Ik heb onderhand ook al aardig wat zadels in mn handen gehad voor mijn Shetlandpony's. We hebben een 15'' Global vhz zadeltje, echt een fijn ding
alleen redelijk prijzig momenteel (we hebben m alweer aantal wat jaartjes en toen waren ze n stuk goedkoper relatief gezien) ik heb momenteel een Busse om te passen, mooi zadel goede kwaliteit. En ik ga ook nog de Shetlanddressuur versie van de nieuwe zadellijn DUK's van Nicky's Keet (http://www.nickyskeet.nl) passen. Heb de kleine maat (12'' oid) al gehad op de kleine lepel na pastte die ook echt prachtig, en supermooie kwaliteit (wel wat hogere prijsklasse). Dan heb ik ook nog een paar Wintecs in handen gehad, maar daar ben ik zelf minder tevreden over qua pasvorm (kwaliteit is prima), maar dat verschilt natuurlijk heel erg per pony. Heb ook Shetlanders (grote maats overigens) gezien waar ze prima op passen.
Wat de inch grootte betreft: Dat heeft niet eens zozeer met de hoogte van je pony te maken alswel met de lengte van de rug. Ik heb een pony van 1.03 en daar mag ik blij zijn als er een 14'' op past, en ik heb er eentje van 1.00 m en daar gaat makkelijk een 16'' op.