[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:35

Ik ben ook 1 keer bij Zuidlaarder markt geweest en vond t toen ook maar niks :n
Dat was vorig jaar, er liep toen constant een handelaar met 1 shetlander hengst veulen achter mij aan te leuren omdat ie wilde dat ik m ging kopen, want ik had die man vertelt dat ik al een veulen ging kopen en hij zei mij dat zijne veel beter en mooier was, nou ik vind Jorie toch echt wel een mooier kleurtje dan het standaard zweetvosje.

@Chardy, ik heb in AR-ITP een topic aangemaakt met de kontfoto's van vrijdag.

Ik heb zonet 9,28 km met hem gereden. Gemiddelde tempo was 6,07 km/h en hoogste was 14.9 km/h, omdat ie eerst keihard ging draven iedere keer voordat hij ging galopperen. Mijn commando voor galop is dus verandert in het commando voor verruimen, waar ik helemaal nog geen commando voor had. Ga nu proberen om aan de longe een ander commando voor galop te bevestigen..

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:38

Leuke strandfoto's!

Ben nog nooit op zo'n markt geweest, maar heb de behoefte ook niet om het eens te doen.

Wat een herfstachtig weer vanmiddag. Was net te laat om M&M droog uit het land te kunnen halen. :+
Onhandig want met regen kan ik hoef van Max niet goed doen..

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:32

Vanochtend was het nog wel mooi weer maar vanmiddag brak de hell los, jaja nu gaat t echt herfst worden...

Alex met 14KM al in galop ? Serieus ? Buck zijn draftempo was gemiddeld zo'n 12km/u, hoewel ik eerlijk moet zijn toen ik het opbouwde was hij ook wel traag, toen liep hij zo'n 9..
Die van Amadeus is 21KM/u in draf op buitenrit maar die moet dimmen, we zijn nog steeds bezig met een compromis. := :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 00:00

Paar keer in Zuidlaren geweest. Niks voor mij wil dan alle kneusjes meenemen...

Om Pip een beetje afwisseling in het werk te geven en de staleigenaresse nog een pinokkio zadeltje hadden liggen... Pip opgezadeld en met het zadeltje gelongeerd voor de grap. Gaf er geen biet om, dus helaas voor hem ga ik er wel verder mee. Stadgenoot is zwanger dus over een paar maanden mag Pip als aan de hand stap pony door het leven. Arme pony haha

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:42

Gisteren was het echt slecht weer inderdaad, ik heb een lazy sunday gehouden met mijn vriend. Lekker op bed Netflix kijken en snacken :')

Gelukkig schijnt het weer deze week wat mooier te worden.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:43

Hele week droog. :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:15

Kijk daar houden we van :D

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:28

Ik ben ook niet uit me bedje geweest gister haha, zat ook op Netflix. :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:32

Hier gisteren gewoon gewerkt. Hele weekend trouwens... Donderdag ochtend weekend :D.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:57

Word voor mij een bankhang dagje hele nacht tussen wc en bed gerend...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:45

Alex loopt gemiddeld zo'n 6 à 7 km/h in draf en ja hij galoppeert dus al boven de 12 km/h, alleen ik ben er niet zo blij mee dat ie echt harder en harder gaat draven totdat hij in galop valt, aangezien hij ook vanuit een drafje van 9-10 km/h prima in datzelfde tempo kan galopperen. Alex is niet heel groot, hij heeft volgens mij die 86 cm die in zijn paspoort staat niet gehaald en hij is daarnaast niet zo'n hele grote stuiterbal voor de sulky en draaft dus heerlijk relaxed, hoe vaak ik hem ook bijtik met de zweep. Pas als ik het commando voor galop geef, gaat hij lekker voluit draven.

Ik voelde mij eergisteren echt belabberd, dus toen heb ik bij vriendlief op bed gehangen. We hebben zelfs nog samen geslapen :P

Beterschap, Mira :(:)

Dit waren Alex en Jorie vanochtend trouwens:

Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:59

Dank je!

Wat zijn ze schattig samen zo in het zonnetje

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:32

Lieve foto! Met een andere achtergrond was ie leuk geweest om uit te vergroten. ;)

Beterschap Mira!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:00

Ik weet het, het is bij ons nu 1 grote bouwput achter, want mijn vader is bezig met een grotere stal voor ze erbij aan te bouwen. Vooral Jorie begint steeds fotogenieker te worden op het moment.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:28

Susanne: Willem staat leuk voor een HCA, maar dat had ik al gezegd :D
Lieselotte: mooi dat de rit leuk was :) Ik kom hier in het bos (Wolfheze, Ginkelse hei etc) ook wel eens paarden tegen, maar de ruiters gaan er hier fijn mee om. Die foto's :') Duidelijk te zien dat het niet helemaal mijn ritje was haha. Maar wel leuke foto's van Susanne en Willem!
Fenna: wat lief, je opmerking over Sjors die zo braaf is :D Ik weet nog niet of ik de kerstrit mee ga rijden, heb op het moment vrijwel niets op de planning staan kwa wedstrijden/ritten. Leersum heb ik al eens gereden met een SMR rit, is wel een leuk bos :) Schattige foto!

Het was inderdaad niet zo heel lekker weer gisteren.. ik was met mijn vriend en Sjors naar een vriendin om vierspan te oefenen voor een indoor marathon die we 15 oktober mee gaan rijden :D Alle pony's waren erg braaf, wij vooral nat. :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:51

Ik zag de foto's Ayla, stoer!! Sjorsje is lekker veelzijdig zo.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:53

Oh en zaterdag heb ik Boef voor de 6e keer voor de sulky gehad en heeft een kennis van mij wat foto's gemaakt <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben bij beide pony's (Sjors en Boef) niet helemaal tevreden meer over de afstelling van mijn HCA, dus daar ga ik ergens deze dagen nog even goed naar kijken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:01

Boef loopt netter met zijn hoofd dan Alex :')
Die weigert netjes omlaag te gaan over het algemeen, maar dat komt ook omdat ie veel te veel ziet op buitenrit, als we dan maar lang genoeg weg gaan, zakt hij wel netjes in ontspanning. Zoals hier, vorige week vrijdag:
Afbeelding
Maar dat is echt pas na 5 km..

Daarnaast weigert hij de druk van de longeerlijn aan te nemen (alleen zijn slechte kant om, dus de andere kant om trekt ie niet aan de lijn), dus ik ga volgende week maandag een ronde met schrikdraad uitzetten met prikpaaltjes in de wei, zodat hij van die kant steun heeft want hij kijkt echt helemaal naar buiten. En als ik hem dan in vrijheid laat draven en galopperen dan doet hij het al netter. Ik heb zelfs een lijntje geprobeerd die met het hoofd naar buiten strak ging staan en ook daar ging hij finaal doorheen drukken. Ik weet dat hij door druk heen wil drukken, vroeger drukte hij ook terug als je hem opzij zette en dat heb ik er al uit gekregen, nu nog bij de longeerlijn. Ik heb m om het lijntje te snappen zelfs hele korte rondjes in stap om mij heen laten lopen, zodat de druk eraf ging omdat ie daarbij wel moet inbuigen, maar dan ging ie alsnog bij een groter rondje weer met zijn hoofd naar buiten lopen kiekeloeren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:10

Hoi ! :wave:

Mag ik hier meekletsen? Ik zal even teruglezen om er een beetje in te komen.

@Chardy; wauw wat gaaf zo je sulky ! _/-\o_
@Fennadev; Jeetje bijna 10km, knap met zo'n kleintje! Lijkt me wel
lastig om je commando's dan weer om te buigen naar andere commando's..
@Wat is er met je hoef van je pony?
@LS_fotos;Oh jij bent degene met die toffe foto's met de vos Shetlander. Heb altijd enorm
genoten van de topics met Buck!
@Mira283;Wat grappig dat je pony zo braaf was meteen. Knap hoor. Moet zeggen dat
het mij ook opvalt hoe vreselijk makkelijk mijn Shetlander alles oppakt en hoe snel ze leren.
Werkt zo prettig! Beterschap trouwens!
@Ayla; wat fijn dat de pony's zo braaf waren! :D Het was inderdaad echt but weer gister.. Wel ballen dat
je evengoed gegaan bent. Toffe foto's van de sulky!

Zal even iets over mijzelf en de pony's vertellen. Ik ben Manon, 26 jaar en ben sinds ruim 2 jaar
in het bezit van een hele toffe Shetlander. Gekocht toen ze 1 was als maatje voor mijn rijpony. Mijn rijpony werd ziek en is vorige maand ingeslapen. Ik heb een fjordveulen gekocht als opvolger voor mijn rijpony maar zij ging zo hard achteruit dat ik nu dus niets te rijden voor de aankomende 2 jaar. Om die reden wilde ik aan de slag met mijn Shetlander. Haar naam is Gaya v/d Rijsdrecht (afstammeling van Anemone v/d Rijsdrecht en Tiger v/d Bosrand. Ze is 85 cm en helemaal zwart.

Ze pakt alles zo goed en snel op dat ik bewust heel rustig aan doe. Aan het tuig/hoofdstel was ze na 2x al compleet gewend. Ze was snel verkeersmak en liep na 10 minuutjes netjes voor me uit met het lange teugelen. We zijn nu 2 maandjes bezig en gaan volgende week beginnen met een sleepje. Mijn vriendin helpt me hierbij (zij heeft erg veel ervaring ik zelf niet).

Op dit moment loopt ze 2x p/w naast de fiets, 1x longeren en 1x lange teugelen met tuigje op. We werken niet langer dan 30 minuutjes.

Dit is Gaya vandaag na het scheren (1e keer, ze vond het heerlijk!) <3
Afbeelding

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:10

Je kunt beter gaan longeren met een dubbele lijn dan.

Manon welkom, wat een leuk dier :)

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:14

Welkom Manon, wat een leukerd! :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:14

Welkom Manon!

De hoefsmid is geweest en de hoef van Max is zo goed dat ik er niets meer aan hoef te doen. *\o/*

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:25

Dubbele lijnen ken ik niet en heb daarvoor de benodigheden ook niet, dus daar ga ik liever niet zomaar even mee aan prutsen. Ik wil daar nog wel graag een keer een lesje in krijgen om Alex ook daarin te kunnen helpen (maar kan het voorlopig niet bekostigen). Ik heb zijn galop stemhulp vandaag even beter bevestigt en hij springt nu principe aan als ik galop roep, dus dan is er vandaag in ieder geval nog iets gelukt.

Welkom Manon, wat een leuke shet! Waarom heb je haar eigenlijk geschoren? Aangezien ze niet in het werk staat, vraag ik me dat gewoon af, is niet aanvallend bedoelt.

Mandy, dat is heel goed nieuws! *\o/*

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:30

@Fennadev; haha ik voel me niet zo snel aangevallen hoor, je mag alles vragen :D

Ik scheer alle pony's eigenlijk altijd waar ik iets mee doe.. Mijn rijpony's schoor ik
ook altijd. De fjord en quarter kruising zelfs het hele jaar rond.

Van ons 'werk' wat we doen zweet Gaya zich al kapot. Als we terugkomen van een halfuurtje fietsen is ze zeiknat. Logisch wel, want ze draaft dan de hele tijd. Ook na het longeren kan ik haar uitwringen. Met zo'n mega vacht vind ik het gewoon niet fijn om haar aan het werk te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat het voor haar prettig is als ze straks beleerd is en we gaan lekker een uurtje naar het strand dat ze dan lekker loopt met zo'n vacht. :o En daarbij ben ik erggg makkelijk en vind ik het zelf ook fijner, zo'n kale pony :o :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:13

Dubbele lijnen kunnen gewoon twee longeerlijnen zijn of iets anders in die richting. Ga je ieder geval niet lopen trekken op zijn moeilijk kant of steeds druk houden, hij zal er alleen maar stugger van worden. Beter is geven nemen geven nemen.

Voor de wagen kun je dit ook goed oefenen. Op de kant waar hij scheef is en meer druk neemt, laat jij hem juist 'los' (dan kan hij ook geen druk nemen en dat verlies je toch van een paard). Op die kant ga je steeds geven nemen geven nemen. Op de losse kant vraag je juist meer contact.

Dit is eigenlijk niet uit te leggen via internet. Ik denk dat privéles voor jou wat fijner is, dan hoef je niet zo aan te rommelen want ik krijg dat idee altijd een beetje bij jouw verhalen hoe je dingen aanpakt.