Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yamcha schreef:Ik vind het beide te groot en te zwaar.
Ik ben zelf 1.60 en weeg ook 50 kilo, maar ik zal zelf niet op een shet gaan zitten. Ik vind 50 kilo ook echt te zwaar voor een shet. Zeker omdat het zadel er nog bij komt, en dat weegt ook 10 kilo, kom je met 60 kilo op dat kleine ponietje.
Ik vind het geen goed idee.
Yamcha schreef:Een gewoon leren zadeltje (vzh pony-zadel en dan voor shetten) weegt 8 tot 10 kilo.
Een dressuurzadel voor een E-pony zal ongeveer 10 kilo wegen. Als het van leer is, dan.
Het probleem is imo dat veel mensen alleen hun eigen gewicht rekenen (en dan zit je soms al aan de bovengrens) en vergeten dat het zadel ook een zeker gewicht heeft.
Wat dus gewoon bij het ruitergewicht opgeteld moet worden.
En als dat totaal dan onder die 20% van het eigen gewicht (van een shet dan) uitkomt zit je goed.
En anders dan moet je gewoon niet meer rijden, ruitergewicht ZONDER ZADEL wordt nl. niet verdeeld, en is dus voor de rug VEEL BELASTENDER.
zaralover schreef:ik bedoehier aleen maar mee te zeggen dat hij we meer kan dragen als dan jij beweerd
zaralover schreef:ik vind het wel een beetje onzin. ik heb een shet gekocht voor mijn zus haar kind,en die moet nog een beetje ingereden worden zodat er egt kleine kindjes opkunnen.hij is 80 cm en ik kan er zonder moeite op gaan zitten hij houd mij met gemak en is gewoon kei vrolijk. die beestje zijn kei sterk dus 50 kilo op een 1m vind ik de grootste onzin die kunnen vee meer tillen. En da kun je ok wel zien aan het manier van lopen.![]()
zaralover schreef:ik vind het wel een beetje onzin. ik heb een shet gekocht voor mijn zus haar kind,en die moet nog een beetje ingereden worden zodat er egt kleine kindjes opkunnen.hij is 80 cm en ik kan er zonder moeite op gaan zitten hij houd mij met gemak en is gewoon kei vrolijk. die beestje zijn kei sterk dus 50 kilo op een 1m vind ik de grootste onzin die kunnen vee meer tillen. En da kun je ok wel zien aan het manier van lopen.![]()