[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:02

linda_gigant schreef:
Ja dat snap ik Frummels (ben weer even je naam vergeten ahah) maar t is zon leuke weg die ja tegemoet gaat. Alles aanleren en hij gaat t bloed onder je nagels vandaan halen. MAar als je dan 2/3 jaar verder bent dan kan je met trots terug kijken op hoeveel hij heeft geleerd.

Gefeliciteerd met neefje jan !!

Kymberley :D
Ja ik kan echt niet wachten. Hij haalt nu soms al het bloed onder mijn nagels vandaan haha. Maar over een paar jaar lijkt het me heerlijk om hier dan op terug te kijken inderdaad :j

Hij is weer aan het wisselen nu, dus hij mag even pauze en we doen alleen wandelingetjes. Hij heeft daar elke keer zoveel last van :(:)

Linsey: Thanks! Vond het wel eng om te knippen, maar ben blij dat ik het gedaan heb. :)

Claudia: Mooi tuigje is dat zeg. Ik heb niet zo denderend veel verstand van hoe alles ligt, dus dat laat ik aan de anderen over.

Fenna: Allex in zn blote billen :D Hoe gaat het met hoesten?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:34

@Frummels, mooie staart heeft die! Manen vind ik prima zo, weet niet van wat het kwam?

@Ingrid, super dat ze rekening met je houden.

Is het normaal dat een jaarling een beetje een schrale bovenlijn blijft houden of zou ik wat moeten geven om dat op te vullen? Op zijn ribben goed maar blijft bovenop achter.

Kcinarual

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:36

Hee Claudia, dat tuigje heb ik ook maar dan met zwarte stiksels. Grappig!

Ik ben ook echt benieuwd hoe pepper eruit gaat zien als hij later groot is. Ik vind hem echt leuk.

Je tuig staat echt gaaf Linda! Mooi dat bruin op een schimmel.

Ik mag het MHS bit met myler mondstuk proberen. Veel van jullie hebben die ook toch? Moeten de sweet iron streepjes naar binnen of naar buiten gericht zijn, of maakt dat niet uit?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:48

Ik reed eerst met dat bit, hij is iets voorgevormd dus de streepjes zitten dan naar binnen toe (mijne kon iig maar op een manier in de mond).

Je moet goed in de gaten houden of dat tussenstukje niet te veel speling krijgt (door gebruik/slijtage). Willem heeft daar lelijke wondjes van gekregen op zijn tong, toen ik dat niet door had en ermee bleef rijden. Zijn tong velletje kwam er steeds tussen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:12

Susanne schreef:
Ik reed eerst met dat bit, hij is iets voorgevormd dus de streepjes zitten dan naar binnen toe (mijne kon iig maar op een manier in de mond).

Je moet goed in de gaten houden of dat tussenstukje niet te veel speling krijgt (door gebruik/slijtage). Willem heeft daar lelijke wondjes van gekregen op zijn tong, toen ik dat niet door had en ermee bleef rijden. Zijn tong velletje kwam er steeds tussen.

-O- auw

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:29

Jep! Voelde me daar heel schuldig over natuurlijk -O- Ik heb nu een ongebroken halve kneveltrens, daar kan het iig nooit meer bij gebeuren.

Ik ben er best wel van geschrokken. Natuurlijk gebeurt zoiets niet meteen maar ik gebruikte hem al jaren en in de loop van de tijd komt er ongemerkt steeds meer ruimte tussen. Ik denk zelfs dat hij uiteindelijk zou zijn 'gebroken', lijkt me horror als dat op het strand oid zou gebeuren.

Gewoon even in de gaten houden is mijn advies. Het is best een fijn bitje verder.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 31-01-18 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:30

Zou de ligging/werking van een B stangetje heel erg verschillen met een liverpooltje?
Ik kan toevallig een B voor weinig overnemen in Alf zijn maat. Ik ben op zoek naar iets anders omdat hij zo loopt te rommelen met zijn liverpool. Dikte van stangetjes zijn hetzelfde, 10 mm.
Liverpool heeft losse scharen, de B vaste.

Iemand idee of dit wel verschil uitmaakt? Ik rijd hem op de Liverpool op de bril dus zonder hefboom

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:32

Oh oef, goed dat je het zegt. Even in de gaten houden..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:33

Zou wel heftig zijn als je bit breekt. Leuk tijdens buitenrit -O-

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:41

Lori lastig oordelen.. foto? Jaarlingen krijg je overigens nooit niet in model niet voor niks dat ze oook naarlingen worden genoemd.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:57

Hier geen ervaring met het Myler bitje, ik mende 2 jaar lang met een bokkebitje. Toliene hield soms vreselijk vast. 2 weekjes geleden even gewisseld en met een liverpooltje gaan rijden. Nu loopt ze hemels *\o/* vasthouden is gewoon helemaal verholpen, had ik veel eerder moeten doen := Het bit lag al 2 jaar in de kast haha

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:15

Hmm linsey ik heb nu het zelfde probleem met floor, vasthouden, kop naar beneden en gaan.... lag daardoor gister bijna onder een vrachtwagen. Hij moest even twee seconden wachten omdat twee vrachtwagens elkaar aan het passeren waren op een vrij smalle weg dus even aan de kant gegaan... floor is nogsteeds een terror pony.

Kreeg de tip om hem gewoon een keer te laten gaan op een geschikt pad en hem door te laten rennen tot die niet meer wilt en dan nog een stuk door te laten galoperen. Helaas even niet zo'n pad ter beschikking... weet even niet wat ik met hem aan moet eigenlijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:21

Lillian__ schreef:
Kreeg de tip om hem gewoon een keer te laten gaan op een geschikt pad en hem door te laten rennen tot die niet meer wilt en dan nog een stuk door te laten galoperen. Helaas even niet zo'n pad ter beschikking... weet even niet wat ik met hem aan moet eigenlijk.

*Meelezer steekt even hoofd omhoog*: Je kunt naar Ede gaan. Parkeren bij de schaapskooi / juffrouw Tok en dan het stuk pakken tussen de N-weg en de snelweg. Dat zijn brede zandpaden die je (als je enigszins de weg weet) eeuwig door kan blijven rijden zonder dat je over hoeft te steken of terug moet naar stap.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:25

Jeutje ik dacht dat Jimmy al erg was af en toe maar dat is niets als ik de verhalen van jullie soms lees :+
Jimmy is alleen wel heel ongeduldig als we met een groep rijden, dan wilt hij wel eens een klein beetje omhoog komen als we moeten wachten.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:48

Lillian__ schreef:
Hmm linsey ik heb nu het zelfde probleem met floor, vasthouden, kop naar beneden en gaan.... lag daardoor gister bijna onder een vrachtwagen. Hij moest even twee seconden wachten omdat twee vrachtwagens elkaar aan het passeren waren op een vrij smalle weg dus even aan de kant gegaan... floor is nogsteeds een terror pony.

Geef je hem dan niet juist z’n zin en denkt ie de volgende keer, :evaw:

Chip had dit heel erg tot een paar weken geleden. Was iedere keer weer een strijd. Heb hem een keer door iemand anders laten rijden, weer een les genomen en nu aquatrainen. Is al echt een wereld van verschil. Nog niet altijd helemaal ontspannen nagevelijk maar iig niet meer als een idioot gaan rennen. Maar zitten nu al zulke fijne stukken tussen <3.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:53

Ik zou dat dus ook niet zomaar doen. Het kán goed uitpakken, maar het kan ook averechts/tegen je gaan werken en dan zit je met een gestoorde pony :=

Fijn is dat Patty! Wanneer komen er weer eens aangespannen Chip foto's? :D

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:01

Maar even voor mijn beeldvorming, wat bedoelen jullie dan met gaan rennen? :wow:

Ik begin mij nu echt een schijterd te voelen, maar ik vind het dus al eng/gevaarlijk als Jimmy eens een mini bokje geeft of wat omhoog komt :=

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:12

Je kunt beter achterhalen waar het rennen vandaan komt? Heeft je pony stress? Teveel energie? Waar zit het probleem.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:30

persoonlijk denk ik dat hij zich nu dus te goed voelt. de enige verandering aan zn tuig is zijn bit en ik heb er veiligheids lichtogen op laten zetten ben van een bokkenbit overgestapt naar een Liverpool met tongboogje (zelfde als patty heeft)

Qua huisvesting is er niks veranderd behalve dat hij hoger in rang staat tov vorig jaar

Voeding niks veranderd krijgt nog steeds metazoa en heel afentoe een handje mueslie van vitalbix

Lichamelijk;
Op zijn hals buik en benen helemaal geschoren
Begin december naar de tandarts geweest, moest wel wat gebeuren maar niet noemens waardig
Verder is hij 14 december onder handen genomen door Linda van der voorn uit Leersum, zijn linkerschouder was geforceerd, boven op zijn kont/croupe stond het ene gewricht te ver naar voor gekanteld en zijn andere omhoog (snappen jullie wat ik bedoel?) hierdoor heeft hij zijn onderrug als het ware vast gezet waardoor hij eigenlijk niet kon kantelen/ onder kon treden.

Training
Ik doe lange lijnen met hem en dan als je naar de grote drie hoek kijkt beginnend met verzameling in stap, heel langzaam pasje voor pasje al zijn stappen correct afmakend waarbij ik hem los houd van voor,
Ik longeer hem met bodywrap achterlangs (met of zonder balkjes) longeer hem aan de lange lijnen, doe grond werk, ga met hem fietsen (waarbij hij zich keurig gedraagt) veel stappen en draven met een gelijk takt ritme en regelmaat en alleen aanspringen-sprong-terug.

Ennn dat is eigk alles wat ik zo kan bedenken

Mirriej: ja letterlijk laten gaan en net zo lang door laten gaan tot hij het zat is en nog door laten gaan tot ik zeg dat die terug mag nemen. Maar wat hierboven al gezegd werd dat kan helemaal averechts werken. Dan heb ik straks helemaal een pony die maar gewoon gaat want de laatste x mocht dat ook..
Laatst bijgewerkt door Lillian__ op 31-01-18 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:34

Bij de vrachtwagens wachten klinkt meer als ongeduld. Dat is ook een kwestie van training. Al krijg je het bij sommige paarden er nooit in. Maar ze mogen nooit gaan rennen na het stil staan. Dan zou ik wel een lang pad kiezen en hem dan op een willekeurig moment stil zetten. Let wel op dat je het niet te vaak herhaalt in een rit want het kan zijn dat je spanning opbouwt. Ik heb ditzelfde namelijk gehad met mijn pony.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:40

Klopt wat je zegt hoor, ymor. Hij is dan een brok ongeduld, dit heeft hij altijd wel gehad, maar dit nog nooit.

Ik zat trouwens te denken (en daar had ik het al met patty privé overgehad) dat het een combi is tussen heel graag willen maar het lichamelijk niet te doen is voor hem (als wij ons evenwicht dreigen te verliezen duiken we ook naar voor, even voor de beeldvorming) maar ja ik wil niet dat hij het straks lichamelijk wel aan kan en het zelfde truucje uithaalt.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:43

Ow, Lillian, mijn handen jeuken als ik dat zo lees van Floor. Niet dat ik je nu direct snel tips kan geven oid. Ik heb dus een die zonder pardon een uur op d'r plek kan staan (ingespannen en wel). Ik krijg op ritten en tijdens evenementen altijd complimentjes over het standbeeld voor mijn sulky. Floor was toch ook een deugniet als je met anderen op rit gaat? Misschien samen een keer een ritje rijden in Leersum. Dan kan hij zich druk maken maar de mijne doet niet mee en wellicht helpt dat hem weer. Laten we ze tijdens de indoor wel even kennismaken.

(En verder lees ik wel mee maar schijn ik nu drukker te moeten zijn met examens dan met bokt)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:47

Lijkt mij geen gek idee Saskia! Desnoods ze maar aan mekaar vast binden (grapje ;) )
Er is ook iemand in de buurt die al hulp aangeboden heeft zij ment of heeft op hoog niveau gemend met een pony(span?) haar zoon geeft ook menlessen.
Vind het zo jammer dat ik niet even weet hoe ik het zelf kan oplossen, daar kom ik gewoon nog echt kennis voor te kort. Ik mis dan echt mij stukje zit... -O-

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:47

Susanne schreef:
Ik zou dat dus ook niet zomaar doen. Het kán goed uitpakken, maar het kan ook averechts/tegen je gaan werken en dan zit je met een gestoorde pony :=

Ga zaterdag weer dressuur starten. Heb ergens in m’n kleine teen nog een beetje moed gevonden, maar poep nu al in m’n broek :+
Wil die proef laten filmen als het niet te veel tegen valt zou ik die delen :D.

Lillian; heb je de tandarts wel eens laten kijken ook met bit? Pony van een stalgenootje was laatst ook helemaal gek. Heeft toen de tandarts laten komen en bit bleek te drukken op de tanden waardoor ze pijn had en dus zo gek deed.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:50

Patty14 schreef:
Susanne schreef:

Ga zaterdag weer dressuur starten. Heb ergens in m’n kleine teen nog een beetje moed gevonden, maar poep nu al in m’n broek :+
Wil die proef laten filmen als het niet te veel tegen valt zou ik die delen :D.

Lillian; heb je de tandarts wel eens laten kijken ook met bit? Pony van een stalgenootje was laatst ook helemaal gek. Heeft toen de tandarts laten komen en bit bleek te drukken op de tanden waardoor ze pijn had en dus zo gek deed.

Nee dat heb ik nog niet gedaan. 12 februari komt de dierenarts hier.... wellicht kan hij dan even kijken. Bedankt voor de tip patty!

Ben heel benieuwd hoe het gaat! Komt vast goed, je kunt iig geen verlies punten rijden adem in - adem uit