Hengstenkeuring NMPRS 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:24

Kwibus schreef:
Graag gedaan :D En hoe heet die knapperd? De foto die stef eruit heeft gehaald, heet hij echt Barbie??
Wel zo leuk om de foto's op te slaan op de namen van de paardjes :D
...ik ben trouwens nieuw in dit wereldje :o... en heb erug genoten afgelopen zaterdag! :j

Je bedoelt mijn pony?
Hij heet op papier Vicarus, maar dat vonden wij niet zo'n heel geweldige naam dus hebben we hem Quint genoemd. :o
De ''barbiepony'' was trouwens ook gaaf, wat een manen had hij zeg!

Kwibus

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:32

Die "barbiehengst" :P was inderdaad erg mooi met die manen! Daar kan mijn vzpaardje wel jaloers op zijn :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:42

volgens mij heeft de barbie '.....Jaimy'

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:44

Tosadog schreef:
Is dat zo Stef? Naar mijn weten is er nog geen dwerggentest voor minis beschikbaar, maar als ie er voor ggk hengsten is, wil ik hem wel aanvragen.

Er is voor friezen ook nog geen test beschikbaar, heb er naar geïnformeerd maar is er nog lang niet, ze waren "dichtbij" het gen, denken ze. 8)7
En of het hetzelfde is als bij mini's is nog de vraag en of ik al een sponsor had om dit alles te gaan onderzoeken...

Bassenqua schreef:
Dat de fokker het niet herkend is tot daar aan toe . ook al fok je al jaren en ben je een bekend/erkend fokker er zijn maar weinig mensen die zich ook daadwerkelijk verdiepen in genetica, maar dat er bij het NMPRS mensen in het bestuur zitten die het niet herkennen vind ik verbazingwekkend! :?

Stef ik ben het niet met je eens, ik begrijp héél goed wat Jolanda bedoelt maar het lijkt wel of je het gewoon verkeerd wil lezen!!!!!

Hoe bedoel je met bestuur Esther? Het bestuur is niet degene die de hengstjes keurt hoor.
Voel me een beetje aangesproken nu.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:54

Meavey schreef:
Hoe bedoel je met bestuur Esther? Het bestuur is niet degene die de hengstjes keurt hoor.
Voel me een beetje aangesproken nu.

Linda wat ik bedoel is dat het bestuur van het NMPRS Zaterdag ook aanwezig was en ik me niet voor kan stellen dat niemand daarvan de diertjes heeft gezien waar we het nu over hebben, ik kan me niet voorstellen dat jullie ( het bestuur ) niet gezien hebben dat deze diertjes door de veterinaire keuring zijn gekomen, het is toch zeker niet zo dat het bestuur een da die zijn werk niet goed doet niet op de vingers mag tikken? Als een da niet op de hoogte is van de dwerggroei en dit niet weet te herkennen dan ligt daar een job voor het NMPRS, die zal er dan zorg voor moeten dragen dat de da hier wel van op de hoogte is en dat hij het wel gaat herkennen. Ik vind het onbegrijpelijk dat deze diertjes veterinair goedgekeurd worden en daarna doodleuk in de ring terecht komen voor een premie, daarbij mag een keurmeester volgens mij ook weigeren een dier te beoordelen omdat het niet in de buurt komt van wat het stamboom wil. Dat de diertjes geen premie hebben gehad is dan nog positief maar ze krijgen van het NMPRS wel doodleuk 5 dekbonnen om te dekken? Daar kan ik met mijn pet niet bij!!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:07

Nou nee ik ben niet bij het veterinaire keuren geweest, we hebben allemaal een andere functie en zijn ook gewoon druk bezig met onze eigen paardjes, dus je ziet de helft niet.
Ik denk dat als dat diertje die dikke pens niet had gehad en hij vlees op zijn lijf had gehad hij er al anders uit zou zien, korte pootjes jep, maarja waar ligt dan de grens van dwerg of niet?
Daar kan je heel veel problemen mee krijgen als je dat dan niet duidelijk stelt.

Maar zoals ik al aangaf heb ik de foto's opgeslagen en ga het melden. ;)

Als de leden dat nou zelf ook eens vaker zouden doen... (net als vorig ja weer oh zo veel commentaar, maar echt NIEMAND die wat had ingestuurd ook degene die zeiden dat ze dat wel zouden doen) ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:19

Meavey schreef:
Als de leden dat nou zelf ook eens vaker zouden doen... (net als vorig ja weer oh zo veel commentaar, maar echt NIEMAND die wat had ingestuurd ook degene die zeiden dat ze dat wel zouden doen) ;)

Daar heb je ook een punt Linda, dat hoort ook niet zo! Ik ga er volgende maand wel bij zijn maar wat moet ik dan doorgeven? Zulke dingen kunnen toch ook gewoon tijdens de rondvraag aangekaart worden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:28

Maarja, niet elke kromme is een dwerg, en niet elke dwerg is krom. Zolang er geen tests zijn blijft dit een heel erg lastig punt IMO. Dat de vet keuring strenger moet zijn we het denk ik allemaal (al jaren) over eens :j.

Je kan het op 2 manieren doen Esther (je heet toch esther? ;) ). Je kan naar de LV komen en je punt tijdens de rondvraag bekend maken, of je stuurt een brief/mail tav bestuur, dan kan het alvorens het op de LV komt in het bestuur besproken worden en dan is er wellicht wat meer tijd om e.a. uit te werken/voor te bereiden

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:34

stef schreef:
Je kan het op 2 manieren doen Esther (je heet toch esther? ;) ). Je kan naar de LV komen en je punt tijdens de rondvraag bekend maken, of je stuurt een brief/mail tav bestuur, dan kan het alvorens het op de LV komt in het bestuur besproken worden en dan is er wellicht wat meer tijd om e.a. uit te werken/voor te bereiden
Ook als je naar de LV gaat moet je van te voren je punt bekend maken aan het bestuur door middel van een ingezonden brief anders wordt het net zo hard aan de kant gegooid.

Ik heb ieder geval besloten dat ik geen energie meer in het NMPRS stop...

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:15

De lol gaat er voor mij ook steeds meer af aangezien er erg veel dingen niet kloppen kwa keuring ik vind het gewoon erg raar dat een paard wat vorig jaar geen premie haalt dit jaar een 1e haalt dan kan in mijn ogen niet.
Mijn mening is dat als er geen premie wordt gegeven het paard kwa bouw enz niet helemaal klopt een jaar later wel heel raar.

Waar ik ook wel moeite mee heb is dat als een paard wat te dik is daar zwaar op afgerekend wordt het gaat toch om de bouw en de gangen een paard wat vet is kan niet goed bewegen maar iets te dik heeft een paard geen last van.

Heb paarden gezien met opgetrokken buiken en die stonden te trillen op hun benen maar wel een 1e premie het gaat toch ook nog om het welzijn van het dier.
Er werd er een de ring uitgestuurd omdat hij bultjes had een allegische reactie dat mag niet laat er dan een dierenarts naar kijken zou ik zeggen en oordeel dan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:19

euh, die met de bultjes is de ring niet "uitgestuurd" maar kreeg het advies om naar de nakeuring te komen.
Oordelen is natuurlijk altijd heel erg makkelijk vanaf de zijlijn. Maar goed, ik ben benieuwd of we dit jaar een héle drukke LV krijgen, waarschijnlijk niet :n

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:26

Dat is wat ik zie heb mijn oren gewoon aan mijn hoofd vast zitten zijn niet uitschuifbaar ga er niet bovenop staan dus ik oordeel wat ik zie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:35

Ik stond dit jaar zelf ook langs de zijlijn hoor foss, en heb ook geen uitschuif oren.... M

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:38

Nee maar moet dat nou zo gezegd worden kan ook anders in mijn ogen hou daar niet zo van heb geleerd normaal met elkaar om te gaan en respect voor elkaar te hebben dus neem dat voorbeeld van mij aan zal het een stuk gezelliger van worden op Bokt.

Moniet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:29

Eventjes een reactie over het vermoeden van dezg grijze perlino"dwerg"pony.Helaas was hij inderdaad te dik en niet goed genoeg afgetraind zodat zijn verhoudingen mooi uitkomen.
Jullie zijn blijkbaar zo,n goede kenners dat jullie de kleur van dit paardje nog niet eens kunnen bewoorden(raden??) :n
Dit hengstje is levensgoedgekeurd met een 2de premie en heeft zelfs in 2007 een 1ste premie gekregen( probeer foto te plaatsen van toen). Als dit een dwerg is in wat voor een stamboek zitten wij dan dat hier een 1ste premie ( met antwoord: zo klein en zo perfect!)voor gegeven wordt.
Deze keurmeesters zijn volgens mij best bekwaam genoeg om te zien of dit correct of niet is.Hij is 4 maal verschenen op de keuring met iedere keer een mooie premie!
Zij zullen toch echt wat meer levens(jaar) ervaring hebben dat menig bokt pennymeisje :D op dit forum
Sorry moest dit effe kwijt want wij zijn weten wat dit ventje kan en fokt! Het is heel wat moeilijker om zo,n klein paardje te fokken dan je beurs te trekken en een topper uit Amerika over te laten komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:33

Die omschrijving kan ik mezelf wel in herkennen Rose, en dat is kwalijk.

Foss: Wat heeft de gezelligheid van bokt hier mee te maken? En je kan mij heel veel verwijten, maar niet dat ik een ander niet respecteer :n

Moniet: Als je dat grijsje bedoelt waar hier eerder van een foto stond moet je even niet over kleur beginnen, want dat is alles behalve een perlino. Ik had m niet goed gezien, dus ik wist niet of er wel of geen aalstreep op zat.

Mits we het over dezelfde hebben dan kan ik me niet voorstellen dat er een antwoord "zo perfect" is gegeven. Als dat wel zo is, vind ik dat kwalijk.
Diertje is zowiezo alles behalve het fokdoel. En ik schaar mezelf niet onder de noemer bokt pennymeisje, maar goed, ik vrees dat de discussie op deze manier een compleet verkeerde kant uit gaat

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:43

mag ik vragen wie dat zogenaamde perlinotje dan wel is?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:44

Moniet88 schreef:
Eventjes een reactie over het vermoeden van dezg grijze perlino"dwerg"pony.Helaas was hij inderdaad te dik en niet goed genoeg afgetraind zodat zijn verhoudingen mooi uitkomen.
Jullie zijn blijkbaar zo,n goede kenners dat jullie de kleur van dit paardje nog niet eens kunnen bewoorden(raden??) :n
Dit hengstje is levensgoedgekeurd met een 2de premie en heeft zelfs in 2007 een 1ste premie gekregen( probeer foto te plaatsen van toen). Als dit een dwerg is in wat voor een stamboek zitten wij dan dat hier een 1ste premie ( met antwoord: zo klein en zo perfect!)voor gegeven wordt.
Deze keurmeesters zijn volgens mij best bekwaam genoeg om te zien of dit correct of niet is.Hij is 4 maal verschenen op de keuring met iedere keer een mooie premie!
Zij zullen toch echt wat meer levens(jaar) ervaring hebben dat menig bokt pennymeisje :D op dit forum
Sorry moest dit effe kwijt want wij zijn weten wat dit ventje kan en fokt! Het is heel wat moeilijker om zo,n klein paardje te fokken dan je beurs te trekken en een topper uit Amerika over te laten komen.

over welke pony gaat dit? nummer? foto??

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:46

Ik denk ook dat er jaren geleden alleen maar werd gekeken naar "klein". Hoe kleiner hoe beter en hoe beter het werd verkocht want dat is schattig. En dat dwergen, of paardjes met dwergkenmerken niet echt herkend werden. Maar de laatste jaren word er gelukkig meer gekeken naar een correct paard model ipv alleen maar klein. En je hebt er inderdaad "goede" dwergen bij, die nog best een goed leven kunnen hebben met veel zorg. Maar er zijn er ook genoeg die het eerste jaar niet halen, en als je dat risico in je fokkerij hebt dan vind ik dat je niet goed bezig bent.

@Moniet88 waarom voel je je aangesproken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:50

Mijn inziens moeten dwergen zowiezo compleet uit de fokkerij, maar voorlopig gaat dat m gewoon niet worden, en dan kom ik weer op een ander punt, dat je bij AMHA gewoon een willekeurige merrie en hengst bij elkaar kunt zetten, en je veulen krijgt vol papier.... Snap ik ook nog steeds niet.
Kleine paardjes niks geen probleem mee (alleen wederom: Niet mijn fokdoel), maar dan wel graag kleine correcte paardjes :j

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:53

Moderatoropmerking:
Dames, kunnen de persoonlijke opmerkingen via PB gaan? Dan kan dit topic gewoon gezellig en informatief blijven. Bedankt :)

Moniet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:58

rose:

Het was mijn paardje! is inmiddels verkocht en eigenaren zijn er erg blij mee! :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:58

Maar over welke heb je het nou Moniet?

Moniet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:00

Daarbij had Timo weer een 2de premie, ondanks dat ie niet getraind was!

Grrrrrr waarom lukt die foto niet! Bestand zegt dat ie te groot is......

Moniet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:00

Over nr 63 Timo van het Klinkershufke!