Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:03

PoEmTa_hvj schreef:
heb een vraagje ik ben nu 1.54 en weeg ong 38 ik zal niet groter worden dan 1.60 kan ik dan als ik lichter blijf dan 50 kg op een shet blijven rijden me hele leven? zal ook nooit zwaar worden (en anders naar de fitness Tong uitsteken) ben ook heel fijn gebouwd

theoretisch gezien kun je dan op een grote maat shet rijden. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:55

ladylisa schreef:
ik en mijn vriendin rijden ookop shetlanders ze vindne het fantasties om te gaan rijden voorla buitenritjes

jammer dat je zo groot bent

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:58

Anke schreef:
PoEmTa_hvj schreef:
heb een vraagje ik ben nu 1.54 en weeg ong 38 ik zal niet groter worden dan 1.60 kan ik dan als ik lichter blijf dan 50 kg op een shet blijven rijden me hele leven? zal ook nooit zwaar worden (en anders naar de fitness Tong uitsteken) ben ook heel fijn gebouwd

theoretisch gezien kun je dan op een grote maat shet rijden. Knipoog

Nou, als je 1.60 wordt vind ik wel erg groot voor een shet én 50 kg is dan ook het max dus, zoek je de grens op wat veiligheid voor de pony betreft. (slijtage-kans vergroot je dan)

AnnaMichiels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:38

loes-freke schreef:
en wat mag een shet van 1 meter voor de kar trekken, wat denken jullie?

het dubbel van zijn gewicht

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:41

Chocotof schreef:
350 kilo voor een shet lijkt me sterk.

Mijn stevig gebouwde c pony weegt 350 kilo..

ja inderdaad, mijn (slanke) D-pony weegt rond de 390 kilo.. een shetlander haalt dat denk ik echt niet hoor tenzij die wel erg groot en dik is Tong uitsteken

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:42

AnnaMichiels schreef:
loes-freke schreef:
en wat mag een shet van 1 meter voor de kar trekken, wat denken jullie?

het dubbel van zijn gewicht

wat uitgebreider antwoord:

op zandpaden of hobbelpaden 1x zijn eigen gewicht!
op wegen met hobbels etc niet extreem: 2x zijn eigen gewicht
op platte wegen zonder hobbels e.d 3 x zijn eigen gewicht!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:46

Ronnie25 schreef:
Chocotof schreef:
350 kilo voor een shet lijkt me sterk.

Mijn stevig gebouwde c pony weegt 350 kilo..

ja inderdaad, mijn (slanke) D-pony weegt rond de 390 kilo.. een shetlander haalt dat denk ik echt niet hoor tenzij die wel erg groot en dik is Tong uitsteken

Aangezien jullie eigenwijs blijven, de A Welsh van een vriendin van mij is voor casteratie gewogen op 367 kilo en die was rond de 110 cm. Dat was geen stevige pony. Vinnie is niet te dik en niet mega groot en weegt toch echt 350 kilo

IrisNicolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:59

heeey
je bent niet echt bepaald groot.
en als je shetlander geen last heeft van je gewicht is der toch niets aan de hand
maar zodra je denkt dat het moeilijker word zou iok wel gaan stoppen met rijden.
ik heb ook altijd op een shetlandertje gereden.
Maar nu ben ik echt te groot voor ze.
groetjes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:35

ze hébben gewoon last van je gewicht als je te groot of te zwaar bent, Pure_I; dat is gewoon een onomstreden feit. Wat veel mensen echter vergeten is, dat lang niet alle pony's daadwerkelijk áángeven dat ze die persoon te groot of te zwaar vinden.

(ja, of er word juist gezegd dat 'ie dat doet om te laten zien dat het níet te zwaar is....)....

Cheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:02

Dan heb ik ook meteen een vraag!

Hoeveel zou een mini shetlandhengst (73 cm) achter de kar kunnen dragen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:07

niet zo ontzettend veel......... mini's zijn zowiezo niet zo heel erg sterk voor de wagen in vergelijking met de wat grotere shetten.

In iedergeval zal je een hele lichte sulky moeten gebruiken, een 4wielige wagen wordt voor die maat al heel gauw te zwaar en te groot.

Onze ruin is de kleinste van allemaal hier, en die is zo'n 90 cm. en weegt 123 kilo...

Over zandpaden e.d. 1x eigen gewicht (dus dat is íncl. personen én wagen)
over verharde weg, asfalt, zonder heuveltjes zeggen er veel 3x eigen gewicht, maar voor een mini vind ik dat veels te veel, en zou ik het houden op 2x eigen gewicht.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:14

ladylisa schreef:
ik en mijn vriendin rijden ookop shetlanders ze vindne het fantasties om te gaan rijden voorla buitenritjes

nou als ik zo je profiel bekijk vind ik dat echt niet kunnen die shet is klein te klein voor jou , en dan ermee springen ??? die eerste foto waaar je ermee springt sorry hoor maar je stoot met je benen bijna de hindernis eraf , bah rotgezicht is dit

IrisNicolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:19

JoyCiej007 schreef:
ze hébben gewoon last van je gewicht als je te groot of te zwaar bent, Pure_I; dat is gewoon een onomstreden feit. Wat veel mensen echter vergeten is, dat lang niet alle pony's daadwerkelijk áángeven dat ze die persoon te groot of te zwaar vinden.

(ja, of er word juist gezegd dat 'ie dat doet om te laten zien dat het níet te zwaar is....)....

Nou,
Ik denk dat shetlanders echt wel laten merken als ze last hebben van je gewicht of lengte.
Anders zou ik ook niet gewoon kunnen springen met die shetlander waar ik op reed (was aardig grote shetlander) dus,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:31

Dat is nou zooooo'n fabeltje he! dat denken er nog zóveel! Wát moet zo'n shet dan doen om te zorgen dat jij eindelijk begrijpt dat je te groot bent dan? Bokken? neuh, dan zeggen mensen als jij alleen maar; 'kijk, hij kan bokken, dús kan hij mij nog dragen'. Oortjes naar voren wil niet altijd zeggen dat ze het leuk vinden, maar dat ze (ook) oplettend zijn. Daarbij weet een shet natuurlijk helemaal niet wat wel en niet goed voor hem is.

Een 2 jarige longeren is óók niet goed. Maar weet dat paard het? Nee, tuurlijk niet, paarden kunnen niet denken, maar wij mensen wel. Dus moeten we ons gezond verstand gebruiken. Dat 2 jarige paard loopt heus wel als je hem een uur aan de longe gooit, weet hij veel dat het super belastend is voor zijn spieren!

En daarbij zijn shetten vaak gewoon zó doorgewinterd... Mijn shetmerrie die al jaren voor de wagen staat heeft vorig jaar in één dag 60 km. afgelegd met mij, mijn groom en de wagen. Bijna niets aan zweet, ze was moe maar liet dat niet merken. Toen ik bij de wei aan kwam, zou ik zó nog een rondje met haar kunnen rijden, 'want ze gaf niet aan dat ze écht moe was'. Maar deed ik dat? Nee, tuurlijk niet, anders loopt ze zichzelf nog kapot! Op een grote weide lekker een paar rondjes uitgestrekte galop voor de wagen vind ze prachtig, als ik zou willen zou ik zo een uur haar in volle galop het weiland kunnen doorjagen, ze zou niet zomaar uit zichzelf stoppen. Maar is dat ook goed voor haar? Nee...

En wat moet die shet anders, als jij op zijn rug zit en je stuurt hem op een hindernis af? hij zal het gewoon springen, helemaal als ze springen leuk vinden. Maar denk maar niet dat die shet geen last heeft van die lange mensenbenen die steeds bij iedere beweging tegen zijn knieeen aan botsen.

Jouw redenatie klopt gewoon van geen kanten. Lees het topic maar eens door.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:14

Pure_I schreef:
Nou,
Ik denk dat shetlanders echt wel laten merken als ze last hebben van je gewicht of lengte.
Anders zou ik ook niet gewoon kunnen springen met die shetlander waar ik op reed (was aardig grote shetlander) dus,

Hoe zou volgens jou de pony moeten aangeven dat je te zwaar bent?
Daar al eens goed over na gedacht?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:18

Wát zou het toch handig zijn als dieren op sommige momenten konden praten... maar helaas... Clown

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:30

Pure_I ze laten het vast wel op een moment merken dan storten ze gewoon in en dan ben je te laat.

ik wou ook wel eens dat dieren konden praten ze zouden mensen een stuk wijser maken.

Dan zouden we niet meer van die domme conclusies krijgen met ja hij bokt dus hij kan me makkelijk houden of ja ik kan springen met hem dus hij houd me best.
Mensen word eens wakker

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:48

ach rossebol, heb je het nog niet gehoord? ZO praten shets....oren naar voren en bokken betekent dat ze heel blij zijn en het leuk vinden, dat heet een vreugdebokje Clown

(ehm...JA...ik bedoel dit sarcastisch)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:16

inderdaad........ blijkbaar is dat dus hoe velen nog denken, nathalie...

Met Pure_I als goed voorbeeld hiervan, helaas.

_hidde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:19

kan dit ook
Ik : 1.55 LANG GEWICHT : 48 kilo ;o
OP een shetlander van 1.10
ZOUDEN JULLIE DAN EEN PM MAILTJJ WILEN STURNE

_hidde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:21

kan dit ook
Ik : 1.55 LANG GEWICHT : 48 kilo ;o
OP een shetlander van 1.10
ZOUDEN JULLIE DAN EEN PM MAILTJJ WILEN STURNE

EN IK HEB NAAST ME VERZORGPONY EEN PONY WEEK GEHUURD OP DE MANEGE
OVER HEM : 1.15
DIK xD KAN DT OOK STUUR ME AJB EEN PM

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:25

1 berichtje is genoeg hidde en graag in normale taal en geen msntaal.

Ik persoonlijk vind je te groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:32

Nee Hidde, dat kan niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:12

Hidde; graag in normaal nederlands praten, en niet zo scheutig zijn met leestekens en hoofdletters. Daarbij is 1 berichtje genoeg, en msntaal is verboden op bokt.

Ik vind jouw gewicht ook te zwaar voor een shet. Ikzelf ben wel een stuk langer dan jou, maar weeg minder (45 kg.) toch rijd ik al jaren niet meer op onze grote shetmerrie...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:39

Om eerlijk te zijn, vind ik Hidde qua lengte wel meevallen. Ter vergelijking; Rohan is ook rond de 1m10 en het meisje dat hem af en toe rijdt, omdat onze eigen kinderen te klein zijn om echt met hem te werken, is ongeveer 1m52 (zie: viewtopic.php?f=10&t=824296&hilit=)
Qua lengte vind ik dit nog geen probleem dus geloof dat 3 cm meer nu ook niet meteen een halszaak is.
Ik vind Hidde wel te zwaar (hou zelf voor Rohan ongeveer 40-42 kilo aan incl zadel (is een wintec)) voor de shetlander. Wederom ter vergelijking, het meisje dat Rohan rijdt, weegt nog geen 32 kilo.

Ik heb even in het profiel gespiekt en zie een mooi passende en hoog springende combi met een Fjord. Als jij dit echt zelf bent, zul je weten dat dit beter past en dat je met een shet (ook niet één van 1m10) niet dit soort ambities kunt hebben.