Mensen met alleen (een) Shetlander(s)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaECA

Mensen met alleen (een) Shetlander(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:50

Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die alleen maar één of meerdere Shetlanders hebben,
dit omdat ik er zelf heel hard over aan het denken ben om zelf een Shetlander te kopen.
Voor de mensen die dit hebben heb ik een paar vraagjes:

- Waarom alleen een Shetlander?
- Rijd je verder nog op andere paarden?
- Staat jou Shetlander 24/7 buiten?
- Hoeveel ben je per maand gemiddeld kwijt?

En andere informatie is natuurlijk altijd welkom!

Dennis

Re: Mensen met alleen (een) Shetlander(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:57

Waarom niet? Ben gek met mijn haarballen :).

Ik heb er 9 van mij zelf, kom niet toe aan wat van een ander rijden (kom al amper aan het trainen van mijn eigen pony's toe soms).

Alles staat 24/7 buiten

Geen idee, ik huur land per jaar en koop brok en voordroog als het nodig is. Denk ook dat ik het niet wil weten :o .

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:58

Ik heb alleen een shetlander gehad voor onegveer anderhalf jaar.
Waarom een shetlander, tsja ze kwam op mijn pad! Ze was al 2 jaar mijn verzorgpony geweest en toen werd ze of verkocht of ik mocht haar hebben. Dan weet je het natuurlijk wel.
Toen ik Saar had reed ik ook nog 2 haflingers van iemand anders die pony's reed ik ook al voor ik haar had en dat ben gewoon blijven doen toen.
Ze stond bij mij 24/7 buiten in een kudde van 10 shetlanders in de leeftijd van 2 tot 27 jaar.
Ik was per maand bijna niks kwijt, ze mocht gratis bij die mensen staan en dus was ik alleen veearts kosten en hoefsmid kwijt.
De hoefsmid kwam om de 8 weken voor 70 euro beslaan.
En dan nog de veearts kosten er bij, dat varieerde. In het begin kosten ze niks alleen een keer enten pas later toen ze ziek werd zijn de kosten hoog opgelopen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:13

ik rijd of men iedere dag mijn pony
hij staat altijd buiten maar heeft wel een schuilstal
verder staat hij alleen maar 3x in de week ga ik met mijn vriendin rijden met nog een paardje anders rijd ik ook vaak alleen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:37

Ik heb een shet en fjord, maar als ik mn fjord niet meer heb wil ik er een shet bij (niet dat ik mn fjord wegkijk, maar bij overlijden) Waarom? Omdat shets tha bomb zijn 8-)
Haha, ja gewoon ze zijn leuk en ik wil me meer gaan richten op mennen. Ik heb er nu dus 1, ik weet niet precies wat ik betaal voor hem per maand. Ik betaal gewoon een vast bedrag voor beide. Hij staat 24/7 buiten met 2 andere shets.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:23

Hier nog iemand met alleen twee shetten hoor! Waarom? Gewoon gevoelsmatig helemaal gevallen voor die ukken. Dat behang, handelbare maat, eigen karaktertje :-) Daarbij vind ik ook de mensen rondom shetlanders (fokkerij) lekker relaxed, behulpzaam en gezellig en dat is me ook erg veel waard. Hoor je zat anders! Die van mij staan 24/7 buiten. Aangezien mijn ouders pensionstalling hebben kon ik makkelijk voor een prikkie een weiland krijgen. Verder koop ik wel voer en natuurlijk de vaste lasten zoals wormenkuur, entingen. Verder kun je het (ziekte daargelaten) zo duur maken als je het zelf maar wilt.'

Succes met beslissen (maar ik zou zeggen: doen! :P ))

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:43

ik heb nu sinds 4 jaar een Shetlander. Alles wat ik met hem doe
vind ik bij elkaar nog veel leuker dan rijden zelf. Wel rijd ik een
keer in de week op de manege les, dit gewoon voor de lol en af
en toe een wedstrijdje. Ook heb ik sinds 2 maandjes een
shetxappaloosa. Dees wil ik voor de kar gaan zetten, heel
misschien af en toe een buitenritje maar daar blijft het ook bij.

Mijn paarden staan 's Winters op stal, €60,- excl. hooi en stro.
Voor twee paarden ben ik dus ongeveer €150,- per maand kwijt.
In de zomer is dit ook gewoon €60 euro, en mag je zelf kiezen
of je ze binnen of buiten heb staan.

De stal beschikt over een fijne buitenbak en paddock.

ik betaal dit allemaal zelf, en verdien ong. 80 in de maand.
Daarom heb ik nog twee leasers die twee keer per week mijn
paarden doen, dit vind ik eigenlijk ideaal.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:47

Ik heb al 10 jaar alleen maar shetlanders en beleer ook regelmatig shetten voor anderen. Ik heb shetten omdat ze zo'n geweldig karakter hebben en werklust. Ze doen het geweldig voor de kar of het nu recreatief is, dressuur, vaardigheid, samengesteld of mendurance. Ook af en toe een neefje of nichtje blij maken met een ritje erop.
Ik rij geen andere paarden, puur en alleen shetten in mijn leven.
Ik ben bang dat ik gemiddeld rond de 250 euro per maand kwijt ben voor twee shetten. Daar zit materiaal, bekappen, startgeld, vervoerskosten en stalling bij in. Ze staan op pension: overdag buiten en 's nachts op stal.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 17:54

Ik was ook uitgegaan van €200,- per maand, maar dan voor 1 Shet, dus opzich heb ik het redelijk ruim uitgerekend dan denk ik.
Maar dat is fijn om te weten!
Bedankt allemaal voor de reacties! Super fijn!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:30

waarom geen shetlander O:)
Ja
Ja
niks, behalve dingen die ik zelf wil kopen

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:36

ik heb ook een shet.
gewonnen tijdens de feestweek!
het zijn leuk grappige beestjes.

voor mijn weiland/stalling betaal ik niks.
allen DA, hoefsmid en spullen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:38

Ik heb ook alleen 2 shetlanders.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nooit wat aan vond, van die kleine grasmaaiers met hun korte pootjes. Ik heb altijd paarden van anderen gereden en toen er eindelijk ruimte was om zelf een paard te hebben (mijn levenslange droom), heb ik toch besloten tot een shetlander omdat wij 3 kleine kinderen hebben en het zo iets voor ons allemaal was. De kinderen hobbelen, ik deed VD, wandelen en lange teugelwerk....later kwam daar aangespannen rijden bij en was ik zo verkocht aan Rohan dat er ook een twee shetlander kwam...

Dus in plaats van mijn bonte droom tinker nu 2 shetten en ik vind ze helemaal geweldig! :)

Ben voor beide 215 euro per maand kwijt en dat is volpension waarbij ze 's nachts op stal staan...in de winter overdag in de paddock en 's zomers in de wei...

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:40

Shetlanders zijn fijne kinder ponys en leuk voor de kar.
Ze zijn ook meestal lekker pittig
Rijd veder nog op paarden
Staat alleen maar buiten

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:43

Ik verzorg 2 shetten
ik vind ze fijn, leuk en ze hebben humor. Ik vind ze ook leuker dan grote paarden.
nee ik rijd niet meer
nee, ze staan alleen 's nachts op stal, en in de zomer 24/7

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:53

nathalie2302 schreef:
Ik heb ook alleen 2 shetlanders.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nooit wat aan vond, van die kleine grasmaaiers met hun korte pootjes. Ik heb altijd paarden van anderen gereden en toen er eindelijk ruimte was om zelf een paard te hebben (mijn levenslange droom), heb ik toch besloten tot een shetlander omdat wij 3 kleine kinderen hebben en het zo iets voor ons allemaal was. De kinderen hobbelen, ik deed VD, wandelen en lange teugelwerk....later kwam daar aangespannen rijden bij en was ik zo verkocht aan Rohan dat er ook een twee shetlander kwam...

Dus in plaats van mijn bonte droom tinker nu 2 shetten en ik vind ze helemaal geweldig! :)

Ben voor beide 215 euro per maand kwijt en dat is volpension waarbij ze 's nachts op stal staan...in de winter overdag in de paddock en 's zomers in de wei...

Aan dit soort berichten heb ik wat!
Super bedankt,
hardstikke fijn!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:53

Ik heb een verzorgshet samen met mijn 2 kids:

Is dus niet echt van toepassing bij ons. Ik rij nu niet (geen tijd voor ed) maar doe dus wel veel met de shet. Ik ga er 2 a 3 keer per week heen, waarvan 1 ker alleen. Dan doe ik vaak longeren, af en toe een sprongetje aan de longe, Lange Lijnen en we (eigenaar en ik) willen miss ook VD gaan doen met hem. Hij kan voor de kar. De andere keer ga ik met mijn zoon van 7 die zelfstandig er ong 20 min op rijdt (na het lonegren door mij) vooral stap en wat draven en verder gewoon lekker sturen zeg maar. En soms gaat mij dochter van 4 er ook op. We doen ook wel eens een wandelingetje of gewoon een lekkere kroel/poetsbeurt zodat ie weet dat hij niet altijd hoeft te werken als we komen.

Nee dus momenteel niet.

Nee staat samen met grote pony (1,50) op een wei met stal. 's nachts binnen, overdag buiten in paddock. Straks als de wei goed is samen op de wei. Stond voorheen op een pensionstal waar hij met de pony's of paarden buiten stond. Net dat wat goed beveiligd was tegen uitbrekende shetjes (hij is 80 cm en kan echt overal onderdoor als ie wil... En dat wil hij ook :P )

Ik betaal kleine bijdrage per maand aan de eigenaar. Omdat mijn zoon er toch een groot deel therapie uit haalt (hij heeft een lich beperking) vind ik dat ook wel logisch. Wat zij aan huur van de wei betaald weet ik niet

En andere informatie is natuurlijk altijd welkom!

TIP: Ga echt wat doen met je shet! Ze hebben zo veel in huis. Dat merk ik ook aan die van ons. onder het zadel en voor de kar kende hij. Longeren, springen, Lange Lijnen.. we hebben het hem allemaal het afgelopen anderhalf jaar geleerd (OK Lange Lijnen is nog heel pril, maar hij pakt het mooi op. Kan al heel lang draf volhouden en af en toe een galopje) Ik merk dat hij het leuk vind, ook de afwisseling. Er is nog een verzorger met kind van 4 en zij maakt vooral wandelingen met hem. Mijn zoon rijdt er dus zelfstandig op, ik doe LL en longeerwerk (en met LL ben ik nu ook bezig met verzamelen, nageeflijkheid/ aan de teugel, lenigheid, conditie, stellingen etc). Je merkt ook echt dat ie het werken leuk vind. Door omstandigheden 2 weken niet echt aan longeren en aan LL toegekomen. Nou toen liep ie afgelopen woensdag toch mooi! En zonder longeerzweep op mijn stem aan de longe gewerkt. zo super. Dus mijn tip: ga echt wat met de shet doen! Ze zijn het waard.

Enige minpuntje vind ik dat ik er niet op kan... Want hij is zo leuk.... :Y)

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:59

Zilfstar schreef:
TIP: Ga echt wat doen met je shet! Ze hebben zo veel in huis. Dat merk ik ook aan die van ons. onder het zadel en voor de kar kende hij. Longeren, springen, Lange Lijnen.. we hebben het hem allemaal het afgelopen anderhalf jaar geleerd (OK Lange Lijnen is nog heel pril, maar hij pakt het mooi op. Kan al heel lang draf volhouden en af en toe een galopje) Ik merk dat hij het leuk vind, ook de afwisseling. Er is nog een verzorger met kind van 4 en zij maakt vooral wandelingen met hem. Mijn zoon rijdt er dus zelfstandig op, ik doe LL en longeerwerk (en met LL ben ik nu ook bezig met verzamelen, nageeflijkheid/ aan de teugel, lenigheid, conditie, stellingen etc). Je merkt ook echt dat ie het werken leuk vind. Door omstandigheden 2 weken niet echt aan longeren en aan LL toegekomen. Nou toen liep ie afgelopen woensdag toch mooi! En zonder longeerzweep op mijn stem aan de longe gewerkt. zo super. Dus mijn tip: ga echt wat met de shet doen! Ze zijn het waard.

Dat is ook een reden waarom ik een Shetlander wil,
ik zelf ben gewoon niet dol op paardrijden (hoe stom dat ook klinkt), maar vind het verzorgen en bezig zijn met paarden helemaal geweldig, dus ik denk dat een Shetlander voor mij gewoon de beste keuze zou zijn.
in ieder geval hardstikke bedankt voor je reactie!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:02

Omdat ik helaas niks groters kreeg. :Y)

Ik rijd een C-pony

Ja, met een C-pony en nog een shetlander. Als het echt goed gaat stormen/sneeuwen sluiten we ze snachts op.

De hoefsmid/da/wortels/brood/muslie, bijna niks dus.

Ik rijd een C-pony, en daar staan 2 shethengstjes bij voor de gezelschap. Op een hele grote wei bij een boer waar we zelf alles moeten doen. Op een dag was ik met de eigenaar met de wei bezig, en we hadden het over eigen pony's enzo. En toen vroeg ze welke shet ik leuker vond. Dus ik zei dat ik Jerry leuker vond. Toen zei ze dat die vanaf dan van mij was, voor mn examen.
Ben helemaal gek op mn kleine boefje. Het is echt mn maatje. Een prachtige bruinbonte shethengst van zo'n 85cm. Ik doe echt helemaal niks met hem (erg he :o moet ik wel gaan doen.. de plannen zijn er, nu nog uitvoeren), maar ik knuffel hem wel helemaal dood. O:)
Ik rijd nog gewoon op de C-pony enzo, maar die houd niet van knuffelen. Daar heb ik mn kleine boefje dan voor.
Word weer helemaal verliefd als ik het over hem heb. :+:

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 20:05

Wow..
dát is een vet examencadeau!
You are lucky!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:12

Kon het op dat moment ook niet echt bevatten hoor. Volgens mij kwam ik ook best ondankbaar over, wist gewoon niet wat ik moest zeggen. :')
Maar als je dan gemailt word met de vraag of JOUW pony ook door de hoefsmid gedaan moet worden, of dat je dat zelf wilt doen, gewoon dat zelf kunnen beslissen.. Heerlijk. :D
Had me nooit voorgesteld om als eerste pony een shethengst te hebben, echt niet. De eigenaar heeft er ook gelijk bij gezegt dat als ik ooit zou verhuizen oid, dat hij daar dan wel moet blijven. Naja, als ik ooit ga verhuizen, heb ik ondertussen besloten dat mn maatje echt wel met me meegaat. Koop ik wel een ander shetje voor haar. O:)
Het is zeker 8km vanaf hier, en ik ga toch een paar keer per week 'eventjes' een appel brengen. Geeft hij altijd eerst braaf een kusje, en dan krijgt hij een appeltje.
Ik kan wel úren over hem door praten. Als ik een nieuwe jongen leer kennen, weet hij altijd meer over Jerry dan over mij, erg he. :o
Dus als je de mogelijkheid hebt een shetje te kopen, en je wilt het, doen! Zoek wel naar die ene die je hart heeft gestolen, maar weet ook goed dat als ze eenmaal je hart hebben gestolen, dat je ze nooit meer weg kan doen. :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:14

Oh en als tip, neem zeker les, en ga dingen ondernemen met je shet. Zoals hierboven al genoemt werd.
Ik moet daar ook écht iemand voor zoeken die daar ervaring mee heeft en ons kan lesgeven, want ik baal elke keer dat ik dat niet doe.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:17

absque_dubio schreef:
Ik kan wel úren over hem door praten. Als ik een nieuwe jongen leer kennen, weet hij altijd meer over Jerry dan over mij, erg he. :o

Haha klinkt bekend hoor :')
Je moet mij ook niet vragen naar mijn shet (of fjord). Dan krijg je ook hele verhalen te horen :Y)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:20

Gelukkig ben ik niet de enige. :')
Die van jou zijn ook leuk! :+:
Jerry word hier trouwens altijd knorrie genoemt. Omdat het net een hangbuikzwijntje is. Als ik tegen de vriend van mn moeder over Jerry begint, heeft hij ook echt geen idee waar ik het over heb. Pas als ik hem eraan herinner dat dat knorrie is, weet hij het gelijk weer. :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:22

Dankje :o
Jerry is ook een schatje hoor :+:

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 20:35

Ik vind het juist leuk om te zien hoe je over je Shetje praat.
Ik hou er van als mensen zo enthousiast zijn over hun paarden!
Maar lessen.. dat gaat niet lukken denk ik aangezien ik veel te groot (en te zwaar) ben voor een Shetje.
Het word dan echt puur verzorgen, knuffelen, VD, LL, etc.