[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:56

Sterkte Mira

Wat jammer Jellee

Alex gedroeg m vandaag helemaal super voor de sulky, alleen de sulky gaat op en neer met de lamoenen in galop en hoe ik ook zitten ga, ik krijg m niet meer fatsoenlijk in balans, naast dat Alex daardoor heel snel weer terugvalt in draf want dat is gewoon stabieler. We hadden vandaag wel een gemiddelde van 7,5 km/h dus 1,5 km sneller dan vorige week :)

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:51

Ik heb een vraagje omtrent de hca sulky, ik zoek een sulky maar twijfel tussen hca of de cavalettie modellen. Nu lijkt een hca mij wel ideaal, compact, licht, oogt leuk /sportief etc..
Er is alleen een dingetje.. ik ben 3 jaar geleden geopereerd aan mijn rug en dit zal altijd een zwakke plek blijven. Ik ben dus wel op zoek naar iets met een rugleuning omdat ik anders bang ben dat ik geen lange ritten kan rijden.. Nu zag/las ik, dat er ook hca's zijn met een stoeltje, heeft iemand anders hier ervaring mee? Hoeveel zou het kosten om er een stoel op te laten zetten??

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:18

Heb een HCA (zonder stoel) en wil nooit meer een andere sulky! Jarenlang rugklachten gehad waardoor ik het paardrijden op heb moeten geven, maar mennen ging prima. Ondertussen kan ik toch weer rijden ook.

Kosten van stoel weet ik niet precies, dacht 100 euro extra. Maar anderen in dit topic weten dit vast wel. Je kunt ook altijd even contact opnemen met Andries van HCA.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:29

Hij is iig 85 euro als je hem er direct bij besteld, weet niet zeker of de prijs hetzelfde blijft als je hem later koopt, Ayla weet dat wel!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:17

Hca is echt een aanrader! Kosten van een stoel weet ik niet precies.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:52

Hoi Nicole, de hca is zeker een aanrader! Een stoeltje weet ik ook niet precies hoeveel die kost.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:11

Vandaag voor de tweede keer aan het mennen geweest met Mimi. Echt trots. Vandaag ook een stukje los.
Bedankt voor de tips, ik had vandaag een zweepje vast (zie je niet goed op de foto maarja)
Nog tips verder?

Afbeelding

Trouwens, ik had een dekentje maat 135 besteld, maar hij blijkt even groot als mn te kleine 125... Wil iemand nog dekentjes 125?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:59

Knappe Mimi, heb geen tips moet zelf nog gaan mennen haha

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:18

Bedankt allen, de keus is gemaakt! Nu kan de zoektocht beginnen ( nadat mijn huidige wagentje opgehaald is).

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:50

_Celess schreef:
Vandaag voor de tweede keer aan het mennen geweest met Mimi. Echt trots. Vandaag ook een stukje los.
Bedankt voor de tips, ik had vandaag een zweepje vast (zie je niet goed op de foto maarja)
Nog tips verder?

[ [url=m/peaoP3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Trouwens, ik had een dekentje maat 135 besteld, maar hij blijkt even groot als mn te kleine 125... Wil iemand nog dekentjes 125?

Mooi dat het goed ging! Vind je borsttuig wat aan de lage kant.
Het lijkt alsof je je leidsels heel gek vast hebt?
Verder zou ik een menzweep gebruiken, aan deze heb je weinig.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 07:29

nicolevdveen schreef:
Bedankt allen, de keus is gemaakt! Nu kan de zoektocht beginnen ( nadat mijn huidige wagentje opgehaald is).

Welke is het uiteindelijk geworden?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:29

Is er hier iemand bekend met een menzweep die iets van 120-130 lang is met een heel kort touwtje eraan? Deze die ik nu heb, kan ik Alex niet goed mee aantikken. Les gisteren was wel een uitdaging voor ons beiden. Want ik heb me kennelijk allemaal slechte gewoontes aangeleerd. ..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:54

Menzwepen horen geen korte 'touwtjes' (dit heet een slag) te hebben. Daar heb je dus niks aan. Sommige hebben een langere slag dan andere, dat heeft met name te maken voor welk spansoort je m gebruikt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:33

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:10

Als je in normale menhouding zit moet je met de stok het schoftje kunnen aanraken (zonder je handen naar voren te plaatsen want anders heb je contactverlies!). Dat is de juiste lengte die je moet hebben.

De slag van de zweep in je link vind ik al aan de korte kant. Nóg korter zou ik persoonlijk niet doen.

Fleck heeft goede zwepen en lekker licht, misschien kun je daar eens naar kijken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:26

Oké dan mag de stok inderdaad wel langer, de slag absoluut niet (ik kan er nog niet omgaan). Ik tik m nu al op zijn hoofd terwijl de kont wil raken. Ik denk dat dan een zweep van 140 cm het beste uitkomt. Verder moet ik me een hoop oude gewoontes afleren, dus ik blijf voorlopig even met deze zweep rijden. Ik denk dat er nog eerder een ander hoofdstel komt dan een andere zweep, want hij had kennelijk het bit op zijn kiezen en ik voel me nu ongelooflijk schuldig naar mijn pony toe. Ik heb er nu gaatjes bijgeknipt en het bit ligt nu net aan voor de kiezen, maar ideaal is dit hoofdstel niet. Jammer genoeg kan ik niet even makkelijk vergelijken in een winkel met een ander hoofdstel en ik heb nog steeds geen geld door de uitgave van de sulky...

Ik wil graag een Ideal hoofdstel aanschaffen, maar de keelriem is te lang, denk dat ik dan de keelriem van mijn oude hoofdstel erop ga houden.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:35

_Celess schreef:

Wat voor deken is het? :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:46

Een zweep van 140 lijkt me een beetje lang.... ik heb een zweep van 140 en Sjors is een stuk groter dan Alex. Als je met jouw zweep Alex zijn hoofd kan raken, heb je zeker geen langere zweep nodig.

Is het niet slim om naar een ander bitje te kijken? Ik vind een bokkebit persoonlijk vrij lomp en ik vraag me af of Alex die hefboomwerking nodig heeft. Heb je wel eens naar een ongebroken kneveltrensje gekeken? Hier beginnen veel mensen mee en dit bit kun je hoger hanger doordat de bitringen vrij klein zijn.

Ik ga ergens deze dagen even bijlezen :) Heb het echt belachelijk druk gehad afgelopen twee weken, maar wou toch even reageren.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:38

claudiadvx schreef:
_Celess schreef:

Wat voor deken is het? :D

Regendeken en 100 grams

@ mandyy
Nog hoger? Heb het borsttuig al hoger gehangen, kan nu niet meer hoger (wordt gaatjes bijprikken dan)
Ander zweepje was even niet voor handen maar die ga ik idd gebruiken. Nu kon ik alleen dr kont aanraken haha. En qua leidsels zou kunnen, heb niet echt de officiele manier van vasthouden, ik ga les nemen, dat was al mn plan :)
Laatst bijgewerkt door _Celess op 15-10-16 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:39

@Mandy; Ah wat schattig ! Zo leuk als kindjes zo genieten van het rijden!
@Mira; jammer dat het niet zo lekker ging met lange lijnen.. Even focussen op leuke dingen.
@Jelle; WoW oké dat is balen.. Hoe kan dat?
@Fennadev; Oh vervelend dat je sulky dan zo uit balans raakt.. Ik heb eigenlijk helemaal geen tips voor je aangezien ik daar allemaal nog mee moet beginnen. Ik heb die zweep die jij hebt ook, maar nog niet mee gewerkt dus kan je daar ook nog niet mee helpen.
@Nicole; Ik heb een sulky pirouette dus ik kan je niet helpen.
@Celess; Ah leuke foto! :D Wat stoer zo! Gaya heeft maatje 115/118.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:43

Regendeken en 100 grams heb ik al. Alleen nog 300 en zweetdeken nodig!

Ik heb een dressuurzweep waar ik altijd mee men. Eigenlijk ook te kort maar kan niet overweg met zon lange op de sulky.. 4wieler dan weer wel!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:49

Ik ben eigenlijk wel van plan om Jorie op te leiden met een ander bit, ik heb 1 halstertouw die goudkleurig is en volgens mij is dat koper en daar loopt hij altijd op te sabbelen, dus daar wil sowieso nog een koperen bit voor. Ik heb bij Alex verder maar heel licht contact met het bit, maar moest in de les de leidsels meer oppakken van de instructie en zo kwamen we erachter dat het bit niet goed ligt. Zou er ook een bitfitter zijn voor zulke kleine pony's, want ik wil niet zomaar iets op de gok kopen. Alex reageert perfect op stem in principe, heb t bit alleen nodig om te sturen. Maar hij voelt zich soms nog aardig mans voor de kar. Zweep ga ik gewoon even een knoop in de slag leggen, want het is juist die slag die ervoor zorgt dat ik m overal behalve op de kont aan tik.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:28

Ik zou gewoon een ander hoofdstel aanschaffen, Ideal mini shet kan je echt heel klein maken en heeft ruimte zat voor meer gaatjes erbij. Qua bit is een myler wellicht een idee, mooi dun mondstuk. Een bokkenbit is erg lomp..

Waarom wil je hem op zijn kont raken? Een menzweep is niet bedoeld om je paard vooruit te slaan, maar om hulpen te geven (om de zweep buigen bijvoorbeeld).

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:02

Eindelijk Pip begint weer lekker zichzelf te worden. Gisteren gelongeerd en hij ging er nadat ik hem wegstuurde er gillend en bokkend vandoor. Klinkt misschien raar voor iemand anders maar dit is voor mij een teken dat ie weer lekker in zijn vel zit.

Mocht iemand nog tips hebben om hem weer in de spieren te krijgen hoor ik het graag.

@Fenna heb Pip op een dubbel gebroken sweet iron bitje lopen. Koperkleurig en hij loopt hier goed op. Appelbit stang had ik ook maar daar gooit meneer doodleuk zijn tong overheen.
Had bij de EJ een hoofdstelletje gekocht maar de keelriem was te lang. Bij een kleermaker heb ik hem inlaten korten. Super netjes en niet eens zo duur. Misschien een tip

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:45

Hij moet actiever van de instructeur, maar hij zal natuurlijk nooit in hetzelfde tempo lopen als de rest van de groep (die zijn ruim 10cm groter ), daarom doe ik het ook lang zo vaak niet als de instructeur zegt. Alex activeert ook prima op mijn stem, maar ik ben wat autistisch en daardoor durf ik daar niet schreeuwend door de bak te gaan. Ook aangezien het mijn eerste les bij deze instructeur was en mijn tweede menles daar. Ik was zo gespannen vrijdag dat ik letterlijk na de tijd stond te janken, maar dat heb ik altijd na de eerste twee lessen ergens, dus hopelijk is dat volgende week ook weg. Verder loopt Alex tijdens onze ritjes buiten aardig beter qua tempo dan in de les.

Buiging om de zweep en opzij gaan voor de zweep kent Alex helaas nog niet, hij gaat er alleen maar harder van lopen als ik dat vraag en de zweep daarvoor gebruik. Ik ga dat ook zeker nog even oefenen aan de lange lijnen een keer.
Keelriem van de Ideal gaat Alex sowieso te lang wezen als het echt die 45 cm is die ze zeggen. Maar ik wacht eerst vrijdag even af, want ik heb simpelweg het geld niet staan op mijn huidige rekening om een nieuw hoofdstel+ een nieuw bit te betalen. En om nou nog meer geld van mijn spaar af te smokkelen is eigenlijk niet mijn bedoeling en ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

Mooi dat Pip m zo goed voelt, Mira.