[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:16

Misty en calimero krijgen sochtends en savonds een halve kilo muesli (1kg per dag dus)
En staan van 05:00 - 18:00 (zomers langer) in de wei of bak met een halve baal hooi
Savonds tijdens het voeren krijgen ze iedereen nog een plak hooi

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:18

claudiadvx schreef:
Misty en calimero krijgen sochtends en savonds een halve kilo muesli (1kg per dag dus)
En staan van 05:00 - 18:00 (zomers langer) in de wei of bak met een halve baal hooi

WoW dat vind ik best veel. En ze zijn niet dik? Wat doe je dan qua beweging?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:37

xApple schreef:
claudiadvx schreef:

WoW dat vind ik best veel. En ze zijn niet dik? Wat doe je dan qua beweging?

Calimero is wel wat dikkig ja. Maar niet echt super dik
Misty worden verschillende dingen mee gedaan mennen, wandelen, rijden etc
Misty:
Afbeelding
Calimero
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:40

Ik zie dat ze ook best aan de maat zijn qua hoogte.
Mijn uk is 85 cm dus dan is logisch dat ze minder nodig heeft. Ik moet even een balans vinden tussen voeding en beweging want ik vind het echt niet oké dat ze nu best dik is :o

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:59

Alex en Jorie staan op onbeperkt hooi met mijn voerschema trouwens en Alex is goed op gewicht (even groot als jouw uk van 85), Jorie is nog steeds wat mager op de ribben.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:19

Hier krijgen ze een handje zuppa, handje lijnzaad, handje herbs en vitalbix. Dit wordt dan geweekt en gaat er eventueel een scheut olie over en nog een schepje kruiden door als ik bijvoorbeeld een kuhje heb gehoord.

Na het werken krijg Finn 200/300 gram pre active met wat van bovenstaande geweektte mengeling. Komt op 600/700 gram neer in totaal maximum. Dit 3x per week.

Een pony waar 3x per week mee wordt gewerkt voor een rit voor de kar van maximum 10km met een vrij hoog tempo (9 a 12km/u, dus terug in 30 a 50min) zouden julli dan scheren of niet ? Hoor graag meningen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:27

@lori; ik scheer de paarden/pony's waar ik mee werk altijd in de winter. Ik vind het voor de pony en mezelf niet prettig werken en als ze geschoren zijn is het zoveel makkelijker. Dus ik zou zeggen ja; lekker doen. Shetlanders hebben meestal een mega vacht en dan is het echt niet prettig om je steeds rot te zweten na 10 minuutjes werk.

Mijn Shetlander vindt het daarbij ook heel prettig omdat ze veel last heeft van huidschilfertjes en daardoor sneller jeuk heeft. Als ik haar scheer is dit veel minder dan onder een dikke pluizige vacht.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:33

3 keer per week 'fanatiek' mennen vind ik wel de moeite om te scheren. Ik ben zelf sowieso wel van het scheren als je pony in het werk staat, vaak houden ze het dan toch wat beter vol en daarbij vind ik het gewoon niet zo chique zo'n wolbaal voor de wagen := Ik houd erg van keurig gewassen en geschoren en getoiletteerde paarden.

Maar bijvoorbeeld Mickey die met pensioen staat, die staat lekker vies, dik en lelijk paard te zijn op het land. Daar hoef ik toch de straat niet mee op :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:33

@lori hoe gaat het met Cup nu? Pip mag deze winter lekker in de vacht blijven, nadat ie zo ziek is geweest heb ik geen zin om hem nog meer te gaan belasten. Al zweette hij wel gisteren op zijn buik toen ie gepoetst werd

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:41

Finn is een nmprs'je maar dan nog een bolwol. Heb eventueel de kans via een vriendin om hem (deels) te scheren over 2/3 weken. Thuis zijn ze daar op zich tegen (scheren algemeen) maar ik probeer praktisch te denken. Achteraf krijgt die een zweetdeken op maar is meer tijdens het werk waaraan ik denk.

@Mira, Cup is op en af maar niet meer zo extreem als eind september, dierenartsen reageren niet of ze hebben het materiaal niet. Vanavond van plan (toevallig)te mailen naar Merelbeke en equitom om daar eens hun mening te horen en eventueel een grof geschatte prijsindicatie voor grondiger onderzoek. Een funding gestart maar dat trekt helaas niet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:44

Alex werkt ook drie keer per week, maar die is nog lekker ongeschoren en mag dat hopelijk ook blijven. Ik wil hem liever niet het jaarrond onder een deken hebben. Mijn ritjes zijn gemiddeld tussen de 5 en de 10 km, ik men ook drie keer per week. Laatste was met een gemiddeld tempo van 8,9 km/h. Alex heeft alleen zijn borst en hals behoorlijk in het zweet zitten. Na de les krijgt hij op de trailer hiervoor een zweetdekentje om omdat ie dan nat is en stil komt te staan in een tochtige omgeving. Ik men drie keer per week, op zondag, woensdag en vrijdagavond in de les.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:57

Misty is heerlijk geschoren! Echt een uitkomst al staat ze niet eens 3x per week in training

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:13

@lori hopen dat het beter gaat. Maar wel vervelend dat de dierenartsen het af laten weten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:17

Ik zou zelfs als ik scheer wel niet snel volledig scheren, zou zijn dat hij zich met zijn regendeken nog prima red. Zeker dit jaar, is de bedoeling als die 5 is de ritten tot 15km gaan en als die 6 is in het begin 18 maar dat verder uitbouwen . Heb nog wat tijd om er over na te denken gelukkig. Dankje voor de meningen al :).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:13

:wave: tijdje afwezig geweest, veel gewerkt.

Las hier over plassers onderweg... ik heb er twee die dus altijd onderweg even uitgebreid moeten plassen in de berm. :x

Honden onderweg die al bijtend achterna komen vind ik altijd doodeng met de kleintjes, die beentjes zijn zo dun :=
Red heeft weleens naar een loslopende hond getrapt, die wilde onder zijn staart snuffelen _O-

Vervelend mira van pip :(:)

<3 2 knappe kanjers van jelle in het zonnetje .

Zo te zien hebben meerdere mensen nog genoten van het goede weer :D

Ik ben zaterdagavond naar Arnhem geweest. Heb boef nog gezien alleen in het donker :=

Maar de reden waarvoor ik ben gegaan was

Afbeelding

Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:14

Jelleee schreef:
Even vergeten maar Ayla je kunt trots zijn op wat je al met Boef bereikt hebt zo. Hij loopt mega netjes voor zo'n jonkie.

<3

Patty en Mira ook bedankt!

Susanne: ik doe je wat, als je Willem zijn manen kortwiekt :D Lang staat Sjors niet, dus hier blijft het lekker kort. Boef heeft weer hele lange manen en die gaan niet kort. Knappe Willem en Fay!
Claudia: leuk dat je een bijrijdertje hebt! Nog gefeliciteerd met je diploma. Leuke foto :)
Lieselotte: wat lief dat je dekens van je vader hebt gekregen!
Lobke: wat jammer dat je Udo verkoopt (of hebt verkocht inmiddels?), maar wel een hele eerlijke en begrijpelijke keuze.
Celes: fijn dat Mimi het zo goed doet :) Je borsttuig zit inderdaad nog te laag, ik zou er toch maar even wat gaatjes bij prikken. Oh en een menzweep en cap lijken mij geen overbodige luxe :)
timokyana: balen dat een van je pony's positief getest is op cushing..
Nathalie: vervelend dat je zo'n last had van een herder op het strand.. over het algemeen doen de honden hier weinig tegen mijn pony's, de meeste eigenaren houden ze ook wel even bij zich. Hondje van de buren op stal is nieuw en heeel fel op Sjors, die heb ik vanmiddag toch wel bijna een tik gegeven. Hij kwam me iets te dicht bij Sjors zijn benen, maar met mijn slag kon ik een beetje dreigen en toen hield hij afstand, baas riep 'm ook weer terug gelukkig.
Ellen: goed gedaan op equiday! Beterschap :(:)
xApple: knappe pony :) Voer ben ik mee aan het klooien, dus kan ik op dit moment weinig zinnigs over zeggen. Sjors krijgt op dit moment kort gezegd krachtvoer, luzerne, magnesium, een scheutje olie en onbeperkt hooi/gras.
Mira: heftig :oo Sterkte voor jou en Pip!
Lori: ik zou gewoon scheren :) Pony's die hier getraind worden of fanatiek mee gemend oid word, scheer ik. Geen gedoe met natte pony's in weides/paddock waar wind op staat, lekker een borstel er over heen, deken er weer op en naar buiten. Let wel op dat wanneer je een jachtpatroon of dekenmodel scheert, een regendeken in de winter niet voldoende is. De geschoren delen zal je warm moeten houden en daar heb je echt dekens voor nodig. Je kunt ook eerst een streep uit de hals scheren, dan hoef je ook geen deken op te leggen. Dan zal ik alleen niet veel meer dan een streep op de hals scheren ivm kou.

timokyana schreef:
Begrijpelijke en dappere keuze lobke ! Udo klinkt ideaal voor onervaren menner... ik zou het wel weten maar had me voorgenomen geen pony's meer :o
Ohja? :D

Jelleee schreef:
Hij is iig 85 euro als je hem er direct bij besteld, weet niet zeker of de prijs hetzelfde blijft als je hem later koopt, Ayla weet dat wel!
Ongeveer 110/120 euro als je 'm later nog wilt kopen en je panzitting inlevert.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:15

Haha je was me net voor :D Knappe Macho! Leuk dat je Boef nog even gezien hebt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:21

:o :o :o :o echt erg, ik moet zulke uitspraken niet doen want dan gaat het mis. :')

Ik ben al jaren pjotr fan en toen zag ik macho en voor ik er erg in had was er al een berichtje verstuurd >;) Y;( O:) O:) O:) O:)

Vond wel jammer dat ik sjors heb gemist :))
Wel een leuk clubje zo bij elkaar op het land

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:27

Hahaha :D

Het is inderdaad een leuke club geworden, alleen staat Sjors op het moment idd ergens anders samen met mijn andere pony (dichterbij stal).

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:33

Had het even druk waardoor ik niet kon reageren, is het erg als ik vanaf nu inhaak?

Heb hier de vraag voorbij zien komen van het voerbeleid is. De hengst word 5x per week intensief getraind en krijgt iedere dag 800gram sport mix van Cavalor, de merrie doet helemaal niets van werk en krijgt op dit moment zelfs 2 kg merriebrok voor haar weer op gewicht te krijgen..veel te veel uiteraard maar dit is in samenspraak met de DA's, ook hebben we in samenspraak met hun ervoor gekozen om het veulen er per direct af te halen gezien hij haar letterlijk leeg zoog en ze nu extreem mager is. Veulen is er nu al 5 dagen vanaf en ze is al flink bijgekomen, waar ik zeer blij om ben en veulen is ook al zelfstandig genoeg om eraf te gaan. Ze staan beide 24/7 op het gras, de hengst sinds hij netjes in conditie staat, anders was het paddock met onbeperkt ruwvoer.

Volgend jaar verwacht hij 6 nakomelingen, gingen normaal 7 zijn maar mijn merrie is het vruchtje verloren.

Vandaag Brave getraind aan de longe en wat zit hij netjes in conditie tegenover (eind) juni, toen ik hem kocht.
Afbeelding

Eind juni waarbij je geen onderscheid kon maken tussen borst en hals, geen schoft te voelen,
overal veltbulten, zuchtplaat waar je U tegen zegt en manenkam die omviel..
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Memere op 17-10-16 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:36

Mooi verschil hoor,hij ziet er goed uit!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:06

Ondanks ik geen hengst meer wou hebben ben ik toch wel blij dat ik hem heb gekocht en nu hopen dat alles vlot verloopt op concours. Hij verwacht volgend jaar 6 nakomelingen, normaal gezien 7 maar mijn merrie is het vroegtijdig verloren. Ik twijfel wel om hem te ruinen ondanks hij zeer gewild is voor te dekken..

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:23

Hij ziet er idd beter uit :) Hoe bevalt de cavalor sportmix? Ik heb Sjors een tijdje op de endurix gehad, afstanden liep hij daar super op, maar ik probeer hem juist wat heter te voeren. Hij staat nu op Kentucky Lite E, maar ik merk nog steeds onvoldoende verschil helaas.

Oh en wij hebben eens heel wat anders gedaan afgelopen weekend :D (niet mijn topic)
Ayla @ [AR-ITP] Mini's voor de 1e keer in vierspan indoormarathon +filmpje

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:44

Ik had ook eerst endurix (level 2) en merkte hier niets van verschil, terwijl hij van de sportmix van Cavalor een tikkeltje heter word, ideaal gedurende intensieve (lange) afstanden. Heb het topic net gezien wat ziet het er gaaf uit, ik wil volgend jaar dubbelspan starten maar eerst mijzelf terug op de rit krijgen + koets laten maken, gezien deze kapot is van ongeluk vorig jaar. :+

Was Sjors al eerder 4 span beleerd?

Mijn uitzicht tijdens het rijden <3
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:02

Dat is wat ik zoek idd, had al eens eerder gekeken naar de sportmix, want dat is een level hoger, toch?

Sjors is beleerd in enkel-, twee- en vierspan, maar zo ver ik weet heeft hij nooit marathons gelopen, ik heb hem sinds hij 6 is. Ik wil zelf wel tweespan gaan rijden en uiteindelijk marathons. Nu net een jaartje bezig met de pony van een stalgenootje, die loopt nu fijn in enkelspan en heeft ookal een aantal keren in tweespan gestaan met Sjors.

Fijn uitzicht!