Hoefbevangen bij Shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Hoefbevangen bij Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 14:36

Hallo,

Ik heb een specifiek Shetlander vraagje. (dus aub niet verplaatsen). Ik ben voor mijn Shet gewaarschuwd voor hoefbevangen, nu heb ik net al zitten lezen wat dat inhoud en wanneer dat kan gebeuren, maar ik vraag me af of dat nu echt zo'n vaart loopt of dat er paniekerigheid is om niks.
Mijn Shetje heb ik nu bij mijn draver gezet op de wei. Volledig gras. Lang gras van een 8-10 cm. Eerst heb ik het langzaam opgebouwd, ze heeft er 4 dagen 3 uurtjes gestaan en vervolgens hebben we ze over gezet. Eerst in een afgezet stukje (een weekje), nu volledig. Moet ik nu bang zijn dat ze hoefbevangen wordt? Of gaat het goed? Hoe kan je zien of ze teveel gras krijgt? Ze is niet superdik of zo. Sanne is overigens in juli 1 jaar oud. Moet ik ze af en toe op wat minder gras zetten of moet ik het zo laten? Ze wil natuurlijk bij haar vriendje blijven. Ik kan wel ze straks op de kort afgegraasde wei laten staan en Sis op het andere stuk. Het stuk is 2500m2 en nu in 2-en gedeeld.
Ik heb geen idee of ik het zo goed doe...........

Groeten Linda
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 20-04-09 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast.

fiona1

Re: Hoefbevangen bij Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:49

Zo te horen staat ze nu op overjarig gras, het gevaar zit in vers voorjaarsgras op de site van hoefnatuurlijk staat hier heel veel over geschreven.

Wat ik doe met mijn shetten en tinker (2 rassen die gevoelig zijn voor hoefbevanging) is dat is ze 's nachts op een kaal stuk zet. Wel goed afzetten met goed schrikdraad want als het om eten gaat zijn shetten ware ontsnappingskunstenaars. Dit gaat goed terwijl ze tot ong. 6 mnd. geleden amper gras gezien hadden.

Verder gewoon goed in de gaten houden, je pony is nog jong en heeft nog veel nodig voor de groei, een oudere pony wordt eerder bevangen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:20

fiona1 schreef:
Zo te horen staat ze nu op overjarig gras, het gevaar zit in vers voorjaarsgras op de site van hoefnatuurlijk staat hier heel veel over geschreven.

Wat ik doe met mijn shetten en tinker (2 rassen die gevoelig zijn voor hoefbevanging) is dat is ze 's nachts op een kaal stuk zet. Wel goed afzetten met goed schrikdraad want als het om eten gaat zijn shetten ware ontsnappingskunstenaars. Dit gaat goed terwijl ze tot ong. 6 mnd. geleden amper gras gezien hadden.

Verder gewoon goed in de gaten houden, je pony is nog jong en heeft nog veel nodig voor de groei, een oudere pony wordt eerder bevangen.

Overjarig gras houdt in?
Ah dat wist ik niet dat het eerder bij oudere pony's is.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:25

fiona1 schreef:

Leeftijd heeft met bevangenheid niets te maken.
Het risico zit hem in insulineresistentie, hoe dat werkt kun je wel opzoeken.

Hou het gewoon in de gaten, in ene keer volop de wei op is voor geen enkel paard goed.
Ik zou nu liever af en toe schraal laten staan en het opbouwen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:47

Sassieja schreef:

Ja maar wat is goed opbouwen? Ik ben er een week mee bezig geweest voordat ze volledig op gras stond.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:54

Zoezi schreef:
Sassieja schreef:

Ja maar wat is goed opbouwen? Ik ben er een week mee bezig geweest voordat ze volledig op gras stond.

Een week vind ik echt heel snel.
Ik zou het bijv in week 1 2 uur doen, en dan per week 2 uur opbouwen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:43

Sassieja schreef:
Een week vind ik echt heel snel.
Ik zou het bijv in week 1 2 uur doen, en dan per week 2 uur opbouwen.

Als ik nou geen werk zou hebben en geen gezin en huishouden, dan zou ik dat doen.......vrees dat dit de meest beste oplossing was......

BinkyMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:09

Mijn shetjes staan ook op lang overjarig gras en hoefbevangen zijn ze nog nooit geweest.
In het begin zette ik ze nachts binnen en overdag in de wei, maar nu staan ze gewoon de hele dag buiten in de wei.
Beetje in de gaten houden zou ik zeggen, maar echt zo strikt volgens een schema opbouwen, is idd met een gezin niet te doen!!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:20

opzich kan het denk ik geen kwaad als de shet ook gewoon beweging krijgt?
Mijn shetje is helaas wel hoefbevangen, en staat maar een half uur per dag op het land.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:24

Ik wist ook niet dat het zo rap kon gaan TS.
In de jaren dat ik op mijn huidige stal sta heb ik het ieder jaar zien aankomen of het gras teveel voor ze was of niet.
Helaas dit jaar niet. Mijn pony liep niet helemaal goed in de wei, maar heb niets raars kunnen ontdekken dus dachten we aan een trap van een ander paard.
Afgelopen donderdag kwam ik er en was het erg slechter gegaan, hij kon amper lopen en zakten aldoor door zijn benen heen. De dierenarts is met spoed geweest en het bleek hoefbevangenheid te zijn.
Het rare vond de dierenarts, ze staan op niet hoog gras, wel veel gras en ze staan nu ruim 2 maanden in dit weiland. Dus in principe zei hij; moet hij er aan gewend zjin.

Ik wil toch zeggen wees voorzichtig en houd het goed in de gaten :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:30

een shet moet je schraal houden....ik zou de kriebels krijgen bij het gras wat jij noemt.....de combi shet/draver is natuurlijk wat gras inname betreft ook niet ideaal.....een draver kan veel meer gras eten dan een shet...

ik zou een kein stukje afrasteren naast de draver voor de shet,als ze 1x hoefbevangen zijn geweest worden ze het vaak weer,dan door insuline resistentie(ik denk dus net omgekeerd...)
voorkomen is beter dan genezen...het is een rotziekte...neem maar eens een kijkje op het hoefbevangenheidtopic....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:48

nee juist dat ultrakorte gras is héél erg gevaarlijk ivm fructaan

Hou gewoon de fructaanindex goed in de gaten:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructaan.htm

en haal de shet bij koud en zonnig weer van het gras en zet hem in een paddock met hooi

Nu is het grijs en regent het, ideaal weer voor shetjes in de wei, maar zoals afgelopen dagen dat het superzonnig was en het heel lang niet geregend had dat is slecht, dan raakt het gras gestresst en maakt veel fructaan aan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:39

ik weet het...dat fructaanverhaal....en het is ook helemaal waar,maar in verhouding krijgen toch veel minder binnen dan met hoog gras met een laag fructaangehalte.....ik heb trouwens nog nooit een paard hoefbevangen zien worden op een schrale korte weide.....wel op hoog gras...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:44

Ik zie alleen maar paarden bevangen raken op ultrakorte weitjes

"ja hij is hoefbevangen maar ik snap het niet, er staat bijna geen gras op de wei"

nee da's juist het probleem :+

om te voorkomen dat je shet zich tonnetje eet op wat langer gras, kun je een graasmasker voordoen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:45

paarden worden hoefbevangen omdat ze in de eerste instantie te vet zijn....dat worden ze niet op een schrale wei...
misschien dat er wel teveel bemest word in nederland?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:49

geerke schreef:
paarden worden hoefbevangen omdat ze in de eerste instantie te vet zijn....dat worden ze niet op een schrale wei...
misschien dat er wel teveel bemest word in nederland?

ook magere paarden kunnen hoefbevangen raken.

Dik zijn is vaak een gevolg van insuline resistentie (IR). IR kan zich uiten in dik zijn, hoefbevangen raken, of beide.

Het dik zijn is dus géén oorzaak, maar een gevolg van dezelfde oorzaak als de HB

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:53

neeee....IR is een gevolg van te dik zijn....net andersom dus...
de ellende van alles begint bij te vet zijn....dan krijg je een hormonaledisbalans.....ik ben helemaaaaal niet eigewijs hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:57

Als je de mogelijkheid hebt tussendoor te sproeien, helpt al gauw. Mijn ervaring is dat paarden die 4 uur volop blijven eten, de shetten hun buikje sneller vol hebben en dan wat gaan klieren en spelen. Idd goed in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:04

ik zou idd eerder bang zijn dat ie veeel te dik gaat worden ipv dat hij hoefbevangen raakt in dat hoge gras.

gewoon goed in de gaten houden of hij moeilijk gaat lopen, mocht dat gebeuren dan gelijk eraf halen en op een ander grassoort zetten (geen kort vers gras zoals al meer genoemd).

de een is er ook veel vatbaarder voor dan de ander

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:09

oke, ik raak een beetje in de war, wat is het nou? moeten shetten op een kale wei of juist op langer gras, en als je ze nou dagelijks kan trainen heeft dat nog effect?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:59

dat is een goede vraag, denk het wel maar weet het niet zeker.

en het ligt helemaal aan het gras eigelijk, maar een schrale wei waar goed gras groeit is iig niet goed.
hoger gras bevat minder fructaan omdat het al ouder is

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:30

Het ligt niet aan de lengte van het gras, soms zie je shetjes staan die tot hun knieën in het gras staan en niet hoefbevangen zijn.
Het ligt aan de eiwitten in het gras.
(ook als het 'snachts gevroren heeft en die dag daarna zon oppassen).
Je shet hoeft ook niet dik te zijn maar meestal als zijn nek hard wordt moet je opletten. Mijn verzorg shetje is al een aantal keer hoefbevangen geweest maar hij is zekker niet dik

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:45

Ik begin steeds minder te snappen van dat fructaan in het gras. :+
Het is dus altijd als er zon is begrijp ik?
Wat ik wel raar vind is dat een dierenarts een poos geleden tegen mij zei: Ze mogen op kort gras, maar absoluut niet in het volle/ lange gras staan.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:48

Marchador schreef:
Ik begin steeds minder te snappen van dat fructaan in het gras. :+
Het is dus altijd als er zon is begrijp ik?
Wat ik wel raar vind is dat een dierenarts een poos geleden tegen mij zei: Ze mogen op kort gras, maar absoluut niet in het volle/ lange gras staan.

Fructaan zit altijd in het gras, maar in meerdere mate als het gras tekort aan iets heeft gehad.
Denk aan lange droogtes, dan opeens een regenbui, dan zit er veel fructaan in het gras. Zelfde als na de winter, al het fructaan dat in de winter is gevormd door het zonlicht (ook al is het een beetje), komt vrij in het gras als de temperatuur omhoog schiet.

Bijv. het heeft een hele tijd gevroren, en opeens word het een paar dagen mooi weer.
Het fructaan komt dan in hoog 'getal' vrij, omdat het zich kan ontwikkelen door de zon.

Hoop dat je het zo een beetje snapt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:53

Mijn shetlander is bevangen geraakt in februari. Lekker zonnetje plus wat vriesweer en kaboem daar liep ze super stijf. Ik houdt haar nu 3 jaar op een wei waar nauwelijks gras staat. Ze krijgt wel onbeperkt hooi en ze doet het nu heel goed. Heel af en toe mag ze even op de andere vollere wei, maar dan krijgt ze een graasmasker op.

Ik denk dat voor jouw shet een masker ook wel goed zou zijn. Want shetten blijven maar eten en bevangenheid voorkomen is beter dan genezen.