Kopen of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Kopen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:16

kan een shetland hengstje kopen
heb net weer mail terug gestuurt

ze vraagt 75 euro
hij is 1 jaar
heb wel even gevraagt of die gechipt
geent
wormkuur
ooit bij hoefsmid is geweest
toch vind ik het belangrijk
maar wat vinden jullie wel of niet doen ?

als die niet geent is , zou ik hem eerst half jaar nog zonder chip en enting in de wei laten ?
gaat toch met mijn d-pony merrie het land in

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:20

Je mag een paard (pony in dit geval) niet vervoeren zonder chip he..ik weet niet waar die vandaan moet komen?
Heeft de pony papieren?

Ik zou eerst eens langs gaan en de pony in het echt bekijken! Vergeet niet te vragen of ie last heeft van zomer exceem!

_Mellanie

Re: Kopen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:22

hoeft niet van ver te komen :)
weet nog niet zeker of ik hem ga kopen
mischien ga volgende maand wel even na een paardenmarkt :) kan je nog 1 redden van de slager :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:25

Je denkt er wel erg makkelijk over := Vergeet niet dat een kleine pony ook ziek kan worden en dan ook erg veel geld kan kosten! Als je er een wil gaan 'redden' van de slacht bekijk dan wel eerst waarom die uberhaupt naar de slacht gaat want dat gaan ze meestal niet zomaar..

Persoonlijk zou ik gaan voor een leuke gezonde pony!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:26

Zonder chip mag je hem niet vervoeren.
En een hengstje zou ik niet in het land zetten bij je merrie.

Ik zou opzoek naar een gechipte merrie of ruin.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:38

Spaar gewoon even door en koop een gezonde shetlander bij een fokker.
Dan weet je waar de shet vandaan komt, zijn ouders en die zijn over het algemeen gechipt, ontwormd, bekapt en hebben paspoort en papier. Daar kun je ook altijd weer terug als er problemen zijn of voor advies.
Het is maar een tip.....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:40

een shethengst zou ik zeker niet bij een merrie zetten, ook niet als het een D-tje is. Vriendin van mij heeft een shet hengst en een D-merrie en wees maar zeker dat die shetter erop kruipt ;)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:45

officieel moeten dieren gechipt zijn , ook al zijn ze nog nooit de dam afgeweest , aangezien er nooit op gecontroleerd word laten mensen een shetje vaak niet chippen , het chippen is vaak duurder dan het veulen [shetlandhengstjes gaan vaak voor 25 á 50 euro weg]

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:45

En een shetlander hengst kan een grotere merrie ontzettend verwonden door tegen haar op te springen als ze hengstig is.
ZOu ik dus niet doen!!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:49

het zal inderdaad niet de eerste keer zijn dat er zo'n gekke combi over 11 maanden uit je merrie floept :P

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:52

ben het met roos13 helemaal eens , zou fijn zijn dat iedereen een gezonde , van alle papieren en entingen voorziene shetlander zou kopen , dan sterft hopelijk het eindeloze fokmaarraak gedoe onder shetlanders eens uit,
maar ja zolang de buitenlanders , vooral polen en italianen ze voor een krats met vrachtwagen ladingen ophalen zullen er altijd mensen zijn met een zooi merries en een hengst erbij in die elk jaar veulens krijgen omdat het leuk is .
en ik zou geen hengst , hoe klein ook bij je merrie zetten , een drachtigheid is tot daar aan toe maar wat als hij je pony de benen kapot schopt?

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:53

*puck* schreef:
officieel moeten dieren gechipt zijn , ook al zijn ze nog nooit de dam afgeweest , aangezien er nooit op gecontroleerd word laten mensen een shetje vaak niet chippen , het chippen is vaak duurder dan het veulen [shetlandhengstjes gaan vaak voor 25 á 50 euro weg]

Ja en dat geld komt er gewoon nog nog later weer bij als je het zelf moet laten doen.
En meestal kost zo'n shetveulen uit eindelijk net zoveel als bij een fokker, want er komen allerlei kosten bij. Goede ontworming, bekappen (vaak staat zo'n goedkoop veulen nog verkeerd op zijn hoeven...), paspoort, chip.
Bij een fokker kost een hengst veulen tussen de 100 en 150 euro. Dan is hij gechipt, paspoort, is netjes ontwormd en bekapt EN je krijgt een papier er bij, waar zijn afstamming op staat.
Wij verkopen onze (zwarte) hengst veulens ook altijd voor 150 euro all in.

Dus denk er goed over na wat je doet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:39

Idd, zolang mensen dit soort paardjes blijven kopen blijft er zooi (en waar dus veel van direct de worst in gaat) gefokt worden.

Gewoon even iets meer uit geven en dan heb je er een met papier, chip enzo. Ben je nog goedkoper uit ook! (75 euro hengstje, chip+ paspoort is ook zo weer 50 euro, dan nog enten, bekappen en ontwormen er bovenop, ben je weer zo 100 euro verder).

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:21

mijn shet is gekocht met papier, zonder chip. Ik laat hem echter dit jaar wel chippen. De hengst zou ik zeker niet bij je merrie zetten, wat een heissa zal dat geven als je merrie hengstig is. Hengsten hebben ook de nare gewoonte te bijten, vooral in de knieen, aangezien shets daar prima bij kunnen geeft dat problemen voor het andere paard.
Mn shet van 90 cm heeft een paard van 1.70 tot bloedens toe op de grond gebeten in het land toen hij nog hengst was

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:31

marieminime schreef:
mijn shet is gekocht met papier, zonder chip. Ik laat hem echter dit jaar wel chippen. De hengst zou ik zeker niet bij je merrie zetten, wat een heissa zal dat geven als je merrie hengstig is. Hengsten hebben ook de nare gewoonte te bijten, vooral in de knieen, aangezien shets daar prima bij kunnen geeft dat problemen voor het andere paard.
Mn shet van 90 cm heeft een paard van 1.70 tot bloedens toe op de grond gebeten in het land toen hij nog hengst was

Ik weet dan niet wat voor paard dat is :O?
Maar denk wel dat 9 van de 10 keer een paard van 1.70 echt wel de hoofd van een shet eraf schopt als een shetlander zoiets blijft doen..
Sorry dat ik ff offtopic ging :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:03

Nee hoor, mijn shet (was al een jaar ruin maar dat had niemand hem verteld) dekte een tuigpaard bij ons op stal door in de benen te bijten tot ze lag en dan snel naar achteren rennen en hup er boven op. Over het algemeen schoppen grote paarden vaak mis, die schoppen er gewoon overheen.

Ik zou het niet doen. Ten eerste geen hengst bij je merrie in de wei, ten tweede geen chip dus extra kosten voor jou en geen enting= gezondheidsrisico voor je merrie

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:18

Roos13 schreef:
Spaar gewoon even door en koop een gezonde shetlander bij een fokker.
Dan weet je waar de shet vandaan komt, zijn ouders en die zijn over het algemeen gechipt, ontwormd, bekapt en hebben paspoort en papier. Daar kun je ook altijd weer terug als er problemen zijn of voor advies.
Het is maar een tip.....

Hier ga ik in mee. Je kunt beter even de tijd nemen om écht een lief/gezond diertje te zoeken, om problemen te voorkomen. Bovendien kun je bij fokstallen vaak het paardje omruilen voor een ander als hij je niet bevalt.

Verder is een hengst kopen is niet zo'n goede keus, zeker niet als je paard een merrie is.... Die kleine hengsten bijten vaak staarten af, en hebben, hoe klein ze ook zijn, zoals elke hengst hengstengedrag. Bovendien is het verstandig om een 1 jarige shet nog een jaar of 2 bij soortgenoten zich te laten uitleven. Zeker bij een hengst. Jonge shetlanders hebben de kans nodig om te plagen, spelen (bijten en schoppen) en te leren. Dat kan alleen goed gebeuren, als ze met rust worden gelaten met leeftijdgenoten. Dus ik weet niet of het wel zo'n goed idee is om zo'n jong dier bij je paard te zetten. Voor je het weet heeft je paard geen staart meer, wonden en of zelfs kreupel.

En kleine pony's hebben niets minder verzorging nodig dan grote pony's/ paarden. Het ergste probleem, zitten wij zelf ook mee, is dat je een shetlander niet 24 uur per dag in de volle wei moet laten staan. Daar kunnen ze echt ziek van worden, en dat maakt zo'n diertje erg ongelukkig :(:) Het kan natuurlijk wel, maar niet in een grote volle wei, het is immers ook maar een klein paardje. Dus kijk hoeveel wei je d pony nodig heeft, en dat is waarschijnlijk al meer dan genoeg voor zowel de shetlander als de d pony.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:28

Roos13 schreef:
En een shetlander hengst kan een grotere merrie ontzettend verwonden door tegen haar op te springen als ze hengstig is.
ZOu ik dus niet doen!!

Ja inderdaad daar heb ik ervaring mee. Dat was een klein hengstje van slechts een meter of 0.80, en die sprong telkens op de benen van een merrie. Dat was overgens niet bij ons, maar bij mensen in de buurt hier. En die mensen hadden die shetlander gekregen, en al te veel wei hadden ze niet, dus de 2 moesten maar bij elkaar. Gevolg: helemaal kapotte kniën en hakken, en kreupel aan een been. Weet het niet zeker, maar volgens mij was dat chronish (blijvend)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:34

ze gaan bij mij meestal snachts op stal .
mijn pony weet ook niet wanneer die moet stoppen met eten , dus dan krijgt ze paar plakjes hoor voor de nacht , want anders had ik haar nu ook tonnentje rond.

ik heb nog niks op het oog :)
ben voor een ruin of merrie aan het kijken
maar ze bieden allemaal die bereden en alles aan
dat dan weer bijna 400 euro komt.

ik zit aan de prijsklasse 100/200 te denken want tjah alles moet betaalt worden anders had ik gewoon een veulen erbij gekocht dat later paard word dat ik zelf kan opleiden voor wedstrijden
maar daarvoor heb ik gewoon het geld niet voor.
en daarom gewoon een shetje :)