Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BarbaLala schreef:Nou, ik heb eigenlijk niet zo zeer iets tegen het NMPRS, dat was toen nogal fout geformuleerd (), maar ik snap niet dat mensen die echt een ras-typische Shet hebben, daar ingeschreven kunnen worden.
Terwijl het in mijn ogen meer de nederlandse versie is voor het mini-paardenstamboek.
Of heb ik het verkeerd?
Er zijn inderdaad een hoop mensen die een shetlander type registeren bij het NMPRS en naar de keuring komen. Dat vind ik geen probleem bij merries, er zijn immers genoeg goede bewegende merries die in combi met een luxe hengst een bijdrage kunnen leveren aan het stamboek. Het hengsten type basis mag er van mij helemaal uit
Wat ik (helaas) nogal eens zie: bij het NSPS 'win' ik niks dus ga ik maar naar het NMPRS.....
Of een basis merrie met een basis hengst laten dekken, dan ga je niet mee met het fokdoel van het stamboek. En dat vind ik jammer 
En je moet ergens beginnen, zo ook bij dat Barock-Pinto stamboek. (had dat topic wel deels mee gelezen
) Je moet met 'iets' een basis gaan leggen voor de toekomst. Zo heeft het NMPRS dat ook gedaan, ook het basis type er bij doen. Nu merk je ook dat het NMPRS een basis gelegd heeft en het basis type kampioenschap er ieder geval al bij de hengstenkeuring uit heeft gegooid 
Elk stamboek kan nml. voor elk paard een paspoort uitgeven.
Alleen dan kan je er niks mee qua keuringen
Of met mijn minipaardje inlaten schrijven bij het NSPS. Dan krijg ik daar wel een paspoort mee, alleen bied het NSPS mij geen mogelijkheid tot een keuring. Het NMPRS bied wél de mogelijkheid voor een keuring, zolang ze maar onder de 1.06 zijn

Kaisa schreef:Voor de gene die interesse hebben: de onderleggers die ik verkoop (voorbeelden zie onderschrift) gaan in de 'opruiming'Er gaat een fikse korting overheen, omdat ik zelf 1) ruimte nodig heb 2) eventjes wil 'storten' op een verbeterd type ontwikkelen. Morgen zal er een uitgebreid topic geopend worden!!!

Op een voskleur pony. Of lichtblauw als daar een setje voor is?