[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiekeboefje

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:42

Leuk Fenna, lijkt me erg interessant!

Klopt ook wat je zegt Fenna, wat misschien dan ook goed helpt is veel praten. Ik ben wel een prater en mijn paarden luisteren dan erg goed naar mijn stem, weten dus ook wanneer het foute boel is :=

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:57

Kiekeboefje: Ik wist gisteren toen ik werken aan de hand ging doen. Niet zeker of die blind was. Dus even geprobeerd werken aan de hand. Na 2 rondjes ook gelijk gestopt. Arie is 39 en word 24 April 40! Dierenarts is vandaag geweest ooglid is naar buiten gedrukt en nu zalf smeren. In de hoop dat dat terug gaat(?) en om ze ontstoken oog te stoppen. Ook een soort van pasta gekregen. Weet niet waarvoor dit is. En hij moet aan de metacamp. Nu aankijken of die geen pijn heeft, gelukkig is, goed eet en drinkt. Doet die een van die dingen niet dan is het einde verhaal. Hij staat nu niet meer in de groep. Maar heeft naast de groep een eigen stukje. Met een schapen stalletje en een uitloop. De uitloop zit vast aan de groep dus hij kan nog met de andere paarden contact maken. En overdag mag die soms los over het erf lopen. Hij is nog wel paniekerig als die op de poestplaatst staat. Maar dan poets ik hem gewoon in ze eigen stukje. Lekker vertroeteld vandaag en even gewandeld. Hij Kent ze stukje nu gelukkig en staat rustig. Vanochtend toen die nog in stal stond. Liep die steeds tegen de muur en voerbak aan. Maar is buiten gelukkig rustiger.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:59

Fennadev: Hij is aan allebei de kanten blind

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:32

Dan inderdaad gewoon lekker tegen hem aanpraten zoals Kiekeboefje zegt. Hij heeft al een hele memorabele leeftijd verder, ik ken zelf alleen maar wat pony's die rond de 35 jaar zijn nu en die liep tot aan vorig jaar september nog de rustigere beginnerslessen zonder galop mee. Taaie oudjes. Hopelijk kan hij eraan wennen dat hij niks ziet. Is het al een poosje gaande of nog maar net?

Mijn oudste, Alex wordt de 27ste 10 jaar en ik ben er dan niet om t te vieren. Daarna word ik zelf 21 jaar op 6 mei, dan kom ik wel naar huis en op 12 mei wordt Jorie 2. En dan komt mijn vriend ook nog eens op 29 mei (dan ben ik net weer terug van Texel).

Ik ben ook heel benieuwd naar wat we gaan doen, Kiekeboefje, ik heb er zin in!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:39

Klinkt heel interessant Fenna.

@youri moest even terug lezen. Hopelijk trek het andere oog snel bij. Wel sneu dat ie blind word. Maar wat een leeftijd heeft Arie. Hier is het oudste pension paardje 25 en die word gewoon gereden nog en is rond en tevreden haha

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:46

Fennadev: Aan 1 oog is die al blind sinds ik hem verzorg anderhalf jaar. Ik weet niet hoelang daarvoor die al blind was. Aan het andere ook is die pas blind sinds gisteren.

Mira283: Hij was de afgelopen weken echt Super druk. We hebben deze week ook nog heel wat gegaloppeerd met werken aan de hand en lange lijnen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:56

Ik heb dat berichtje ook niet gelezen sorry. Vervelend dat hij niet goed meer ziet. Dat soort kwaaltjes horen natuurlijk wel een beetje bij zo'n hoge leeftijd. Ik heb een pony gehad die door een trap blind was aan een kant, die heeft daar goed mee leren leven.

Ik zou er iig voor zorgen dat zijn wei/stal veilig is en geen uitstekende of scherpe dingen heeft. En de indeling niet te vaak veranderen, als ze slecht zien moet je niet ineens dingen verplaatsen. Geef hem vertrouwen in zijn omgeving en praat tegen hem voor je hem (ineens) aanraakt.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:29

Susanne: Toen die aan ze andere oog blind werd. Had die ook een trap gehad. Daar heeft die ook goed mee leren leven. Dus ik hoop hiermee ook. En ik geef hem alle tijd om te wennen. In zijn stal zitten geen uitstekende dingen. En de indeling ben ik ook niet van plan om te veranderen. Staat prima zo. En steeds veranderen is inderdaad niet handig. Vandaag zij ik ook steeds als ik ze hok in kwam 'ik ben het' en toen we van het terrein af gingen 'we moeten even wachten tot het hek Open gaat en gaan zo grazen. En zo nog meer gepraat tegen hem

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:33

Zo wat een leeftijd! Echt heel veel respect voor hem hoor. Ik snap wel dat hij paniekerig is af en toe. Blind zijn/worden is niet niks. En idd wat Susanne zegt, niet te veel/vaak iets veranderen dat zou hem alleen maar verwarren.

Donnie heeft aan haar rechter voorvoet aan de kroonraad een wondje zitten wat maar niet wil helen.. :( ik merk ook dat dit openspringt wanneer zij plat door de bocht door het weiland scheurt. Dit is best vaak! :') Ze staat nu even aan de stick zodat ze zich niet zo druk maakt. Vind ze ook prima gelukkig!

Ik ga trouwens binnenkort meedoen aan de Ruiter Inspiratiedag in de manege HJC in Tolbert. Donja en ik nemen deel aan de Natural Horsemanship! Ik ben heel erg benieuwd en heb er zin in! +:)+
Laatst bijgewerkt door Kiekeboefje op 21-04-17 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:40

Zeker sneu voor een paardje als ze blind worden. Opeens hebben ze een zintuig minder. Heel sneu!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:23

Wat een leeftijd zeg. Wij hadden op stal ook een paardje wat bijna niks meer zag. Die zocht steun bij een ander paardje. Leek soort blinde geleide hond.

Wat smeer je op het wondje bij de kroonrand ?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:26

Blind worden is idd heel sneu. Ontzettend mooie leeftijd heeft hij!
Op stal hebben we een pony met één oog, ziet er ook zo sneu uit maar die kan er heel goed mee omgaan.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:34

Youri123 schreef:
Kiekeboefje: Ik wist gisteren toen ik werken aan de hand ging doen. Niet zeker of die blind was. Dus even geprobeerd werken aan de hand. Na 2 rondjes ook gelijk gestopt. Arie is 39 en word 24 April 40! Dierenarts is vandaag geweest ooglid is naar buiten gedrukt en nu zalf smeren. In de hoop dat dat terug gaat(?) en om ze ontstoken oog te stoppen. Ook een soort van pasta gekregen. Weet niet waarvoor dit is. En hij moet aan de metacamp. Nu aankijken of die geen pijn heeft, gelukkig is, goed eet en drinkt. Doet die een van die dingen niet dan is het einde verhaal. Hij staat nu niet meer in de groep. Maar heeft naast de groep een eigen stukje. Met een schapen stalletje en een uitloop. De uitloop zit vast aan de groep dus hij kan nog met de andere paarden contact maken. En overdag mag die soms los over het erf lopen. Hij is nog wel paniekerig als die op de poestplaatst staat. Maar dan poets ik hem gewoon in ze eigen stukje. Lekker vertroeteld vandaag en even gewandeld. Hij Kent ze stukje nu gelukkig en staat rustig. Vanochtend toen die nog in stal stond. Liep die steeds tegen de muur en voerbak aan. Maar is buiten gelukkig rustiger.

Jeetje! Wat een mooie leeftijd alweer ja! Hoop dat die zalf gaat helpen!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:01

Gisterochtend is er een veulentje geboren op stal, zo schattig <3

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:11

Leuk!

Wij hebben er nu 4 in het weiland, zo leuk met elkaar spelen.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:57

Veulentjes zijn zo leuk... <3 ik kan me nog goed herinneren dat Don nog veulen was.. wat een mopje! Ooit wil ik ook een veulentje bij haar, maar dat laat ik nog even op de wachtlijst staan.

Wij hebben al een paar km er op zitten! Wondje op de kroonrand heelt gelukkig al goed, en ze had maar even springschoentjes aan om het te beschermen! :) nu is ze blij want ze heeft nieuw gras Y)(^)

Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:23

Veulens zijn altijd zo schattig. Dan baal ik soms dat ik een ruin heb haha, zou hem voor geen goud willen missen hoor.

@Kiekeboefje mooi dat het plekje heelt. Wel een vervelende plek op de kroonrand. En van gras worden ze altijd blij (Liefde gaat door de maag)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:37

Veulies!! Ik ben gek op veulens! Geniet er van! Foto's zijn ook altijd leuk haha.

@kiekeboefje: fijn om te horen dat het wondje goed heelt! Leuke foto ook!

@mira (kuch): ik wou ook wel eens dat ik een merrie had maar ben gek op mn mannen. Zou ze voor geen geld willen missen

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:57

Veulens zijn zo leuk <3. Bij ons hebben er al 2 op stal en moeten er nog 3 geboren worden. Ook hebben ze opfok, te leuk dat jonge spul :))

Vanmorgen weer op wedstrijd geweest met Switchie. Nu lekker op de bank en niks meer doen :D

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:10

Hoe ging je wedstrijd?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:29

Leuk Patty! Hoe ging het?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:40

Hoe ging je wedstrijd?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:39

Ben wel benieuwd naar de veulens fotospamAfbeelding
Afbeelding
Ik vandaag Hulp gehad met vlechten. Caya haar 9 jarige ruitertje

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:42

Wat gaaf! Ze kan beter knotten dan ik :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:03

Wat een leeftijd zeg! 40 jaar.. wow hoop dat Floor die leeftijd haalt.

Leuke foto van don! <3

Leuk patty hoe is je wedstijd gegaan?

Patricia die zijn netjes geknot :oo hoe doe jij dat?

Even jullie mening ervaring gevraagd
de dochter van mijn verzorgster heeft sinds kort een verzorgshet van 23 erbij, super leuk ding zit echt een karaktertje op. Nu is ze bezig met conditie opbouwen en weer even netjes leren luisteren voordat hij voor de sulky gaat (pony is gewoon netjes beleerd en pakt alles super netjes op)
Nu kreeg ik net dit whatsappje van mijn verzorgster;
''Zou jij een keer bij Domino willen kijken, beestje trekt ontzettend met zijn achterbeen. Volgens mij komt het uit zijn heup. Hij was altijd al snel stijf volgens de eigenaresse. ik heb mijn dochter (note; ik zet niet zo graag zomaar namen op bokt) aangeraden om eerst veel ''recht'' te longeren dus de lange zijdes om alles weer soepel te krijgen en dan pas voltes te gaan doen''

toen heb ik gevraagd of hij overdreven zijn achterbeen optrekt en neerzet, of hem zonder te buigen optilt (voor het idee; je hebt een knie blessure en tilt je been op vanuit je heup ipv je knie)

antwoord;
het eerste hij hinkelt en soms loopt hij zelfs op 3 benen. Vanmorgen was ik hem even aan het borstelen en als je stevig het been borstelt laat hij hem zo naar achteren duwen alsof hij geen kracht in heeft.

Nu denk ik zelf; hanentred, patellafixatie (knie op slot) of verzuurde spieren vanuit zijn heup/rug.
Van de week ga ik zelf mee om te kijken wat hij mankeert. Voor nu denk maar even aanraden om te stappen op het harde en verder rust?

Hij is dus 23, 5 jaar is er niks met hem gedaan, beleerd voor de sulky. Hij is ook erg klein lijkt bijna dwerggroei te hebben als je zijn hooft ziet (waterhoofd). Nu is mijn vraag hebben jullie ervaring hiermee? en zo ja wat doe je dan over het algemeen nadat de dierenarts er is bij geweest? hoe zou je eventueel de training van zo'n ''oudje'' weer op kunnen pakken? veel recht of juist veel bochten werk?