Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:12

Ik ben eigelijk iemand die altijd te vroeg zegt dat het niet kan. Daarom vroeg ik het ook gelijk eerst hier, voordat ik ook maar iets verder gedaan heb.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:23

Dat lijkt me de juiste instelling Malih.....je kunt beter iets te vroeg zeggen dat het niet kan dan te laat....En dat er nu een volwassen vrouw op rijdt, hoeft NIET te betekenen dat het dan verstandig is, aan de andere kant, zou die vrouw natuurlijk ook heel klein en heel licht kunnen zijn.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:26

Hééél goed van je, er zijn er heel veel die dat niet doen Lachen Onze twee shetjes krijgen ook echt geen kilo teveel op hun rug Lachen
Als ik jou was zou ik gewoon ff gaan kijken, je gevoel zegt snel genoeg of het goed is of niet Lachen

Edit: Nathalie2302, sommige volwassenen zijn inderdaad heel minuscuul én sommig zijn dat niet, maar die zijn dan wel heel onverantwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:01

Ik vind het ook heel verstandig van je. Ik hou er wel van als mensen zo kritisch zijn Lachen

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:23

heb die genen even op gezocht op hyves Bloos , maar bepaald dun, klein enz enz is ze niet.... (de eigenaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:28

Dan is zij mss niet heel verstandig... Clown

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:46

Malih, niet om vervelend te doen, maar kijk wel uit wat je hier over haar zegt Lachen (niet dat wat je nu hebt gezegd heel banketstaaf is ofzo, maar voor het geval dat) Er zijn een héle hoop paardeneigenaren die op bokt rondneuzen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:18

Da's waar....maar zeggen dat iemand niet klein en dus is is geen doodzonde imo.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:22

Nee klopt Lachen Maar het is ook meer een waarschuwing, dan dat ze nu al iets fout heeft gezegd Lachen

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:38

Lachen ja ik paste al op met wat ik zei idd, Ze is gewoon stevig, en wat er op lijkt groter als mij, ag we zien wel, eerst maar eens kijken Haha!

marisiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:14

heey mensen, ik heeb een vraagje, ik ben bijna 15 jaar, weeg 52 kilo en bij 1.60 mtr. ik heb een shetlander van 1 mtr, zeer stevig gebouwd, echt ouderwets type. me moeder zegt dat ik nog makkelijk op haar kan stappen op de weg, ik kom nog lang niet bij de grond, en me shetlander heeft er duidelijk geen moeite mee! wat denken jullie??? groetjes!!!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:27

Hallo marisiej, om heel eerlijk te zijn denk ik dat je zowel te groot als te zwaar bent voor een shetlander van 1 meter. Je kunt het beste aanhouden dat een shetlander ongeveer 20% van zijn eigen gezonde gewicht mag dragen (maar dan zit je ook meteen aan het maximale dus eigenlijk is het verstandig om daar nog iets onder te blijven).

Voor onze shetlander van 1m10 houden wij bijvoorbeeld rond de 45 kilo aan en dat is dus inclusief het zadel (en je moet natuurlijk ook je eigen kleding e.d. meerekenen). Als je aan de zware kant bent is het trouwens ook NIET verstandig om zonder zadel te rijden (om het gewicht te verminderen bijv.) omdat dan het gewicht niet goed over de rug verdeeld wordt....

Qua lengte is het natuurlijk niet zo dat je pas te groot bent als je bij de grond komt....je kunt hierbij veilig aanhouden dat je voeten (uit de beugels) niet voorbij de knieen van de pony komen....

Het lijkt mij dus NIET verstandig voor jou om op deze pony te rijden (ook niet even stappen o.i.d.), maar als je in het shetlandforum rondkijkt...zul je zien dat er heel veel, hele leuke andere dingen zijn die je kunt doen! Lachen

marisiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:43

heey, ja tuurlijk dat weet ik;) en het is echt niet zo: ik kan niet rijden dus me shet staat maar stil,. elke dag krijgt ze aandacht en beweging, ze loopt voor de kar, me zusje rijd haar soms, ik doe dubbele lijnen, freestylen, lekker de polder in wandelen(want die is achter mijn huis(A)), en 1 keer per week komt er een meisje op haar rijden die geef ik les... maar ik mis het rijden gewoon we zijn echt een goed team en ik vind het zo heerlijk en ik zie dat ze geniet als ik met haar bezig ben, ook met rijden,,,,,, rijden is echt niet het belangrijkste Lachen !! en rijden kan ik ook op Harm, das me paaardje van 1.60 mtr, alleen we hebben hem nog niet zo lang en hij is verschrikkelijk schrikkerig op de weg dus dat gaat niet lukken,.. ik ga nadenken erover Haha! ciaoo!!!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:33

@marisiej, het is al heel goed dat je vanalles met je pony doet! En ik weet hoe je je voelt, want toen ik 14 was zat ik ook op het randje (wel of niet te groot/te zwaar) en had ik ook een andere pony om te rijden, maar ik miste het wel ontzettend om op mijn Shetlander te rijden. Toch heb ik het niet gedaan omdat ze op het moment zelf wel plezier van het rijden had (ik woog 45 kg ongev. en was iets kleiner dan jij dus ik was niet veeel te zwaar), maar als je te lang door blijft rijden (al is het maar 1x per week) kun je haar rug en benen echt flink beschadigen (het lichaam slijt veel harder als er teveel druk op de rug staat) Omdat bij mij (en als ik het zo hoor ook bij jou) de gezondheid van mn pony áltijd voorop staat, ben ik gestopt en heeft mijn zusje het overgenomen. Verder ben ik wel lekker alle andere dingen met haar blijven doen, en uiteindelijk genoot ik daar net zoveel van als van het rijden vroeger. En nu mis ik het rijden allang niet meer, en heb ik nog steeds een vrolijke gezonde Shetlander Lachen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:37

mijn mening is dat als je het je al af moet vragen of het nog wel kan, het al lang niet meer kan..

een shetlander is geen superman maar gewoon een dier, een paardje. die kan een kleuter doorgaans leuk dragen en en kindje tot 6 lijkt vaak ook nog aardig maar daar houdt het ook echt mee op. koop een grotere pony of zoek een ander alternatief!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:05

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik heb op een shetlander van 1.02 ongeveer gereden..
ik ben ongeveer 1.62m en weeg 50 kilo..
Hij liep altijd vrolijk en als je hem niet goed stuurde rende hij zo met je over een hindernis heen..
kan dit of niet?

Hij is nu ook verkocht omdat we hem niet meer reden en hier had hij echt plezier in, en hij werd vergeten.. Hij verdiende de aandacht gewoon.. maar ben er toch nieuwschierig naar.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:00

Ik vind het beide te groot en te zwaar.
Ik ben zelf 1.60 en weeg ook 50 kilo, maar ik zal zelf niet op een shet gaan zitten. Ik vind 50 kilo ook echt te zwaar voor een shet. Zeker omdat het zadel er nog bij komt, en dat weegt ook 10 kilo, kom je met 60 kilo op dat kleine ponietje.
Ik vind het geen goed idee.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:07

Ff een half on-topic/half off-topic vraag... Wat weegt een dressuur zadel voor een e-pony ongeveer? En wat weegt een gewoon leren shetland zadeltje (dus een echt zadeltje met boom etc. niet zo'n "pannekoek" zadeltje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:39

Een gewoon leren zadeltje (vzh pony-zadel en dan voor shetten) weegt 8 tot 10 kilo.
Een dressuurzadel voor een E-pony zal ongeveer 10 kilo wegen. Als het van leer is, dan.

Het probleem is imo dat veel mensen alleen hun eigen gewicht rekenen (en dan zit je soms al aan de bovengrens) en vergeten dat het zadel ook een zeker gewicht heeft.
Wat dus gewoon bij het ruitergewicht opgeteld moet worden.

En als dat totaal dan onder die 20% van het eigen gewicht (van een shet dan) uitkomt zit je goed.
En anders dan moet je gewoon niet meer rijden, ruitergewicht zonder zadel wordt nl. niet verdeeld, en is dus voor de rug veel belastender.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:39

Gewicht scheelt veel per zadel. Wij hebben voor onze shetlanders een westernzadel dat 6 kilo weegt en een veelzijdigheidszadel dat minder weegt omdat het een kunststof Wintec 2000 is.

Denk dat veel mensen ook nog eens alleen hun eigen "schoon aan de haak" gewicht nemen....vergeet niet wat je kleding, laarzen, cap etc. ook nog wegen...

Bovendien moet je die grens niet opzoeken...het heet niet voor niets MAXIMUM.....Rohan is 1m10 en in mooie vorm zonder echt overgewicht maar ik hou 45 kilo als max aan...."better safe than sorry"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:34

nathalie2302 schreef:
Gewicht scheelt veel per zadel. Wij hebben voor onze shetlanders een westernzadel dat 6 kilo weegt en een veelzijdigheidszadel dat minder weegt omdat het een kunststof Wintec 2000 is.

Da's waar.
Ik had het over leren zadels, dan kun je van een gewicht van 10 kilo uitgaan...
En niet het gewicht van de beugels vergeten Lachen
nathalie2302 schreef:
Denk dat veel mensen ook nog eens alleen hun eigen "schoon aan de haak" gewicht nemen....vergeet niet wat je kleding, laarzen, cap etc. ook nog wegen...

Klopt hoor. Schoon aan de haak weeg ik zo'n 50 kilo schat ik, ik weet het niet exact Lachen

Met rijkleding weeg ik er zo 55 Lachen
Als je er het gewicht van het zadel bij optelt, kom je op een ruwe 65 uit.
Is niet te doen voor een shet
nathalie2302 schreef:
Bovendien moet je die grens niet opzoeken...het heet niet voor niets MAXIMUM.....Rohan is 1m10 en in mooie vorm zonder echt overgewicht maar ik hou 45 kilo als max aan...."better safe than sorry"

Idd, ik begrijp ook niet waarom het altijd op de grenzen moet...
Dan ga je imo te makkelijk over de grens heen Ja

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:07

Yamcha schreef:
Idd, ik begrijp ook niet waarom het altijd op de grenzen moet...
Dan ga je imo te makkelijk over de grens heen Ja

en dat is precies wat ik bedoel....als 40 bijvoorbeeld de max is....aaaaaaaaaaaaaach...dan kan 42 toch ook wel??? En 44...maakt dat dan echt zoveel uit...en het is straks december dus voor die ene maand kan dan 46 ook wel en in januari val ik dan weer af....Je moet gewoon ergens de grens leggen en het liefst die grens WILLEN leggen onder de max en niet OP de max... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:33

Dat denk ik ook.
Je moet sowieso bij je eigen gewicht imo 20 kilo optellen.
Dan kan het zadel erop, je kunt je rijkleding aan, en als je onverhoopt wat aankomt, is dat dan ook geen punt.

Op een shet die 50 kilo kan dragen, zet ik dus een kind van 30 kilo. Dan kunnen er kindjes tot een jaar of 6, mss 8 op. Ik vind dat een redelijk veilige marge.
Maar idd, de grens moet liggen onder de max, en liefst met een marge erin... Imo moet je de grenzen niet opzoeken... Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:58

Denk dat osn zadeltje maar 2 kilo is., weegt echt niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:51

Da's wel fijn. wat voor zadeltje is het?