Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:11

massy schreef:
ik vind niet dat je van een verhaaltje kan zeggen ze is te groot de ene shet is steviger en sterker dan de ander, er zijn genoeg shetten die geen moete hebben met 60 kilo maar er zijn er ook die met 40 kilo al moeite hebben..

Nooit kun je de slijtage van binnen zien, dus alleen kijken of hij er moeitew mee heeft,is niet goed genoeg

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:14

er zijn genoeg shetten die met 60 kilo geen slijtage oplopen, en andere die met 40 kilo slijtage lopen,,

zo goed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:20

massy schreef:
er zijn genoeg shetten die met 60 kilo geen slijtage oplopen, en andere die met 40 kilo slijtage lopen,,

zo goed?

Das waar, maar het risico is er wel.

Denk aan rokers.
Sommige hoesten nooit, maar ineens hebben ze kanker.
Sommige hoesten altijd, maar worden nooit ziek
Sommige zullen nooit last krijgen

Risico is er wel!

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:23

als je de DA hem regelmatig laat controleren denk ik dat er niet veel mis mee is Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:26

Kan ook niet binnenin kijken hé!
Ik zou gewoon geen risico nemen. 20 % is relatief veilig genoeg

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:28

ne die kan niet naar binnenkijken maar die kan wel voelen of alles in orde is Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:31

massy schreef:
ne die kan niet naar binnenkijken maar die kan wel voelen of alles in orde is Knipoog

Wat moet ie voelen dan?
Als ie wat voelt ben je te laat toch?

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:00

superwoman schreef:
chanora schreef:
Ik weeg 50 kilo,, en rijd heeeel soms ( meestal 1x in de 2 weken ) op een grote shet..
Maar dan ga ik naar buiten stappen en draven en een klein stukje galop,, allemaal aan de lange teugel.. (shet vind het echt niet zwaar, gaat gewoon nog op hol en heeft de hele tijd oortjes naar voren)

Ik vind het best zwaar, het licht er ook aan wat je doet, als je volop gaat dresuren is het echt zwaar, maar als je gewoon naar buiten gaat stappen en beetje draven kan het op een grote shet denk wel.

50 kg voor een grote shet kán het misschien net.
Wat me opvalt is de toon in dit bericht.
Dat (jij) chanora zich eigenlijk schaamt om erop te rijden en op deze manier hopelijk reactie krijgt dat het wel zou kunnen, of niet? Dat ze/je zo weinig erop zit én met lange teugel en bla bla bla, zijn allemaal excuses wat nergens op slaat. Want veel beter voor de pony zijn die maatregelingen niet. Als je te zwaar/lang bent, moet je gewoon er niet op gaan zitten! en als het wel kan, moet je doorrijden.
Gezond verstand en navraag bij dierenartsen is de beste manier om het te weten. Bij twijfel -> gewoon niet erop gaan.

Ik schaam me er egt niet voor.. Maar ik bedoel juist dat die er geen moeite mee heeft om te lopen en dat ik niet volop dressuur ga rijden, het is ook niet me eigen shet... ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:02

JoyCiej007 schreef:
chanora schreef:
Ik weeg 50 kilo,, en rijd heeeel soms ( meestal 1x in de 2 weken ) op een grote shet..
Maar dan ga ik naar buiten stappen en draven en een klein stukje galop,, allemaal aan de lange teugel.. (shet vind het echt niet zwaar, gaat gewoon nog op hol en heeft de hele tijd oortjes naar voren)

Ik vind het best zwaar, het licht er ook aan wat je doet, als je volop gaat dresuren is het echt zwaar, maar als je gewoon naar buiten gaat stappen en beetje draven kan het op een grote shet denk wel.

Juist; dus jij bent alleen te zwaar en te groot als je dressuur gaat rijden, en met een buitenrit niet?!
Oortjes naar voren betekend ook dat het goed is voor de shet?
Dat hij 'er vandoor gaat' betekend ook maar dat jouw lengte en jouw gewicht goed is voor zijn rug?!

Sorry hoor mensen, maar wát een argumenten! Doei, doei Frusty

1 a 2 x in de week rijden is te veel, 1 a 2 x per maand ook.

NIET rijden, dat zou je moeten doen.

maarja, da's waarschijnlijk toch tegen dovemansoren gericht. Lees nou eens dit topic door!

Ik weet egt niey hoe ik het anders moe uitleggen,, maar ik bedoel dat die het niet te zwaar vind en makkelijk kan lopen en hij het ook nog gewoon naar zijn zin heeft.. Ik zeg niet dat het goed voor zijn rug is maar daarom doe ik het ook heeel weinig.. Ik heb er nu trouwens al 2 maanden niet meer opgezeten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:08

chanora schreef:
Ik schaam me er egt niet voor.. Maar ik bedoel juist dat die er geen moeite mee heeft om te lopen en dat ik niet volop dressuur ga rijden, het is ook niet me eigen shet... ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen

Als je maar oplet op de kleine signalen.

sneller lopen (is voor evenwicht)
bij het stilstaan, de benen uit elkaar zetten en dus niet onder de massa.
Kleine veranderingen.
Knipoog

Succes!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:12

Dat doet die niet

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:36

Ongelooflijk....hier gaan we WEER....ALWEER het cirkeltje van het begin af aan....ALWEER de EXACT zelfde excuses waarom het best wel kan (hij vindt het niet te zwaar hoor, hij heeft het naar zijn zin, hij loopt lekker snel...en trouwens...het is toch niet mijn eigen shet (???) )

En Massy, het spijt me, maar ik heb in je profiel gekeken en neem aan dat jij dat bent op de onderste foto en je bent toch echt veel te groot. Ik wil je eens vragen wat je nu zelf ziet als je die foto van jezelf terugziet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:50

chanora schreef:
Dat doet die niet

das mooi! Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:52

nathalie2302 schreef:
Ongelooflijk....hier gaan we WEER....ALWEER het cirkeltje van het begin af aan....ALWEER de EXACT zelfde excuses waarom het best wel kan (hij vindt het niet te zwaar hoor, hij heeft het naar zijn zin, hij loopt lekker snel...en trouwens...het is toch niet mijn eigen shet (???) )

En Massy, het spijt me, maar ik heb in je profiel gekeken en neem aan dat jij dat bent op de onderste foto en je bent toch echt veel te groot. Ik wil je eens vragen wat je nu zelf ziet als je die foto van jezelf terugziet?

Niet zo boos Knipoog
Helpt toch niet.
Laten we gewoon hopen dat sommige wel lezen en zelf na gaan denken over zichzelf als combinatie.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:26

sorry...ben weer mijn beheerste zelf Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:41

massy: Sinds wanneer hebben shetten vanaf de geboorte dan al een lading spieren? Shetten hebben niks meer spierend an andere paardn hoe kom je bij die onzin dan, daarnaast zal je bespiering en conditie moeten training net als bij alle andere rassen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:54

Massy: ik moet eerlijk zeggen dat ik het ontzettend jammer vind dat je tóch weer bent gaan rijden. Dat één enkele (waarschijnlijk érrug domme) DA jouw verteld 'dat het nog wel kan', dan grijp je maar weer je kans en ga je weer rijden. Erg jammer, je was op de goede weg en wás ook gestopt.

Mijn DA zegt nl. heel wat anders.....

Net als hoefsmeden, heb je ook goede DA's en minder goede DA's.... daarom vind ik het heel erg jammer dat zulk soort mensen elkaar blijkbaar tegenspreken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:56

Mijn DA is het daar ook neit mee eens en ik ken er nog een heleboel meer die het heel anders zien inderdaad

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:58

LADPR schreef:
massy: Sinds wanneer hebben shetten vanaf de geboorte dan al een lading spieren? Shetten hebben niks meer spierend an andere paardn hoe kom je bij die onzin dan, daarnaast zal je bespiering en conditie moeten training net als bij alle andere rassen

shetten hebben ove rhet algemeen meer spieren dan andere rassen Knipoog

joysie: vanaf foto's kan je niks bepalen Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:01

Dus jij wil beweren dat shetten bij de geboorte meer spieren hebben dan elk ander ras?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:03

nouja, níks.... Ik heb een foto van een jaartje of 2 geleden, van mij op onze shetmerrie. Mijn bijrijdstertje had gereden, en toen ben ik er puur voor de gein opgestapt.

Het ziet er níet uit, je ziet gewoon, ondanks dat ik mijn beugels nog steeds veel te kort had, dat ik die pony gewoon zou hinderen in haar beweging als ik echt ging rijden.

vanaf foto's kun je redelijk veel bepalen. Als jouw benen er zódanig onderuitsteken, dat jij je beugels ontzettend veel te kort moet doen (zoals de foto in je profiel) dan ben je gewoon te groot! Ik zal als ik jouw was dan ook maar geen volte in galop gaan rijden, dan kun je met het gewicht en de lengte zo'n beestje zó onderuit trekken....

Massy: mijn shetruintje is lang niets meer mee gedaan, denk maar niet dat die bespierd is! hij heeft tótaal geen spieren, een armzalig nekje en is veeels te dik.
Spieren kwéék je, door middel van training. Mijn shetmerrie die al jaren voor de wagen loopt heeft een erg bespierde hals, en ook de achterhand is ontzettend bespierd. En nee, daar is ze niet mee geboren, heb foto's van een aantal jaar geleden, toen waren die spieren er nog niet.

die zijn er gekomen puur door gerichte training.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:05

Nou precies ja, plus dat je zadel ook niet lekker ligt volgens mij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:07

ik vind het gewoon jammer, ik krijg nl. steeds meer het idee dat de liefde voor paarden en met name de liefde voor shetten zich uit in 'het moeten rijden', in het geval van massy, ania en chanora........ Wáarom?

Is dat liefde voor de paarden, of is dat liefde voor het rijden??

Wegens blessure moest mijn merrie de afgelopen 1,5 maand stilstaan. écht op rust, ze mocht helemaal niets, behalve op de wei staan. Ik was allang blij dat ik haar niet voorgoed kwijt was, want daar zaten we niet ver vanaf, haar pezen waren bíjna door.

Tuurlijk 'mis' ik dan mijn prachtige herfstritten met haar door het bos met de wagen, maar ik heb dat graag voor mijn dier over, als ze met 1,5 maand compleet stilstaan weer redelijk 'geneest', dan offer ik gráag mijn eigen plezier op voor mijn paard.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:53

Maar Joyce...daar gaan al deze topics toch eigenlijk over? Ben je gek op paarden of ben je gek op paardrijden...(dit geldt m.i. trouwens niet alleen voor het shettenforum...alleen heb je het daar natuurlijk eerder bij de hand omdat het fysieke moment waarop je te groot/zwaar bent, eerder bereikt wordt)

Paardrijden is een geweldige sport, ik haal er zelf ook veel plezier uit en ik hoop mijn bijrijdpaard ook. Ik snap dus dat het geweldig leuk is en dat de verleiding voor die meisjes groot is en je dan eerder geneigd bent om te zeggen...."ach kan nog wel even", vooral als je hier medestanders voor kunt vinden (en met een medium als internet zijn die natuurlijk zo opgescharreld).

Heeft iemand trouwens elektronisch de beschikking over een document waarin harde feiten staan over wat het op de lange termijn met de gezondheid van een pony kan doen?

edit: schrijffoutjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:03

nathalie2302 schreef:
Heeft iemand trouwens elektronisch de beschikking over een document waarin harde feiten staan over wat het op de lange termijn met de gezondheid van een pony kan doen?

Enkel gezond verstand.
Een ondrzoek is niet te houden omdat er zoveel meer kan bijdragen aan de slijtage. Daarbij is moetwillig overbelasten dierenmishandeling Tong uitsteken

Wel zijn er bepaalde mensen in de ruitersport (en geneeskunde) bij elkaar geweest en zijn overeengekomen dat de
sterke rassen maximaal 20% relatief veilig kunnen dragen.

(uit een artikel in Freizeit im Sattel, een Duits paardenblad. Het is geschreven in samenwerking met een aantal mensen, die werkzaam zijn in de paarden. Er zitten wat instructeurs bij, maar ook fysiotherapeuten en dierenartsen. Het lijstje is hier in Nederland nog verder onderzocht door Tineke Dekker, toen ze haar Zadelboek schreef. Ook die heeft hierover contact gehad met dierenartsen en therapeuten.)