[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:01

Jeetje Ayla wat zullen jullie geschrokken zijn. Beterschap! :(:)
Zulke ongelukken kunnen gebeuren helaas. Snap je dilemma over het op Bokt zetten.
Gelukkig konden jullie Boef later nog makkelijk inspannen zonder kleppen. Denk dat dat ook heel goed is dezelfde dag of iig snel nog te doen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:16

Goed opgelost Ayla. Er kan altijd iets gebeuren. Snap ook je dilemma om het op bokt te zetten. Op bokt wordt je zo gauw afgekraakt.
Ik heb vandaag lekker gewandeld met mijn pony's en hun paddock maatje

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:17

Afbeelding
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:23

Ik wist het natuurlijk al Ayla, maar ik blijf het zo ontzettend rot vinden voor jullie :(:) Ik denk wel dat je echt op de juiste manier gehandeld hebt en top dat iedereen meteen (rustig) te hulp schoot.

Ik begrijp wel je dilemma van het wel/niet plaatsen op bokt. Echter ben jij niet iemand die aan het klungelen is en maar wat aan rommelt, en is dit gewoon écht een 'stom' ongeluk geweest.

Wat een lieve foto's Patricia met de zusjes :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:32

Vind ook heel vervelend voor je Ayla. Helaas als er bij het mennen wat gebeurd gaat het ook vaak goed fout. Onder het zadel kletter je eraf maar met een wagen erachter is het vaak wel erger.

Snap dat je zoiets niet snel op bokt zet maar hier kun je natuurlijk niks aan doen. Vind dat je goed gehandeld hebt!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:59

Ayla, wat een vervelend verhaal. Gelukkig dat je je vriend goed geïnstrueerd had/hebt. Altijd fijn op zo'n moment.

Ja, je hebt het goed gezien, mijn pony heeft een slagriem (van Ideal). Waarom, omdat ook ik een keer ben omgeslagen met de HCA-sulky. Ik reed met mijn vriendin / instructrice in het bos. Zij reed voorop op haar rijpaard, ik erachter met mijn HCA'tje en shet. Op een mooi lang recht pad besluiten we in galop te gaan. De ruiter galoppeert eerst aan en ik laat mijn pony nog even doordraven.
Vervolgens heb ik mijn pony ook een galop-commando willen geven, maar heb ik dat totaal verkeerd aangepakt. Normaliter werken wij met hulp 1 t/m 4. Hulp 1 is een kleine hulp (in mijn geval een zacht stemcommando). Luistert een paard niet dan pak je hulp 2 enz. Ik heb toen per ongeluk gelijk hulp 4 uit de kast getrokken (stemcommando en zweephulp).
Mijn pony had dit niet verwacht en gaf, terecht, een bok. Dat had ze nog nooit eerder gedaan, maar ze hing wel gelijk met haar rechterbeen over het lamoen. Om een lang verhaal iets korter te maken, we zijn omgeslagen en ik heb haar uiteindelijk de naaldbomen ingestuurd en daar zijn we tot stilstand gekomen.
De kar is omgeslagen, het schofttuig hing aan de zijkant en al het tuig stond op spanning. Binnen no time had ik mijn pony van de kar gehaald. Zonder snelsluitingen had mijn zakmes eraan te pas moeten komen.

Pony had wat kleine wondjes en liep niet kreupel. Het rechterlamoen van de kar was iets gebogen en de rest van mijn tuig is heel gebleven. We hebben ter plekke in het bos grondwerk oefeningen gedaan en hebben haar na een minuut of 20 weer ingespannen in het bos. De ruiter is ernaast blijven lopen en ik ben mennend terug naar huis gegaan. De pony was erg rillerig maar kreeg gaandeweg weer meer vertrouwen.

Sinds die tijd gebruik ik een slagriem. Ik heb veiligheidssluitingen aan mijn strengen, broekriempjes, schofttuig en staartriem en ik heb dus altijd een goed zakmes bij mij.

Overigens, mijn redelijk dikke spijkerbroek was aan flarden gescheurd en mijn cap heb ik kunnen weggooien. De schil had allemaal breuklijnen die niet vanaf de buitenkant te zien waren.

Ayla, als je binnenkort bij een paardenwinkel bent, laat ze even je cap controleren. Mijn cap kon gelijk de prullenbak in. Mijn pony is redelijk snel na dit voorval door de osteopaat behandeld. Dat was maar goed ook. Het ongevalletje had voor behoorlijk wat blokkades gezorgd. Logisch ook, de pony stond rechtop, de kar is omgeslagen en heeft het schofttuig meegetrokken. Ik heb er ook flink wat spierpijn aan overgehouden.

Afbeelding
Hier hadden we de kar alweer rechtop gezet. Het linkerwiel heeft de boom geknuffeld maar is wonder boven wonder heel gebleven.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:34

Heftige dingen kunnen er gebeuren zeg!

Ayla mooi dat je je verhaal toch deelt. Zulke dingen kunnen gebeuren vooral met jonge en groene pony's. Het is ook niet iets wat je beter had kunnen oefenen oid. Met chayton heb ik het ook gehad dat het op wedstrijd fout ging. Je leert er van! Er gaat zoveel in die koppies om.

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:27

Wat rot voor je Ayla! Gelukkig had je vriend Boef snel weer rustig. Zulke ongelukken zijn altijd schrikken. Y;( Waar heb je zelf last van? Rustig aan doen komende dagen!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:38

Ik vind het knap dat je dit wilt delen! Ik snap je volkomen om de overweging het niet te doen. Maar zoals Susanne al noemde, volgens mij ben jij niet iemand die zomaar wat doet. Dit soort dingen kunnen nou eenmaal wel gebeuren, dat is het gevaar van het vak. Jij hebt dit goed aangepakt! Ik hoop dat alles weer goed komt met Boef! :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:47

@IngridM, Pfft dat is ook afwachten die uitslagen dan..

@Sussanne, hier ook de gel onderlegger van zilco. Erg tevreden over ook :j . Snelsluitingen voor aan de broek wil ik ook nog eens halen dat is zowat het enige dat nog tijd neemt al is dat ook niet veel. Op 5 a 10 min kan ik vertrekken.

@Ayla, Heftig zeg! Hier men ik nu wel met kleppen maar schrikken kan snel gebeuren natuurlijk. Hier men ik ook altijd met cap. Gelukkig heeft pony lief er niks aan overgehouden!

@Patricia_86, Wat een leuke foto zeg!

Kijkers Oreo gaan niet door, hun merrie bleek drachtig te zijn. Dierenarts vond gisteren der buik wel heel opvallend rond... vorige eigenaar wist wel van meer blijkbaar maar een 3de zit er dan nu even niet in. Verder zoeken dus naar het ideale thuisje voor 'm.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:05

Kijk eens wat Ayla voor mij gemaakt heeft :D.
Kunnen Switch en Chip hetzelfde op pad in tandem.

Heb al een zon uitrijdekentje dus nu een erbij en twee onderleggers.

Afbeelding

Afbeelding

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:11

Gaaf beide in sterren set! :D

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 00:02

Patty leuk setje zeg <3!
Ayla is aan mijn set begonnen, ben heel benieuwd!

Och jeutje wat een verhalen lees ik, wel geluk dat er zo snel hulp bij kwam Ayla en dat jij veiligheidsclips aan je tuig heb zitten Saskia, het zou je maar gebeuren zeg. Maar n.a.v alle adviezen die ik van jullie beiden heb gekregen zijn jullie geen mensen die zomaar wat doen en kijken waar het schip strand. Sterkte Ayla hoop dat alleen je ego een deuk(je) heeft opgelopen en dat verder alles in orde is
Kiekenboefje hoe gaat het inmiddels na je val? nog last van spierpijn of valt t weer mee? alweer gereden?

Leuke fotos Patricia

Ingrid wat balen dat het allemaal zo lang heeft geduurd zeg en dat er zoveel verschillende interpretaties zijn en nu maar wachten op nieuwe resultaten.

Lori balen dat de kopers toch niet zijn geweest, volgende x beter. :)

Ik zal zo nog even het topic over een shet erbij nemen lezen haha :=

Denk dat ik zaterdag maar even langs de welkoop fiets voor losse clips en dat aan mijn tuig bevestig, ik men normaal gesproken helemaal alleen (in de bak) Floor blijft meestal wel rustig bij enge dingen, hooguit eens kijken, maar ja heb ze er liever dan opzitten, just in case.

Vandaag is de hoefsmid geweest voor die rare groef tussen de hoefwand en de zool, bleek dus een beginnende hoefzweer te zijn, die is nu uitgesneden. Floor moet tot zaterdag alleen rustig stappen aan de hand om het hoefmechanisme op gang te houden, maar verder niet te veel belasten, het is een gaatje ter grote van een speldenknop, dus niet heel groot :) de hoefsmid was heel erg te spreken over hoe hard zijn hoeven zijn geworden, de eerste keer dat hij kwam gingen zijn messen (die nodig geslepen moesten worden, zei hij) er als boter door heen, nu moest hij toch echt wel kracht zetten.
Verder was hij iets minder te spreken over zijn achterhoeven, de toon begon recht af te slijten, hij zou wat lager op de verzenen mogen, voor zou hij ook iets lager op de verzenen mogen. Hij adviseerde mij om het nog even een maandje aan te kijken met zijn hoeven, ook het oog van herstel van de zool linksvoor en hem dan rondom op ijzers te zetten om zijn stand ietsjes te corrigeren voor dit seizoen, nou ben ik zelf niet zo van het op ijzers zetten omdat je dus weer het hoefmechanisme belemmert in de beweging, maar ja Floor komt op 5 verschillende ondergronden, en staat nooit in een stal waar hij niet uit kan. Wat is wijsheid.

Verder heeft mijn verzorgster les gehad op de rijvereniging, zowel floor als zij vonden het heel leerzaam. Instructeur heeft het tuig zodanig aangespast dat de lamoenen nog beter konden zweven in de ogen. Mijn verzorgster merkte zowel aan de sulky als aan floor direct verschil. Ze waren de kleinste maar er was nog een aanspanning van 1,05 en twee welshen dus klein, maar geen mega verschillen van 70 cm *D
vandaag op één van de fjorden op stal gereden, die begint echt keiharde sprongen vooruit te maken, ze loopt zowel in stap als in draf al goed stabiel, gaat netjes terug op zit en wil beide handen al stukjes buigen en stellen zonder tegen mijn binnenteugel aan te vallen, dus was echt super tevreden, merk wel dat ik het kort maar krachtig moet houden. Als haar spanningsboogje op is, dan gaan we weer alle kanten op, word vanzelf beter, twijfel ik niet aan :)
Zaterdag de tinker weer eens rijden, ben heel benieuwd.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 00:51

Oei Dat is inderdaad erg schrikken ayla! Hopelijk houden jullie er bijna niks aan over!
Het hoesten is heel wisselvallig bij misty momenteel. Tijdens de rit zondag heb ik haar geen enkele keer gehoord! 2 dagen later sta ik langs de weide en dan is ze wel weer aan het hoesten. Mede daarom twijfel ik ook om nog naar de dierenarts te gaan om in de luchtpijp te kijken. Dat is toch wel even 200 euro en dan heb ik nog geen eens gerichte medicatie. Ze krijgt nu sowieso nat hooi gevoerd en savonds krijgt ze een schepje fenegriek door haar voer heen. Ik denk dat ik momenteel niet veel meer kan doen dan aankijken en als het erger word trek ik weer aan de bel

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:14

Je set is echt leuk Patty :))

Fijn dat de sulky nu zweeft in de lichtogen lilian :)

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar de klipjes van mijn broek heb ik gekocht bij De Menner.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:28

Beterschap voor Floor!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:32

Gave onderleggers! Had ze op Facebook gezien. Zal heel mooi staan.
Een verassing veulen dus voor de kijkers van Oreo. Er komt vast ander lief baasje op zijn pad.
Claudia heb je weleens daro diabetes tijmsiroop gebruikt? Bij mijn pony's hielp dat beter als de ventipulmin. 2 × daags 15 ml Door het voer heen.
Ik heb de klipjes bij mijn tuig van een zeilwinkel post zeilwinkel Rotterdam. Al mijn snelsluitingen komen daar vandaan.

Goed dat je de hoef zweer zo op tijd zag!

Ingrid wanneer krijg je uitslagen?

Ayla zoude indd je Cap even laten nakijken. Ik heb op wedstrijd met een ongelukje mijn enkelbanden helemaal afgescheurgescheurd gehad. En cap ook van binnen nier meer goed. Was voor Romy en mij en de toen nieuwe cavalier rainbow sulky de eerste wedstrijd. Die had bewegende gevoerde lamoenen en luchtvering. In barrage wilde ik naar rechts naar 5 , maar romy wilde 1234 ipv 1235. Toen maakte ze schijnbewegingen en sulky vloog om.... romy wegrennen met sulky achter zich. Ik probeerde erachter aan te gaan maar kon niet meer staan op rechterbeen. Nu 5 jaar laten nog last van mijn enkel. Ongelukje zit in een klein hoekje....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:50

Mirriej; mooi ritje zo te zien veel in het groen? Heerlijk; ik houd echt van bos!
En mijn broek zit aan de stophaken vooraan vast, anders had het geen functie inderdaad.

Susanne; mooie foto van knappe Willem! En een watje? hahaha

Sakvis; hier inderdaad ook overal snelsluitingen. En ook nog extra veiligheidsdingen zoals veiligheidslichtogen bij open lamoen (je zal maar in de sloot komen dat alles muurvast zit en je geen beweging meer in je lamoen krijgt, kan je ze toch mooi snel losmaken) en ik heb een haakje aan mijn rugriem. Die is ook niet echt nodig maar je kan het maar nodig hebben snel.
Alles zo veilig mogelijk maken lijkt me het begin in het veilig rondkarren.

Kiekeboefje; grappig al die stipjes op Donja!

Ayla; jeetje wat een vervelend ongeluk! Wat fijn zeg dat hij redelijk snel stilstond en niet als een blinde ging rennen. En super hulp heb je gehad! Dat is ook goud waard!
Goed dat Boef ongedeerd is en het later weer braaf deed. Hopelijk blijft het zo! Duim voor je! Hoe voel jij je nu?

Patricia; leuke foto's!

Sakvis ook rot ongeluk. Zo hebben we helaas allemaal onze verhalen helaas. Gelukkig jullie ook er redelijk goed afgekomen.

Lori; jammer van de eventuele kopers maar er komt vast een ander super baasje :-)

Patty14; ik had het al op facebook gezien; echt zo'n leuk setje zo!!

Lilian; ik doe ook liever zonder ijzers als het even kan. Maar als je op een punt komt dat het beter zou zijn voor de pony tja.......lastig soms he!

Patricia; er zijn nog geen testen gedaan. Alf moest eerst 2 weken zonder Prascend staan voordat we nieuwe testen konden doen. Maandag 8 mei moet ik hem brengen naar de kliniek en dan gaan ze 9 mei de andere testen doen gedurende de dag. Dus ik moet nog even geduld hebben (niet mijn sterkste kant haha)

Ongelukken met paarden zijn naar. Afgezien van de verwondingen en letsels doet het niet goed voor je zelfvertrouwen.
Na mijn menongeluk lag ik een week in het ziekenhuis met 5 gebroken ribben en een zware hersenschudding. Daardoor ben ik met Alf extra voorzichtig. Daarnaast ben ook geen 20 meer hahahhaa.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:33

IngridM schreef:
Ongelukken met paarden zijn naar. Afgezien van de verwondingen en letsels doet het niet goed voor je zelfvertrouwen.
Na mijn menongeluk lag ik een week in het ziekenhuis met 5 gebroken ribben en een zware hersenschudding. Daardoor ben ik met Alf extra voorzichtig. Daarnaast ben ook geen 20 meer hahahhaa.

Ik snap wat je bedoeld.. ik heb op dit moment ook angst om weer op te stappen. Aanstaande zaterdag zouden we meedoen aan de Westerkwartier rit, maar dit gaan we niet doen. Ik zie het niet zitten en volg graag mijn gevoel. Daarnaast denk ik steeds aan; wat als het wel fout zou zijn gegaan? Wil er niet aan denken.. maar dat gaat niet anders.

Deze foto vond ik, is van ongeveer 5-6 jaar geleden. Wat was ze toen al een braaf meisje <3 En ik blond :wow:
Afbeelding

Ingrid: ik post het ook nog maar even hier :') :')

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:37

haha kiekeboefje :-)

Maar vervelend he, angst! Ik weet er helaas alles van.

Ik hoop voor je dat het kunt overwinnen! Probeer het super rustig aan en blijf net zolang aan extra lifelines (zoals ik dat noem) als jij dat wilt.
Succes :(:)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:15

Ik zit hier heerlijk in het groen inderdaad. Wij wonen aan de rand van de stad, ik moet 750 meter lopen en dan ben ik in het buitengebied. Ik moet daarvoor wel een snelweg over, maar daar geven ze tot nu toe niets om.
Gisteren meteen nog even voor clipjes gekeken en ze aan mijn tuig vast gemaakt. Morgen even testen hoe dat werkt.
Wat hebben jullie met de strengen? Gebruiken jullie strengophouders? Ik heb ze tot nu toe altijd door het riempje van de broek gehad, maar dat gaat nu dus niet meer.

Als het gevoel niet goed zit is dat echt naar. Ik heb hier een enorm leuke pony staan die bereden is, maar ik ben daar 10 jaar geleden een paar keer goed afgevlogen en nu durf ik er niet meer op. Gelukkig kruip ik wel nog op andere paarden en heb ik daar geen angst mee.

Patty je set is echt leuk! Hoe gaat het met switch voor de wagen?

Hopen dat het met Alf meevalt, even de volgende testen afwachten, vervelend als je er maar niet achter komt wat het is.

Jeetje Jimmy heeft gisteren voor het eerst vitamine E gehad, ze krijgen dit nu beide samen met magnesium . Ze komen hier niet op het gras en hebben het afgelopen jaar ook alleen maar hooi gehad. Nu krijgen ze sinds 1,5 week ook vitaminebrok en Jimmy stond vanmorgen te stuiteren in de wei haha. Gekke vent is het.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:27

Patricia_86 schreef:
Claudia heb je weleens daro diabetes tijmsiroop gebruikt? Bij mijn pony's hielp dat beter als de ventipulmin. 2 × daags 15 ml Door het voer heen.

Nee nog niet geprobeerd! Ze heeft nu 2 keer een kuur gehad van de dierenarts wat niet mocht baten nu heeft ze fenegriek en nat hooi
Ik zal de daro eens proberen! Wat niet baat schaad niet :D

Edit: hoe lang mag dat gebruikt worden?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:06

Ik heb net eens gekeken hoe de broek nu zit met de gespen eraan. Ik heb hem nog een gaatje strakker gedaan dan op de foto.
Ik twijfel alleen om Jimmy nog een stukje dichter op de sulky te zetten, hoe ver hebben jullie ze er vanaf? Ik moet sowieso nog een beetje puzzelen met afstellen, de sulky hing perfect in balans, maar ik ben zelf aangekomen en nu is hij iets uit balans, ik moet nu echt een beetje hangen om hem in balans te houden.

Afbeelding

Let trouwens niet op de rommel op de achtergrond, we zijn druk aan het opruimen en we moeten naar de sport. :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:20

Ik denk dat hij er wel iets dichter op mag ja :) Succes met puzzelen hihi.
Ik heb Willem er zo dicht op staan:
Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:29

Susanne schreef:
Ik denk dat hij er wel iets dichter op mag ja :) Succes met puzzelen hihi.
Ik heb Willem er zo dicht op staan:
[ [url=m/PecFtq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag inderdaad dat jij Willem er een stuk dichter op hebt staan.
Wat is het trouwens toch een knapperd <3