NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:10

Dustinlover schreef:
Nou vandag foto's gemaakt van benji en lorenzo.. Zag ze op de computer en schrok van lorenzo.. Heb hem iets te goed gevoerd :P hij is echt moddervet en dat was die niet toen die bij ons kwam... Word dus weer op dieet haha.

Benji daarin tegen ben ik echt tevrede over! Hij was wat mager en ruggetje erop maar wat een super spul is dat paardenmeel toch. Rug is bijna helemaal goed en hij ziet er goed uit. Nog wat spiertjes en zo houden dan is die klaar :D

Van paardenmeel komen ze inderdaad snel aan doordat het suiker/zetmeel gehalte tegen de 60% ligt. Je moet het dus wel voorzichtig voeren. Een mini van b.v. 100 kg mag per maaltijd niet meer dan 160 gram als dat het enige voer is wat hij die maaltijd krijgt. Krijgt hij er nog bietenpulp, muesli of lucerne bij moet de hoeveelheid verlaagd worden omdat je anders risico loopt op gezondheids problemen.

Erg leuk trouwens om alle wollebollen in mooie minipaardjes te zien veranderen na het scheren.

Knolselder

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:43

Alec ziet er echt top uit nu :D Heb een rolstoelduwslachtoffer gevonden en vanmorgen een goede wandeling gemaakt naar het bos. Man man, die kerel moet dringend voor de kar, wat een conditie. Het ging hem niet snel genoeg!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:55

Sharani schreef:
Dustinlover schreef:
Nou vandag foto's gemaakt van benji en lorenzo.. Zag ze op de computer en schrok van lorenzo.. Heb hem iets te goed gevoerd :P hij is echt moddervet en dat was die niet toen die bij ons kwam... Word dus weer op dieet haha.

Benji daarin tegen ben ik echt tevrede over! Hij was wat mager en ruggetje erop maar wat een super spul is dat paardenmeel toch. Rug is bijna helemaal goed en hij ziet er goed uit. Nog wat spiertjes en zo houden dan is die klaar :D

Van paardenmeel komen ze inderdaad snel aan doordat het suiker/zetmeel gehalte tegen de 60% ligt. Je moet het dus wel voorzichtig voeren. Een mini van b.v. 100 kg mag per maaltijd niet meer dan 160 gram als dat het enige voer is wat hij die maaltijd krijgt. Krijgt hij er nog bietenpulp, muesli of lucerne bij moet de hoeveelheid verlaagd worden omdat je anders risico loopt op gezondheids problemen.

Ik weet niet of we over het zelfde meel praten :) ik kreeg het voeradvies van 1 schep verdeeld over de dag voor benji en als die echt nog meer moest aankomen dit langzaam opvoeren en dan de brok weglaten. Hij krijgt nu nog maar een half schepje voordat ook hij te dik word :P

Erg leuk trouwens om alle wollebollen in mooie minipaardjes te zien veranderen na het scheren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:15

Zijn er mensen die de hele dag gaan en in de buurt van gorinchem (A27/A15) komen? Ben gevraagd om te helpen maar heb geen vervoer...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:16

Ikke niet geloof ik..

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:06

Dustinlover: ik heb het over paardenmeel van Lavor, mijn ervaring is dat vaak slecht advies wordt gegeven omdat het gewicht van mini's wordt overschat en de schadelijkheid van teveel suiker/zetmeel in één keer wordt onderschat.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:12

Ik weet niet of ik er langs kom, maar mijn auto zal sowieso ook vol zitten vrees ik...

Om op een veilige manier te laten aandikken, zweer ik echt trouw bij de Zupa. Dat voer doet wonderen vind ik. Meestal vinden ze het ook heel erg lekker (vind het ook lekker ruiken) en veel ruwvoer erin.
Wel een stuk duurder dan een zak meel natuurlijk... Hier krijgt dan ook alleen Alec dit om goed op gewicht te blijven en zeker tijdens het dekseizoen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:28

net heerlijk een stukje gemend. zo slecht ging het de vorige keer. zo goed ging het nu. zo blij als een klein kind ben ik nu.

kid train ik allen voor de bespiering. niet om zijn buikje weg te werken of voor de conditie. ook train ik hem voor het komende show seizoen...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:44

Knolselder schreef:
Ik weet niet of ik er langs kom, maar mijn auto zal sowieso ook vol zitten vrees ik...

Om op een veilige manier te laten aandikken, zweer ik echt trouw bij de Zupa. Dat voer doet wonderen vind ik. Meestal vinden ze het ook heel erg lekker (vind het ook lekker ruiken) en veel ruwvoer erin.
Wel een stuk duurder dan een zak meel natuurlijk...

Zupa is ruwvoer met lijnzaadbrokjes, ik vind het ook een veiligere manier om aan te laten komen en het ruikt inderdaad heerlijk :) . Gewoon bietenpulp is ook een optie. Voer wat hoog in suiker/zetmeel is kan ook wel gebruikt zolang je het maar in porties geeft die een paard goed kan verteren.

Mathilda: ben echt heel benieuwd naar Kid, en leuk dat het zo goed ging!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:53

vanmiddag lekker met Bucky de weg op geweest, het leek wel een kangoeroe zeg. Springen, bokken, steigeren. Volgens mij heeft meneer het voorjaar in zijn bol

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:38

Sharani schreef:
Knolselder schreef:

Wel een stuk duurder dan een zak meel natuurlijk...

Zupa is ruwvoer met lijnzaadbrokjes, ik vind het ook een veiligere manier om aan te laten komen en het ruikt inderdaad heerlijk :) . Gewoon bietenpulp is ook een optie. Voer wat hoog in suiker/zetmeel is kan ook wel gebruikt zolang je het maar in porties geeft die een paard goed kan verteren.

Mathilda: ben echt heel benieuwd naar Kid, en leuk dat het zo goed ging!

Mijn andere paardjes krijgen pulp, maar in Zupa zit nog wat meer vet! Ideaal voor de spekjes :D

Mathilda, gaan we Kid ook op show voor de kar zien dit jaar?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:37

Zupa is erg fijn ja. Ik voer het hier zodat ze wat extra's te kauwen hebben. In de zomer pak ik luzerne maar in de winter doe ik de muesli door de Zupa. Houdt ze mooi op gewicht of maakt ze nog ietsje vetter :') Anders krijgen ze maar een paar handjes muesli. Nu hebben ze echt een lekker prakje.

Blaze komt niet naar de hengstenkeuring.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:39

Jammer dat Blaze niet komt waarom niet Sabine?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:40

blaze moest dan toch voor de laatste keer? waarom kom je niet?

Annelies. als hij zich gedraagt gaat hij inderdaad aangespannen. maar misschien waag ik ook het halteren..

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:42

Ik vind dat er wel leuke Hengstjes deelnemen kan echt niet wachten :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:43

Prive zijn er wat dingen gaande, daarnaast toch geen meerwaarde omdat ik geen fokker ben. Nadruk van het NMPRS ligt toch op fokken en daarom heb ik mijn lidmaatschap opgezegd.

En ik wil Blaze het diëten niet meer aandoen. Ik vind het zo sneu. Hij moet behoorlijk aan de bak voor hij keuringsklaar is en ik ben juist onwijs bezig met hem corrigeren.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:49

Kom je nog wel naar de show sab ? nu je lid af bent ?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:50

Ja begrijpelijk Sabine dan had ik het ook niet gedaan zonde van het geld en al je werk.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:52

Ik wil wel komen helpen ja maar ik doe niet meer aan de show mee. Ik vind het sowieso niet eerlijk om aangespannen mee te doen tegen mensen die aangespannen misschien 1 show per jaar meepakken. Ik kom als het goed is ook gewoon naar de HK omdat ik erg benieuwd ben naar de dieren van de mensen hier maar mijn heren mogen lekker spekkig op het land blijven ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:40

Wat jammer Sappos :( Maar begrijpelijk. Al blijft het wel een super tof dier om te zien! En ik vind het ook steeds leuk om je met je pony's in de ring te zien sjeezen met de kar. Zien we je nog wel op andere shows hoop ik?

Mathilda, zeker doen hoor! Ik zal naar hem uitkijken :D

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:21

hebben jullie dit jaar al een mini magazineontvangen??

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:04

en de factuur van de hengstenkeuring?

ik vind het wel lang duren

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:19

nee de minimagazine word nog aan gewerkt :D , kan allemaal nog wel toch?

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:46

ik dat die januari altijd kwam. en ik dacht dat de vertaling half maart in orde moest zijn? nou ik want het nog wel even af

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:53

Facturen heb ik inmiddels ontvangen.
Jammer Sap :(
En suiker/zetmeel tegen de 60% in dat meel? Pfoee..levensgevaarlijk als ik dat hier aan de dames zou voeren..ben sowieso niet van de hoge suiker/zetmeel dus ook de ASPC's zouden zoiets als dit niet krijgen.