oud en help ik dus wat meer mee door elke dag een tijd te borstelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 05:29

onze shetten zit echt nog dik in de wintervacht hoor,begint nu wel te komen gelukkig.
ze zijn altijd wat later dan de andere paarden.
we geven ze nu wat meer krachtvoer bij om het verharen wat te helpen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 05:34

De mijne haart als een gek, borstel dr ook goed maar ze schuurt ook ze heeft al een klein wondje..
De blokjes waarmee je het haar 'afschuurd' vliegen er door (ben de naam kwijt van die dingen ;) ). En verder plukken ik en een stalgenoot dr meestal, heerlijk vind ze het ..

Schuurt de jouwe ook ?
Ik wil d'r zo snel mogelijk uit die vacht helpen i.v.m dat schuren eigenlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 06:00

er zijn er bij ons die wel schuren,wassen helpt dan ook enorm goed!

maar is toch kwestie van goed poetsen en afwachten denk ik hoor,heeft even tijd nodig he voor al dat haar er af is

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:03

shetten zijn meestal 1 maand in het jaar van de complete vacht verlost (juli-augustus) en dan maken ze weer een wintervacht aan. Ze hebben eigenlijk het hele jaar door een vrij dikke vacht. Mijn shet verhaart nu ook, maar bij m fjord zie ik hetverschil al, bij mn shet duurt dat gewoon langer

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:12

Hier ook nog druk met verharen. Maar ook mijn fries, die heeft op het oog al een hele mooie dunne wintervacht, maar als je die gaat borstelen komt er ook nog heel veel haar vanaf (waar dat allemaal op het lijf zit is mij soms een raadsel).
De shet heeft al wel een veel dunnere vacht dan afgelopen winter, maar er zit nog aardig wat winterhaar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:06

ik kan momenteel elke dag weer handenvol vacht uit mijn shet plukken, maar nog heeft ze wintervacht, minder dan in de winter zelf, maar het is nog steeds geen zomervacht.
een andere shet die erbij staat laat de vacht nog minder los.
de andere pony's zijn eigenlijk al wel zo'n beetje uit de wintervacht, gaat bij hoger in het bloed staande pony's toch echt sneller zo te merken!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:14

ellepel schreef:
er zijn er bij ons die wel schuren,wassen helpt dan ook enorm goed!

maar is toch kwestie van goed poetsen en afwachten denk ik hoor,heeft even tijd nodig he voor al dat haar er af is

Jaah heb dr vorige week gewassen, wil dat ook weer niet te veel doen , vanwege de huid en vetlaag gebeuren :)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:47

mijn verzorg shet is 2 maanden geleden op zijn benen, buik & hals geschoren omdat hij er gewoon vele last van had met rijden etc. Maar het wel heel snel weer aangegroeid.
En nu is hij van de week verder geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:01

bij mij zit ook bijna alles nog dik in de vacht hoor :) terwijl mijn arabier idd al goed met zijn zomervacht bezig is.
hij staat ook 24/7 tussen mijn shetten dus geen verschil qua warmte/koudte

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:09

Hier zijn ze ook volop aan het verharen en zit er best nog een aardig vachtje op.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:12

Onze shetten hebben hun dikke wintervacht nog, ze beginnen net een klein beetje met verharen. Ik vind het niet zo erg, want ze staan 24/7 buiten en 's nachts is het nog aardig koud.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:14

LADPR schreef:
Hier zijn ze ook volop aan het verharen en zit er best nog een aardig vachtje op.

hier idem :j tom is altijd wat later dan chey

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:44

mijn haflingers zijn ook voorlopig nog niet klaar met verharen hoor. de shetlandertjes bij ons in het land hebben nog veel meer vacht , en aangezien ze ook meer verharen door arbeid, gaat het bij de shetten nog langzamer (die doen niet aan arbeid ;))