Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Susanne schreef:Willem kost gemiddeld per maand net zo veel als een groot paard zou doen, misschien wel meer. Maargoed hij wordt hier ook als gewoon (wedstrijd)paard behandeld, niet als 'bijzettertje'.
Ik zie helaas nog zo vaak dat shetlanders gewoon verwaarloosd worden omdat ze goedkoop zijn en toch maar bijzetters zijn. Geen hoefsmid, geen tandarts, geen voer ("ze hebben niets nodig" maar ondertussen allerlei tekorten krijgen).
Mensen doen altijd zo minderwaardig over deze pony's.
Susanne schreef:Zeker, hij liep erg fijn! In de bak dan. Buiten is het een ramp. Schrikt van elk blaadje en grassprietje. Maargoed da's WillemWatje.
Ik heb mijn broek vast aan het gesloten lamoen. Niet aan de haakjes die er eigenlijk voor bedoeld zijn, die zitten op een onhandige plek
sakvis schreef:Ik heb overal veiligheidssluitingen. Ik span enorm snel in en kan in geval van nood nog sneller uitspannen. Ideaal. Vroeger had ik geen veiligheidssluitingen en stond ik steeds te rotzooien met alle gespjes en me te bedenken ik welke gaatjes ik alle riempjes weer moest frutsen. Nu is het * klik, klik, klik, klaar*![]()
Enige waar ik nog naar op zoek ben zijn geschikte teugelclips. Die heb ik nog niet gevonden. Ze passen meestal niet door de ogen van het borsttuig.
Hoe vaak vervangen jullie je staalkabel? Ik heb nu 1 keer een gebroken staalkabel gehad en ik heb nu maar bedacht om één keer per jaar een de staalkabel te vervangen. Uit voorzorg.
Susanne schreef:Mooie onderlegger inderdaad. Heb hem wel eens zien liggen bij Ooteman. Heerlijk zacht![]()
Ik ben nog steeds erg tevreden over de gel onderlegger van Zilco. Mooi dun maar toch een goede drukverdeling.
Ayla schreef:Saskia: vergeten te antwoorden op je vraag over staalkabels, ik vervang die van mij meerdere keren per jaar. Heb er nu een wat dunnere inzitten dan die van HCA, daar is het plastic laagje nu van af, dus daar ga ik eerdaags even een nieuwe voor op maat maken. Ik wissel alleen als het nodig is, maar toevallig meerdere keren per jaar vervangen omdat ik 2x gewisseld ben van tuig en/of afstelling tuig en daarvoor een andere lengte nodig had. Ik zie trouwens dat je ment met slagriem, bokt/slaat jouw pony wel eens of is het uit voorzorg?
Ik zal nog even vertellen wat er maandag gebeurd is. Ik men sinds kort met kleppen met Boef, hij is thuis daardoor een stuk rustiger omdat hij niet telkens mijn zweep in zijn ooghoeken ziet, die heb ik natuurlijk altijd in mijn hand. Ik heb hem beleerd zonder kleppen, daar heb ik tot voor kort dus ook altijd mee gemend, maar met kleppen was hij zo fijn te rijden dat ik er verder niet over heb nagedacht dat dit natuurlijk anders kan zijn op vreemd terrein met spannende nieuwe dingen. Het losrijden was in een 20 x 40 binnenbak en er reden al een aantal aanspanningen, Boef vond dit best wel spannend (dit heb ik thuis niet met hem kunnen oefenen, omdat er geen gebruik word gemaakt door andere menners van de bak op onze club, helaas), maar ik kon gewoon fijn met hem rondrijden en zijn spanning vloeide al snel af. Na ongeveer een kwartier is het mis gegaan, Boef is op een of andere manier ergens heel erg van geschrokken (wellicht een andere aanspanning oid) en doordat hij dit niet kon zien door de kleppen heeft hij naar achteren geslagen (dit heeft hij nooit eerder gedaan) en is hij met zijn been over de linkerboom van mijn HCA geslagen... Toen zijn we tegen de wand (op) gereden met het rechterwiel van mijn HCA en toen ben ik met HCA en al omgeslagen naar links, Boef viel gelukkig niet. Ik kon de leidsels vasthouden en na een paar meter stond Boef gelukkig stil, met een boom onder zijn buik/tussen zijn benen en een boom boven zijn rug. Mijn vriend stond buiten, maar heeft een sprintje getrokken toen hij door kreeg wat er gaande was en stond binnen 2 seconden voor Boef, hield hem stevig vast en stelde hem gerust (zoals ik hem geleerd heb, als er iets gebeurd: pak de pony en laat niet los (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)). Toen hij Boef vast had ben ik op gestaan en kwam Linda er aan, samen met haar heb ik Boef snel uitgespannen en ben ik met 'm gaan lopen, hij is gelukkig ongedeerd en mijn HCA ook. Daarna was hij nog even gespannen, maar na een hele tijd rondstappen aan de hand was er al gauw niets meer aan de hand. Eind van de middag nog geprobeerd in te spannen met oogkleppen, maar hij was echt een bonk spanning. Zonder kleppen was er niets aan de hand en konden we 'm zo inspannen en het fijn afsluiten (stukje stappen voor de sulky).
Ik twijfelde of ik dit wel openbaar op bokt wou zetten, maar ik denk dat het leerzaam kan zijn voor anderen (dat was het namelijk ook voor mezelf, je leert altijd van zulke situaties). Ik had een cap op (ik men altijd met cap) en daar ben ik achteraf erg blij mee, want anders was ik met mijn hoofd tegen de grond geklapt. Daarnaast wist mijn vriend direct wat hij moest doen en mede doordat Linda er zo snel bij was, kon ik haar aanwijzingen geven wat ze moest los maken en daardoor konden we Boef met z'n drieën rustig, maar vlot en veilig uitspannen. Ten slotte ben ik blij dat mijn Zilco schofttuig kon draaien zonder Boef zijn schoft aan gort te trekken én dat er panieksluitingen aan mijn strengen zitten + een snaphook tussen rugriem en schofttuig, daardoor zat hij niet vast en konden we 'm zo uitspannen zonder iets stuk te moeten knippen/snijden. Ik weet dat het veel erger had kunnen aflopen en ik ben blij dat Boef er ongedeerd van af is gekomen. Ik heb zelf helaas wel aardig wat last, ik heb een hardere klap gemaakt dan ik in eerste instantie dacht.