Hengstenkeuring NMPRS 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:35

stef schreef:
jah.... daar staat zn hoofd niet op! ;)

Dat noem ik geen fokken Jolandje, een serieuze fokker kan prima met een klein correct paardje fokken. Neem *verdorie, ik kan die naam niet onthouden* Hein? Die liep vorig jaar met een heeeeeel klein zwartbontje op de MK, correct beestje, maar echt een héél kleintje... Dat diertje is serieus gefokt. Steeds kleiner willen is op zich niet erg (alleen niet mijn fokdoel), mits je de kwaliteit in het oog houdt.

Zoals jij het nu zegt is klein x klein x klein x klein dwerg, en zo werkt het niet.

Nee mariska, voor de friezen bedoelde ik, sorry

snap je me nou écht niet of WIL je me niet snappen :?

LadyMadonna

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:36

met willen snappen heeft het niks te maken jolanda, jammer dat je zo'n opmerking er doorheen gooit...
Jij zegt dat dwerggroei een gevolg is van steeds maar kleiner willen fokken, en ik ontkracht dat... that's all

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:49

stef schreef:
met willen snappen heeft het niks te maken jolanda, jammer dat je zo'n opmerking er doorheen gooit...
Jij zegt dat dwerggroei een gevolg is van steeds maar kleiner willen fokken, en ik ontkracht dat... that's all

ik zeg niet dat dwergroei een gevolg is van kleiner fokken, maar dat men steeds kleiner wil fokken en dat daarom dwerghengstjes ter dekking aangeboden worden omdat ze zo "mooi" klein zijn en dat het dan nog geen garantie is voor een klein veulen, en jij kunt het wel jammer vinden dat ik die opmerking maak, maar ik vind het niet aardig van jou dat je mijn woorden verdraaid, maar goed , ik bemoei me er verder niet meer mee, ik heb er niet genoeg verstand van ( schijnbaar) ;(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:13

Misschien dat je dat bedoelt Jolanda, wat ik zeer zeker aan wil nemen :j, maar dat is niet wat je zegt. En dat je dan wat anders bedoelt kan ik niet ruiken...
jolandje schreef:
ik vind het persoonlijk heel jammer dat dit kan, een dwerg goedgekeurd, dat is de narigheid van het steeds kleiner willen fokken he?

Toch vraag ik me af hoeveel aanloop zulke hengstjes nou zouden hebben (buiten eigen spul)

En tja, uit een kleine maats drager x kleine maats drager kan je net zo goed een dwerg krijgen natuurlijk. Iig gaat hier, de dag dat de test beschikbaar komt, de vlag uit :j

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:21

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:22

haha san. leuke foto's , dat gezicht van marije :+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:24

Sappos schreef:
Maaike ik zou het best vinden als ze een test bij goedkeuring zouden verplichten. Zouden mijn hengsten dit gen dragen worden ze per direct gecastreerd/zijn niet meer beschikbaar voor dekking, voor wie dan ook en voor welk bedrag dan ook. Wil niet meewerken aan de fok van niet correcte dieren

_/-\o_

Daar denk ik net zo over, maar denk dat wij toch iets makkelijker praten hebben dan fokkers die zouden ontdekken dat 1 van hun merries of hun hengst (of beide omdat de combinatie al een dwerg heeft opgeleverd) het gen zou dragen.
Ik ben wel benieuwd hoeveel fokkers die dieren dan niet meer zouden gebruiken, zou er wel veel respect voor hebben als dat zou gebeuren maar denk dat het weinig zal voorkomen. Ben bang dat de meesten dan toch kiezen om alleen de combinatie niet meer te maken, waardoor je nog wel steeds nieuwe dragers krijgt.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:30

Als 1 van onze paardjes drager zou zijn van dat gen, als die testen er zouden komen,zou ik ze iig uit de fokkerij halen :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:35

Ik zou ze niet altijd castreren omdat het hengst zijn ook in het werk als voordeel gebruikt kan worden (werkwilligheid/leergierigheid) en zolang ze mij en de rest van de kudde maar niet tot last zijn maar fokken is een no go. En ook fokken met een niet correcte. Polo zou correct zijn want de beenderen, tanden en ballen zijn goed maar hij is frans voor en flink koehakkig achter en daarnaast papierloos dus ook daar wordt niet mee gefokt. Hoe gaaf hij ook is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:43

Sandra, zeker gave foto's van Tibbs.
Ennuh... NMPRS merriekeuring, pas maar op voor mijn camera }>

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:46

Marije,ik doe wel masker voor :D

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:00

Sandra, wat super dat je zoveel foto's gemaakt hebt van Bon. harstikke bedankt +:)+

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:01

Mel,graag gedaan,filmpje komt ook nog :j

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:09

sandra3235 schreef:
Mel,graag gedaan,filmpje komt ook nog :j

leuk dank je wel ben erg benieuwd! :D

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:12

Hey San,

Bedankt voor de foto's!!! er staan leuke tussen van Orion! daar loopt hij zo mooi gestrekt!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:15

Dat de fokker het niet herkend is tot daar aan toe . ook al fok je al jaren en ben je een bekend/erkend fokker er zijn maar weinig mensen die zich ook daadwerkelijk verdiepen in genetica, maar dat er bij het NMPRS mensen in het bestuur zitten die het niet herkennen vind ik verbazingwekkend! :?

Stef ik ben het niet met je eens, ik begrijp héél goed wat Jolanda bedoelt maar het lijkt wel of je het gewoon verkeerd wil lezen!!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:18

Niet herkennen of niet erkennen? Das ook een verschil natuurlijk. Daarnaast is niet elke kromme een dwerg he, zolang er geen tests zijn blijft het gissen. Fijn dat je trouwens heel goed begrijpt wat jolanda bedoelt en dat ik niet wil lezen :? :wave:

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 11:38

Ik vind dat zo'n hengst gewoon niet goed gekeurd mag worden dat ze dat in het regelement moeten opnemen.
Een hengst moet kwa bouw gewoon goed in elkaar zitten zoniet afkeuren maar soms denk ik dat het stamboek alleen maar denkt kassa want het kost aardig wat geld een hengst goed laten keuren.
Maarja als het stamboek strenger wordt dan komen er minder hengsten dus minder geld, misschien kort door de bocht maar zo zie ik het want de kwaliteit wordt de laatste jaren gewoon minder.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:42

wij zijn alleen s'middags geweest maar toen liepen er zeker 3 hengstjes die wel erg grote dwerggroei kenmerken had. 2 appie's en een vosje buiten op het terrein.

Vind het zonde, je wilt als stamboek toch goed bekend staan om de kwaliteit. Volgens mij kregen alle hensgtjes ook geen premie mee naar huis. Je zou testen bijna verplicht moeten stellen voor goedkeuring, sommige stamboeken doen dat volgens mij al?

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:43

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:49

hey, Barbie was er ook! ;)

Afbeelding

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:51

Hey hey Blaze is barbie := Die heeft alleen nog geen barbiemanen

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:09

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:16

Vond het heel leuk Armani eens te zien, ik vond dat erg leuk zag er mooi uit :D
kan niet anders dan dat hij weer eens een HOOOOOOOG prijs gehalte had.

Was nog omver gegooit door 1 van de hengsten die wij mee hadden, adriano. die kwam recht op me af stijgeren en die halstertouwtje was zo een goedkoop plastick pijnlijk lijntje, AU dus had geen grip.
verder hebben we alleen met DJ (nr 166 andere naam) een 3e primering behaald, daar was de eigenaar niet blij mee.

ik ga dit jaar ook eens mee doen, met mn Star, hij heeft als veuelen een 2e premie behaald dus ik ben benieuwd bij de merrie keuring deze zomer:)

Wat een mooie fotos allemaal mensen :D
krijg er geen genoeg van!!!

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:20

Graag gedaan :D En hoe heet die knapperd? De foto die stef eruit heeft gehaald, heet hij echt Barbie??
Wel zo leuk om de foto's op te slaan op de namen van de paardjes :D
...ik ben trouwens nieuw in dit wereldje :o... en heb erug genoten afgelopen zaterdag! :j