[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:13

Dat is denk ik ook maar het beste LS, voor mij ook. Vind dit topic al een tijdje niet zo leuk meer, om deze en nog meer redenen. Ik ga mij iets meer op de achtergrond houden/meelezen.

Foto's zijn altijd leuk.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:21

Neeeee niet doen!!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:59

Nette punten LS en kom maar op met de fotos!

Jammer Jellee dat je niet meer actief mee kletst... Als het door mijn achterlijke reactie komt sorry was niet zo bedoeld

Ik zou ook niet longeren maar moet je zelf ook weten. Verdi zijn enige 'echte' werk was een trail parcour. Voor de rest staat ie uit zijn neus te eten en mag ie af en toe mee te wandelen, beetje vd en lekker poetsen en knuffelen.

Gisteren een bezemsteel aan het tuig gemaakt en nu kon ik er ook beter druk op zetten. Pip vond het prima maar de bak was wel redelijk zwaar dus snel gestopt. Ook toen ik de bezemsteel per ongeluk op de grond legde liep ie vrolijk verser. Dus zsm opzoek naar een bandje

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:01

Veulen? Nog echt een veulen van dit jaar?
Uh nee daar kies ik ook niet voor. Ben sws voor de opfok. Snap dat het met kleintjes lastig is. Maar verder dan poetsen, voetjes geven en halster mak maken zou ik nog niet gaan.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:14

Claudia Gelukkig is het goed afgelopen!
Fenna Rijlessen met deze hitte worden hier op stal ook afgezegd.
Ayla Wat fijn dat het zo goed gaat :)
testebeest Vind altijd dat je zo'n leuk uitzicht hebt! :D
LS Dit is wel echt heel zwaar :(:) Zorg maar goed voor jezelf. Sterkte. Gefeliciteerd met je resultaten :)
Mira Goed om te horen dat het zo goed ging! :)

Hier ook hitte in combinatie met pony die al flink in zijn wintervacht staat. Op slechts enkele dagen is het enorm toegenomen. Vandaag horse agility gedaan want de hitte was nog goed te doen en hij was wel heel energiek en fit.

Ik ga mee met Jelle en LS wat betreft een jaarling aan de longe.

Jelle, ik vind het heel jammer want ik zie je echt als een meerwaarde van dit topic met een interessante en wijze mening.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:24

Hij is geen veulen meer hoor. Het was iets van 10 minuten en ik laat m gewoon het hele weiland gebruiken, hij hoeft nog lang niet netjes rondjes. Hij gaat overigens echt pas in het tuig op zijn derde. Hij loopt nu tijdens zijn gewone lopen verkeerd (draait met zijn achter hoeven) en dan is zo nu en dan iets actiever niet verkeerd. Het is bij hem niet mogelijk om dit tijdens het wandelen toe te passen, want daar wil hij niet actiever en wandel met ze alleen dus ik zou niet weten hoe ik m daar zonder meesleuren actief kan laten draven. En dat meesleuren van een jong ding aan het touw vind ik niet kunnen en erger dan af en toe wat basis leren aan de longe. Als hij eenmaal draf is harder daaraan snapt is draven aan de hand ook makkelijker. En dit gaat over eens per maand dat ik hem zo even oppak. Wandelen is vermoeiender, want dat kost door zijn slome tempo een halfuur en zo lang wil ik eigenlijk zijn concentratie niet vergen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:30

Hoe oud is hij Fenna? Je schrijft dat hij achter niet goed loopt... Heb je dit al met een DA overlegt? Zou niet zomaar gaan longeren en helemaal niet met een jong dier. We proberen je alleen maar tips te geven.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:39

Nathalie: ik ben nog niet klaar met de warmte :D Regen vind ik 10x niets, dus dit weer vind ik prima. Het is niet snel goed in nederland hè :))
LS: Naar verhaal.. sterkte :(:) Nette punten heb je gereden vandaag.
Fenna: Jorie is bijna 2, toch? Ik zou ook nog even oppassen met longeren, dat kan idd erg belastend zijn voor een jonge pony. Boef is 3 jaar en een aantal maanden, maar ook hem longeer ik maximaal 1x per week en dit doe ik niet lang. Je kunt nog beter met hem fietsen/lopen/rennen aan de hand oid. Van grondwerken leren ze ook veel commando's en zo kun je fijn met hem 'werken' aan de hand. Ik zou het sowieso spelenderwijs houden tot minimaal 3 jaar. Ik ben niet zo'n voorstander van een opfok, maar tot 3 jaar zou ik niet veel meer doen dan borstelen/wandelen/grondwerken etc. Commando's en een beetje respect aanleren is geen probleem, maar een 2 jarige is nog volop in ontwikkeling en zal daardoor vanzelf anders gaan lopen naarmate hij groeit. Daar zou ik me nog niet zo veel mee bezig houden als ik jou was :)

Hier ook een pony met een dikke vacht, gelukkig kan Sjors juist erg goed tegen warmte. Gisterochtend heb ik samen met een stalgenootje en onze pony's gezwommen, Sjors was te lui om te zwemmen :+ Maar het was wel lekker verkoelend, pony van mijn stalgenootje vond het prachtig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:41

Hij is nu 1 jaar en drie maanden, tis meer aan de lange lijn bezig dan Longeren (hij loopt in een grote ovaal) in mijn ogen, maar als hij actief stapt is het goed. Alex heeft precies hetzelfde loopje en als die actief stapt is het goed. Hij is ook niet kreupel trouwens hoor. Het is bij hen hoef neerzetten- hoef draaien- en dan verder lopen bij 1 achterbeen. Da heeft de laatste keer er niks over gezegd. Ik zal m de eerstvolgende maand eens vragen, want dan moeten ze voor de tweede enting.

Rennen aan de hand vind ik zelf niet zo prettig, moet m dan letterlijk meesleuren, dus ik wil m en iets actiever en commando's leren aan de lange lijn. Ik reken dit zelf tot actief grondwerk en doe dit dus maar zelden met hem en Alex had dan al tien keer dood moeten gaan, want die had t veel zwaarder vroeger.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 27-08-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:45

Maar Alex is een stuk ouder en waarschijnlijk ookal uitgegroeid, dat zal de reden zijn dat hij nu beter loopt. Veulens zijn vaak nog een beetje overbouwd en niet geheel in balans, ik denk dat je dit beter de tijd kan geven :) Want ook langelijnen met zo'n jonge pony lijkt mij niet geheel nodig.. je hoeft nog niet bezig te zijn met een actieve stap etc. Boef loopt ook niet helemaal correct door zijn leeftijd, hij is nog wat overbouwd en een beetje ielig. Trainen is daar de oplossing niet voor, ontwikkelen en groeien wel.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:49

Zijn kont is heel net lager dan zijn schoft, dus hij is op het moment absoluut niet onderbouwd. Hij heeft alleen dat rare met zijn achterbeen.
Ik geef m ook heus wel tijd hoor, hij staat 6 van de 7 dagen nog lekker te niksen in de paddock. En hij eet een heleboel hooi naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 27-08-16 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:49

Dat komt vast wel goed :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:52

Alex is trouwens wel zinnig met hooi, heb even een iets groffer pak en nu strooit hij het overal ipv te eten, hij is dan weer niet zinnig met muesli en Jorie heeft dat precies omgekeerd.

Als Jorie nou een kwpner was geweest mocht ik echt in mijn handjes knijpen zo mooi langgelijnd is zijn rug nu.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:04

Verwende paardjes :D Sjors staat sinds vandaag ook op ander krachtvoer, ben benieuwd.

Over Boef gesproken, zo zag hij er als 2 jarige uit:
Afbeelding

En zo nu, op bijna 3,5 jarige leeftijd voor de eerste keer in tweespan <3
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:12

Brave Sjors leert boef hoe die moet meelopen <3

Da toen ik zei dat ik Jorie iets groter wil laten uitgroeien. "Ja dan moet je m vroeg ruinen". Vervolgens voelt hij eronder en zegt:"Wacht nog maar even tot volgend jaar, dan trekt ie ze niet meer zo hoog op".. Juist, dan ga ik wel een beetje voor de tussenweg qua uitgroeien, maar zolang hij geen streken levert dan vind ik m zo ook wel goed.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:15

aahhh super gaaf Ayla!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:47

Sjors says: zo moet je in het tuig hangen. :D

Wat betreft hoefjes draaien ik weet denk dat ik weet wat je bedoeld, naar binnen/buiten draaien is biljarderen het kan geen kwaad als hij daarbij geen pijn heeft of het lichtjes doet maar ik heb een welsh merrie gehad, die daardoor niet wilde doorlopen en voor de kar me ook liet zitten op langere afstanden. Haar heb ik toen volledig laten keuren op de kliniek en ze was afgekeurd voor de sport. Toen heb ik haar verkocht voor recreatie ik vond dat onwijs moeilijk, heb haar zwaar onder de prijs verkocht en ze had zo'n onwijs lief karakter was echt super knap en had zelf een eerste premie gehaald! Zei kreeg er last van toen ze aan het werk moest. Nu loopt ze in tweespan en gaat het prima.

Dit verhaal vertel ik trouwens niet omdat dat bij jou ook zo zal zijn, het komt weinig voor in die mate dat zei het het draaide helemaal door heb er nog filmpjes van.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:23

Wat een leuk tweespan! Heb ook heel veel aan de filmpjes gehad. Heb op.de band na alles klaar

Met verdi doe ik ook niet heel erg veel. Poetsen,wandelen,beetje vd en grondwerk. En meestal niet langer dan tien minuten in de bak. Hij heeft zijn aandacht er niet bij, korte spanningsboog. Wandelen is meer rustig stappen en gras eten onderweg haha. Ga pas echt serieus bezig als ie drie is. En niet heel weg puppy meer anders krijgt ie gewoon meer tijd om uit te zwaren

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:30

Sjors was er klaar mee idd :D

Fijn dat je er wat aan hebt gehad Mira :)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:18

Biljarden doet mil ook. Ik noemde het altijd sinassappel uitpersen en nu blijkt het dus van zijn knieafwijking te komen. Eerlijk ik zou fotos van zijn knie maken. Als ik Mil niet met 1,5jaar op ijzers had gezet was zijn knie nu kapot geweest :o

ls gefeli met je punten

jellee zou het jammer vinden als je wegkruipt :)

Mira fijn dat het goedging :j

Knappe powns zo in 2span ayla.

Sammyfloor thanks. Mil heeft ook lekkere billen :D

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:20

Ziet er leuk uit Ayla! :))

Iemand hier nog vakantie tips, voor een zonvakantie in november?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:45

Zit zelf op Curacao die periode. ;)
Wat voor soort vakantie wil je? November is best een lastige maand als je niet te ver weg wilt maar wel lekker weer wilt.
Kaapverdië is zonnig en niet al te ver, maar verder is er ook niets te doen.
Gran Canaria ben ik wel eens geweest die periode, had toen veel pech met het weer. Andere jaren schijnt het beter te zijn.

Lieselotte, gefeliciteerd met je punten!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:52

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:58

Gran Canaria en Tenerife hebben we naar gekeken maar indd bang dat het slecht weer is.

Sint Maarten lijkt ons ook heerlijk. Ben al beetje aan het zoeken hoe het weer in november is. Zal is in je link kijken, thanks!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:46

Fenna, ik herken Sammeke als jaarling in je uitleg. Ze was ook niet vooruit te branden aan de hand (anders eigenlijk ook niet) en nu heb ik een heel enthousiaste energieke pony. Misschien al is gedacht dat hij gewoon die energie mist? Hij trekt vanzelf wel bij :)
Ayla Wat een geweldige tweespan :D

Ik heb helaas geen enkele ervaring met zonvakantie's, sorry Patty! :P