Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:04

Nathalie persoonlijk vind ik jou ruiter al wel aan de grote kant voor een beetje hobbelen gaat het nog wel maar ik heb een ruitertje van die verhouding geweigerd voor vinnie omdat hij te veel schommelde door de lengte met het lopen

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:12

nathalie2302 @ ik vind dat ruitertje nog wel passen hoor Lachen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:33

ik zal me ook melden, Ik "rij" met mijn 1,80 en 67 kg ook wel eens op romeo (brede stevige shet, 1,15m)
met "rijden" en "wel eens" doel ik op 5-6 keer per jaar om mijn verzorgstertje te begeleiden op een buitenrit van ongeveer 3 km. Dat is zo'n 20 minuten.
Moeite heeft ie er niet mee aangezien hij niet bokt en uit zichzelf stevig doorloopt.
Verder heeft ie ook conditie omdat hij regelmatig voor de kar loopt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:47

Ooit eens aan gedacht dat ie niet kan bokken? Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 01:05

Ania schreef:
ik zal me ook melden, Ik "rij" met mijn 1,80 en 67 kg ook wel eens op romeo (brede stevige shet, 1,15m)
met "rijden" en "wel eens" doel ik op 5-6 keer per jaar om mijn verzorgstertje te begeleiden op een buitenrit van ongeveer 3 km. Dat is zo'n 20 minuten.
Moeite heeft ie er niet mee aangezien hij niet bokt en uit zichzelf stevig doorloopt.

tsjees..........

conditie zegt hélemaal niets. Mijn merrie loopt SGMW voor de wagen, marathons en al, en tóch ga ik er niet op zitten!
stevig doorlopen doet een shet toch wel, al is het maar om zijn evenwicht te bewaren. Bokken kán hij niet of wil hij niet.

Weet een paard dan wat goed voor hem is??!

En sorry hoor, maar om je bijrijdstertje te begeleiden? dat doe je toch lekker lopens of op de fiets??

Gestoord Frusty

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 01:07

Trouwens, je hebt een pracht van een fries, waarom begeleid je haar niet op die fries met buitenritten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:04

Ania schreef:

Wsl topic niet gelezen.... Nagelbijten / Gniffelen Rolleyes

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:25

jawel
maar ik wil maar aangeven dat het allemaal minder erg is dan het lijkt. als een te zwaar iemand elke dag op zou rijden dan was het wat anders.
ik rij er 1 keer in de 2 maanden op (als het niet minder is) Clown sue me.

ps; de doosbedreigingen liever hier dan via pb aub. Huilen van het lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:41

Jeeeeeej een pispaaltje gevonden Haha!:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:05

@ Ania: ik ga er niet over in discussie, alles is al genoeg geschreven... je weet hoe ik en anderen er over denken.

En "doosbedreigingen" doe ik niet aan...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:39

Ania schreef:
jawel
maar ik wil maar aangeven dat het allemaal minder erg is dan het lijkt. als een te zwaar iemand elke dag op zou rijden dan was het wat anders.
ik rij er 1 keer in de 2 maanden op (als het niet minder is) Clown sue me.

ps; de doosbedreigingen liever hier dan via pb aub. Huilen van het lachen

Zo'n iemand ben ik niet, van de 'doodsbedreigingen'. Vind het alleen maar zielig overkomen Vork

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:09

JoyCiej007 schreef:
Zo'n iemand ben ik niet, van de 'doodsbedreigingen'. Vind het alleen maar zielig overkomen Vork

is het ook Haha! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:27

Ania schreef:

erg bekrompen vind ik dit.
Net zo als de reden dat hij het leuk vind. Dat maakt het niet gezond
De opmerking dat je dat niet elke dag doet en daarom wel kan, daar maak ik uit op dat je wéét dat je 'm zwaar belast. Zware belasting geeft meer risico's op blessures en dat vind ik egoistisch. En juist wanneer je niet opbouwend en regelmatig die belasting vraagt is de kans groter op overbelasting. Trekkracht en draagkracht is totaal verschillend, dus waarom je dat erbij haalt ? Voordat de pony laat weten dat hij slijtage heeft opgelopen, is het te laat, terwijl jij lekker door kan gaan zonder pijn... Dát risico, dat neem jij voor de pony. Gestoord

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:58

superwoman schreef:
De opmerking dat je dat niet elke dag doet en daarom wel kan, daar maak ik uit op dat je wéét dat je 'm zwaar belast. Zware belasting geeft meer risico's op blessures en dat vind ik egoistisch. En juist wanneer je niet opbouwend en regelmatig die belasting vraagt is de kans groter op overbelasting. Trekkracht en draagkracht is totaal verschillend, dus waarom je dat erbij haalt ? Voordat de pony laat weten dat hij slijtage heeft opgelopen, is het te laat, terwijl jij lekker door kan gaan zonder pijn... Dát risico, dat neem jij voor de pony. Gestoord

ik zal het toch blijven doen.
gewoon omdat ik zo'n slecht mens ben die totaal niks om paarden geeft Verdrietig jeweet Verdrietig

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:59

Dat laatste klopt helemaal ja Knipoog
Als je wat van paarden weet zou je dit niet doen, maarja weer een verpester van paarden.

Maar als je zelf denkt dat je het beste weet: vraag het eens iemand die er ECHT wat vanaf weet.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:03

Ik weeg 50 kilo,, en rijd heeeel soms ( meestal 1x in de 2 weken ) op een grote shet..
Maar dan ga ik naar buiten stappen en draven en een klein stukje galop,, allemaal aan de lange teugel.. (shet vind het echt niet zwaar, gaat gewoon nog op hol en heeft de hele tijd oortjes naar voren)

Ik vind het best zwaar, het licht er ook aan wat je doet, als je volop gaat dresuren is het echt zwaar, maar als je gewoon naar buiten gaat stappen en beetje draven kan het op een grote shet denk wel.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:09

Ik ga mee in sommige zijn mening. Het is inderdaad niet normaal om met 67 kilo op een shet te gaan zitten. en als je een fries hebt begeleid hem daarmee. Ik heb vroeger ook op een mini shet gereden ging prima totdat ik zelf vond dat ik te groot werd.
en dan moet je ook gewoon echt stoppen, anders vind het paardje het niet leuk meer&zielig.

(nee ik ben geen penny, maar het is niet normaal als je dat een beestje aandoet.)

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:22

JoyCiej007 schreef:
En sorry hoor, maar om je bijrijdstertje te begeleiden? dat doe je toch lekker lopens of op de fiets??

Gestoord Frusty

Inderdaad, bij mijn ook gedaan toen ik nog heel wat kilotjes lichter was. (shet : 1 meter en toen was ik rond de 20/30 kilo. te zwaar, en zeker omdat hij iets aan zijn knien had ben ik ermee gestopt.)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:45

Ania schreef:
JoyCiej007 schreef:

is het ook Haha! Knipoog

Ik bedoel bedreigingen he Knipoog dat ik dat zo sneu vind, als mensen zich op die manier moeten uitdrukken Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:48

chanora schreef:
Ik weeg 50 kilo,, en rijd heeeel soms ( meestal 1x in de 2 weken ) op een grote shet..
Maar dan ga ik naar buiten stappen en draven en een klein stukje galop,, allemaal aan de lange teugel.. (shet vind het echt niet zwaar, gaat gewoon nog op hol en heeft de hele tijd oortjes naar voren)

Ik vind het best zwaar, het licht er ook aan wat je doet, als je volop gaat dresuren is het echt zwaar, maar als je gewoon naar buiten gaat stappen en beetje draven kan het op een grote shet denk wel.

Juist; dus jij bent alleen te zwaar en te groot als je dressuur gaat rijden, en met een buitenrit niet?!
Oortjes naar voren betekend ook dat het goed is voor de shet?
Dat hij 'er vandoor gaat' betekend ook maar dat jouw lengte en jouw gewicht goed is voor zijn rug?!

Sorry hoor mensen, maar wát een argumenten! Doei, doei Frusty

1 a 2 x in de week rijden is te veel, 1 a 2 x per maand ook.

NIET rijden, dat zou je moeten doen.

maarja, da's waarschijnlijk toch tegen dovemansoren gericht. Lees nou eens dit topic door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:31

Doen ze niet, JoyCiej.
Ze lezen alleen maar wat hen uitkomt en verder niks... Gestoord

Ik vind het alleen zo rot dat die pony's de dupe zijn van hun egoïstische baasjes.

Je hebt paardenliefhebbers en paard rij liefhebbers, dat blijkt maar weer Misselijk

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:36

Yamcha schreef:
Doen ze niet, JoyCiej.
Ze lezen alleen maar wat hen uitkomt en verder niks... Gestoord

Ik vind het alleen zo rot dat die pony's de dupe zijn van hun egoïstische baasjes.

Je hebt paardenliefhebbers en paard rij liefhebbers, dat blijkt maar weer Misselijk

Inderdaad.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:40

Ania schreef:
superwoman schreef:

ik zal het toch blijven doen.
gewoon omdat ik zo'n slecht mens ben die totaal niks om paarden geeft Verdrietig jeweet Verdrietig

Ik vraag me echt af wat je denkt .....
De meeste dierenartsen zullen ook zeggen dat het érg zwaar is voor de shet en dus meer risico met zich mee brengt... Waarom dan toch doen???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:47

chanora schreef:

50 kg voor een grote shet kán het misschien net.
Wat me opvalt is de toon in dit bericht.
Dat (jij) chanora zich eigenlijk schaamt om erop te rijden en op deze manier hopelijk reactie krijgt dat het wel zou kunnen, of niet? Dat ze/je zo weinig erop zit én met lange teugel en bla bla bla, zijn allemaal excuses wat nergens op slaat. Want veel beter voor de pony zijn die maatregelingen niet. Als je te zwaar/lang bent, moet je gewoon er niet op gaan zitten! en als het wel kan, moet je doorrijden.
Gezond verstand en navraag bij dierenartsen is de beste manier om het te weten. Bij twijfel -> gewoon niet erop gaan.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:01

hier op bokt word er wel heel erg krap gekeken als het gaat om te groot of past op een shet. een shet is anders dan een a pny bijv. een shet heeft meer spieren enz, dat maakt het verhaal van 20 % van hun eigen gewicht wat anders..

ik vind niet dat je van een verhaaltje kan zeggen ze is te groot de ene shet is steviger en sterker dan de ander, er zijn genoeg shetten die geen moete hebben met 60 kilo maar er zijn er ook die met 40 kilo al moeite hebben.

zelf heb ik 4 maanden niet meer op mijn shet gereden, Gisteren kwam de veearts om mijn shetty te controleren voor vanalles wat, en toen vroeg hij waarom ik e rniet mee rop ree, jah ik vind me er te zwaar voor zei ik, de veearts zei vervolgends dat ik er nog op kan rijden zonder dat hij er last van heeft.. dus jah nu rij ik er af en toen nog op.