Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:34

Woplala schreef:
Ik wil even weten wat jullie hier van vinden Lachen
Over een maandje of 2 gaan we onze shet Bonnie van 3+ inrijden. Ze is al gewend aan het hoofdstel en zadel en heeft wel eens een meisje van 4 op haar rug gehad en rondgestapt. Het meisje wil vaker op haar pony rijden, maar heeft zelf geen ervaring en de pony is pas 3 dus gaat mijn buurjongetje die wel ervaring heeft haar inrijden.
Bonnie is zo'n 85 cm, heeft nog geen conditie, maar hier wordt aan gewerkt. Het jongetje weegt 30 kg en gaat haar rijden tot ze het meeste begrijpt. Hij heeft al een tijdje ervaring op grotere pony's en het lijkt hem zelfs leuk als Bonnie een keer bokt Knipoog
Vinden jullie dit kunnen? We gaan eerst nog conditie opbouwen, ze heeft 4 maanden geleden een veulen gehad en heeft sinds die tijd niets meer gedaan, op wat wandelen na.
Ze luistert verder prima naar me qua stem en een rukje aan het halster en het is duidelijk Lachen

Ik snap niet dat de pony "ingereden " moet worden voor een meisje van 4.
Voor zulke jonge kinderen is paardrijden niet bevordelijk voor het lichaam, dus als ze gaat rijden, mag dat niet vaak zijn en niet lang. Tuurlijk hoeft het niet slecht te zijn, maar ik zou geen risico willen nemen.
De pony accepteerd het meisje dus zie ik het nut niet van inrijden....
Vaak wanneer ze door een te zwaar persoon worden (in)gereden leren ze meer trukjes dan wanneer je een groene pony laat lopen met een licht kindje erop. Ze accepteren dat namelijk wel, terwijl iemand die meer vraagt en "zwaar" is niet geaccepteerd wordt. Je zal toch de eerste tijd mee moeten lopen met het meisje en de pony, dan wordt de pony dus gelijk beleerd......

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:34

Wederom sluit ik me bij superwoman aan. Ons dochtertje is net 3 en ze rijdt 1 keer in de week stapvoets door de bak en dit is ook nog eens maar een minuut of 10-15 (met tussendoor op en afstijgen op een tafeltje want ze vindt het zo stoer dat ze dat kan), verder is het voornamelijk knuffelen, poetsen, met hem wandelen etc. Rohan accepteert alles van haar (ook al torent hij met zijn 1m10 boven haar uit) en ze hebben de grootste lol met basis-vd. Qua rijden hoeft hij dus voor haar erg weinig te kunnen en zijn conditie blijft prima op peil omdat ik hem longeer, met hem fiets en VD doe.
Rohan IS trouwens wel volledig beleerd maar dit is voor ons dochtertje nog niet echt aan de orde! Lachen

Rafiki_Lilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:29

Een gezonde shet met goeie conditie kan misschien max. 50 kilo dragen...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:11

Ik denk dat je dat zelf ook wel een beetje ziet. Ik weeg zelf 56kg en wou op de grootste van mijn Shetten eens proberen te zitten. Dit omdat ik hem heel graag zou beleren om zijn kansen bij een eventuele verkoop te verhogen. Ik kan er geen kleine ruiters op laten rijden, dus die optie viel helaas weg.
Toen ik even over hem leunde voelde ik al dat dat niet ging. Nochtans is het een stevige Shet van rond de 200kg. Maar hij spant zijn rug niet echt op en ik vind mezelf meteen te zwaar voor hem.
Denk dat je dat, naast te zien, ook aanvoelt.

Als tussenoplossing beleer ik hem aan de longe en misschien mettertijd met longeersingel en dekje... Maar zelf erop kruipen, dat doe ik niet meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:18

Dat denk ik ook, ponyzotje. Hier gaan ze als het maar even kan ook beleerd ohz. én voor de wagen weg.

Soms kun je gewoon ook voelen dat die rug er te zwak voor is. Onze 2,5 jarige hengst ziet er al helemaal volwassen uit, en gedraagd zich vaak ook als volwassen. Toch kun je, als je eens wat op zijn rug 'drukt' met je handen, direct een 'vering' voelen, wat mij direct laat zien dat zijn rug zeker nog niet sterk genoeg is.

Niet dat ik van plan was om hem in te laten rijden met 2,5 maar puur ter illustratie. Op het oog kan het zo lijken, maar voel het maar eens, als het zo ver 'veert' en je kan die rug zo erg 'indrukken', dan is het nog niet ver genoeg ontwikkeld.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:33

Inderdaad. De hengst waarover ik het heb zal wel 'n jaar of 5 zijn, maar imo heeft hij gewoon een te zwakke rug. Ik heb nog 5 andere hengsten om te proberen, en hun rug veert niet als ik erop druk, maar ze zijn nog kleiner en dan probeer ik het niet eens... (gaande van 180 tot maar 140 kg)
Al wou ik ze graag iets 'echt' leren wat hen een meerwaarde geeft, zal het maar bij longeren houden Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:44

Woplala: Jimmy is 84 cm maar 30 kilo is voor hem te zwaar heb ik gemerkt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:59

xMisty schreef:
Volgens mij kan 1 Shet, 50 kg. dragen.

een grote maat shetlander, goed in conditie kan idd tot ca. 50 kg dragen. Knipoog

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:00

Yamcha schreef:
Ik weet niet echt hoeveel een shet van 85 cm kan dragen, kan hier niets zinnigs over zeggen, vrees ik.

max. 30 kg. Knipoog

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:03

karoliena schreef:
Wilde net zeggen Jimmy weegt in optimale conditie 140 kg. Vincent al ruim 350 kilo

Kan me echt niet voorstellen dat Vincent 350 kg weegt. Nagelbijten / Gniffelen
Onze ex-grote maat zwarte shetlandmerrie, Presca gemeten op 1.01
en die woog 197 kg. Vork

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:10

Yamcha schreef:
Een shet is een pony voor kleine kinderen, die (inclusief zadel) niet meer dan 50 kilo wegen. Dus dan ben je er met kids tot 8 jaar wel zo'n beetje.

Ik hoop niet dat er veel kinderen van 8 zijn die 50 kilo wegen!
Meestal kun je tot een jaar of 11 / 12 er nog leuk op rijden,
daarna worden ze al snel te lang voor er écht mee te rijden.

Onze dochter is afgelopen dinsdag 13 geworden,
ze is ca. 1.45 m. en weegt ca. 40 kg.
Zij rijdt op onze pony's die allemaal rond 1 m. zijn
en dat gaat prima en past ook nog goed! Knipoog

http://www.immetjeshoeve.nl/images/Merr ... Ponyta.JPG[

foto is van afgelopen zondag. Vork
(let niet op de neusriem) Haha!
Laatst bijgewerkt door Annash op 01-10-07 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto veranderd in link

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:58

Anke schreef:
past ook nog goed! Knipoog

Over dat goed passen zijn de meningen verdeeld....
Kan nog net imo.
reden:
Kijk waar ze zit op de rug!
Een shet heeft een kort rug, dus daar ben je ook al snel te groot voor.
En het zadel kan ik niet goed zien, maar het lijkt alsof ze tegen/op de lepel (aan) zit.
Een groter zadel past niet op de korte rug....
(er zou een platte hand tussen de lepel en je kont moeten passen, dan kan het zadel goed
z'n werk doen en dat is de druk verdelen)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:02

Vincent is echt 350 kilo en te dik is ie niet, die zal nu rond de 101 a 102 cm zijn

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:00

Het is gewoon een platje....pannenkoek of hoe je het noemen wilt. We hebben al diverse zadels geprobeert en heb nu eentje die aardig goed past en morgen komt mijn nieuwe 15 inch wintec 500 binnen.

echt? dat scheelt 150 kilo met Presca die dus ongeveer soortgelijk is van maat en volume aan Vincent....zware botten>!?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:09

Shetlanders hebben een hele andere bouw dan andere paardenrassen. Ze zijn in verhouding zelfs het sterkste paardenras ter wereld. Ze hebben een kortere rug, bredere borst en stevige korte benen.

Als stelregel kun je gebruiken:

Ze kunnen 1/4 van hun eigen gewicht dragen. En ze kunnen 1 maal hun eigen gewicht trekken.

Lengte maakt voor het paard niet zoveel uit, anders zouden al die mensen die een IJslander hebben er niet meer op kunnen rijden.

Het belangrijkste is dat je je comfortabel voelt op je pony. Dus als je je te groot voelt, dan kun je het beter niet doen.

Heb zelf jaren op mijn Shet gereden. Haar stokmaat was 1,07 en ik ben 1,68 lang en weeg 54 kilo. Ging echt prima hoor! Als ze mij niet had kunnen dragen had ik dat echt wel geweten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:37

_Sigrid_ schreef:
Shetlanders hebben een hele andere bouw dan andere paardenrassen. Ze zijn in verhouding zelfs het sterkste paardenras ter wereld. Ze hebben een kortere rug, bredere borst en stevige korte benen.

Als stelregel kun je gebruiken:

Ze kunnen 1/4 van hun eigen gewicht dragen. En ze kunnen 1 maal hun eigen gewicht trekken.

Lengte maakt voor het paard niet zoveel uit, anders zouden al die mensen die een IJslander hebben er niet meer op kunnen rijden.

Het belangrijkste is dat je je comfortabel voelt op je pony. Dus als je je te groot voelt, dan kun je het beter niet doen.

Heb zelf jaren op mijn Shet gereden. Haar stokmaat was 1,07 en ik ben 1,68 lang en weeg 54 kilo. Ging echt prima hoor! Als ze mij niet had kunnen dragen had ik dat echt wel geweten.

Vraag me echt af waar jij de cijfers vandaan heb.

En over je eigen ervaring "dat je had geweten dat hij je niet had kunnen dragen" vind ik nogal kortzichtig.
Wanneer hij je iet meer kan dragen, zou hij door z'n benen moeten zakken....en wanneer het te zwaar is, zal je waarschijnlijk weinig merken, want ze werken graag en zijn in de meeste gevallen niet kleinzerig. Een bokje wordt dan nog vaak gezien als ondeugend of zelfs een bevestiging dat hij je kan dragen, maar welk signaal moet een pony geven om te laten weten dat je te groot bent? In elk geval kun je wat bedenken in vooreel van jezelf. Wel is het een feit dat (te) zwaar werk schade kán veroorzaken in het lichaam. Nogmaals niet kleinzerig, dus zullen ze (chronische) pijn niet snel aangeven. Waarom zou je een shetlander te zwaar willen belasten , voor jezelf dus, maar ik ben liever voorzichtig met het lijfje van mijn shet.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:51

Ok...ik zal me wel niet geliefd maken met de volgende uitspraak...maar; hoe vaak kan dit topic in hetzelfde cirkeltje blijven doorgaan? Het blijft zichzelf maar continu herhalen en dat al (schrik niet) 31 pagina's lang!

Het lijkt mij toch dat mensen die zich afvragen of ze te zwaar/groot zijn nu genoeg materiaal hebben om dit te staven...en als men niet bereid is om dit te lezen, geloof ik niet dat men zich echt zorgen maakt maar slechts bevestiging van iemand (wie dan ook) zoekt dat het allemaal best nog wel kan...en als dat het geval is, en je bent eerlijk naar jezelf, weet je eigenlijk ook al genoeg..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:30

Ik word er ook gek van ja. Helaas denk "men" het al te weten, zonder er eigenlijk zelf GOED over na gedacht te hebben.
Hoevaak kom je niet de uitspraak nog tegen dat een shet z'n eigen gewicht kan dragen? Imo nog veelste veel.

Elke shet die ik nog kan helpen met mijn herhaling is er 1 denk ik dan maar.....
De de ruiter er eens goed over nadenkt is voor mij al genoeg.
Iedereen is voor zichzelf verantwoordelijk en mijn mening hoeft niet gedeeld te worden. (maar gelukkig zijn er wel en hoop mensendie het met mij eens zijn Clown )

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:04

@superwoman - de ellende vind ik alleen vaak (en geloof me ik heb ook "live" gesprekken gevoerd met meisje die kunnen meelopen), dat ik er van alles bij kan slepen maar als men niet echt om het dier geeft wordt er niet geluisterd omdat dat wat ik vertel niet het gewenste soort "advies" is, want men wil liever horen dat shets oersterk zijn en een volwassene makkelijk kunnen dragen (en inderdaad zelfs idiote uitspraken die zouden inhouden dat wij met ons hele gezin op onze shet kunnen gaan zitten).

Daarbij zijn het vaak ook de verzorgshetjes die dit "lot" beschoren zijn...dus een paar jaartjes onregelmatig "crossen" wanneer je zin hebt en dan verder zonder om te kijken wegens nieuwe interesses. De meest waanzinnige excuses vind je hier op bokt terug van "ja maar ik ga 5 kilo afvallen" tot "maar zijn oortjes staan zo fijn naar voren"....Wij hebben 3 kleine kinderen en onze kat is op een gegeven moment door alle 3 wel eens aan zijn staart door het huis gesleept...hij heeft nooit gekrabd, gesist, gekrijsd of gebeten....dus hij vond het leuk????

Ook geloof ik, dat als men de weg naar bokt weet te vinden en in staat is om een reactie te schrijven of een topic te openen....men toch ook zeker in staat moet worden geacht om te kunnen lezen, helemaal als je in een topic met ettele pagina's aan informatie durft te vragen of je met 65 kilo nog op je verzorgshet van 90 cm kan rijden (gefingeerd voorbeeld uiteraard maar ik vrees dat het niet eens zo vergezocht is). Wat dit mij zegt, is dat de informatie die hier voor handen is, niet strookt met wat men hoopt te vinden.

LET WEL: ik zeg absoluut niet dat alle "van shetten houdende meisjes" zo zijn. Er zijn ook ontzettend leuke meiden (laten we er zelfs alsjeblieft vanuit gaan dat de meerderheid zo is) die door weer en wind komen om te poetsen/verzorgen...MAAR...deze meisjes zijn doorgaans niet de meisjes die zich dit soort dingen afvragen omdat zij zelf vanuit de juiste instelling (met de pony als middelpunt) redeneren dus dit heeft absoluut geen betrekking op dit soort meiden (en jongens trouwens).

Ik begrijp ook zeker wat je bedoelt...en ben het met je eens dat als het er maar 1 helpt, dat het al de moeite waard is...maar ik word er persoonlijk erg moedeloos van...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:32

nathalie2302 schreef:
Ik begrijp ook zeker wat je bedoelt...en ben het met je eens dat als het er maar 1 helpt, dat het al de moeite waard is...maar ik word er persoonlijk erg moedeloos van...

Helaas zijn het ook de mensen die niet op shetten rijden bezig met het verspreiden van leugens, hoe sterk ze wel niet zijn. Voor jonge meisjes die vaak geen enkele begeiding krijgen, nemen dat gewoon over. Logisch vind ik.
En ik vind niet dat je van een kind van 8 tot 14 jaar kunt verwachten dat ze maar moeten twijfelen wat er verteld wordt.

En ja, ik vind het ook erg dat shetjes worden gebruikt zonder ennige vorm van begeiding en les. Zelfs veel ouders hebben geen verstand van de pony's die ze hebben aangeschaft voor hun kind.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:31

350 kilo voor een shet lijkt me sterk.

Mijn stevig gebouwde c pony weegt 350 kilo..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:16

Ik was niet van plan om een dicussie te gaan voerne over hoeveel mijn shet weegt. Denk dat ik dat zelf het beste weet of niet.

Dan heb jij het over een C pony maar een ranke A pony van een vriendin van mij woog ook 350 kilo en die was echt rank en niet fors

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:41

ik en mijn vriendin rijden ookop shetlanders ze vindne het fantasties om te gaan rijden voorla buitenritjes

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:14

heb een vraagje ik ben nu 1.54 en weeg ong 38 ik zal niet groter worden dan 1.60 kan ik dan als ik lichter blijf dan 50 kg op een shet blijven rijden me hele leven? zal ook nooit zwaar worden (en anders naar de fitness Tong uitsteken) ben ook heel fijn gebouwd

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:59

Kan je beter gewoon een grotere pony kopen