Shetlander vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caprilla

Shetlander vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 11:21

Hoi,

Ik ben aan het oriënteren voor een Shetlander die straks eventueel ook bij mijn haflingermerrie in de wei komt te staan.
Nu is mij vraag zou een Shethengstje voor problemen zorgen, als hij alleen bij een merrie zou komen te staan?

Wie heeft ervaring met hengstjes met verzorgen etc. Ik heb Shetjes ervaren die erg bijterig/trapperig waren, nu waren ze ook niet speciaal mak gemaakt ofzo!.. Maakt die bijt/trap factor veel verschil tussen een hengst of een merrie/ruin?

Op marktplaats wordt niet veel aangeboden, nu zoek ik zowieso een Shetlander merrie of ruin, en als ik een antwoord heb op mijn vraag dan zou het ook nog eens een hengstje kunnen worden. Iemand hier adresjes?

Een jonge Shet tot 3 of 4 jaar, die een halster om kan en eventueel de voetjes van op kan tillen.

Desty

Re: Shetlander vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:23

hangt helemaal van de shet zelf af..
dat kun je niet zo bepalen.. mijn shet doet niks! ze is 11 maanden je kan alles doen nooit gebokt of gebeten niks..
maar er staat een andere shetlander bij die vroeger meisjes nock-out heeft geslagen, dat is nou een kindermak ponytje die alles voor je doet en voor de kar staat en alles.
het ligt toch grotendeels aan de opvoeding

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:21

Een hengst is gewoon erg lastig bij merrie's.
Ik zou persoonlijk dan voor een ruintje gaan, of toch voor een merrie (kan je haar ook nog eens laten dekken o.i.d.)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:22

Met een hengst heb je grote kans dat die straks op je merrie probeert te springen als ze hengstig is! Zou ik dus absoluut niet doen.
De shet kan er dan wel niet bij, maar sommige merries lossen dat simpelweg op door te gaan liggen. En tja, dan kan de hengst er opeens wel bij en loop je kans dat je straks met een drachtige merrie zit. Hoeft natuurlijk niet te gebeuren maar het kan wel.

Bijten/trappen is vaak doordat ze geen goede opvoeding hebben gehad.

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 13:23

Ja precies! wanneer je met zo'n beestje van jongs af aan al bezig bent met dagelijkse verzorging etc. zou het natuurlijk braver in de omgang zijn.

Maar een hengstje zou wel hitsiger blijven in z'n gedrag door hormonen denk ik?? Hij zou alleen wat drukker zijn dan een ruin of merrie.
Maar verder maakt het niet uit kwa weidegang samen met een merrie dan??
Dekken lukt hem op die hoogte toch niet :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:40

Waarom neem jue niet gewoon een ruintje? Daar heb je meestal wat minder [***] aan. Wil je dat het hengstje zich straks helemaal op loopt te fokken als de merrie hengstig is? Dat hij zich helemaal in het zweet werkt om erop te komen..?
Ik snap niet wat he nou precies wilt eigenlijk..

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:42

Lezen wat ik schrijf. Sommige merries gaan voor de hengst liggen als die hengst te klein is!! Dan kan ze toch nog drachtig worden. :Y)

Je zal heus niet de eerste zijn die verrast wordt doordat de merrie opeens drachtig blijkt te zijn van die kleine shethengst die erbij loopt. Hij kan er toch niet bij. Nou als die merrie gaat liggen, kan die er wel bij! En het maar 1 keer op het goede moment te gebeuren eer je met een drachtige merrie zit.

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 13:49

shetlandfan schreef:
De shet kan er dan wel niet bij, maar sommige merries lossen dat simpelweg op door te gaan liggen.

Toch handig, dat advies vragen had ik zelf nog niet eens aan gedacht, en met mijn merrie valt dat nu al wel te voorspellen!
Dankjewel!

Dus ik ga voor een merrie of een ruin. Aan welke prijs moet ik dan denken, wat is gangbaar.. Nu vergelijk je het wel een beetje op marktplaats en er is verschil vanaf 75 euro tot wel 500!! Dat moeten dan wel uitblinkers zijn verwacht je.. Dat verschil zit hem dan in het 'beleerd zijn', stamboek en leeftijd neem ik aan.

Maar een jong Shetje die een halster om kan hoeft dan zowieso niet boven de €100,- uit te komen? toch??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:04

Paspoort, chip en enting zijn al meer dan 100 euro. Dekgeld is ook al boven de 100 euro. Bij mij krijg je ze echt niet mee voor 100 euro.

Gratis en tot 100 euro heb je de papierloze en chiploze hengstjes (die dus niet eens vervoerd mogen worden). Wel 500 euro is nog steeds niet overdreven veel vind ik hoor (ik heb een pony staan waar ik als jaarling meer dan het dubbele voor betaald heb). Zeker als het een brave beleerde pony is is dat niet veel.

Hengstje zou ik zeker niet doen ivm het eventueel gaan liggen van je merrie. Merrietje is iets duurder maar een hengstje moet je weer castreren, dus ben je uit toch weer het zelfde kwijt.

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 14:14

Oke! Ja inderdaad er moeten zowieso papieren bij zitten! Dan weet ik ongeveer hoeveel ik er voor kwijt ben! Dankjewel!
Haha maar ik hoef ook geen luxe beleerde Shet hoor. Als het maar gezond, lief en een beetje leergierig is dan wil ik wel een merrie shetlander kopen die ik zelf dan kan beleren en gebruiken als gezelschapsdier!

Het castreren zou ook wel boven de 100 euro uitkomen denk ik ofniet?

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:17

Een hengst zou ik niet doen nee.. Ik heb bij mijn haflingermerrie sinds dinsdag een ruintje staan, en dat gaat prima. Ik heb voor pooh 150 euro betaald, en hij is gechipt en heeft paspoort (afstamming onbekend). Hij is bijna 4 jaar en is verder niet beleerd.

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 14:23

@ kallipooh
Oké! Dat valt dan best mee gechipt voor de prijs! Maar waar haal jij dan je adresjes vandaan ook van marktplaats ofzo?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:26

Caprilla schreef:
Ja precies! wanneer je met zo'n beestje van jongs af aan al bezig bent met dagelijkse verzorging etc. zou het natuurlijk braver in de omgang zijn.

Maar een hengstje zou wel hitsiger blijven in z'n gedrag door hormonen denk ik?? Hij zou alleen wat drukker zijn dan een ruin of merrie.
Maar verder maakt het niet uit kwa weidegang samen met een merrie dan??
Dekken lukt hem op die hoogte toch niet :Y)

Hier zal jij je nog flink in kunnen vergissen ik heb een haflingermerrie van 1.44 die is gedekt door een zeer grote shet van 1.11m Dus erbij kunnen ze wel degelijk. De merrie hoeft maar door de beentjes te zakken je zit met een veulen.

Hier betreft het overgens een uitgebroken hengst

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:52

Ik heb net een hengstje laten castreren en dat koste 180 euro. Meneer is inmiddels braaf onder het zadel (wel nog erg groen) en een beginnetje betuigd, dat is er eentje die niet voor 200 of 300 euro weg zou gaan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:06

Mijn shet was 1 en hengst toen ik hem van de markt haalde, en hij was wel gechipt.
Hij kostte 100 euro, maar je kan ze ook zeker wel voor minder krijgen hoor, ook gechipt.
Moet je wel op de markt kijken, en goed kunnen afdingen!

Als ik jou was zou ik ook voor een Merrie of een ruintje gaan, hengstje is leuk, met papier. Of je moet m willen laten castreren zodra hij geslachtsrijp word... :)

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:15

Wij hebben hele brave shethengstjes en die mogen voor een goed plekje voor weinig weg. Ze hebben goede papieren en zijn altijd goed verzorgd. Castreren kost hier rond de 80 euro. Als je interesse hebt hoor ik het graag! Ik zou ze idd wel laten castreren want je weet maar nooit en het gebeurd idd dat ze een grotere merrie toch weten te dekken hoor!

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:19

Caprilla schreef:
@ kallipooh
Oké! Dat valt dan best mee gechipt voor de prijs! Maar waar haal jij dan je adresjes vandaan ook van marktplaats ofzo?

ik heb pooh gevonden via internet, kapaza ofzo :)

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:35

BarbaLala schreef:
Mijn shet was 1 en hengst toen ik hem van de markt haalde, en hij was wel gechipt.
Hij kostte 100 euro, maar je kan ze ook zeker wel voor minder krijgen hoor, ook gechipt.
Moet je wel op de markt kijken, en goed kunnen afdingen!

uhhhh, ja en de kosten van de dierenarts omdat het veulen wat je van de markt plukt toevallig op slot schietende knieen heeft, of een ziekte onder de leden??
Als je een gezonde shet wilt koop hem/haar dan bij een fokker. Dan weet je alles van de achtergrond van het dier en kun je altijd terug. Het kost iets meer, maar je bespaard je zoveel ellende.
ALs iedereen maar papierloze shets van de markt blijft pukken omdat ze zo goedkoop zijn en zo zielig er bij staan te kijken, stopt de handel daarin nooit.
Koop een gezonde shet bij een goede fokker!! En dan hoeven ze echt niet duur te zijn!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:34

Jemig Roos13, wat een kinderachtige reactie!
Mijn veulen had geen exceem, geen rare ziektes en niks geen gebreken.
Ik wist na 1 week zijn achtergrond, fokker stond gewoon vermeld in het paspoort.
Beetje jammer dat je denkt dat ik Abe daar heb weggehaald omdat ik hem zielig vond, als je mijn profiel leest weet je het echte verhaal..
Mijn punt: Shets van de markt hoeven helemaal niet slecht te zijn.

Ook een goede fokker, maar wel duurder denk ik: Stal Zegwaard.
Hebben ze echt mooie paardjes!

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:12

LEEEEEESSSSSSSSSSSS, ik zeg helemaal niet dat jou veulen dat heeft! Ik waarschuw mensen alleen maar dat de kans daarop GROOT is! Ik bedoel dit niet negatief voor jou!!
En jij hebt geluk dat je een goed veulen hebt gekocht.
Ja er zit een paspoort bij, maar daar staat meestal niet de fokker in. Meestal worden deze veulens opgekocht.
En dan kun je wel de fokker opzoeken in het paspoort, maar heeeeel vaak zijn dit mensen die geen verstand hebben van shetlanders.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:27

Ik ben het wel eens met wat Roos13 zegt, ook bij een fokker kun je een leuke pony kopen voor weinig, het is niet standaard zo dat de prijzen daar hoger liggen. Ik ben zelf ook fokker (niet groot maar toch) en dan moet er natuurlijk zo nu en dan wat weg maar ik geef ze nog liever zo weg en dat ik weet waar ze zijn dan dat ik er een mooi bedrag voor krijg en er zijn vast meer fokkers die er zo over denken.

Maar ook op de markt kun je prima pony's kopen en zo'n pony verdiend natuurlijk ook een goed plekje, want zeker bij de shetlanders hoeft er echt niet perse wat aan te mankeren hoor. Ik heb zelf diverse pony's van de markt gehad en nooit problemen gehad al kun je natuurlijk ook pech hebben maar ja, dan kan zo'n paardje maar beter bij een liefhebber terecht komen dan in de handel denk ik dan maar.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:52

Ja ik verkoop ook elk jaar een aantal veulens. En vind het geweldig als ze naar een goed adres gaan. En liever voor iets minder weg dan de handel in. Dat wil ik ten alle tijden voorkomen.
ALs iedereen ze nou bij een particulier of fokker koopt en niet op de markt, dan houd het vanzelf op met de handel in de wat mindere shetjes. Je moet wel bedenken dat mensen die ze kopen omdat ze er zo zielig staan zelf de markt met zielige pony's in stand houden.
Handelaren kopen heel veel shetjes op, die ze voor en prikkie of weinig kunnen krijgen.Die verkopen ze weer voor de helft meer en verdienen er zo goed aan. En meestal gaan die niet weg omdat het de beste shets zijn. Doordat mensen ze kopen hou je die handel in stand. En blijf je altijd pony's met gebreken houden.

Fokkers willen juist gezonde shetlanders fokken, en er word met de stamboekopnamens ook op de knieen gecontroleerd. Merries met slecht knieen worden niet opgenomen en dus de kans dat er mee gefokt word word kleiner. Zo proberen ze dat probleem er uit te krijgen.
De meeste (goede) fokkers willen ook graag dat de veulens bij particulieren komen als ze verkocht worden of bij collega fokkers.
Het is slechte reclame als ze op de markt voor een prikkie staan.

Ik zeg hiermee nog steeds niet dat alle shets op een markt slecht zijn.
Maar bedenk als je er eentje koopt: waarom is hij hier terecht gekomen......

BinkyMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:40

Ik ben het enigsinds helemaal met Roos eens.
Want verder fokken met "slechte" shets schiet gewoon niet op!!
Oke de perfecte pony krijg je nooit, maar je kan er wel aan mee werken een hele goede proberen te fokken.

Ik heb zelf mijn 2 hengst shetjes van marktplaats en dus ook een beetje van de handel, maar gelukkig niet van een echte handelaar!!
Eerst wilde ik ook met ze naar de keuring op advies van iemand van NSPS, maar omdat bij de een de moeder nooit op de keuring is geweest en de ander de ouders niet van bekend zijn, werd mij dit door een hengsthouder afgeraden!!
Dus nu heb ik het fokken maar laten waaien want heb er geen behoefte aan om met niet goedgekeurde hengsten aan de slag te gaan, en consentreer ik me alleen op hengstjes omdat ik ze zo'n geweldig pittig karakter vind hebben.

Dus ik zou zeggen. Je kan gerust een paardje kopen zonder papieren of met gebreken, maar fok er dan alsjebliefd niet mee verder!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:26

Nee, fokken met een shet zonder papieren vind ik ook niet kunnen.
Maar dat vind ik eigenlijk van alle paarden.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:14

BinkyMo schreef:
Ik ben het enigsinds helemaal met Roos eens.
Want verder fokken met "slechte" shets schiet gewoon niet op!!
Oke de perfecte pony krijg je nooit, maar je kan er wel aan mee werken een hele goede proberen te fokken.

Ik heb zelf mijn 2 hengst shetjes van marktplaats en dus ook een beetje van de handel, maar gelukkig niet van een echte handelaar!!
Eerst wilde ik ook met ze naar de keuring op advies van iemand van NSPS, maar omdat bij de een de moeder nooit op de keuring is geweest en de ander de ouders niet van bekend zijn, werd mij dit door een hengsthouder afgeraden!!
Dus nu heb ik het fokken maar laten waaien want heb er geen behoefte aan om met niet goedgekeurde hengsten aan de slag te gaan, en consentreer ik me alleen op hengstjes omdat ik ze zo'n geweldig pittig karakter vind hebben.

Dus ik zou zeggen. Je kan gerust een paardje kopen zonder papieren of met gebreken, maar fok er dan alsjebliefd niet mee verder!!

Ben ik helemaal mee eens!!
Op martktplaats staan ook zat leuke shetjes, bij particulieren vandaan. Hoef je niet eens naar een echte markt te rijden!
Handelaren haal je er toch zo tussen uit.
Ik vind het echt heel verstandig en wijs dat je niet met je hengstjes bent gaan fokken Barbalala!! Toppie!