Mira, als ik jou was zou ik het me niet teveel aantrekken en gewoon (blijven) doen wat goed voor jou voelt. Mensen hebben nou eenmaal altijd een mening ergens over en soms komt die niet overeen met wat jij doet of vindt, zo gaat dat in het leven. Echter betekent het niet dat jou mening dan minder waard is of fout is, hij wijkt alleen (iets) af van die van een ander. Niet teveel van aantrekken dus.
Romy, wat een leuke nieuwe pony heb je. Ik snap wel dat het heel erg dubbel is. Sterkte de komende tijd.
Wat leuk Lobke. Ik ben benieuwd of je er een gaat aanschaffen.
Eunomia
Geplaatst: 17-08-16 14:26
Ik wil jullie graag even om een eerlijke mening vragen rondom de volgende kwestie. Dit omdat ik zelf al de nodige voor- en tegens aan het afwegen ben, maar het een erg moeilijke keuze blijf vinden.
Al een best lange tijd zit ik eraan te denken om Zoë nog een keer te laten dekken en het veulen dan als derde pony aan te houden. Het lijkt me ontzettend leuk om alles weer vanaf het begin mee te maken met zo'n pony. Aan de andere kant ben ik me sinds een paar weken ook gaan afvragen waarom ik per se een pony uit mijn eigen merrie zou willen en om heel eerlijk te zijn vind ik mijn redenen niet per se doorslaggevend. Daarnaast wordt er zo ontzettend veel gefokt met Shetlanders, dat het misschien 'beter' is om een Shetlander die te koop staat een liefdevol huis te bieden.
Dus even kort samengevat mijn 'dilemma': Binnen nu en twee jaar zou ik er graag een derde pony bij willen, dit omdat mijn pony's dan nooit alleen achterblijven als ik met Guus of Zoë weg ben. Nu ben ik dus aan het twijfelen of ik zelf een veulen ga fokken uit Zoë of dat ik een al "bestaande" pony een liefdevol huis geef. In het laatste geval wordt het waarschijnlijk wel een veulen/jaarling.
Wat zouden jullie mij adviseren?
Susanne
Geplaatst: 17-08-16 14:55
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het veulen zelf kunt houden. Dan heb je een toekomst voor het veulen in eerste instantie. Daarbij zou het mij niet uitmaken of de merrie papier heeft (heeft ze dat?) maar ik zou er altijd een hengst opzetten die papier heeft en ook op keuringen is verschenen. Fijn zou zijn als je nakomelingen kunt zien. Daarbij moet hij passen bij je merrie en de punten kunnen verbeteren die jij graag verbeterd zou zien.
Ik heb geen verstand van fokken maar als ik zelf in jouw situatie zat zou ik het zo doen, als je echt een veulen wilt. Het is natuurlijk wel erg leuk. Aan de andere kant, er kan van alles mis gaan en het veulen kan tegenvallen. Bij een dier wat je aankoopt weet je wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ik vind het ook erg lastig, juist omdat ik weet hoeveel mensen er zonder na te denken maar door blijven fokken. Om een papiertje geef ik écht helemaal niets en keuringen e.d. zal ik dan ook niet gaan bezoeken met mijn pony's, dat is gewoon niets voor mij. Zoë heeft inderdaad geen papier, maar als ik een eigen veulen zou gaan fokken dan is de kans wel groot dat ik toch voor een hengst met papier ga, al biedt dat natuurlijk ook weinig zekerheid.
Het veulen blijft dan sowieso, ongeacht het geslacht of de kleur of de grootte. De reden dat ik een jonge pony wil is dat deze tot ik mijn studie heb afgerond lekker puppie kan zijn en er dus niet per se een derde pony getraind moet worden. Aan de andere kant is er ook een optie dat ik bij aankoop van een pony voor een oudere pony ga die dan lekker van z'n pensioen mag genieten. Al vind ik het risico op kwaaltjes dan weer zo groot...
Gelukkig heb ik nog ruim een half jaar de tijd om dingen af te wegen, maar meningen/adviezen horen vind ik wel fijn.
Susanne
Geplaatst: 17-08-16 15:19
Papier boeit mij ook niets (mijne zijn hartstikke papierloos), maar een hengst met papier heeft ook een veterinaire keuring gehad en dan weet je wel dat ook de bouw etc in orde is. Een papierloze hengst kan zo krom als een hoepel zijn. Daarbij zijn sommige hengsten ook getest op bijvoorbeeld het dwerg gen wat ik zelf erg belangrijk vind.
Dat is voor mij dan inderdaad ook de reden om, als ik Zoë ga dekken, voor een hengst met papier te gaan. Dat ik nu een leuk veulen heb gekregen uit papierloze ouders is natuurlijk geluk hebben en biedt geen garantie voor een tweede keer.
lobkew
Geplaatst: 17-08-16 16:04
Jelleee schreef:
Spannend lobke, welke heb je op het oog?
Ik heb er 1 besteld! 16 inch zilveren spaakwielen en een stoeltje, spoorverbreders en een rvs gesloten lamoen! Nu nog een maandje geduld hebben...
Chardy
Geplaatst: 17-08-16 16:10
lobkew schreef:
Jelleee schreef:
Spannend lobke, welke heb je op het oog?
Ik heb er 1 besteld! 16 inch zilveren spaakwielen en een stoeltje, spoorverbreders en een rvs gesloten lamoen! Nu nog een maandje geduld hebben...
Super leuk Lobke! Wachten duurt lang, maar het is het wachten waard!
Ik wacht nog even met verkopen,maar ik denk dat hij uiteindelijk weg gaat en dan een marathonwagentje koop (nog even sparen haha). Dan kan ik ook tweespannen
Alle reacties gelezen. Dat aangevallen voelen is een heel groot punt bij mij om aan te werken. Hoort ook bij de diagnose die de psycholoog heeft gesteld. Dus sorry dames. Ik laat het hierbij verder
Ayla
Geplaatst: 17-08-16 20:14
Super leuk dat je een HCA hebt besteld Lobke
Ik zou een leuk (goed gefokt) veulen/jaarling kopen Anna, maar ik heb zelf totaal geen fok ambities, dus dat is vanuit mijn perspectief bekeken. Zo sla je het hele dekken etc over waardoor je alsnog met Zoë bezig kunt blijven, maar heb je toch een jonge pony die je helemaal naar je hand kan zetten.
Leuk Ayla, even lekker langs de Mac! Een van de nadelen van het zelf fokken vind ik dan ook de belasting voor Zoë, dus wat jij aangeeft is echt helemaal waar..