Wie heeft wel eens op een shet gereden, terwijl het eigenlij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel eens op een shet gereden terwijl het eigenlijk niet meer kon?

Ja
52 (23%)
Ja, maar heel kort (om iets te laten zien oid).
40 (18%)
Ja, maar heb hier veel spijt van.
18 (8%)
Nee
76 (35%)
Tussenin, anderen vonden het niet kunnen, ik wel.
7 (3%)
Nee, shetlanders kunnen hun gewicht dubbel dragen vind ik.
8 (3%)
Overig (verklaar je aub nader in topic).
16 (7%)

Totaal aantal stemmen: 217

Fjord_Shet

Re: Wie heeft wel eens op een shet gereden, terwijl het eigenlij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:12

Jij kunt ook niet in het lichaam kijken, hoe weet jij dat het wél schadelijk is?!
Kom op zeg, bemoei je verder met je eigen paarden, klaar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:18

Fjord_Shet schreef:
Jij kunt ook niet in het lichaam kijken, hoe weet jij dat het wél schadelijk is?!
Kom op zeg, bemoei je verder met je eigen paarden, klaar!

Ik heb navraag gedaan bij dierenartsen. Deze hebben meer ervaring dan ik. Pling

Ik vind je trouwens erg onvriendelijk, terwijl ik alleen een vraag stel.
Zegt al genoeg over jou Doei, doei

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:20

Nogal logisch, als ik aan alle kanten gezeik krijg Knipoog
Wat jij wil, doegg Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:19

ben je weer bezig, Fjord_shet... jij weet echt van geen ophouden, jammer.

ik heb hier al eerder gereageerd, maar bedacht me na de reactie van Khirshanta ineens dat ik ook de mist in ben gegaan. dat ging zo:

Flicka stond in de stal, en ik stond bij de deur. madam wilde eruit glippen, en ik sprong ervoor (met mijn rug naar d'r toe), en ze dook onder mijn benen door, met haar kop en toen bleef ik achter d'r schouders steken, waardoor ik een stuk meereed tot ik eraf kon komen, haha! was echt idioot, en jammer dat ik het niet op film heb.

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:53

Ja, volgensmij vroeger wel. Maar dat weet ik niet meer zeker, misschien pastte ik er ook nog wel gewoon op. Ben altijd al klein en licht geweest. Nu rijd ik niet meer op shetten.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:06

merrieveulen schreef:
ben je weer bezig, Fjord_shet... jij weet echt van geen ophouden, jammer.

ik heb hier al eerder gereageerd, maar bedacht me na de reactie van Khirshanta ineens dat ik ook de mist in ben gegaan. dat ging zo:

Flicka stond in de stal, en ik stond bij de deur. madam wilde eruit glippen, en ik sprong ervoor (met mijn rug naar d'r toe), en ze dook onder mijn benen door, met haar kop en toen bleef ik achter d'r schouders steken, waardoor ik een stuk meereed tot ik eraf kon komen, haha! was echt idioot, en jammer dat ik het niet op film heb.

dat had een leuke geweest voor funiest homevideoos.............haha Haha!

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:10

Shetlanders kunnen heel veel trekken,Maar niet dragen.
Ik heb sinds kort een Haflinger dus daar rij ik altijd op nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:47

Ik zou echt nóóit op m'n shetlander gaan zitten...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:48

Ja, ik was toen klein en mager genoeg om erop te kunnen Knipoog

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:38

Ik heb 2 keer op mijn shet gezeten, omdat mevrouw de kindertjes flink in de maling nam en er gewoon geen land mee te bezeilen was. Een rondje stappen, streng toespreken en een paar bokken en we kunnen weer rustig verder. Dit is al ruim 3 jaar geleden, nu is ze zo lief dat het niet meer nodig is.

Die 2 keer waren nog wel in mijn slanke jaren Lachen, toen ik nog rookte en wedstrijden reed, ik zal hooguit 53 kilo hebben gewogen. Ik wil er wel duidelijk bijvermelden, dat dit geen aanleiding moet zijn voor sommigen om weer te gaan rijden. Dit was puur om haar plek te wijzen omdat ze helemaal weg liep met de kinderen. Daarbij heb ik zelf, voordat ik een auto-ongeluk heb gehad, jonge paarden getraind en op wedstrijden uitgebracht. Dus ik weet in die zin wat ik doe, en had voor de rest ook niets van haar gevraagd, behalve een rondje braaf stappen zonder bokken en wegscheuren.
Kinderen die te lang en/of te zwaar zijn mogen er niet op rijden. Mijn maximale gewicht voor haar is tot 40 kilo echt rijden en tot 50 kilo ontspannen stappen.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:18

blackpegasus schreef:
ik was 15 toen ik ik klas 4 zat van een opleiding met dieren. We hadden open dag en hadden 2 shetjes voor de kinderen om heen en weer te stappen. wij gingen ze altijd warm lopen 's morgens. ik had geluk want ik was de enige die erop mocht draven en galopperen. 1 shetje was erg klein en de andere was vrij bokkig. Ik was de enige die kon paardrijden in mijn klas. Maar ik was ong. 1.60 en woog 42 kilo toen, dus ik heb nee ingevuld want dat kon makkelijk.

Toevallig, dat ben ik nu ook precies en ik rijd nog heel fanatiek met mijn Shettie, wij doen oefeningen als de L1 en hij gaat erg vooruit. Hij leert heel snel. Dus ik heb ook nee ingevuld. En als ik te groot ben.. Wat is dat meisje van Zorro dan wel niet (ukkiepuk)? Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:35

Ja, 1 keer. Ik was niet te zwaar maar zeker wel te groot. Het was denk ik amper 5 minutjes, ik heb er wel spijt van maar toen leek het snel even de beste oplossing. De merrie in questie was namelijk met haar ruitertje aan het klieren bokken, steigeren enz. toen ben ik er dus heel even opgestapt daarna zijn ze weer gewoon door gereden eerst hebben we dat meisje laten zitten maar ze werd gewoon bang voor de pony.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:37

Fellpony schreef:
blackpegasus schreef:
ik was 15 toen ik ik klas 4 zat van een opleiding met dieren. We hadden open dag en hadden 2 shetjes voor de kinderen om heen en weer te stappen. wij gingen ze altijd warm lopen 's morgens. ik had geluk want ik was de enige die erop mocht draven en galopperen. 1 shetje was erg klein en de andere was vrij bokkig. Ik was de enige die kon paardrijden in mijn klas. Maar ik was ong. 1.60 en woog 42 kilo toen, dus ik heb nee ingevuld want dat kon makkelijk.

Toevallig, dat ben ik nu ook precies en ik rijd nog heel fanatiek met mijn Shettie, wij doen oefeningen als de L1 en hij gaat erg vooruit. Hij leert heel snel. Dus ik heb ook nee ingevuld. En als ik te groot ben.. Wat is dat meisje van Zorro dan wel niet (ukkiepuk)? Knipoog

Ik heb even op jullie site gekeken maar denk dat jullie dat niet helemaal kunnen vergelijken met wat Ukkepuk met Zorro doet! Zorro staat, als ik het goed begrijp, onder controle bij een osteopaat (jullie vz pony's ook??), een goede hoefsmid, heeft goed passend harnachement en wordt met beleid en verantwoord getraind. Daarbij is Zorro ook nog eens een stukje groter dan jullie verzorgpony's. Vind het erg jammer dat Zorro altijd als excuus gebruikt wordt, dat een te grote (en op sommige van jullie foto's zeker ook te zware) ruiter op een kleine pony best kan.
Misschien zou je eens aan Ukkepuk moeten vragen hoe/wat Zorro getraind, gehouden en verzorgd wordt dan zul je zien dat dat echt niet te vergelijken is....

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:57

Ik heb ooit 1x op een shet gezet, 20 seconden Clown Een dochter van een vrouwtje op stal heeft een shet, en ik vertelde haar dat ik nog nooit op een shet had gezeten haha. (Alleen op een te grote uitbouwshet, maat 1.20 zeg maar Clown ) en toen zei ze; dan ga je er toch op zitten *LOL* En moeders drong ook aan, toen heb ik er heeeel even opgezeten, maar verder rijden? Absoluut niet. Ga zelfs niet meer op pony's onder de 1.30/1.40 zitten... Robuuste pony's uitgezonderd..

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:48

Fellpony schreef:

In ieder geval kleiner dan 1.60m en mijn pony is 5 cm groter Knipoog Bovendien wordt mijn pony onder andere omstandigheden gehouden en getraind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:28

nathalie2302 schreef:
Ik heb even op jullie site gekeken maar denk dat jullie dat niet helemaal kunnen vergelijken met wat Ukkepuk met Zorro doet! Zorro staat, als ik het goed begrijp, onder controle bij een osteopaat (jullie vz pony's ook??), een goede hoefsmid, heeft goed passend harnachement en wordt met beleid en verantwoord getraind. Daarbij is Zorro ook nog eens een stukje groter dan jullie verzorgpony's. Vind het erg jammer dat Zorro altijd als excuus gebruikt wordt, dat een te grote (en op sommige van jullie foto's zeker ook te zware) ruiter op een kleine pony best kan.
Misschien zou je eens aan Ukkepuk moeten vragen hoe/wat Zorro getraind, gehouden en verzorgd wordt dan zul je zien dat dat echt niet te vergelijken is....

Daarbij vind ik de ruiter van zorro ook te groot en zou zéker geen voorbeeld moeten zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:32

Ja, ik heb op 2 shets gezeten terwijl ik 'te groot voor het gezonde plaatje' was. Beetje in het weiland rondgehobbeld op een beestje van 90 cm en een van 1 meter. Zonder zadel en hoofdstel. Was 2 jaar terug. Ik ben 1,64m en weeg 47 kilo. Ik dacht dat het wel kon voor een paar rondjes en die beessies hebben er ook niks aan overgehouden neem ik aan, het was maar heel even voor de lol.

* Krijgt nu half Bokt over dr heen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:40

Ik snap allen de lol er niet van in....
Wat is er nu lollig om die pony hard te laten werken, met kans op overbelasting? (iig spierpijn) Ik zie dat als lol ten koste van je knol

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:44

ik ben het hierin met superwoman eens. ik kan geen lol hebben letterlijk 'over de rug' van mijn dier. ik zou me vreselijk schuldig voelen en er zsm weer afwillen.

net zoiets als grote meiden die 'voor een grappige foto' op een shetje stappen waarvan ze weten dat het niet meer kan, maar 'het is zo leuk voor de foto'. wat is er dan leuk aan zo'n foto denk ik dan.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:17

Als je onwetend bent, oké. Maar als je zelf al vindt dat je eigenlijk te groot bent, vind ik het raar dat je er toch op gaat zitten. Je kan dan toch niet meer van die foto's genieten als je die later terugziet? En inderdaad, het lol hebben over de rug van je pony vind ik zielig voor de pony en triest van de berijder.

Ahum.. ik heb vroeger zelf ook één keer op een shetlander gereden, was 6-7 jaar terug. Hij moest toen wormenkuur krijgen ofzo en hij wilde niet stil blijven staan. Ik werd gevraagd om er even op te zitten. Ik heb alleen geen idee meer of ik te lang was. Te zwaar zal wel niet, maar de lengte heb ik geen idee meer van. Ik wist toen zelf nog niet of het kon, want ik reed zelf nog maar net paard. Wel lastig voor mijzelf, want ik fiets elke dag langs die pony..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:44

@Ingmar_ , idd onwetendheid vind ik ook anders. Iedereen maakt fouten, zo lang je maar je best doet en leert van je fouten.

@merrieveulen: ja voor de foto is ook zoiets. Ik ga denk ik ook maar eens foto's maken voor de lol, wanneer ik een klein meisje schop - érg leuk voor de foto Gestoord

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:54

ik heb nog nooit op en shet gereden wat ik mij kan herrineren. ik heb er nu zelf 1 maar ga er echt niet opzitten. dat wil ik haar echt niet aandoen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:39

superwoman schreef:
@Ingmar_ , idd onwetendheid vind ik ook anders. Iedereen maakt fouten, zo lang je maar je best doet en leert van je fouten.

@merrieveulen: ja voor de foto is ook zoiets. Ik ga denk ik ook maar eens foto's maken voor de lol, wanneer ik een klein meisje schop - érg leuk voor de foto Gestoord

ja inderdaad, dat komt toch ook niet in iemand op...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:57

Nee nooit. En ik blijk volgens mij helaas ook een uitzondering te zijn dat ik mijn shet ook nooit heb gekocht om er op te gaan rijden. Uitzonderingen daargelaten maar tieners/volwassenen passen bijna nooit nog op een shet.

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:01

Ik heb wel eens op een shet gereden (rij ik nu nog steeds) maar dit zijn geen echte shetten dit zijn redelijk grote pony's maar ik ben zelf 1.53 ofzo en weeg 37 kg ik kom met mn hak onder het buikje maar ik rij ook wel eens op een echte shet zonder zadel en dat paardje loopt gewoon door. Ik heb zelf ook weleens aan een shetlander/falabella fokker gevraagt of het schadelijk is als je op een shetland pony rijd waar je te groot voor bent. Hij antwoorde: " Shetlanders zijn erg stevig en sterk gebouwd, zoveel kwaad kan het niet als je best veel weegt maar boven de 65kg kan je echt geen lesje vol rijden. Als je met je voeten over de grond sleept is het eigelijk zieliger vor jou omdat dan je schoenen/laarzen kapot gaan en je nogal uitgelachen wordt. " Er is ooit is een shetland pony geweest die 17km heeft gelopen met iemand van 95kg gewicht op zn rug. Dat heb ik gehoord dan. =P