Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:56

Dit heb ik ook gedaan, toen het mennen slecht ging.
Zodra we weg van het hek staakte ze. 'Stap' als ze hier niet op reageerde kreeg ze een tikje, en dan ging ze meestel twijfelend toch vooruit. En dan meteen belonen. Meestal ging ze daarna weer staken, en begon het verhaal opnieuw. En na een tijdje ging het veel beter.

De laatste tijd ga ik ook weer zo rondjes lopen met Polly en kan ik ook stelling vragen. Maar natuurlijk moet ik ook gewoon door het weiland kunnen werken aan de lange teugel. Want hier kan ik veel beter dressuur matig trainen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:58

alles hier is gras Knipoog En omdat het veulen toch mee moet, en op dit moment kortje hoefjes heeft kunnen we niet te veel over de weg stappen, en gaan we meestal in de berm.

Polly heeft in de hele maand augustus trouwens helemaal niet naar gras gekeken, maar sinsds kort gaat dat hoofdje gelijk weer omlaag.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:52

Het ging vandaag goed Bloos!

Ik heb alleen maar in stap gewerkt, en ook niet aan tempo gewerkt, maar het ging echt goed Lachen Nagevelijkheid kwam op het einde in stap ook al, en het halthouden ging ook steeds beter. Lachen

We hebben maar 1 keer miscominucatie gehad, toen ik haar een tik gaf omdat ze wou eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:57

arans schreef:
Mijn shetlander snapt longeren niet, dus ik het de dubbele longe niet gebruitk als basis voor de lange teugel. Dat ze longeren niet snapt komt omdat ze niet reageert op de zweep, of enige vorm van drijven. Dus als mijn shet aan draaft, gaatze meestal erg sloom. Op dat moment wil ik haar even wat tempo wisselingen late lopen, dus geef ik mijn stem comando. als ze hier niet op reageert, krijgt ze een tikje. soms gaat ze wat sneller. Maar meestal staat ze abrupt stil. En staakt ze.. Einde oefening. Dit is echt heel frusterend, want deze pony is ongelofelijk scheef, maar recht richten als ze niet voor het "been" is. Ook in het weiland, kan ik niet normaal werken aan de lange teugel, omdat ze staakt bij 1 hoek, en er geen tempo wisselingen zijn te rijden

Oke. Ik denk dat je pony het longeren wel snapt, maar dat je lichaamstaal niet goed is. Waarschijnlijk sta of draai je teveel richting schouder ipv achterhand (je moet voorwaarts! zo rem je) of trek je je handen naar je toe ipv voor je (hetzelfde) en sluit je haar dus niet goed op in de driehoek hand, lichaam, zweep. Zolang je nog niet goed longeert, kun je niet met de dubbele longeerlijn en zou ik de lange lijnen nog even laten rusten. Het staken is denk ik omdat je pony tegenstrijdige signalen krijgt en het niet meer weet.
Wat je zegt over het niet reageren op de zweep en staken is denk ik omdat je niet consequent genoeg bent. Zelf het sloomste paard/pony moet op 1 beenhulp of stemhulp voorwaarts eventueel aangevuld met zweep. Ik weet niet of je dressuurles hebt, maar mss kan je instructrice je eens helpen met longeren. Ik heb de cursus van Lammert Haanstra gedaan terwijl ik dacht dat ik best handig was, maar ik deed ook nog vanalles fout, goed longeren is best moeilijk!

http://www.paardenbegrijpen.nl/

Dit is wel een leuke site over rechtrichten. Laatst stond er een filmpje op over rechtrichten aan de hand dmv schouderbinnenwaarts en travers, erg leerzaam!

Ik longeer in een zandbak, maar soms ook in de wei en lange lijnen doe ik ook in de wei. Pepsi weet dat ze niet eten mag als ze aan het werk is, ze probeerd het niet eens.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:09

Vandaag ook lange lijnen geoefend in het bakje bij mijn zus met Jimmy. Hij ging echt goed we hebben zelfs een begin gemaakt met wijken, en schouderbuitenwaarts. Hij loopt overigens altijd heel licht op de hand en mooi rond, niet te diep maar precies goed.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:14

Ik had dressuur les, maar nu rijd ik helemaalniet meer.

Ik krijg ook het idee, dat Polly snel staakt als ze te veel signalen reglijk krijgt. Ik weet dat mijn houding een belangerijke rol speelt, en hier let ik dus ook op.
Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik eigelijk al heel lang niet meer geprobeert te longeren Bloos
Longeren kan bij ons alleen maar op het gras, en dan gaat ze dus weer eten. met de lange lijnen is dit wel minder.

Onder het zadel is Polly btw heel goed voor het been, Maar staakt ze ook vrij vaak. Maar dit word ookal minder.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:23

Rechtrichten aan de hand, vond ik trouwens ook erg intresant. Omdat ik niet op Polly rij, en ze wel scheef is lijkt mij dit een mooi altenatief Lachen

Mag ik vragen hoe je aan de lange teugel wijkt?
Travers lukt mij nog doormiddel van de achterhand naar binnen te drijven, maar ik weet niet of dit juist is.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:45

Even een stipje Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:01

arans schreef:
Rechtrichten aan de hand, vond ik trouwens ook erg intresant. Omdat ik niet op Polly rij, en ze wel scheef is lijkt mij dit een mooi altenatief Lachen

Mag ik vragen hoe je aan de lange teugel wijkt?
Travers lukt mij nog doormiddel van de achterhand naar binnen te drijven, maar ik weet niet of dit juist is.

Wijken is wat lastiger uit te leggen zo via de pc. Belangrijk is dat de pony recht loopt op het moment dat je het wijken in wilt zetten. d.m.v de zweep kun je de achterhand opzij 'duwen' maar zorg dat je je buitenteugel er goed aanhoudt zodat je pony niet door de buitenschouder valt. Dit gebeurt namelijk erg snel aan de lange teugel omdat je niet met je buitenbeen kunt werken.
Overigens kan het wijken ook prima zonder zweep. Eén van mijn pony's heeft zweepangst, en wordt helemaal panisch zodra ik met zweep wil LLen. Die heb ik het wijken op commando geleerd. Nu hoef ik maar 'om' te zeggen en mijn binnenteugel wat naar de buik te brengen en ze gaat al. Belangrijk is wel dan dat de pony het wijken aardig (onder het zadel) beheerst.

Wat de travers betreft, ik kan zo niet zien of je het goed doet of niet Knipoog Een pony loopt travers zodra de achterhand naar binnenkomt, maar de pony nog wel stelling loopt. Deze oefening vereist een hoop gymnasticiteit van het paard. En ik denk eerder dat jouw pony wel zijn achterhand naar binnen brengt, en dan tegelijkertijd zijn hoofd wat naar buiten draait. Op die manier is het namelijk veel minder moeilijk, maar is het absoluut geen travers meer Knipoog Dit is overigens niet onaardig bedoelt, en als je pony netjes stelling blijft lopen heb ik vooral niets gezegd. Maar ik weet uit ervaring dat pony's er een hoop moeite mee kunnen hebben, en al gauw hun hoofd naar buiten gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:07

Meestal is het één kant om wel makkelijk, maar de korte kant idd het hoofd naar buiten. Ik zal Pepsi het wijken ook eens proberen te leren. De methode zonder zweep met stem en lijn lijkt mij wel handig, omdat ik de zweep bij het mennen ook veel voor aanwijzingen gebruik, en dan wijk je niet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:10

Dankje wel voor de uitleg.

Hoofd naar buiten gebeurt niet, dus ik denk dat ik redelijk in de buurt kom met de travers.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:11

Mijn shet wijkt aan de lange lijnen, zonder het ooit onder het zadel geleerd te hebben. De eerste keer per ongeluk en vandaar uit verder uitgebouwd naar bewust.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:34

Eliine je zei net hier boven over dat wijken dat ze dat wel onder het zadel moeten beheersen..
maar mijne heeft dat nooit gekunt onder het zadel ..(nouja nog niet geleerd)
maar met langelijnen doet hij het super Haha! !!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:48

mariska12 schreef:
Eliine je zei net hier boven over dat wijken dat ze dat wel onder het zadel moeten beheersen..

Ik bedoelde dat als je het op een commando wilt zetten, dus zonder zweep te gebruiken, dat je pony het dan al wel moet beheersen, al dan wel of niet onder het zadel. Had het blijkbaar niet duidelijk neergezet Knipoog

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:50

Eliine schreef:
mariska12 schreef:

Ik bedoelde dat als je het op een commando wilt zetten, dus zonder zweep te gebruiken, dat je pony het dan al wel moet beheersen, al dan wel of niet onder het zadel. Had het blijkbaar niet duidelijk neergezet Knipoog

ja oke als je het op die manier bekijkt heb je gelijk Haha!
hihi
we zijn nu aan het oefenen voor onder het zadel !!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:06

Gisteren ging het nog beter dan die keer daarvoor Lachen

Ik heb gisteren de lijnen anders gedaan. dus door het ringetje van de longeersingel, door het bit, en weer aan de longeer singel vast.
Ik heb ook deze keer de longeerlijn gebruikt, maar ik vond hem erg lekker vast houden, ik voelde Polly aleen erg slecht aan. maar dit kan ook komen omdat ik de lijnen ander had gedaan.

Veder was Polly bijna de hele tijd nagevelijk, stelling ging ook erg goed. De draf ging geweldig, en ik hoefde maar ik keer "Kom op" en harder te gaan lopen, en ze maakte een keurige overgan naar de middendraf. Ik hoefde ook maar 1 keer galop te zeggen, en haar aan te raken met de lijnen en ze sprong zo aan.

Tijdens een volte in draf gleed ze uit ( het was er drassig) en daar achter kwam natuurlijk een rodeo Nagelbijten / Gniffelen.

Wel heeft ze 1 keer gestaakt. Maar dat zag ik al aankomen, want ze werd minder vrolijk, en ze wij de hele tijd omdraaien. Dus ik geen de hulp voor draf, geef haar 1 tik en ze trapt naar mij. Het was wel raak, maar gelukig niet hard.Ik vind het nog moeilijk om op de juiste plk te lopen, en loop tijdens de stap meestal naast haar flanken Nagelbijten / Gniffelen Maar na die trap heb ik keurig op mijn plek gelopen Nagelbijten / Gniffelen

Ook ging het daarna weer super Go jij! Go jij! Ik ben echt zo blij Haha!

Ik zag trouwens in het eurostar boekje dat die man dus de lijnen had gedaan, hoe ik ze had gedaan. Maar hij had in het begin, eenkoord, en daarna begon pas de longeer lijn. Dit lijkt mij erg handig, want zo glijden de lijnan makkerlijk door alle ringen Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:09

Dat is een echte dubbele lijn, het nadeel is dat deze meestal te lang zijn voor een shet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:15

Oh okee. Maar ik denk dat deze wel makkelijk te maken zijn hoor Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:28

Een echte dubbele longe gebruik ik enkel om te longeren. Voor het LL gebruik ik een slofteugel.

Ik ga tijdens de shetland wedstrijd dag in de klasse licht starten met Roosje, ik ben erg benieuwd, want zo vaak LL ik niet (pak haar vaker ohz of voor de wagen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:32

Waar kan je lezen wat voor proefje dat is?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:33

Nu het zo goed gaat wil ik eigelijk ook wel wedstrijden LL met Polly Haha! hahaha. Bestaan hier eigelijk wedstrijden in, voor merries die niet in het stamboek staan?
Laatst bijgewerkt door arans op 04-10-07 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:34

Ik weet niet of je daar met een papierloze shet mag starten, zou je na moeten vragen. Het is in Maren Kessel.

Ik heb in m'n mail wel ergens de proef licht, midden en zwaar heb ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:35

Zou je die willen plaatsen? Dan probeer ik die een keer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:36

Ik kan hem wel mailen, PB je mail adres even Lachen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:36

Ja dat lijkt mij wel intresant. Ben wel benieuwd wat er word gevraagd Lachen