Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:23

En Bello, een boomloos dressuurzadeltje ik heb de 10 inch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:37

Yep, boomloos is idd veel lichter... Ja
10 inch is imo ook een goede maat voor een shet. 12 inch kan soms nog net op een grote shet, maar groter...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:40

Nee precies, de 10 inch moest de fysio bij aan de pas komen maar paste nog net, had geen halve cm groter moeten zijn. Mijn grote maat past ook alleen de 10 inch een 12 inch is al weer te groot voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:47

Tsja, 't zijn kleine ponietjes, en dus kleine zadeltjes.
Vind het altijd wel vreselijk leuk, die kleintjes op een klein zadeltje, op een klein ponietje...
Als een shet echt een passend ruitertje heeft, is het vaak heel leuk om te zien Lachen

Maar Jimmy en Vinnie zijn ook best klein.
Wel mooi, vooral Jimmy ben ik nog steeds erg van gecharmeerd Ja Lovers

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:50

Er was laatst toch een topic over hoeveel een paard kan dragen? Ik kan de linkt (nog) niet vinden, maar daar stond dat het eigenlijk (verbazingwekkend) weinig is. Mijn pony bijv. van 1,54 kruising arabier en nogwat zou maar 65 kilo ongeveer kunnen dragen (weet het niet precies meer, weet wel dat ik het weinig vond..)
edit: Ik denk niet dat een shet van 1,10m (hoe robuust het ras ook is) 50 kilo kan dragen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:09

Het is ook eigenlijk weinig.
Als je er streng in bent, zou de gemiddelde man eigenlijk alleen op een Fjord of Haflinger (of grote koudboed) kunnen rijden...
KWPN (groot of klein) lukt ècht niet.

Ik vind het ook weinig, maar ik ben er voor mezelf en sowieso wel redelijk streng in. Ik wil niet de grenzen opzoeken, of over de grenzen heengaan van wat nog kan.
Denk dat die 65 kilo voor jouw Arabier wel klopt Ja
Maar da's dan een pony van 1,54,
Een KWPN van 1.65 mag ook maar 65 kilo dragen...

Als je dat vergelijkt, is een Arabier wel weer sterk, vind ik Ja

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:10

Maargoed dat ik zelf maar vijftig kilo weeg Tong uitsteken Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:58

Yamcha: Haha dank je, maar Vinnie is al ongeveer 100 cm dus voor shet termen toch niet meer echt klein, Jimmy is maar 84 cm maar zit rijtechnische ontzetend leuk in elkaar. Vinnie is nu beleerd onder eht zadel heeft augustus een 'wedstrijd' gehad en krijg nu vakantie tot in ieder geval volgend voorjaar maar denk nog niet dat hij 12 inch gaat passen dan, maar vergis je niet Vincent is de 300 kilo al lang voorbij!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:45

Yamcha schreef:
Ik vind het beide te groot en te zwaar.
Ik ben zelf 1.60 en weeg ook 50 kilo, maar ik zal zelf niet op een shet gaan zitten. Ik vind 50 kilo ook echt te zwaar voor een shet. Zeker omdat het zadel er nog bij komt, en dat weegt ook 10 kilo, kom je met 60 kilo op dat kleine ponietje.
Ik vind het geen goed idee.

Ik heb nooit op hem met zadel gereden Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:00

@wiifke - het is al een paar keer in dit topic geschreven dus i.p.v. het weer herhalen quote ik even....

Yamcha schreef:
Een gewoon leren zadeltje (vzh pony-zadel en dan voor shetten) weegt 8 tot 10 kilo.
Een dressuurzadel voor een E-pony zal ongeveer 10 kilo wegen. Als het van leer is, dan.

Het probleem is imo dat veel mensen alleen hun eigen gewicht rekenen (en dan zit je soms al aan de bovengrens) en vergeten dat het zadel ook een zeker gewicht heeft.
Wat dus gewoon bij het ruitergewicht opgeteld moet worden.

En als dat totaal dan onder die 20% van het eigen gewicht (van een shet dan) uitkomt zit je goed.
En anders dan moet je gewoon niet meer rijden, ruitergewicht ZONDER ZADEL wordt nl. niet verdeeld, en is dus voor de rug VEEL BELASTENDER.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:36

ik vind het wel een beetje onzin. ik heb een shet gekocht voor mijn zus haar kind,en die moet nog een beetje ingereden worden zodat er egt kleine kindjes opkunnen.hij is 80 cm en ik kan er zonder moeite op gaan zitten hij houd mij met gemak en is gewoon kei vrolijk. die beestje zijn kei sterk dus 50 kilo op een 1m vind ik de grootste onzin die kunnen vee meer tillen. En da kun je ok wel zien aan het manier van lopen. Tong uitsteken Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:38

Ja heel gezond, vooral doen. Rijd jij lekker een pony kapot omdat je eigenwijs bent. Een mini van 80 cm kan nog geen eens 35 kilo veilig dragen, dus weet neit hoeveel je weegt maar je maakt dat dier echt kapot, ik heb een kleintje van een paar cm groter en dei is goed getraind maar die kan echt niet 35 kilo dragen hoor

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:40

ik vind je moet er nou ook weer nie mee gaan galloperen of draven maar stappen kan wel vind ik zolang hij het leuk vind is er niks aan de hand en ben je egt nie te zwaar dat laten ze heus wel merken. Pling

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:42

ik noem da dan nie egt rijden marja, hij zou tog kind vriendelijk moeten worden dus ja

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:45

Dat is de grootste kul ooit ik heb twee dekhengsten en denk maar niet dat ik daar ooit zelf op gestapt ben. Die zijn gewoon ingederen door kleine jonge kinderen en zijn daar ook al mee gestart onderling.

Dat is het slapste excuus wat er is en geloof je nou echt zelf dat een pony kindvriendelijk word als jij er met een veel te zwaar gewicht en veel te lange lengte op zit?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:54

je weet nie eens hoeveel ik weeg en ik ga er alleen op net voordat er een klein kindje op stapt en dan loop ik een ondje dat hij een beetje rustig is

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:57

ik bedoehier aleen maar mee te zeggen dat hij we meer kan dragen als dan jij beweerd

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:59

dat poonietje kan je weer wegbrengen als je er zelf op gaat zitten is die al verpest , waarom moeten mensen toch altijd op dat kleine grut rijden ?

en dat je zegt hij vind het leuk heeft de pony dat gezegd tegen je dan ?
nee een pony kan niet praten dus please praat niet voor die pony zeg .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:00

Hoe veel weeg ej dan en hoe groot ben je dan. Jij zegt dat 50 kg weinig is voor een shet dus dan kan ik wel raden dat jij geen 30 kilo weegt natuurlijk.

Die pony word er echt niet rustiger van als je er zelf op gaat zitten hoor, kan je beter zorgen dat het kind goede begeleiding krijgt.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:02

zaralover schreef:
ik bedoehier aleen maar mee te zeggen dat hij we meer kan dragen als dan jij beweerd

dat wat zei beweerd ? dat is overal bewezen lees het er op na kijk eens rond , open je ogen ........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:17

zaralover schreef:
ik vind het wel een beetje onzin. ik heb een shet gekocht voor mijn zus haar kind,en die moet nog een beetje ingereden worden zodat er egt kleine kindjes opkunnen.hij is 80 cm en ik kan er zonder moeite op gaan zitten hij houd mij met gemak en is gewoon kei vrolijk. die beestje zijn kei sterk dus 50 kilo op een 1m vind ik de grootste onzin die kunnen vee meer tillen. En da kun je ok wel zien aan het manier van lopen. Tong uitsteken Haha!

Ongelooflijk dit... Stoom uit je oren

Wat een kul!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:16

zaralover schreef:

Ziek
Tja je heb mensen die houden van paarden en je heb mensen die houden van paardrijden.
Lijstjes/richtlijnen zijn gemaakt door mensen die op verschillende manieren professioneel bezig zijn met paarden.
Die mensen zijn om de tafel gaan zitten en een stuk te schrijven , om hopelijk wat paardenleed te kunnen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:13

Mensen met paarden...
of paardenmensen...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:24

zaralover schreef:

Knap dat je onze "onzin" weet te overtroeven met "waanzin"...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:29

Meer dan 30 kilo zou ik echt niet op een shet van 80 cm durven zetten. Denk dat ik 30 a 35 kilo ook genoeg vind voor mn mini van iets meer dan 90 cm (dies wel wat slanker gebouwd dat scheelt maar toch). Ik ben ook maar 1.60 maar geen haar op mn hoofd dat ik op die pony klim. Vind het natuurlijk wel jammer dat ik geen 1.20 meer ben en 30 kilo weeg maar so be it. Ik koop geen mini om erop te rijden