Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:14

Dit vind ik nog eens een leuke, PASSENDE, combinatie (hihi, ikke 11 jaar geleden)

Afbeelding

Ik heb er na mijn 9e nog wel even op gereden hoor! Ze was een grote maat shet.
Laatste jaren ging ik regelmatig met haar fietsen. Dat vond ze erg leuk! Uiteraard kan je dit niet met iedere pony doen, maar het is het proberen waard. Het voordeel van fietsen is dat ze toch lekker beweging krijgen (je kan makkelijk draven en zelfs een stukje galop doen) en het is een stuk minder saai dan rondjes longeren in de bak.

Dus: Ben je te groot voor je shet? Ga oefenen (op veilig terrein) en ga lekker samen uit fietsen. Gegarandeerd lol en je wordt zeker aangestaard op straat!

Verder is het ook leuk om kleine kinderen les te geven op je eigen shetlander. Ook dit heb ik gedaan met veel plezier.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:15

JoyCiej007 schreef:
ik vind het gewoon jammer, ik krijg nl. steeds meer het idee dat de liefde voor paarden en met name de liefde voor shetten zich uit in 'het moeten rijden', in het geval van massy, ania en chanora........ Wáarom?

Is dat liefde voor de paarden, of is dat liefde voor het rijden??

Ik vind je aardig dus ik zal lief blijven Lachen Knipoog
Ik moét niks. Ik ga een meisje van 10 niet op een jonge onervaren fries begeleiden. Een van de reden dat ik dat op romeo doe is omdat als er iets gebeurt, shanti bij romeo blijft. Echt geloof me, die pony ondervind geen last van me. Op shanty daarintegen zal ik van me leven niet opstappen, die pony is totaal anders gebouwd.
Een shet kan nou eenmaal meer hebben dan een rijpony. Jullie hechten je iets te veel aan "de regels".
En ja ik heb van dichtbij meegemaakt hoe een minishet door zijn volledige rug gereden werd. En ja ik weet hoever ik kan gaan. Maar ik zie echt geen kwaad in het stap (en een beetje draf) ritje van nog geen 3 km op een grote stevige shet. En het is maar in beperkte mate. Als ik er 6 keer in het jaar opzit is het veel. Echt. Overigens (voordat ik weer commentaar krijg) word hij door mijn verzorgstertje regelmatig in de bak gereden.
En nee ik wil met mijn verhaal niet al het ander shetlandleed goedpraten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:39

Ja en omdat een shet nou eenmaal sterker is is er uit dat onderzoek gekomen dat een shet ongeveer 20 % van zijn eigne gezonde gewicht kan dragen. Ik weet 100 % zeker dat als ik op mijn mini stap hij voor me loopt, maar ik weet ook zeker dat ik hem daarmee kapot maak met mijng ewcith en lengte. Ook heb ik zelf onder vonden dat lengte ook wel net zo belangrijk is als gewicht. Ik merkte aan mn pony dat zijn eerste ruitertje op gegeven moment te groot werd, ik merktte het aan de hele kleine dingetjes die ik nooit had opgemerkt als ik er zelf opgezeten had maar doordat ik dus altijd de ruitertjes begeleid met rijden merkte ik het wel op.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:53

Ik heb al op dit onderwerp gereageerd, topic bijgehouden etc. Toch heb ik het idee, dat een goed gebouwde shet toch iets meer kan hebben als een 'priel' (minder stevigere gebouwde) shet.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:29

bestaan er minder stevig gebouwde shetten? ook op de grens vind ik het vaak sneu. waarom moet dat nou per se? Ik zou het niet eens willen moet ik eerlijk toegeven. Dat zit toch helemaal niet prettig als je weet dat het heel zwaar is (ook al ben je 19 % wat dan nog mag)???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:21

Ania: fijn dat er wel op een normale, en redelijke manier met jou te praten valt, dat is niet altijd over iedereen te zeggen Lachen
Ik snap heel goed hoe je denkt, toch wil ik alleen maar duidelijk maken dat ik, en velen anderen met mij, er wel anders over denken.

Ben wel blij dat je inziet dat het niet zomaar met íedere shet en íedere volwassen persoon zomaar kan....

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:44

Jethafa schreef:
bestaan er minder stevig gebouwde shetten? ook op de grens vind ik het vaak sneu. waarom moet dat nou per se? Ik zou het niet eens willen moet ik eerlijk toegeven. Dat zit toch helemaal niet prettig als je weet dat het heel zwaar is (ook al ben je 19 % wat dan nog mag)???

Vind ik ook hoor. Ja die bestaan er. Maar dat doet er niet toe, het is sneu als je erop gaat zitten en het is te zwaar voor het beesje.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:21

Na 3 uur eindelijk klaar met hele topic doorlezen Clown

Nou ik heb ook een gigantische breed gebouwde shet van 1m35!!
Maar deze geweldige hengst is super sterk! Kan wel 300 kilo dragen!

Maargoed, even serieus.. Clown

Je kan toch gewoon rekening houden met je shetje? Waarom altijd maar alles proberen te verzinnen waardoor je nét niet te zwaar of nét niet te groot bent voor je shet? Als je van je shetje houd neem je gewoon geen risico, klaar ! Verdrietig
Je kan genoeg doen met een shetje, niet alleen rijden. Ach gut

Waarom altijd 'Kan nog nét'?
Neem geen risico, ook niet als het nog nét kan, volgens wie dan ook.
Als jij nog nét 100 kilo krijgt opgetild, betekend het ook niet dat je dat 3 keer in de week 15 minuten moet doen Vork

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:53

Ik heb niet het hele forum gelezen, maar had even een vraagje:

Kan dit meisje nog 2 keer in de week op deze pony een half uur rijden?

Afbeelding

Het is een goed ruitertje, geen idee hoe zwaar, maar ze is iig tenger en rond de 1.55.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:03

Makkelijk!
Das echt nog zo'n oude stevige shet! Lachen
Ze torent er niet bovenuit, en dr voeten komen ook amper onder het zadel uit terwijl ze dr beugels op normale lengte heeft Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:13

Ik las hier dat een shet met spieren geboren wordt, nou wil ik je toch even de volgende foto laten zien met de vraag waar die spieren dan zijn
Afbeelding
Verder is de 20 procent bij een shet al heel veel in vergelijking met andere rassen een warmbloed paard kan maar 14 procent dragen van zijn gewicht, dus het excuus van die 20 procent is niet voor ieder paard gelijk, dat klopt. Alleen is die 20 procent dus echt wel max voor een shet in goede conditie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:39

lovelucky: ik vind dit een mooie combinatie om te zien, vind het igg voor nu nog goed kunnen. Zowel qua lengte als gewicht. Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:40

Ik heb sinds gisteren geloof ik ook het ideale ruitertje gevonden voor mijn shetje:
Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:14

Dat is inderdaad een hele leuke combi deedee

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:59

Vond ik nou ook. En ze zijn echt vanaf minuut 1 verliefd op elkaar. Als je ziet hoe die twee met elkaar om gaan...te schattig. Ulvy duwt iedere keer haar snuit zachtjes tegen de wang van Anne. Zowel Ulvy als Anne zijn allebei hartstikke groen wat rijden betreft, maar juist dat vult elkaar zo leuk aan. Ulvy is super voorzichtig met haar en Anne is nergens bang voor. Ze vroeg al wanneer we gingen rennen. Heb maar even gezegd dat we dat voorlopig nog maar even niet gaan doen. Maar ik vind ze super leuk samen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:32

Inderdaad een super combinatie.

tuur_zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:10

Licht er ook aan wat je met rijden bedoelt.
Een rondje stappen kan een Shetlander wel hebben.
Maar echt fanatiek rijden zal denk ik snel te zwaar worden voor zo'n kleine pony.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:22

Hoezo tuur_zorro_? Het meisje weegt nog geen 20 kilo en de pony is 95 cm groot. Als dit al niet meer kan dan kan niks meer denk ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:55

tuur_zorro_ schreef:
Licht er ook aan wat je met rijden bedoelt.
Een rondje stappen kan een Shetlander wel hebben.
Maar echt fanatiek rijden zal denk ik snel te zwaar worden voor zo'n kleine pony.

Dus mijn pa van over de 120 kg. kan ook wel even een rondje stappen op onze shetmerrie van ong. 1 meter? 'omdat een shet een rondje stappen wel kan hebben' ??

Sorry, maar dat klopt dus niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:56

deedee19 schreef:
Hoezo tuur_zorro_? Het meisje weegt nog geen 20 kilo en de pony is 95 cm groot. Als dit al niet meer kan dan kan niks meer denk ik.

Ik denk dat zij reageert op de beginpost, en niet zozeer op jouw foto Knipoog

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:51

hmm,

Ik krijg meschien een verzorg pony, kruisen shet x haflinger. Maar hij is maar 1,25 hoog, Zelf ben ik 163, en weeg rond de 68 kilo, Nu zie ik er stevig uit, maar niet zwaar, veel mensen geloven ook niet dat ik zo veel weeg.

Het is wel de bedoeling dat ik met dat beestje echt fanatiek ga rijden. Nu zit ik heel erg in mijn maag of dat eigelijk wel kan, Wil niet de rug van dat beestje naar de *piep* werken.

Ben dus erg benieuwd naar jullie mening Bloos

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:44

Om heel eerlijk te zijn lijkt het mij aan de zware kant want hier komt ook nog eens het gewicht van het zadel bij en dan lijkt het me heel wat voor een pony van 1.25m.
Ik vind het dus veel gevraagd van de pony om dan fanatiek met hem te gaan rijden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:04

ja dat idee had ik dus ook al, vandaar dat ik het vroeg Haha!

Ga eerst maar eens langs bij die genen, Meschien valt hij wel groter breder steviger uit, k heb nog helemaal niks van foto's ofzo gezien. De eigenaar rijd er zelf ook nog op (volwassen vrouw) Dus als die echt zo klein is lijkt me dat stug eigelijk.

we merken het wel Lachen ik laat het wel weten tegen die tijd, In elk geval bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:09

Ik ben het met Nathalie eens, het lijkt mij ook aan de zware kant.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:11

Het lijkt mij ook te zwaar, maargoed een kruising shetlander haflinger is wel sterk. Dus ik zou het inderdaad even aankijken. En als het net wel gaat (dus NIET als het net niet gaat) dan kan je je trainingschema er ook op aanpassen.