35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:11

idylle schreef:
Ahh ok. Ik ben namelijk heel benieuwd of mijn ukje voor de kar kan als ze uitgegroeid is. Ik schat haar Nu op een kleine 70 cm namelijk en volgens 'de statestieken' zou ze dan op ongeveer 73 cm uitgroeien. Nu zie ik wel mensen voorbij komen op bokt die met zo'n ukje mennen, maar ben er nog niet over uit of ik dat ook wil als ze zo klein blijft. Vandaar mijn vraag eigenlijk

Hele terechte vraag :j

Eilatan

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:19

idylle: volgens statistieken heeft een jaarling 90% van de hoogte bereikt en dan zou ze 77cm worden, maar ze is ook achterstallig, en dat betekent toch vaak dat ze langer doorgroeien. Ik denk wel dat die de 80 haalt omdat ze nu toch gewoon goed verzorgt wordt. Maar goed het is altijd afwachten.

Kyano was als jaarling maar 1.07 en is nu 1.18 en moet nog 2 jaar groeien. Die was ook wat achterstallig als veulen, luizen, mager etc.

Dus zou nog niet teveel nadenken over de toekomst, laat haar eerst maar eens 4 jaar worden.
En met een HCA als je zelf niet al te zwaar bent kan je sowieso wel mennen, ook met 70 cm, alleen de lengte van je ritten moet je wat aanpassen denk ik.

Ik zal spook eens nameten:)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:20

Super! Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben zelf 1m55 en weeg altijd rond de 43 tot Max 45 kilo. Dus dat valt wel mee haha

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:25

Dat valt idd mee idylle :)

Wie van jullie scheert de pony voor de winter en wat voor deken gebruiken jullie dan?

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:48

Ik gok dat een HCA te groot is voor een pony van 70cm. Dat krijg je niet fijn in balans. Dan zul je eerder moeten kijken naar een Pirouette. Maar ik geloof dat ze makkelijk nog wat groeit. Mijn vorige pony was 80cm en paste prima voor een HCA. Zelfs de Eper Paardenvierdaagse mee uitgereden vorig jaar :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 11:00

Ik vind 70 ook wel heel erg klein om mee te mennen maar als je zelf licht bent zal dat niet zo erg zijn. Ik moet er niet achter gaan zitten haha.

Ulfeino; waarom geef jij Pavo koeken ? Ik zou als je met voeding bezig bent toch eens naar iets anders kijken want Pavo zit echt boordevol suikers en juist voor mini's niet zo heel handig.
Metazoa is een optie maar ik prefereer Marstall Force, echt supervoer !
(p.s. niet belerend bedoeld :-) )

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:39

Ingrid: dank voor je reactie ik zal de marstall ook eens bestuderen.
Ik ben destijds op de PAVO koeken overgestapt toen ik bijna niet meer op mijn KWPN merrie reed, ik wilde die toen wel iets geven zodat ze wel voldoende mineralen en vitaminen kreeg maar er niet vervelende en druk van werd, Kyara en zij kregen iedere dag beide een halve koek en deden het daar beide heel goed op.

De koeken waren op, toen ik nieuwe ging halen zag ik de Liga liggen en toen heb ik die meegenomen omdat me dat wel aansprak wat erop stond.
Ze vind het ook erg lekker, maar goed Kyara vindt volgens mij alles lekker, haha.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:05

Zo, spook ga ik vanaf nu Vuile Rat noemen :+

Wat een rat was het vandaag haha
Afbeelding

Hij ging meteen op eerste stukje straat drammen, ik neem zachtjes terug, en toen ontdekte die dat hij niet meer het simpele bitje inhad. En dat vond ie niet leuk :Y) Hij kan best hoog steigeren. Maja zijn tandjes vertrouw ik ook niet helemaal dus ga daar nog wel even naar laten kijken, dat het geen pijn is.

Maja na het korte gevecht (moest wel even boos worden om hem weer voorruit te krijgen) was hij eigenlijk heel braaf en totaal niet drammerig meer (veel meer respect voor dit bit). Groot rondje gedaan, hij is van veel geschrokken, maja eerste keer buitenrit door de wijk en alles dus ja.

Alleen op de terugweg langs weide met paarden die op hol gingen van mijn karretje en tja toen ging die mee. Heb hem tegen gehouden met van harte ging het niet en toen werd ie boos op het bit weer, soort frustratie ook volgens mij. Daarna was het weer prima :+

Maja misschien toch wel te scherp zo'n ongebroken stang. Jammer dat ze niet dezelfde maat hebben anders had ik het eea kunnen uitproberen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:10

Hahah spookje aka rat ....
Gelukkig is alles goed afgelopen!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:17

Wat een spook, haha.
Hij staat ook te kijken op de foto alsof hij er totaal niet happy mee is :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:32

Nee haha die indruk maakte die ook. Alhoewel er ook prima stukken tussen zaten hoor!! Gewoon lekker flink doorgedraafd, toen liep die heerlijk! Hij kan het wel :P Moet ook een beetje wennen misschien.

Afbeelding

Broek heb ik weggebracht naar tuigmaker net om kleiner te maken.

idylle: jij bent zo klein en licht dat kan een pony van 70 prima hoor! Maar geloof mij die wordt wel groter.
Spook vergeten te meten vandaag, sorry. En ik kreeg een 19 inch sulky nog wel in balans op spook dan moet 16 inch op 75+ pony ook wel in balans te krijgen zijn. En anders een piroutte indd, die zijn kleiner.

Ik ga pony's wel scheren deze winter! Maar of ik er dekens op gooi weet ik nog niet, miss ga ik voor jachtpatroon. Ze zijn druk genoeg en spelen erg wild, dus dat kost me deken per week...

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:11

daar is Spook weer! Super pony!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:40

Toydoll heeft een rat gekocht ipv een mini :-)
Goede bit vinden kan soms echt drama zijn........

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:44

Heb toevallig vandaag met een nieuw bit gereden, weet niet wat ik ervan moet denken, kijk het even aan...Vond mijn oude bitje fijner, maar die was te klein geworden, dus het zelfde bit gekocht maar 1 cm groter. Zou toch denken dat dat verschil niet heel groot moet zijn...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:01

Tolbergerfan: nee maar denk dat het net zo iets is als met schoenen, die ingelopen zijn en waar je aan gewend bent zitten lekkerder dan als je precies dezelfde nieuw koopt :)
Het voelt anders, het ligt net iets anders in de mond en het proeft waarschijnlijk ook net weer even anders.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:28

Toydoll, ik vind jou marathon wagen zo gaaf!
Zou die door twee Shetlanders van 90cm getrokken kunnen worden, of hoe is de rolweerstand?

En wil je mij een pb doen met wat je betaald hebt voor je sulky laatst? Ik wil een deze dagen een nieuwe HCA bestellen, dan weet ik een beetje waar ik aan toe ben ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:53

Bedankt voor de hulp van mijn sulky. Vliegje vanavond ingespannen en alleen de straat op en neer gedaan.
Lichtogen omhoog gehezen en bank helemaal naar achteren. Lamoen kwam vrij *\o/* *\o/* Maar t wiebelde enorm.
Toen de bank halverwege gezet. Dat ging beter! Ik dacht dat ik het bankje helemaal op de laatste stand had staan, maar hij stond juist helemaal vooraan! En wat luistert dat nauw zeg :o een paar cm naar voren gaan zitten geeft al een heel ander beeld.
De lamoenen ook nog even bekeken en opgemeten en de lamoen die de minste speling gaf, was dan ook 4,5 cm langer!
Enfin, we rommelen nog ff door, maar goed ga ik het krijgen :D

Vlieg vond alles best, die wilde alleen maar raggen en snoeihard. 8-)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:34

Iedereen is goed bezig zeg!!

Ik ben trouwens ook echt wel even bezig geweest met de sulky in balans brengen.

Sinds vandaag hier een minder mini pony bij :) Was eigenlijk niet de bedoeling om er een bij te krijgen, maar ze kwam op ons pad.
Sofie is vermoedelijk een hackneyXwelsh van 120cm en 12 jaar oud :) De mannen vinden haar het einde.

Afbeelding

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:18

Wat een leuk beestje, is ze beleerd voor de wagen?

Zit op mijn werk en zojuist nog maar weer eens een bezoekje aan de kaakchirurg gedaan.
Zit nog steeds een ontsteking bij die getrokken kies, wond weer opengemaakt en gespoeld met zout water -:(- auw, een antibioticakuur meegekregen voor 5 dagen en een spuitje om het zelf 5 dagen lang uit te spoelen.
En dan ....... moet het toch echt helemaal over zijn, nou laten we het hopen, wordt hier helemaal simpel van, we zijn ondertussen bijna 3 wkn. verder :j

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:41

Ulfeino schreef:
Tolbergerfan: nee maar denk dat het net zo iets is als met schoenen, die ingelopen zijn en waar je aan gewend bent zitten lekkerder dan als je precies dezelfde nieuw koopt :)
Het voelt anders, het ligt net iets anders in de mond en het proeft waarschijnlijk ook net weer even anders.

Ja dat denk ik ook, daarom kijk ik het even aan. Heb inmiddels nog een goeie tip gekregen, deze bitringen zijn groter en het kan zijn dat mijn leidsel naar boven glijd, en ik lichte druk op de bovenkant heb. Simpel op te lossen...Eerst even wennen en goed kijken...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:55

Ulfeino schreef:
Wat een leuk beestje, is ze beleerd voor de wagen?

Zit op mijn werk en zojuist nog maar weer eens een bezoekje aan de kaakchirurg gedaan.
Zit nog steeds een ontsteking bij die getrokken kies, wond weer opengemaakt en gespoeld met zout water -:(- auw, een antibioticakuur meegekregen voor 5 dagen en een spuitje om het zelf 5 dagen lang uit te spoelen.
En dan ....... moet het toch echt helemaal over zijn, nou laten we het hopen, wordt hier helemaal simpel van, we zijn ondertussen bijna 3 wkn. verder :j

Ze komt van een handelaar af, maar vermoed wel dat ze voor de wagen heeft gelopen. Pony is kort geleden nog geschoren en ze heeft drukplekken op de schoft.
Maar we gaan de komende tijd eens rustig wat proberen, eerst een passend tuigje vinden, van de mannen is te klein en van mijn andere dame te groot.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 21:04

Antheman lekker bezig geweest met de sulky :-) Uiteindelijk vind je het perfecte standje :-)

Mirrie, wat een heerlijk koppie zeg ! Ik schaar die maat niet meer onder een mini trouwens hoor hahaha. Maar leuk is ze wel !

Jeetje Ulfeino; dat moet niet fijn voelen in jouw bekkie bah! Beterschap!

Vandaag weer eens een sprongetje gedaan met Alf. Eerst gedroeg hij zich als een echte oliebol maar toen hij eenmaal weer wist hoe leuk het was ging hij goed hahaha.
Zo'n lekker dier, ben zooooooooo blij met m'n ventje <3 <3 <3 <3

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:30

Kom weer even binnenvallen. Ik lees alles mee leuk vele zo actief met de sulky. Ik zit nog in probleem Rio blijft maar schuren. Al behandeld tegen luis. Staat met graaskorf op de wei, en terug in stal of paddock meteen schuren vooral staart, en hals, zag net ook bij de manen baal zo. Misschien exceem? Hij is al gecheckt op wormen maar was te laag, dus goed dus hoefde niks te doen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:25

Principal: dat is idd heel erg balen, misschien helpt een keertje wassen met teershampoo en dan 2 keer achter elkaar?
Ik heb een fries gereden van een vriendin die eczeem had, vreselijk was dat, die beet zichzelf gewoon overal open, op de kont, onder de buik overal waar ze maar bij kon, zelfs met deken :(
Hoop echt voor je dat hij geen eczeem heeft en dat hij evt. met een deken ervan af is.
Sterkte.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:10

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Mirriej. *\o/*

Principal, wat vervelend dat je pony schuurt. Luizen kunnen zeer hardnekkig zijn, daar zou ik zeker nog een keer naar kijken of je niet iets ziet. En wormen is ook best mogelijk. Wormtellingen zijn een momentopname, het kan best dat wanneer je opnieuw naar wormen ( of liever de eitjes) zoekt, je een ander beeld krijgt. Verder idd al je voer bekijken en in ieder geval al je suikers schrappen.