Vraagje: Wat krijgt jouw Shet te eten als..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Vraagje: Wat krijgt jouw Shet te eten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:48

Aangezien mijn Shetlander een andere stalling heeft, en niet meer hele dagen in de wei staat, wilde ik even vragen of jullie denken of hij wel goed te eten krijgt?
Voor mijn gevoel krijgt hij iets te veel, want hij wordt dikker :Y) , maargoed, ik weet ook niet alles omdat hij nog nooit in een paddock stond (ja 2 jaar geleden toen hoefde ik hem nog niet te voeren, toen was hij niet van mij).

Mijn Shet:

*Staat van ong. 3 uur 's middags tot ong. 8 uur 's avonds in de wei, maar nu zitten er natuurlijk weinig voedingsstoffen in het gras, maar hij vind het altijd wel lekker, even gras eten.
*Staat de rest van de dag in een paddock.
*Krijgt 's ochtends rond half 7 een plak hooi.
*En 's middags voor hij de wei in gaat een Pavo blok (Summerfit).
*Meestal krijgt hij als ik 's middags komt (ong. 3 uur, om hem in de wei te zetten en beweging te geven, meestal wandelen/fietsen, z'n verzorgster rijd hem 2 x in de week) ook nog altijd wel wat lekkers, of een paar appels, wortels enz.
*Hij krijgt 's avonds als ik hem in de paddock zet ook nog een plak hooi, en dat was het.

Wat denken jullie? Te veel, of juist te weinig?
En wat krijgen jullie Shetters nu?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:53

1 kilo vet arme musli en onbeperkt hooi in de herfst/winter/helft lente en de rest van het jaar hele dag op het gras. Zowel in de zomer als winter 24/7 buiten (in de wei, winter geen gras, zomer wel).
Zolang je Shet niet te dik is zal het niet te veel zijn. Hoewel ik niet zo van de Pavokoeken ben bij shetten.. zitten heel veel suikers in.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:54

lijkt mij wel vrij ruim.
misschien te veel hooi, ligt eraan van welke snede het is.
en pavo koek is imo ook niet nodig.
shetlanders kunnen op weinig voedsel goed gedijen, die van mij staat in de winter met de rest van de pony's zonder bijvoeding op ruim weiland, ik geef ze elke dag allemaal een wortel, en dat is het wel.
ze doen het er goed op.
in de zomer worden ze gewoon dik van super kort gras.
hoe het kan is me een raadsel maar ze hebben echt snel teveel.

Borisje

Re: Vraagje: Wat krijgt jouw Shet te eten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:57

Ah ik heb besloten dat hij gewoon van s'ochtends tot s'avonds het weiland ingaat, en dan gewoon s'avonds hooi geven, en smiddags beetje krachtvoer (omdat hij toch intensief werkt).

Dat moet goed zijn :D

Toch bedankt. Maar Marliez in Pavokoeken zit juist weinig suiker tegen hoefbevangheid, tis speciaal voor sobere rassen :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:16

DeEiken schreef:
Toch bedankt. Maar Marliez in Pavokoeken zit juist weinig suiker tegen hoefbevangheid, tis speciaal voor sobere rassen :)

Dit is niet waar, sorry. Dit staat gewoon op de website van pavo.
Suiker 7%
Zetmeel & suiker 31%
Bron: http://www.pavo.nl/images/stories/Downl ... t_2009.pdf

Om de koeken bij elkaar te houden zijn suiker en zetmeel nodig. Bij echt hoefbevangengevoelige ponys en paarden wordt het aangeraden een suiker en zetmeelpercentage onder de 10% aan te houden. Dan kan je beter opzoek naar andere alternatieven. Daar staat op deze site een lijstje van: http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangen.html

Ik vind persoonlijk ook niet dat hij echt hard hoeft te werken, hij zou het op 'savonds en smorgens een berg hooi en een goed mineralenblok ook goed doen waarschijnlijk (en dan smiddags in de wei). Ik zou ook zeker niet het hooi 's morgens weglaten. Sowieso is hooi langzame energie, en is de buik altijd gevuld, en langer bezig met verteren. Ook moet je wel een beetje oppassen, als je dat portie hooi 's morgens weg laat, staat hij vrij lang zonder buikvulling en dan vergroot je de kans op maagzweren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:19

In Pavokoeken zitten gigantisch veel suikers (ong. 30% in zo een kleine koek) en niet alleen dat ook veel afvalstoffen (suikerindustrie, afval cacao industrie) + veel zetmeel wat niet goed is voor paarden en zeker niet voor sobere rassen die zijn (vaak) gevoelig voor eczeem en deze koeken kunnen dat erger maken. Deze koeken zijn (zeggen ze) vervangers voor het voer dus bedoeld voor paarden die de hele zomer op de wei staan zonder bijgevoerd te worden. Maar door de hoeveelheid suikers,zetmeel en afvalstoffen worden paarden er erg dik van.

zie net dat MyrtheJ er al een goede uitleg over gegeven heeft :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:46

de pavo koeken zou ik halveren.

hooi mag wat mij betreft wel meer, maar hele dagen de wei op is natuurlijk nog beter :j

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:47