Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:09

Waarom zou een ijslander zo veel meer kunnen hebben dan een shet dan verania?

Een ijslander heeft net als elk ras echt wel een grens

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:21

Tuurlijk heeft een ijslander ook een grens, maar die ligt wel een stukje hoger dan bij shetlanders natuurlijk Lachen. Ben het nog steeds niet met je eens wat betreft het aankoopbedrag, maar daar gaat deze discussie niet over dus laten we daar maar niet verder op doorgaan Knipoog.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:23

Hoe kom je er bij dat de grens bij ijslanders hoger ligt?

Shetlander is het sterkste ras. Dus de grens voro ijsco kan dus nooit hoger liggen, tenminste niet dat het nog gezond voor eht dier is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:25

Wel in verhouding bedoel ik natuurlijk hè. Dus het gewicht per kilo paard zal misschien bij de shet wel hoger liggen, maar het totaal gewicht natuurlijk niet (of ben ik nu heel onduidelijk?)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:34

Ja ik volg het haha. Maar een gezonde shet in goede conditie kan maximaal 20 % veilig dragen dat is onderzocht. Dan kan een ijco nooit meer dan 20 % dragen dat bedoeld ik.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:41

Wie heeft bedacht dat de shetlander het sterkste ras is?

Van IJslanders word gezegd dat ze 30% mogen dragen.
Dat zou betekenen dat een paard van 350 kilo 95 kilo mag dragen en een paard van 400 120 kilo.
Dit zou ik zelf nooit doen, dat is te zwaar, ik denk dat alle bokkers het daar wel mee eens zijn.

Het is erg jammer dat er met grote ondeskundigheid over de IJslanders worden gesproken.

Ik denk trouwens ook dat IJslanders en shetlanders niet te vergelijken zijn in het 'te zwaar zijn voor' opzicht.
Neem nou een shetlander, en vergroot die in je gedachten eens uit op de grote van een IJslander.
Op zo'n niveau kun je ze beter vergelijken.
Dan zul je ook zien dat ze niet op elkaar lijken kwa bouw, bij IJslanders is alles fijner.
(we gaan er van uit dat ze beide correct zijn gebouwd)

De IJslander zal een kortere rug hebben, hoger op de benen staan.
De ruiter van de shetlander vergroot je mee, die heeft ook een veel langer bovenlichaam en lange benen.
Kunnen jullie het je voorstellen?

Ik zal even plaatjes zoeken om te vergelijken...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:44

Daar ben ik het met LADPR helemaal eens. 20% Is een percentage, qua absolute cijfers zal het natuurlijk wel uitmaken, maar die 20% blijft 20%, ook bij IJslanders. 30% Is in mijn ogen ook te veel. Veel te veel!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:46

LADPR schreef:
Ja ik volg het haha. Maar een gezonde shet in goede conditie kan maximaal 20 % veilig dragen dat is onderzocht. Dan kan een ijco nooit meer dan 20 % dragen dat bedoeld ik.

Daar ben ik het helemaal mee eens Ja

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:52

20% Van het eigen gewicht is inderdaad al vrij veel hoor! Kijk maar naar dat voorbeeld van mexxje.. Nooit bij stilgestaan eigenlijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:05

Ja dat is heel veel gewicht hoor 20 %. Kwa lengte past dat neit eens normaal op mn mini ik hanteer dan ook veel minder gewicht dan die 20 %

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:27

Zeer interessante discussie ontpopt zich hier Lachen Lees lekker mee.
Ben zelf natuurlijk meer van 'het shettenvolkje', maar mijn vriendin/groom zit dan weer in het ijslanderwereldje....

Eigenlijk vind ik het 2 totaal verschillende dingen, daarmee bedoel ik echter niet dat er met 2 maatstaven gemeten wordt, maar puur en alleen al om het feit wat hier al eerder genoemd werd; de lange beugels bij de ijslanders spelen ook een rol, in tegenstelling idd tot hoog opgetrokken benen en dan nóg voorbij de knie gaan bij de shetten.

Wat ik overigens ook wel eens heb gehoord, wat dus eigenlijk maar de 'halve waarheid is', is dat je te groot/te zwaar/te lang bent voor een shet als je niet meer in het zadel past (daarbij uitgaande van het maximum grootte zadel dat góed past en goed ligt). Dit klopt echter ook niet; voor onze shetmerrie van zo'n 1.03m. hebben we een 13'' zadeltje dacht ik....
Ik, 20 jaar, 1.70m. lang en 45,5 kg. wegend, pas nog pérfect in dat zadel met mijn 'kont'. Zou je, volgens die (niet kloppende !!!) regel kunnen stellen dát ik nog de merrie zou kunnen rijden.

Qua gewicht wel ja, maar qua lengte écht niet meer! beugels te kort = nog met voeten voorbij de knieeen v/d pony....

En ook de 20% regeling heeft zoiets, net als LADPR stelt.... de 20% regeling is een goede maatstaf voor het gewícht v/d ruiter, en het maximum gewicht op de pony dus, incl. tuig wordt er ook altijd gezegd.
Maar ook qua lengte klopt dit niet........ Volgens de 20% regel zou ik dus ook nog op deze merrie kunnen rijden, maar wederom zal ik weer te lang zijn....

Denk dat het daarom moeilijk is om een goede stelregel hiervoor te bedenken; de 20% regel is ideaal, maar houdt weinig tot geen rekening met de lengte, dat moet je er dan weer apart bij vertellen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:31

Preceis daarom vind ik persoonlijk een mooie maatstaf. Max 20 % van het gezonde gewicht van het dier mag de ruiter zijn plus de ruiter moet neit met de voeten op kniehoogte komen bij de pony.

Als een ruitertje dus of niet meer in het zadel past, of meer dan die 20 % weegt of met voeten op kniehoogte zit is het bij ons gewoon einde verhaal

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:44

Denk inderdaad dat je al die 3 regels moet toepassen.....
Hoewel de 'kunde' van bijv. veel bokkers over het gewicht en de grootte v/d ruiter op een shet wel is toegenomen, zie je nog maar al te vaak dat het dan óf verkeerd wordt geinterpreteerd, óf dat ze niet alles meenemen.

Zie nog wel eens topics voorbij komen, met bijv. mensen zoals ik die onder de 20% vallen, idd nog in het zadel passen máar qua lengte er niet meer op kunnen passen.

Is dan nog altijd lastig discussieren en communiceren, want zij geven natuurlijk gewoon als argument 'ja maar én ik pas in 't zadel, zadel past goed, én ik val binnen de 20% regel'....

Tsja....... maar je vergeet dan nog wel even naar de lengte te kijken...

En op de site van het NSPS, dat kan ik écht niet begrijpen; het heeft jarenlang in de penny gestaan, is natuurlijk ook niet goed te praten, maar het NSPS moet toch méer verstand van zaken hebben als een officiele organisatie die zich hoort te bekommeren om de gezondheid en het fokken v/d shet...

Vind het dan ook érg jammer dat mensen die hier stellen een mailtje te hebben gestuurd, geen reactie terug hebben gekregen. Ikzelf ben wel in staat om met zo iets de redactie van het NSPS te bellen, of degene die over de website gaat oid...

Als officiele organisatie is het NSPS heel geloofwaardig voor vele mensen, denk dus dat er zat mensen zijn die daar zoveel 'autoriteit' en kundigheid aan toekennen, dat zij stellen 'ja maar op de NSPS site staat...............'...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:01

Dat wat op de site van het NSPS staat erger ik mij ook aan. Ik heb nog geen mail gestuurd, maar zo te lezen heeft dat ook niet zo heel veel zin geloof ik. Helaas staat het er wat ik absoluut nig goed praat. Persoonlijk hou ik mij aan de lengte én de 20% regel en de baas van m'n shettebeest ook.
Toch denk ik wel dat veel mensen gewoon door hebben dat ze te lang zijn voor hun pony, maar gewoon niet wíllen stoppen met rijden en daarom gewoon doorgaan en in protest gaan..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:07

Hahhaha wat een discussie zeg...

IJslanders zijn totaal andere paarden dan Shetlanders. Ze vallen in geen enkel opzicht met elkaar te vergelijken.

Bovendien zijn IJslanders een heel stuk groter vaak wel 30 cm of nog groter dan een Shetlander.

Een IJslander is echt een oerpaard en wordt ook niet doorgefokt omdat de regels erg streng zijn met het fokken van IJslanders.

En met Shetlanders? Nou ik zie heel veel "vuilnisbak" shetlanders lopen. Kruisingen van van alles en nog wat.

IJslanders hebben een zeer sterke ontwikkelde rug. Ik ben niet van mening dat de Shetlander het sterktste ras is...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:23

En toch zijn Shetlanders het sterkste ras. Dat heeft niks met een mening te maken. Ook shetten worden ook heel sterng gefokt, geloof mij een premie haal je niet zomaar laats staan een hengst goedgekeurd te krijgen en te houden.

Ze zijn ook neit te vergelijk en ja IJslanders zijn groter maar kwa percentage heeft grootte er dan niks mee te maken natuurlijk daaorm is het een percentage.

Shjetlanders zijn ook ooerpaarden

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:42

Shetlanders zijn zeker oerpaarden, maar omdat er meer mee gekruisd wordt dan met IJslanders lijken het minder oerpaarden dan IJslanders. En met IJslanders wordt volgens mij ook echt wel gekruisd, maar dat kan ook gewoon aan mij liggen..
En zoals ik al zei: er is verschil tussen relatieve getallen (%) en absolute getallen (cijfers)..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:45

Binnen eht stamboek word er echt neit gekruisd hoor.

We praten hier over ijsco's binnen eht stamboek/met papieren dus ook over shetten met papierne/binnen het stamboek.

Daar mag echt enit gekruisd worden dus zijn ze zeker nog wel oerpaard

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:57

Maar dat wil toch nioet zeggen dat het niet gebeurd? Of gebeurd het echt niet?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:59

Binnen het stamboek niet nee, dat kan gewoon neit want veulens worden alleen toegelaten in het stamboek als ze volledig NSPS gefokt zijn anders moeten ze in eht register

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:08

O oké.. dan had ik het fout.. Bloos

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:10

@ LADPR

Shetlanders worden onderling heel veel gefokt en gekruist zonder rasechte shetlander erop te zetten.

Stamboek Shetlanders vind ik weer een heel ander verhaal. Met elk stamboek moet je je houden aan strenge fokeisen... Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:16

Ja maar je vergelijkt toch stamboek ijsco´s met stamboek shetlanders.

Lijkt me wel zo logisch

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:25

Nee ik vergelijk gewone IJslanders met gewone Shetlanders...misschien beetje onlogisch in jouw ogen...

Wat ik altijd begrepen heb is dat Shetlanders echte mijnpony's waren en in de mijnen karretjes trokken met kolen. Ze waren echt kleine trekpaardjes.

IJslanders zijn gefokt en dienden (doenen overigens nog steeds) als belangrijk vervoermiddel in IJsland. In IJsland rekenen ze in uren te paard en niet in uren per auto Knipoog

In IJsland gaat veel vervoer per IJslander. Daar zijn ze puur op gefokt om volwassenen te houden. De spieren en de rug zijn hierdoor sterk ontwikkelt. Hier zijn ze echt op gefokt op hun hardheid en soberheid.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:29

Ja een waar zijn shetten op gefokt dan volgens jou

Ook op die soberheid, hardheid, zelfstandigheid, enz enz. Shetlanders zijn niet gefokt als mijnpony shetten zijn later gebruikt als mijnpony omdat ze zo sterk zijn en klein genoeg waren voor in de mijnen. Shetten zijn gefokt als last en rijdier. Het was het de bedoeling dat de shet met een zware last of met een ruiter zelfstandig een weg kon baanen door het rotsachtige en gevaarlijke landschap van de Shetland Eilanden. De baas liep dan achter de shetlander aan omdat de shetten de veilige weg konden vinden of al wisten. Dus zo kon de baas dan elke dag weer veilig thuis komen.

Shetlanders zijn dus gefokt ook op slimheid en zelfstandigheid om dus zelf te kunnen denken. Dat word nu vaak helaas dan door verkeerde opveoding of niet kundig genoeg eigenaren aangezien als die zogenaamde eigenwijsheid