[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:21

De dierenarts was hier van de week op stal (niet voor mij) en die vertelde dat bijna alle oudere Shetlanders cushing hebben. Dat vond ik interessant. En daarbij vertelde hij ook dat een krullerige vacht geen symptoom hoeft te zijn. Dit werd eerder wel gedacht maar dat is dus achterhaald.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:25

Ontwormen gebeurd hier heel strikt, zeker met de jonkies.
2x per dag word er gemest en ik doe niet aan wormonderzoek. Er gaat gewoon een spuit in.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:27

Dat heb ik wel eens gehad met Buck ondanks dat ik ook zelf ontwormde en heel striks, hij had toen een wromenbuikje is ongeveer 7 jaar terug ofzo.. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:35

Krullenvacht zie je juist niet zo vaak als symptoom en anders pas na jaaaaren cushing. Dat is echt achterhaald. Daarnaast komt het ook steeds vaker voor bij jongere dieren. Mickey heeft een prima vacht maar bij zag hem je juist een hangbuik, enorm spierverlies van rug en achterhand (slepen met achterbenen), veel drinken en plassen en in zichzelf gekeerd.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:55

Meneer poepreet kwam hier ff niet meer bij :')

Pip had ook een flinke wormbesmetting. Spuit erin en hij werd vrolijk, minder opgeblazen en de diarree was zo weg. Kuurtje zandweg erbij voor zijn darmen. Hij was van de week weer heerlijk zijn etterige zelf met wandelen _O-

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:11

Poepreet, valt nog mee met Kjani, die noemen we thuis nog welleens Kanus Stink. Om precies dezelfde reden....

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:17

lobkew schreef:
Poepreet, valt nog mee met Kjani, die noemen we thuis nog welleens Kanus Stink. Om precies dezelfde reden....

Ik denk dat ik het gemist heb maar waarom staat Udo te koop? :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:21

kayaxtg schreef:
lobkew schreef:

Ik denk dat ik het gemist heb maar waarom staat Udo te koop? :)

Als ze dat wil vertellen zegt ze het zelf wel toch?

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:28

Rustig :+

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:55

Timo hoop niet dat ze cushing of ppid heeft.

Mil van mij heeft het ook en krijgt nu bijna 2 jaar medicijnen. Hij is er echt goed van opgeknapt. Mil had ook niet de typische krulvacht.
Wat ik je wel wil meegeven heeft ze het bouw het rustig op. Het cushing topic vooral de inleiding lezen heeft mij goed geholpen :j
Mil moest ik met een half beginnen ben met 1/8e begonnen en toen1/4 e en zijn waardes zijn goed en nu nog :)

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:57

Ik had gehoopt het nog even van Bokt/social media af te kunnen houden. Maar nu het toch al in het topic staat zal ik het even uitleggen. Udo heb ik nu al bijna 5 en half jaar, in die tijd ben ik ook ouder geworden, heb ik een hoop geleerd en andere voorkeuren gekregen. Destijds had ik een brave pony nodig om alles mee te leren en ervaring mee op te doen, daarbij was ik 11/12 dus nog niet zoveel mans. Ik merkte al een tijdje dat ik liever Kjani pakte dan Udo, vooral door Kjanis andere karakter (wat sensibeler, heeter, werkwilliger, niet zo braaf) Ook vindt ik de shows leuker dan de menwedstrijden en nsps evenementen. Daardoor stond Udo steeds vaker stil en dat vind ik niet eerlijk. Dat verdient Udo niet. Vandaar mijn keuze om een fijn huisje voor Udo te zoeken. Ik denk dat dit voor zowel hem als voor mij een goede keuze is. Het was zeker geen gemakkelijke keuze en heb er lang over na gedacht maar ik denk dat het er op neer komt dat we uit elkaar zijn gegroeid.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:01

Da's inderdaad wel eerlijker naar de pony toe, net als kinderen ook uit hun rijpony's groeien, kun je ook uit je menpony's groeien en da's helemaal niet erg. Ik hoop dat ie een leuk nieuw huisje krijgt ;)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:08

Vind het alleen maar respect naar jezelf en je pony toe. Hoop dat je een vijf sterren huisje voor hem vind

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:12

Longeren met bijzet doe ik nog niet.. We zijn net begonnen met longeren, ik ga dat volgende maand denk ik oppakken.

@Nathalie; Ahh dat ziet er best sneu uit zo. Maar ja het moet gebeuren en zo hebben ze er weinig stress van denk ik :j Lekker dat het weer achter de rug is.
@timokyana; Wat een, uhm.. apart scheerpatroon? :D Wat spannend die test op cushing.. Heb er jammer genoeg ervaring mee en hoop echt dat je pony dit niet heeft. Mijn pony had mega hoge waarden maar ook geen krulletjes vacht :n Ze was ook heel erg in zichzelf gekeerd, dikke buik, vetbulten en nog veel andere symptomen. Die krulletjes zijn dus echt geen must voor ppid.
@Fennadev; Vervelend van zijn mest.. Ook geen overgang van meer hooi/kuil en minder weidegang? Noem maar wat hoor. Mijn pony's reageren daar altijd wel redelijk op als ze van 24/7 wei naar 10 uur wei en savonds weer hooi gaan. Daar krijgen ze altijd even slappe mest van.
@LS; Loopt hij dan de hele longeersessie in die houding? :wow: Oke, dan wil ik wel eens in de leer hoe jij dat hem aangeleerd hebt?
@lobke; Lastige keus, ik hoop dat je snel een fijn huisje voor hem vindt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:15

Wat een eerlijke keuze! Ik hoop dat je gauw een fijne plek voor hem vindt. Het is uiteindelijk een dure hobby en als je dan niet meer happy bent met je paard is verkopen heel redelijk vind ik.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:19

@xApple, daar had hij inderdaad ook last van, maar sinds hij luzerne krijgt niet. Ik kan aan de versheid van de mest gewoon zien dat ie alleen dun mest als Alex bij hem is weggehaald, zo vanmiddag bijvoorbeeld ook, maar die van tussen de middag was gewoon stevig, toen een heleboel dunne mest terwijl ik weg was met Alex en daarna ook weer een stevige hoop en toen ik Alex ff ging trailer laden, ging hij van pure stress meteen poepen, waarvan dan eerst een straal water en dan pas mest. Ik kan het verschil tussen Jorie zijn hopen en die van Alex zijn, want die van Jorie zijn twee keer zo klein. Als ie volgende week nog zo raar doet met zijn mest, zal ik t ook weer ff inleveren bij de da en als daar niks uitkomt, ga ik toch maar even een bloedonderzoekje laten doen, want zo'n extreme stressreactie op weghalen vriend vind ik toch wel abnormaal.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:30

Zo abnormaal is dat nou ook weer niet :+ Het beest is een kuddedier en als je zijn enige kuddemaatje bij hem vandaan plukt geeft dat stress, zeker bij zo'n jong ding. Kwestie van wennen en gewoon doen, al leren sommige het nooit en blijven stressen tot vriend weer terug is.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 01:03

Hele moedige dappere keuze lobke! Zal nog wel even moeilijk zijn maar als hij een leuk huis weet te vinden dan zal het makkelijker worden.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:29

Goed dat je zo eerlijk kijkt naar je pony's!
Ik hoop dat je een leuk nieuw baasje voor Udo krijgt.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:05

Eerlijke keuze lobke!
Ik moet met misty bezig met rechtrichten. Dat is totaal nieuw voor mij dus misschien hebben jullie tips? :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:05

Begrijpelijke en dappere keuze lobke ! Udo klinkt ideaal voor onervaren menner... ik zou het wel weten maar had me voorgenomen geen pony's meer :o

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:34

Lobke moeilijke keuze maar ik vind het goed dat je zo eerlijk ben naar de pony!
Ahh milk ziet er zielig uit zo met die verdoving bij de tandarts. Maarja dat is soms nodig idd.

Ik kom weer even trots zijn:
Mimi vandaag voor t eerst voor de kar! (De borst gaat hoger volgende keer)
Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:04

fenna is toch leuk je pony aanmoedigen alsof je in een marathon zit, ik heb vroeger eens een haflinger gereden die was echt zo traag.
maar zodra je hem mega over ijverig aan moedigde en hem ook echt flink met je stem beloonde enz, werd hij echt enorm enthousiast van :')
fenna kun je hem eventueel ook niet meenemen, als je wat met je andere gaat doen?

timo wat een dotje heb je vorig jaar meegenomen, ik zou dit jaar ook wel eens willen kijken op de paardenmarkt.
en waar aan dacht je aan cushing? want ze oog zo niet echt op cushing.

lieselotte wat zalig dat am zo lekker kan los lopen, over de rug ontspannen naar beneden.

lobke wat een eerlijke keuze zeg naar hem toe, ook al zou het absoluut niet een makkelijke zijn qua verkoop.
hopelijk vind je een goed thuis voor em

claudia helaas geen tips ik krijg van de week met milk ook mijn eerste les in recht richten.

celess wat een zware wagen met die auto banden, verder is ze wel braaf zo voor de wagen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:07

Het markt meisje is niet degene die ik van cushing verdenk .

Morgen gaan we de shet van de buren ophalen om verder thuis te revalideren. Heel misschien komt shet 2 die dezelfde operatie heeft gehad ook nog deze kant uit omdat de eigenaren nu niet meer verder willen. Bizar, allebei hetzelfde alleen het andere beentje. Misschien wel fijn als ze wat steun hebben aan elkaar.

Mil ook cushing. Ik zal zeker rustig opbouwen mochthet zo zijn, ik ga morgen even bellen.

Wat een brave is mimi zeg!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:21

Dat ziet er inderdaad uit als een zware banden.. Of valt het wel mee?

Ik heb mijn sulky hier nog niet laten zien.. Heb hem al een tijd geleden gekocht en
kan echt niet wachten om hem te gebruiken :o (We hebben verder alles ook in het rood :D )
Afbeelding