Hengstenkeuring NMPRS 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:56

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:03

nu zie ik ineens wie dat paardje is... die heb ik nog zien lopen... en vroeg me af van wie of waar die 'worst op pootjes' vandaan kwam....
sorry voor de benaming..

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:15

MarijeR schreef:
Ach op de merriekeuring worden dwergen ook geprimeerd.
Sorry maar dan heb ik moeite om een stamboek serieus te nemen...

Ach ook bij het AMHA hoor.
Als jaarling werd River bij de ICAMH achter een IMO overduidelijk perlino dwerg merrietje geplaatst, was toen ook een tijd meteen klaar met showen, kan ik je vertellen.
Tja op dat moment zullen ze dus wel correct geweest zijn dus geen onderbeet en verkeerde knieën, dwerggen word gewoon niet herkend door dierenartsen helaas...
En helaas dus ook niet door mensen die er nog niet lang genoeg inzitten. ;)
Integendeel voor de "leken" is het; hoe kleiner hoe beter, hoewel, niet alleen voor de leken, ook die het heel goed weten, want hoe kleiner hoe meer poen het opbrengt! |o

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:18

Overigens denk ik eerder aan een flinke worminfectie bij dit paardje en wat tekorten.
Hoewel de verhouding absoluut niet correct zijn hoor maar deze is gewoon slecht in conditie.

Ik zal dit punt meenemen naar de volgende vergadering. ;)

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:41

Wat heeft dat kleintje een groot hoofd zeg
Ik heb een veulen van nu 65 cm, maar die staat heel anders op zijn benen en is in verhouding beter

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:53

Wat een gave foto's, die zwarte en de zwartbonte (lightning als ik het goed heb) vond ik ook echte blikvangers! :wow:

Wat leuk dat je 'm op je mobiel hebt Sappos! :)) Zal de foto's zsm. doen, momenteel erg druk hier...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:56

Maar als ik me niet vergis (correct me if I'm wrong) staat er toch bij de goedkeuringspunten voor hengsten "kenmerken van dwerggroei"..nu kan dat heel veel zijn maar imo moet je als stamboek toch de mogelijkheid hebben dergelijke dieren te weigeren? Ook al zijn ze misschien niet echt dwerg, dit is toch niet het fokdoel.
En door slechte conditie krijgt ie toch niet zo'n groot hoofd in vergelijking met de rest van het lichaam, ik zie hier wel kenmerken die in die richting kunnen wijzen.
Enne..niks over het diertje zelf hoor, het zal gerust een schatje zijn maar ik gun hem graag een leven als ruintje :D

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:57

Misschien dat het NMPRS eens moet gaan babbelen met het KFPS?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:05

Dier is idd niet goed gewoon. Castreren en weggeven als grasmaaier. Er mag iig NOOIT met dit dier gefokt worden. Vind zijn buik wel enorm, zelfs mijn dier met wormen had minder buik

Maaike sowieso goed punt ja aangezien ze daar ook wel meer dan bekend zijn met het gen en de gevolgen.

Voor de liefhebber, dit is mijn jaarling "dwerg" :')

Afbeelding

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:06

Niet alleen het gen en de gevolgen, ze testen de hengsten er tegenwoordig op :j Maar ik weet ook dat als er bij het NMPRS getest gaat worden, er een hoop hengsten niet meer mogen dekken.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:06

Maaike,complimenten voor je foto's _/-\o_ Wynn en ook de andere kanjers staan er goed op!
ik ga van de week even bestellen bij je :D

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:07

Dank je wel! Altijd leuk om te horen dat mensen blij zijn met hun foto's :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:09

Maaike ik zou het best vinden als ze een test bij goedkeuring zouden verplichten. Zouden mijn hengsten dit gen dragen worden ze per direct gecastreerd/zijn niet meer beschikbaar voor dekking, voor wie dan ook en voor welk bedrag dan ook. Wil niet meewerken aan de fok van niet correcte dieren

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:10

E_Nalanta schreef:
Wat een gave foto's, die zwarte en de zwartbonte (lightning als ik het goed heb) vond ik ook echte blikvangers! :wow:

Wat leuk dat je 'm op je mobiel hebt Sappos! :)) Zal de foto's zsm. doen, momenteel erg druk hier...

lightning <3 prachtige hengst is dat

Afbeelding

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:12

Lightning is echt heel gaaf...die zou ik maar wat graag als spanmaatje voor naast Nels hebben. Qua kleur past het niet maar denk qua type en bewegingen dat het best heel cool zou zijn...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:21

Ik vind het vosje nog wel mee vallen hoor... Ik heb een grijsje (grullotje?) zien lopen die ik veel meer dwerg vond...

Niet banketstaaf bedoelt, maar misschien moet je je meer in dwerggroei verdiepen voor je zoiets zegt Jolanda:
jolandje schreef:
ik vind het persoonlijk heel jammer dat dit kan, een dwerg goedgekeurd, dat is de narigheid van het steeds kleiner willen fokken he?

Dwerggroei zit ingebakken, en zolang er geen test is is het verrot lastig om er vanaf te komen. Heeft niks te maken met zo klein mogelijk fokken. Het komt bij friezen ook voor, en die zijn nou niet bepaald klein te noemen.

Mijn trainer wil nog steeds graag een keer een veulen van Lightning, maar ik durfde het met Hon niet goed aan, en met Ab weer niet. Hij is zelf 50% shetland, en ik ben bang dat ik dan heel erg terug naar het basistype ga grijpen...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:22

Laat hem een merrie kopen :j

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:24

Er is voor minis volgens mij nog geen dwerggentest bekend, voor Friezen wel natuurlijk.
Misschien zou je kunnen schrikken hoeveel het gen verspreid is zonder dat men het weet. Maar als je kan testen weet je het in ieder geval.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:25

de test is nog niet zomaar beschikbaar voor fokkers Tosa, alleen voor ggk hengsten, maar ik vind het testen van merries minstens zo belangrijk. Want wat heb je eraan dat je weet dat een hengst drager is, als je niet weet of de merrie drager is?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:29

stef schreef:
Ik vind het vosje nog wel mee vallen hoor... Ik heb een grijsje (grullotje?) zien lopen die ik veel meer dwerg vond...
.

mijn cam ziet alles ~~}>

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:29

stef , wat ik bedoel is dat met het steeds kleiner willen fokken, meer gebruik gemaakt gaat worden van dwergen, zie nu maar weer, ze worden gewoon goedgekeurd en er zal mee gefokt worden, niet omdat het zo'n correct of mooi hengstje is maar omdat hij zo klein is en men hoopt dan ook heel kleine veulens te krijgen, wat niet zo hoeft te zijn, want 2 dwergen kunnen een normaal veulen produceren, en b.t.w ik heb me er in verdiept ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:31

Is dat zo Stef? Naar mijn weten is er nog geen dwerggentest voor minis beschikbaar, maar als ie er voor ggk hengsten is, wil ik hem wel aanvragen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:32

"Mijn" appaloosa wint het nog van allebei. Vind de grullo zo nog niet heel erg, meer heel zwaar. Vosje is vooral door het grote hoofd en de dikke buik vreemd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:32

jah.... daar staat zn hoofd niet op! ;)

Dat noem ik geen fokken Jolandje, een serieuze fokker kan prima met een klein correct paardje fokken. Neem *verdorie, ik kan die naam niet onthouden* Hein? Die liep vorig jaar met een heeeeeel klein zwartbontje op de MK, correct beestje, maar echt een héél kleintje... Dat diertje is serieus gefokt. Steeds kleiner willen is op zich niet erg (alleen niet mijn fokdoel), mits je de kwaliteit in het oog houdt.

Zoals jij het nu zegt is klein x klein x klein x klein dwerg, en zo werkt het niet.

Nee mariska, voor de friezen bedoelde ik, sorry

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:34

Hein heeft idd kleintjes maar kleintjes die wel kunnen bewegen en wel vooraan staan...Dat is iets anders als lukraak 2 kleintjes bij elkaar zetten