[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:50

Hoop dat je snel meer te weten komt Ingrid. Was lange dag zeg.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:55

Ik ben heel benieuwd of er iets uitkomt voor Alf. Druk dagje zo op de kliniek.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:08

Dat vind ik ook altijd zo vervelend dat mensen minder waardig doen over de kleintjes en niet begrijpen wat je erin ziet..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:56

Susanne door de buien heen kunnen rijden. Was raar weer gisteren!

Mandy; het is eigenlijk Max zijn eigen schuld; die spierpijn. Had hij erg gek gedaan? :-)

Kiekeboefje; zat er dik in die spierpijn. Altijd vervelend. Ik hoop dat je weer lekker kunt rijden straks!
Oh ja ik kan beamen dat shetten niet goedkoper zijn hahahaha. En veearts kosten gaan helaas ook al niet door de helft omdat ze kleiner zijn hihi.

Lilian; ik studeer niet meer dus nooit last van studie ontwijkend gedrag, wel vaak van huishoudelijk ontwijkend gedrag :-)

Lori; spannend komende zaterdag! Blijf bij je gevoel. Als jij het gevoel hebt dat het niet de juiste baasjes zijn dan lekker niet verkopen. Succes!

AnnaB; welk topic was dat? Wat wordt er makkelijk gedacht he over een shet. Zo jammer, alsof ze niets nodig hebben......
Edit: al gevonden........... :7

Patricia; heel herkenbaar; eerst de dieren, dan pas iets voor onszelf kopen hahaa

Ik heb ondertussen alles opgeschreven wat de arts gisteren heeft verteld. Was blij dat er iemand bij was want die onthoudt toch weer andere dingen of kan me aanvullen.
Ik blijf verbaasd over het verschillend beoordelen van bloed uitslagen. Mijn eigen arts had me soort van 'bang' gemaakt over dat Alf mogelijk nierschade zou hebben. En daar is geen medicatie voor dus ik maakte me zorgen. Deze internist veegde dat eigenlijk zo van de tafel. En zo waren er nog 3 andere belangrijke verschillen!

Wat ik wel super leuk vond is dat er een paar mensen waren die Alf zo'n mooi exemplaar vonden, mooi gebouwd en goed bewegen (hij moest lopen daar aan de lijn en liet zich goed zien door de spanning) De arts zelf en een andere medewerker vonden hem geweldig en of hij niet kon blijven. Ehhhh nee, voor geen goud :-) haha
Trots baasje :-)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:55

Susanne schreef:
Willem kost gemiddeld per maand net zo veel als een groot paard zou doen, misschien wel meer. Maargoed hij wordt hier ook als gewoon (wedstrijd)paard behandeld, niet als 'bijzettertje'.

Ik zie helaas nog zo vaak dat shetlanders gewoon verwaarloosd worden omdat ze goedkoop zijn en toch maar bijzetters zijn. Geen hoefsmid, geen tandarts, geen voer ("ze hebben niets nodig" maar ondertussen allerlei tekorten krijgen).

Mensen doen altijd zo minderwaardig over deze pony's.

Vaak genoeg mee gemaakt op grote dressuurstallen. Of waar het echt wedstrijd gericht was. Wat ik met die grasmaaier deed... :\. Ooit was Pip bedoelt als maatje voor een ex rijpaard van mij. Maar het lot besliste anders en rijpaard weg en Pip bleef. En nu zijn we dan ook echt serieus bezig met alles. En echt ze kosten niet minder dan een groot paard als ik alles bij elkaar op tel. Hoorde ook een verhaal van de tandarts over een shetlander die na een half uurtje grazen 'vol' zat. Kan gewoon niet dus die had ook nooit de tandarts gezien arm dingkie

Lees braaf mee maar op 9 pagina's reageren is op de mobiel niet te doen. Hoop zsm bij te zijn!

Vandaag lekker stal pip plat knuffelen en even lekker wandelen mits het weer meezit

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:27

Hier word Jimmy ook gewoon behandeld net als een groot paard. Gisteren de fysio geappt om 2 pony's + 2 honden te doen, dus die kan even vooruit :')

Vanmorgen een rondje met Jimmy op pad gegaan. Hij is lekker fris met dit weertje.

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:56

Mooi rondje met Jimmy! Knappe billen :)

Vanmorgen vroeg naar stal geweest, half uurtje dressuurmatig getraind in de bak en daarna buiten uitgestapt :)F
Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:02

Knapperd! Lekker kunnen trainen?

Hoe hebben jullie de broek eigenlijk bevestigd bij jullie HCA? Ik merk dat het niet meer lekker zit zoals ik het nu heb, bij mijn vader hadden we niet echt bergjes maar hier rijdt ik heuvel op en af en hij remt nu op de schoft.
Volgende keer eens kijken of ik de broek strakker doe, hoe het dan zit.
Maar misschien heeft een van jullie nog tips?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:15

Mooie foto's hierboven! Ik heb de broek naar voren aan de gesloten lichtogen vastgemaakt. Wij rijden op behoorlijk heuvelachtig terrein en nu remt mijn kar echt op de broek. De broek zit wel redelijk strak.
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:15

Zeker, hij liep erg fijn! In de bak dan. Buiten is het een ramp. Schrikt van elk blaadje en grassprietje. Maargoed da's Willem :+ Watje.

Ik heb mijn broek vast aan het gesloten lamoen. Niet aan de haakjes die er eigenlijk voor bedoeld zijn, die zitten op een onhandige plek :P

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:20

Susanne schreef:
Zeker, hij liep erg fijn! In de bak dan. Buiten is het een ramp. Schrikt van elk blaadje en grassprietje. Maargoed da's Willem :+ Watje.

Ik heb mijn broek vast aan het gesloten lamoen. Niet aan de haakjes die er eigenlijk voor bedoeld zijn, die zitten op een onhandige plek :P

:') :') Daar had Jimmy vandaag ook last van.

Ik had vanmorgen ook geprobeerd om ze aan het gesloten lamoen vast te maken, maar dat was net te kort. Morgen even kijken of ik ze een beetje kan verlengen. Ik wil eigenlijk nog veiligheidssluitingen op de broek, dan kan ik hem in nood ook overal gemakkelijk los maken.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:21

Bij mij past het wel aan de haakjes.

Gave foto Suus! <3

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:25

Mooie foto's hierboven!

Mirriejj mag ik vragen waar je dat lamsvel onderlegger weg hebt? Ziet er wel heel erg zacht uit namelijk.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:26

Mira283 schreef:
Mooie foto's hierboven!

Mirriejj mag ik vragen waar je dat lamsvel onderlegger weg hebt? Ziet er wel heel erg zacht uit namelijk.

Ja hoor :) Die is van Ooteman.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:29

Ik heb overal veiligheidssluitingen. Ik span enorm snel in en kan in geval van nood nog sneller uitspannen. Ideaal. Vroeger had ik geen veiligheidssluitingen en stond ik steeds te rotzooien met alle gespjes en me te bedenken ik welke gaatjes ik alle riempjes weer moest frutsen. Nu is het * klik, klik, klik, klaar* :)
Enige waar ik nog naar op zoek ben zijn geschikte teugelclips. Die heb ik nog niet gevonden. Ze passen meestal niet door de ogen van het borsttuig.

Hoe vaak vervangen jullie je staalkabel? Ik heb nu 1 keer een gebroken staalkabel gehad en ik heb nu maar bedacht om één keer per jaar een de staalkabel te vervangen. Uit voorzorg.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:33

Mooie onderlegger inderdaad. Heb hem wel eens zien liggen bij Ooteman. Heerlijk zacht :D

Ik ben nog steeds erg tevreden over de gel onderlegger van Zilco. Mooi dun maar toch een goede drukverdeling.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:35

sakvis schreef:
Ik heb overal veiligheidssluitingen. Ik span enorm snel in en kan in geval van nood nog sneller uitspannen. Ideaal. Vroeger had ik geen veiligheidssluitingen en stond ik steeds te rotzooien met alle gespjes en me te bedenken ik welke gaatjes ik alle riempjes weer moest frutsen. Nu is het * klik, klik, klik, klaar* :)
Enige waar ik nog naar op zoek ben zijn geschikte teugelclips. Die heb ik nog niet gevonden. Ze passen meestal niet door de ogen van het borsttuig.

Hoe vaak vervangen jullie je staalkabel? Ik heb nu 1 keer een gebroken staalkabel gehad en ik heb nu maar bedacht om één keer per jaar een de staalkabel te vervangen. Uit voorzorg.

Heb jij toevallig ook een foto van je sluiting bij de broek?

Geen ervaring met het vervangen van de staalkabel, ik heb die nog niet hoeven te vervangen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:39

Susanne schreef:
Mooie onderlegger inderdaad. Heb hem wel eens zien liggen bij Ooteman. Heerlijk zacht :D

Ik ben nog steeds erg tevreden over de gel onderlegger van Zilco. Mooi dun maar toch een goede drukverdeling.

Die van Ooteman is inderdaad wel aardig dik. Ik heb normaal gesproken een dunne onderlegger eronder, maar die zaten in de was. Ik wil binnenkort ook eens voor die van Zilco kijken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:57

Ik heb deze klipjes aan de broek. Echt ideaal.
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:44

Saskia: heerlijke uitzichtfoto! Ik denk zelf dat het idd te maken heeft met de eerdere behandeling van de osteopaat, morgen komt ze Sjors checken dus dan weet ik hopelijk meer. Als ik naar het bos ga met Sjors rijden we gemiddeld zo'n 15 à 20 km. Thuis vaak niet meer dan 10 à 15, wij hebben geen bos/polder/strand oid in de buurt helaas.

Miranda: bedankt voor je waarschuwing, Sjors wordt elk jaar minimaal 1x behandeld door de osteopaat en gedurende het jaar zo'n 3 à 4 keer door een sportmasseur, dus zij controleren elkaar als het ware. Ik laat iig de osteopaat nog een keer kijken en mocht ik het nog niet vertrouwen, dan contact ik de sportmasseur :) Wel sneu voor de hond! Op zulke momenten zou het zó fijn zijn als ze konden praten en vertellen waar ze last van hebben.

Sarah: mooie trailer! Zou hier goed van pas komen, maar ik heb net mijn tweepaards grotendeels trailer opgeknapt.

Claudia: fijn dat de rit leuk was. Hoe is het nu met het hoesten van Misty? Heeft ze daar geen last van tijdens het mennen?

Jenny: wat naar dat je gevallen bent! Je zult zeker spierpijn hebben nu, hopelijk voel je je snel weer beter.

Zamora: mooie trailer! Veel plezier ermee.

Patty heeft lekker geshopt :D

Ellen: ik weet idd dat het na een behandeling van de osteopaat eerst slechter kan gaan voordat het beter gaat, maar ik heb hem al vaker laten behandelen door zowel de osteo als sportmasseur en ik heb hem nog nooit zo slecht zien lopen. Ik vertrouw het niet helemaal en daarom laat ik hem eerst nog een keer controleren. Lieve foto's!

Iris: wat gaaf dat Tilana het model van HB is geworden! Wat is ze knap, foto's zien er goed uit.

Lillian: succes met het leren van de theorie voor je BHV :) Ik heb 20 mei BHV cursus.

Ingrid: verschillende meningen en antwoorden dus.. ben benieuwd naar de uitslagen, spannend!

Susanne en Miranda hebben lekker gereden, mooie foto's! Ik heb mijn broek sinds kort weer aan mijn stophaken, voorheen aan de broekoogjes aan m'n bomen, maar zo kan ik 'm net wat mooier vastmaken (zonder slagen). Ik heb panieksluitingen aan mijn strengen en een snapsluiting tussen rugriem en schofttuig.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:54

Wat heerlijk Susanne... ik wil ik wil ik wil :P

Donja word weer donkerder! <3
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:24

Saskia: vergeten te antwoorden op je vraag over staalkabels, ik vervang die van mij meerdere keren per jaar. Heb er nu een wat dunnere inzitten dan die van HCA, daar is het plastic laagje nu van af, dus daar ga ik eerdaags even een nieuwe voor op maat maken. Ik wissel alleen als het nodig is, maar toevallig meerdere keren per jaar vervangen omdat ik 2x gewisseld ben van tuig en/of afstelling tuig en daarvoor een andere lengte nodig had. Ik zie trouwens dat je ment met slagriem, bokt/slaat jouw pony wel eens of is het uit voorzorg?

Ik zal nog even vertellen wat er maandag gebeurd is. Ik men sinds kort met kleppen met Boef, hij is thuis daardoor een stuk rustiger omdat hij niet telkens mijn zweep in zijn ooghoeken ziet, die heb ik natuurlijk altijd in mijn hand. Ik heb hem beleerd zonder kleppen, daar heb ik tot voor kort dus ook altijd mee gemend, maar met kleppen was hij zo fijn te rijden dat ik er verder niet over heb nagedacht dat dit natuurlijk anders kan zijn op vreemd terrein met spannende nieuwe dingen. Het losrijden was in een 20 x 40 binnenbak en er reden al een aantal aanspanningen, Boef vond dit best wel spannend (dit heb ik thuis niet met hem kunnen oefenen, omdat er geen gebruik word gemaakt door andere menners van de bak op onze club, helaas), maar ik kon gewoon fijn met hem rondrijden en zijn spanning vloeide al snel af. Na ongeveer een kwartier is het mis gegaan, Boef is op een of andere manier ergens heel erg van geschrokken (wellicht een andere aanspanning oid) en doordat hij dit niet kon zien door de kleppen heeft hij naar achteren geslagen (dit heeft hij nooit eerder gedaan) en is hij met zijn been over de linkerboom van mijn HCA geslagen... Toen zijn we tegen de wand (op) gereden met het rechterwiel van mijn HCA en toen ben ik met HCA en al omgeslagen naar links, Boef viel gelukkig niet. Ik kon de leidsels vasthouden en na een paar meter stond Boef gelukkig stil, met een boom onder zijn buik/tussen zijn benen en een boom boven zijn rug. Mijn vriend stond buiten, maar heeft een sprintje getrokken toen hij door kreeg wat er gaande was en stond binnen 2 seconden voor Boef, hield hem stevig vast en stelde hem gerust (zoals ik hem geleerd heb, als er iets gebeurd: pak de pony en laat niet los (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)). Toen hij Boef vast had ben ik op gestaan en kwam Linda er aan, samen met haar heb ik Boef snel uitgespannen en ben ik met 'm gaan lopen, hij is gelukkig ongedeerd en mijn HCA ook. Daarna was hij nog even gespannen, maar na een hele tijd rondstappen aan de hand was er al gauw niets meer aan de hand. Eind van de middag nog geprobeerd in te spannen met oogkleppen, maar hij was echt een bonk spanning. Zonder kleppen was er niets aan de hand en konden we 'm zo inspannen en het fijn afsluiten (stukje stappen voor de sulky).

Ik twijfelde of ik dit wel openbaar op bokt wou zetten, maar ik denk dat het leerzaam kan zijn voor anderen (dat was het namelijk ook voor mezelf, je leert altijd van zulke situaties). Ik had een cap op (ik men altijd met cap) en daar ben ik achteraf erg blij mee, want anders was ik met mijn hoofd tegen de grond geklapt. Daarnaast wist mijn vriend direct wat hij moest doen en mede doordat Linda er zo snel bij was, kon ik haar aanwijzingen geven wat ze moest los maken en daardoor konden we Boef met z'n drieën rustig, maar vlot en veilig uitspannen. Ten slotte ben ik blij dat mijn Zilco schofttuig kon draaien zonder Boef zijn schoft aan gort te trekken én dat er panieksluitingen aan mijn strengen zitten + een snaphook tussen rugriem en schofttuig, daardoor zat hij niet vast en konden we 'm zo uitspannen zonder iets stuk te moeten knippen/snijden. Ik weet dat het veel erger had kunnen aflopen en ik ben blij dat Boef er ongedeerd van af is gekomen. Ik heb zelf helaas wel aardig wat last, ik heb een hardere klap gemaakt dan ik in eerste instantie dacht.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:26

Waar heb je die klipjes vandaan Susanne? Die zijn wel handig!

Heerlijke foto's allemaal :)).

Ik heb de broek voor aan de stophaken zitten. Anders zit het ook niet goed.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:41

Ayla schreef:
Saskia: vergeten te antwoorden op je vraag over staalkabels, ik vervang die van mij meerdere keren per jaar. Heb er nu een wat dunnere inzitten dan die van HCA, daar is het plastic laagje nu van af, dus daar ga ik eerdaags even een nieuwe voor op maat maken. Ik wissel alleen als het nodig is, maar toevallig meerdere keren per jaar vervangen omdat ik 2x gewisseld ben van tuig en/of afstelling tuig en daarvoor een andere lengte nodig had. Ik zie trouwens dat je ment met slagriem, bokt/slaat jouw pony wel eens of is het uit voorzorg?

Ik zal nog even vertellen wat er maandag gebeurd is. Ik men sinds kort met kleppen met Boef, hij is thuis daardoor een stuk rustiger omdat hij niet telkens mijn zweep in zijn ooghoeken ziet, die heb ik natuurlijk altijd in mijn hand. Ik heb hem beleerd zonder kleppen, daar heb ik tot voor kort dus ook altijd mee gemend, maar met kleppen was hij zo fijn te rijden dat ik er verder niet over heb nagedacht dat dit natuurlijk anders kan zijn op vreemd terrein met spannende nieuwe dingen. Het losrijden was in een 20 x 40 binnenbak en er reden al een aantal aanspanningen, Boef vond dit best wel spannend (dit heb ik thuis niet met hem kunnen oefenen, omdat er geen gebruik word gemaakt door andere menners van de bak op onze club, helaas), maar ik kon gewoon fijn met hem rondrijden en zijn spanning vloeide al snel af. Na ongeveer een kwartier is het mis gegaan, Boef is op een of andere manier ergens heel erg van geschrokken (wellicht een andere aanspanning oid) en doordat hij dit niet kon zien door de kleppen heeft hij naar achteren geslagen (dit heeft hij nooit eerder gedaan) en is hij met zijn been over de linkerboom van mijn HCA geslagen... Toen zijn we tegen de wand (op) gereden met het rechterwiel van mijn HCA en toen ben ik met HCA en al omgeslagen naar links, Boef viel gelukkig niet. Ik kon de leidsels vasthouden en na een paar meter stond Boef gelukkig stil, met een boom onder zijn buik/tussen zijn benen en een boom boven zijn rug. Mijn vriend stond buiten, maar heeft een sprintje getrokken toen hij door kreeg wat er gaande was en stond binnen 2 seconden voor Boef, hield hem stevig vast en stelde hem gerust (zoals ik hem geleerd heb, als er iets gebeurd: pak de pony en laat niet los (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)). Toen hij Boef vast had ben ik op gestaan en kwam Linda er aan, samen met haar heb ik Boef snel uitgespannen en ben ik met 'm gaan lopen, hij is gelukkig ongedeerd en mijn HCA ook. Daarna was hij nog even gespannen, maar na een hele tijd rondstappen aan de hand was er al gauw niets meer aan de hand. Eind van de middag nog geprobeerd in te spannen met oogkleppen, maar hij was echt een bonk spanning. Zonder kleppen was er niets aan de hand en konden we 'm zo inspannen en het fijn afsluiten (stukje stappen voor de sulky).

Ik twijfelde of ik dit wel openbaar op bokt wou zetten, maar ik denk dat het leerzaam kan zijn voor anderen (dat was het namelijk ook voor mezelf, je leert altijd van zulke situaties). Ik had een cap op (ik men altijd met cap) en daar ben ik achteraf erg blij mee, want anders was ik met mijn hoofd tegen de grond geklapt. Daarnaast wist mijn vriend direct wat hij moest doen en mede doordat Linda er zo snel bij was, kon ik haar aanwijzingen geven wat ze moest los maken en daardoor konden we Boef met z'n drieën rustig, maar vlot en veilig uitspannen. Ten slotte ben ik blij dat mijn Zilco schofttuig kon draaien zonder Boef zijn schoft aan gort te trekken én dat er panieksluitingen aan mijn strengen zitten + een snaphook tussen rugriem en schofttuig, daardoor zat hij niet vast en konden we 'm zo uitspannen zonder iets stuk te moeten knippen/snijden. Ik weet dat het veel erger had kunnen aflopen en ik ben blij dat Boef er ongedeerd van af is gekomen. Ik heb zelf helaas wel aardig wat last, ik heb een hardere klap gemaakt dan ik in eerste instantie dacht.

Waarom zou je dit niet op bokt zetten, zulke dingen kunnen ( hoe vervelend ook ) altijd gebeuren en zo te horen heb je de situatie snel en veilig kunnen oplossen. Ik hoop voor je dat Boef hier geen slechte ervaring door heeft gekregen.

Ik heb 2 jaar geleden mijn HCA gekocht voor mijn andere shetje, hij liep al 10 jaar aangespannen voor een vierwieler en was werkelijk gewoon bomproof.
Toen ik mijn hca kreeg raadde andries mij aan om hem kort erop te zetten, hij zei nog dat sommige paarden daar wel aan moesten wennen en ik gaf toen lachend aan dat breezer letterlijk alles wel gewend is, hij had nog nooit een stap verkeerd gezet.
Ik heb hem toen ingespannen en samen met mijn partner wouden we even 10 minuutjes rijden naar een kennis van mijn vader om de laatste kleine aanpassingen te doen.

Na een stuk losstappen ben ik aangedraafd en ik merkte dat hij wat spanning opbouwde en voor ik kon reageren gaf hij een bok en trapte tegen het hekje aan. Daarna doorgereden en bij die kennis de aanpassing gedaan en toen zijn we via een kleine omweg terug gereden. Hij heeft toen nog een bok gegeven en stapje met 1 voet over een streng heen. Op de een of andere manier is hij hier zo enorm van geschrokken dat ik hem niet meer ingespannen kreeg. Ik ben weer vanaf 0 begonnen en dan ging het op een gegeven moment weer een paar keer goed als hij voor de kar stond. Maar daarna bleef de spanning terug komen en heb ik besloten hem op pensioen te zetten.

Zulke dingen gebeuren en die zijn niet leuk. Maar het blijven paarden en ze blijven altijd onvoorspelbaar. Mijn inzien gaat het er meer om hoe dat je het erna oplost.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:49

Omdat het niet altijd verstandig is om iets zo uitgebreid online te zetten, maar zoals je zegt kunnen zulke dingen gebeuren en gaat het er om hoe er uiteindelijk gehandeld word.