Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:47

nathalie2302 schreef:
@Eline - super idee, kun jij contact met hem opnemen en het eens voorleggen? Misschien kun je naar dit topic linken.

Ik ga mn best doen Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:35

pff... kijk, ik probeer alles uit de kast te trekken, maar toch deze reactie:
deze gedachte is al zóo achterhaald, maar koste wat kost blijven vasthouden aan hun eigen ideeen....

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=795557&hilit=&start=5300

Iemand uit bovenstaand topic schreef:
JoyCiej007 schreef:
ze hébben gewoon last van je gewicht als je te groot of te zwaar bent, Pure_I; dat is gewoon een onomstreden feit. Wat veel mensen echter vergeten is, dat lang niet alle pony's daadwerkelijk áángeven dat ze die persoon te groot of te zwaar vinden.

(ja, of er word juist gezegd dat 'ie dat doet om te laten zien dat het níet te zwaar is....)....

Nou,
Ik denk dat shetlanders echt wel laten merken als ze last hebben van je gewicht of lengte.
Anders zou ik ook niet gewoon kunnen springen met die shetlander waar ik op reed (was aardig grote shetlander) dus,

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:25

pff sommige mensen zullen het nooit leren helaas en dit is dan de groep die het gewoon niet wil horen dat ze te groot zijn

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:43

Misschien ben ik dan weer een "taalpurist", maar waar ik me vooral aan stoor in deze is het woordje 'dus', dan staan bij mij meteen mijn nekharen recht overeind....ik lees het als "DUS, ik weet waar ik het over heb en wat jij ook zegt maakt niet uit want ik weet het beter....dus"
Dat is nu juist wat mij zo frustreert bij deze kinderen, om de 1 of andere reden denkt men alle wijsheid al in pacht te hebben en de enige motivatie hiervoor is om maar te kunnen blijven rijden. Hun hele agenda volkalkend met de naam van hun vz-shet, staan ze er geen seconde bij stil dat wat zij doen niet bepaald getuigt van liefde voor het dier Boos!

Ik durf, zonder het te hoeven uitproberen, er mijn hand voor in het vuur te steken dat Rohan mij zal dragen als ik erop zou klimmen...ehm...klimmen schrijf ik ook nog Clown ....als ik er 1 been over zou stappen en ze dan zou intrekken o.i.d, sterker nog, ik durf te wedden dat hij dit zonder morren naar beste kunnen zou doen. Dit betekent toch niet dat het dan ook maar "kan"? Ik begrijp er niets van. Ik probeer me ,met mijn maat 42, toch ook niet in een broek maat 36 te wurmen met bijbehorend topje maat XS??? Zou ik ook erg leuk vinden als dat mij zou passen maar zit niet bepaald lekker stel ik mij zo voor (misschien de broek als armwarmer en het topje als muts...en dan maak ik er een nieuwe fashion statement van.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:01

Ik volg dit even, ik hoop echt dat jullie iets kunnen bereiken...
Heb de beginpost gelezen en de rest van het topic ook natuurlijk, schokkend hoe er soms met dieren wordt omgegaan....
Arme shet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:55

Ik heb ook zo'n verzorgster gehad voor mijn mini, ik heb haar meermaals duidelijk gemaakt dat een shet van 86 cm niet gebouwd is om erop te gaan zitten als 13 jarige en waar kwam ik achter, juist dat ze het toch deed en dus komt ze nu niet meer. Nu komen er alleen nog volwassenen bij mijn shetten en kinderen enkel onder begeleiding van mij, dan weet ik ook wat er gebeurt. Ik vind het wel goed dat hier iets mee gedaan wordt, want de meeste zien ze echt als speelgoed.

Ik heb overigens zelf ook 2 papierloze shetten (beiden waren hengst bij aankoop), ik heb bewust niet voor merries gekozen omdat deze makkelijker een goed tehuis vinden voor mijn gevoel. Voor mij voldoen ze prima, want ik wil ermee mennen en niet fokken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:01

Ik sta eingelijk nergens meer verbaasd van te kijken. Mij (over de 100 kg wegend) is ook gevraagt (3 maanden ofzo geleden) of ik op een shetlander wilde rijden. Hij schatte mij 80 kg in. (is wel aardig Haha! )

heb vriendelijk bedankt. Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 00:15

jeejtje pubelia; daar schrik ik toch wel van....
Hoe halen mensen het in hun hoofd dat dat kan? Hoe reageerde jij dan?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:43

goh Pubelia....daar sta ik ook even met mijn mond vol tanden van....heb je ook meteen uitgelegd hoe schadelijk het kan zijn? Misschien is de volgende die gevraagd wordt niet zo verstandig als jij om te bedanken....

nog steeds niets van de Penny trouwens Boos! , zou er in het blad zelf een telefoonnummer staan of heeft iemand anders wel antwoord ontvangen?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:44

@sonjim - wat jammer dat dan toch achter je rug gebeurt. Hoe reageerde het meisje toen je haar ermee confronteerde? Zo vervelend dat het dan alleen om rijden gaat terwijl shetlanders juist zo veelzijdig zijn en je er zoveel leuke dingen mee kan doen...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:56

Ja, dat wist je toch wel aangezien ik een hoofdstel gekocht heb voor hem, watblief??? Ik was vooral boos over het feit dat ze het zo normaal vond. Ik dacht dat het hoofdstel om te wandelen was. Hij was toen ook nog wat jonger dan nu net 3 of zo en ik ben erg tegen het vroege inrijden van paarden en pony's dus dat maakt het voor mij nog maffer, aangezien ze dat wist. Ik zelf rij (uiteraard niet als volwassene) niet op mijn shetten, maar heb wel heel veel lol met ze en soms nog meer dan met mijn haf toen ik haar nog reed. Zij was zo gaaf met rijden, maar het rijden op zich kan ik goed missen.

Maar verzorgsters willen wel graag rijden is mijn ervaring, zoek maar eens een verzorgster voor een kreupele haf en 2 mini's die vind je dus niet. Dat valt mij altijd zwaar tegen, ik weet hoe ik zelf was ik wilde een paard verzorgen en als ik kon rijden oke maar zo niet net zo leuk, mijn verzorgpony was dan ook een shet en meestal ging ik lekker wandelen of gaf ik les aan kleine kinderen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 20:43

Tjonge...dat is toch wel brutaal ook....Ik was vroeger denk ik net zo als jij, ik was al blij als het vier benen had en kon hinniken....rijden vond ik natuurlijk geweldig maar ook zonder vond ik het superleuk...alleen het poetsen/tutten en wandelen en de geur al...Heb nu ook erg veel plezier met Rohan en kan daar ook niet op rijden...snap niet waarom dat (VD,longeren, wandelen, NH) voor sommigen niet leuk genoeg is...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:09

Dat is nu ook nog steeds het belangrijkste, en het allerleukste vind ik het nog altijd als Jimmy aan mijn jas komt trekken als ik loop te tutten in de wei of met iemand sta te praten ipv hem te verzorgen. Vandaag vroeg een vrouw heel droog kun je daar ook op rijden die zijn wel klein zeg. Ze verontschuldigde zich wel meteen door te zeggen ik heb er geen verstand van maar ik vind ze zo schattig.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:37

Ik zei maar niks, die man weet niet beter, dat paard is in zijn ogen niks waard.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:53

Ik heb even na zitten denken over wat ik naar de hoofdredacteur van de ROS zal schrijven. Ik denk dat we het vooral moeten gooien op hetgeen wat Shetlanders allemaal WEL kunnen naast het rijden ipv enkel een enorm negatieve mail te sturen over al het slechte wat er gebeurd, oplossingen zoeken daar draait het om naar mijn idee! Het Lange Lijnen topic wat een tijdje geleden hier gestard is bijvoorbeeld, ongeveer 3/4 van de mensen die daar bij komen heeft van het hele lange lijnen gebeuren nog nooit gehoord! Ze proberen het uit en blijken het ontzettend leuk te vinden. Hetzelfde met Vrijheidsdressuur. Geweldig om te doen maar lang niet bij iedereen bekend. Veel kinderen zullen waarschijnlijk ook blijven rijden omdat ze anders denken dat ze niets met de pony kunnen doen (behalve longeren en wandelen dan) en dat is natuurlijk zielig voor de pony dus ja dan maar rijden, want dat is toch beter dan niets. En dan heb je natuurlijk nog het "kijk mij eens stoer zijn want ik heb een pony waar ik op mag rijden" maar hoeveel stoerder is het wel niet om je pony in een mooie verzamelde draf te laten wijken aan de lange teugel? Of hem op commando laten apporteren en kusjes geven? Rijden kan iedereen wel, die andere dingen niet!
Ik denk ook dat dat veel leerzamer en beter opgepakt wordt door 'de kinderen' omdat ze dan lezen wat er allemaal nog meer kan naast het rijden.
Dit was eigenlijk een beetje mijn gedachtengang, wat denken jullie?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 00:02

what about de pure haver? mijn arabische merrie krijgt pure haver en daar is niks mis mee, maar verder ben ik het met je hele verhaal eens!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 00:09

katjamanny schreef:
what about de pure haver? mijn arabische merrie krijgt pure haver en daar is niks mis mee, maar verder ben ik het met je hele verhaal eens!

waarschijnlijk heb jij daar ook je redenen toe om je merrie haver te voeren Knipoog lijkt me..
maar een ongetrainde shetlander (of ieder andere ongetrainde pony) enkel pure haver voeren is simpelweg enorm ongezond. Alleen al om het feit dat in haver lang niet alle voedingsstoffen zitten die een paard iedere dag nodig heeft.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 07:44

Eline dat is een goed idee en misschien wil de schrijfster van het boek van apporteren tot zitten wel een bijdrage leveren. Zij zit ook op bokt heb ik begrepen.Inderdaad het positieve wat allemaal wel kan benadrukken en daarnaast laten zien wat echt niet goed is. In de Amazone heeft vorig jaar overigens wel een soortgelijk artikel over de minipaarden gestaan, wat kun je ermee (alles behalve rijden) en wat is het karakter van de verschillende rassen minipaarden. Maar ook de huisvesting en het voeren werd kort aangestipt. Zo'n artikel over de shet zou ook erg mooi zijn. Ik vind zowie zo dat ze in de literatuur ondergesneeuwd zijn door grote paarden. Ik heb gezocht naar een mooi boek over de shet, maar dat is niet te vinden. Dus daar zou nog wel iets mogen veranderen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 09:41

@Eline- diezelfde insteek had ik ook en zo had ik het inderdaad ook verwoord in mijn mail naar de Penny (nog steeds niets terug ontvangen...erg jammer)...Had alle leuke andere dingen benadrukt en een paar van de mythes aangehaald (beetje met een "komische noot", dat wij regelmatig met ons hele gezin van 5 personen op onze shet uit rijden gaan omdat hij toch 2 keer zijn eigen gewicht kan dragen....NOT)
Ben het dus helemaal met je eens....het is ook niet de bedoeling dat al die meisjes/jongens zich enorm schuldig gaan voelen, zeker omdat heel veel erg gewoon echt niet bij nadenken en klakkeloos aannemen wat de eigenaren zeggen.

Kijk bijvoorbeeld naar de entry van Pubelia. Die eigenaar vindt het dus heel normaal dat iemand van 100+ kilo op een shet kan rijden...waarom zou een meisje van 14 dan moeten denken dat het niet kan...

Dus....TOP...ben ook helemaal voor de positieve benadering Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:25

Dan voorkom je ook van die zielige shetten die staan te verpieteren omdat er niet op gereden kan worden.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:49

Hallo Lachen Ik heb de eerste paar posts van pagina 1 gelezen en ik wil mij graag nuttig maken Lachen
Kan iemand mij een samenvatting pb-en ofzo? En kan ik misschien iets doen, waar zijn jullie mee bezig? (heb even geen tijd om het door te lezen,maar wilde me toch even melden Bloos )
Een vriendin van mij (ook een bokker) zit ook in een smerig verhaaltje wat het berijden van een shet betreft, alleen zij is de goede van het verhaal Lachen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:13

in de penny die ik vorige week las stond dat je tot 50 kilo op een grote shet kan rijden.
dus ze hebben er in ieder geval wat aan gedaan of het was al zo(weet niet van waneeer die was)
moet er wel eerlijk bijzeggen dat voor mij de verleiding soms ook bijna te groot wordt om toch niet even te gaan rijden op mijn grote vz-shet,
maar sinds ik er 1 meisje van 7 bij heb die erop rijdt gaat het makkelijker, echt geweldig om ze samen bezig te zien. ze weegt maar
19 kilo(door groeiproblemen) en vind het prachtig.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 23:04

wat goed dat dat erin stond...is in ieder geval iets...ik heb nooit iets van de Penny vernomen dus misschien hadden ze het zelf al in de "pipeline" zitten...

Tja...toch proberen niet in te geven aan de verleiding!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:31

Mn zusje heeft de penny schoolagenda gekocht en daar staan onderaan de pagina's allemaal weetjes over verschillende rassen. Over de Shetlander stond er o.a. in: "In verhouding is een Shet een van de sterkste pony's ter wereld. Maar dat betekent niet dat hij je vader zou kunnen dragen. Voor een grote Shet is 50 kilo echt wel genoeg, voor een kleintje is het zelfs nog wat minder."

Dus ze doen er zeker wel iets aan Ja

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:16

Dat is best goed dus....ben er eigenlijk verbaasd over. Ik vind het alleen hoe dan ook jammer dat ze niet even netjes reageren op mijn e-mails...