35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:44

Ulfeino: ik ga vandaag wassen met teershampoo. Heb nog fles staan kijken of dat iets verlicht.

Mest onderzoek komt dezer dagen weer dus kijken of daar wat uit gaat komen

Ik heb ponybrok v subli en daar krijgen ze hoogstens een handje van.

Mirriejj: wat een leuke pony.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:50

Heel erg balen als je een pony hebt die zo schuurt en je weet niet waarom :( :(

Ik hoop dat je er iets aan kan doen!

Gister buitenritje met spook en welsh pony Booster met bijrijdstertje. Maar Spook was zo verschrikkelijk vervelend dat we halverwege naar huis gegaan zijn en ik heb er groot stuk naast gelopen.

Meteen oude bit er maar weer in gehangen. Op hol is nog minder gevaarlijk bijna als wat hij nu deed. Steigeren, omdraaien, achteruit lopen, en zelfs met lange teugels maakte die hoge school sprongen ipv gewoon wegstappen, peerde hem constant, dan pak je hem terug en dan gaat ie alleen maar steigeren en wegspringen. Lag 3x bijna in de sloot.

Dus echt te scherp hoor. Stomme was dat het in eerste instantie prima ging tot we in 't bos kwamen, daar wordt ie pas vervelend. Toen we ook weer uit het bos waren ben ik weer gaan zitten en ging het weer prima }:0

Gelukkig komt dinsdag iemand even langs om te kijken wat er is, want hij schudt ook erg met zijn hoofd en dat heeft ie niet eerder gedaan bij vorige eigenaren. Misschien zit hem gewoon iets dwars.

IngridM

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:58

Lastig Toydoll! Op dat soort momenten mogen ze wel kunnen praten :-)

Balen een pony die zo'n jeuk heeft, is zo sneu om te zien. Jeuk kan afschuwelijk zijN!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:40

Toydoll: idd misschien iets niet helemaal in orde, kan me niet voorstellen dat hij zomaar ineens zo vervelend wordt, kan hij ook last van zijn tanden of kiezen hebben?
Ik heb een keer bij mijn paard de tandarts gehad, meende eens een andere te moeten hebben :(, na behandeling paard stront vervelend met rijden, tanden konden het niet zijn, ze was net behandeld.
Toch maar de tandarts erbij die ik normaal altijd had, paard helemaal verkeerd behandeld allemaal scherpe randen door verkeerd vijlen :(

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:41

@Toydoll, Die kleintjes worden vaak onderschat, ze kunnen zich zo sterk maken. Die van mij zag afgelopen donderdag overal beren en leeuwen. Niet fijn! Na de rit zette ik haar nog even in de rijbak, ging ze bokken en gek doen, teveel energie denk ik...

Ik voer ook subli Dieetmix op aanraden van Dennis hier bokt, bevalt erg goed. Ik voer het omdat er weinig suikers en zetmelen inzit. of het een positief effect heeft op jeuk weet ik niet. Heel vervelend als je pony zo'n jeuk heeft. Hopelijk kom je gauw bij de oorzaak uit, dat je het kan aanpakken!

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:30

Heb een dekentje kunnen overnemen op stal, eigenlijk een vliegendek, maar we kunnen wel bekijken of dat al minder last gaat geven als ie op de wei staat. morgen eerst de wei weer netjes afzetten, was bezig met strookbegrazing, en as week x proberen maar. Voor dit weekend even rust voor ventje van al dat kriebelen.

Tolbergfan: Dieetmix? Wat ik al zei ik voer ponybrok, maar een handje, kan dit zoveel meer suiker geven?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:37

principal: Maar is het echt nodig dan om brok bij te geven? Die kleintjes hebben enorm sobere ingestelde stofwisseling, over het algemeen is alles extra een reden om: dik, hoefbevangen of excemerig te worden.....

Ja ik denk dat spook ook gewoon beetje moet wennen en dat bokkebitje is gewoon te scherp, dat deed hem duidelijk pijn. Dus dan maar aan de opvoeding werken en hopen dat hij na gewenning niet meer zo er vandoor gaat en schrikt.

En voor het hoofdschudden komen oude eigenaren met hun oude hoofdstel kijken of het dan weggaat.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:41

principal schreef:
Heb een dekentje kunnen overnemen op stal, eigenlijk een vliegendek, maar we kunnen wel bekijken of dat al minder last gaat geven als ie op de wei staat. morgen eerst de wei weer netjes afzetten, was bezig met strookbegrazing, en as week x proberen maar. Voor dit weekend even rust voor ventje van al dat kriebelen.

Tolbergfan: Dieetmix? Wat ik al zei ik voer ponybrok, maar een handje, kan dit zoveel meer suiker geven?

Geen idee, zou je even op de samenstelling van de zak moeten kijken. Persoonlijk ben ik voor zo min mogelijk suikers en zetmelen (deze zetten ze weer om in suikers) Maar ik spreek dan vooral over mijn ervaring met mijn eigen pony, die doet het er erg goed op. En heeft aanleg om snel rond te worden ; )

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:43

Toydoll schreef:
principal: Maar is het echt nodig dan om brok bij te geven? Die kleintjes hebben enorm sobere ingestelde stofwisseling, over het algemeen is alles extra een reden om: dik, hoefbevangen of excemerig te worden.....

Ja ik denk dat spook ook gewoon beetje moet wennen en dat bokkebitje is gewoon te scherp, dat deed hem duidelijk pijn. Dus dan maar aan de opvoeding werken en hopen dat hij na gewenning niet meer zo er vandoor gaat en schrikt.

En voor het hoofdschudden komen oude eigenaren met hun oude hoofdstel kijken of het dan weggaat.

Oh dat is fijn zeg. Vind hem zo knap, komt wel goed, je blijf soms sleutelen en ineens kom je erachter.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:32

Lastig Toydoll. Pink is ook supergevoelig in zijn mond. Toen ik hem net had laten checken door de tandarts, bleek hij flinke haken te hebben, die echt al in zijn wangen staken. Gecorrigeerd, maar hij blijft gevoelig in zijn mond. Is vast een reactie op.. Ik gebruikte een liverpooltje, maar sinds kort gebruik ik ook deze: https://www.minihorseshop.be/bitten/mhs ... r-rvs.html Daarmee loopt hij wel iets rustiger. Maar tot nu toe alleen ohz geprobeerd en tijdens het longeerwerk.

Mir, leuke pony. Zit een vriendelijk hoofdje op. Leuke plannen met haar :)

Principal, succes met de jeuk. Jeuk is heel vervelend. Woon je in een bosrijke omgeving?

Zwaai ook naar de rest!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:06

Zojuist ook eigenaar van een Zilco emphatie mentuig incl. Zilco hoofdstel met oogkleppen voor Kyara geworden *\o/*

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:45

Natheman en andere Zilco tuig gebruikers hier, de tweewieler die ik krijg heeft dichte ogen (noem je dat zo?)

Wat is de simpelste manier om snel op te tuigen?

Afbeelding

Moet je echt eerst de bovenste losmaken, dan de onderste losmaken van de singel en dan losmaken om het wagentje eraan te krijgen, dan alles weer vast?
Of is er een snellere manier?
Bij de ideal zit die lus bovenop met een gesp, gesp los om het oog van het wagentje en weer vast en klaar.

De verkoopster zei dat je ook dit aan het wagentje kunt laten zitten, wagentje er achter en dan weer aan het tuig bevestigen.

Ik ben al druk aan het foto's bestuderen geweest, maar kom er niet uit.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:01

Wij gebruiken veiligheidslichtogen...

Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:07

Ulfeino:
Als ik eerlijk ben zou ik als ik jouw was nooit zo gaan mennen.
Stel je eindigt in de sloot, hoe ga je je pony dan snel loskrijgen?

Verkoopster had je gewoon veiligheidslichtogen moeten geven, dat hoort er volgens mij standaard bij.

Als jou wagen dichte ogen heeft is dat voor veiligheidslichtogen en dus gewoon niet geschikt voor het lamoen die jij nu aan je wagen hebt...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:35

Ulfeino schreef:
Natheman en andere Zilco tuig gebruikers hier, de tweewieler die ik krijg heeft dichte ogen (noem je dat zo?)

Wat is de simpelste manier om snel op te tuigen?

Met veiligheidsogen. :j
Mijn 1e tuigje had deze ook niet, die heb ik toen los gekocht en een gesp aan laten zetten, zodat ik het op mijn 1e tuigje kon gebruiken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:43

Aha ik snap het, ik heb het 2e hands gekocht vandaar dat er gewone opzitten.
Ik zal voor het zover is veiligheidslichtogen aanschaffen :)

Het paste verder mooi, ik zal binnenkort even een foto maken van haar met het tuig.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:55

Wat je wel kan doen Ulfeino, dat heb ik ook bij mijn eerste tuig gedaan, is een stukje uit je lamoenen laten slijpen ;-) Dan kan het gewoon met dit tuig en gaat het ook nog mooi met veiligheidslichtogen.
Of idd de losse veiligheidslichtogen kopen. Had niet door dat het tweedehands was!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:42

Ja stond op bokt praktisch nieuw, allen gepast. Ze was hier vandaag in de buurt en wilde wel langskomen.
Denk dat ik ga voor veiligheidslichtogen :)

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:20

Ik rij ook met dicht lamoen en zonder veiligheidsogen, moet eerst fout gaan denk ik, rij al jaren zo...

Ik had begin deze week een kaptoom besteld. Heb 1x in de 2 weken les in recht richten en leende hem steeds van mijn instructrice, die eigenlijk te groot was. Gisteren was hij binnen! Dus vanmiddag aan de slag gegaan. Mijn pony kijkt altijd met longeren heel erg naar buiten, dat probleem is nu opgelost. Ideaal ding, gelijk effect. Nu kunnen we naast de lessen ook gaan oefenen. Ik ben 3 maanden geleden begonnen met deze lessen, omdat ze heel erg links gesteld was, ze kreeg een schuurplek van het lamoen, ze zat beetje scheef in haar lijf. Na 2 lessen zag ik al resultaat. En nu we 3 maanden verder zijn, loopt ze veel rechter, schuurplek trekt weer bij gelukkig. En ze is veel losser in dr lijf. Buiten het feit dat het goed voor haar is, is het ook nog eens reuze interessant dus wij gaan nog even lekker door zo :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:56

Wat voor sluiting (hoe heten die) hebben jullie aan de riemen die aan de menwagen vast komen, sorry hoor maar ik ken nog lang niet alle benamingen :(

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:09

Ulfeino schreef:
Wat voor sluiting (hoe heten die) hebben jullie aan de riemen die aan de menwagen vast komen, sorry hoor maar ik ken nog lang niet alle benamingen :(

Ik denk dat je de strengen bedoeld.

Je hebt 2 manieren van strengen, stropstrengen en snelsluitingen.
Bij de stropstreng maak je een lus in het uiteinde van je streng en doet die lus om de zweng heen (de zweng is het ding wat heen en weer beweegt aan de koets waar de strengen dus weer aan vast zitten).

bij snelsluiting zit er een D ring aan je streng en daar klik je de snelsluiting aan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:10

tolbergfan: kaptoom ja dat wil ik ook nog eens aanschaffen. Dat werkt veel beter he. Welke heb je gekocht?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:12

Ik heb trouwens een tuig met een strop streng maar de HCA heeft geen zweng maar een staaldraad systeem. Dus ik klik gewoon een karabijnhaak aan de streng en dan aan het staaldraad. Echter werkt dit voor geen meter natuurlijk (zwaar, draait, overbodig stuk leer, en is er niet op gemaakt), dus eigenlijk moet ik die vierkante metaal doorzagen en een mooie Dring eraan maken. Maar heb nog niet Dringen in de juiste maat gevonden :(

Ik heb opzich wel al mooie kleine snelsluitingen gevonden.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:35

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:41

Bix, nee gewoon in een woonwijk, eigenlijk altijd wel wind daar, open hoek.

Toydoll, wat kan ik anders geven dat ie toch vitamine krijgt? Een koek, of af en toe vitamine spuit. ik zag dat de liksteen ook op was, dus moet daar weer 1 van kopen.

Vandaag heb ik niet zien schuren, Rio stond stuk kalmer. En deken zat nog goed om. As week weer uurtje op wei, proberen te kijken hoe die ervan af komt. Laten we hopen dat de deken helpt voor hem.

Ik moet ook overstappen naar ander hooi, denk deels ook niet goed, heb namelijk heel fijne hooi, echt super lekker, ze eten het zo weg. Dus op zoek naar langstengellig hooi.