Maximale gewicht op een shetlandertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Re: Maximale gewicht op een shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:10

Het standpunt vanShanna begrijp ik ook wel, dat is het niet.

Maar de manier waarom zij sommige reacties brengt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:17

of mischien ligt het wel aan de manier waarop jij sommige reactie's leest! Pling

sorry je hebt helemaal gelijk, ik kon het gewoon niet laten Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:29

Paulusjuh schreef:
Het standpunt vanShanna begrijp ik ook wel, dat is het niet.

Maar de manier waarom zij sommige reacties brengt...

Hmm ja, ben ik het voorzichtig mee eens ja. Als iemand beweert dat iemand die misschien een paar kilo (10 oid) te zwaar is en er even 10 min./5 min. op gaat zitten, vind ik het een béetje overdreven en overtrokken reactie om gelijk te suggereren dat iemand bezig is zijn shet naar de knoppen te rijden. Dit valt nog wel heel erg mee.

Shanna, ik ben het helemaal met je eens wat betreft de lange en te zware mensen op shetjes, maar misschien is het voor jezelf ook handiger om het soms iets voorzichtiger te bewoorden Knipoog soms vind ik dat je nog best wel op het extreme toe reageert op iets dat écht heel onschuldig is Knipoog

dit alles niet aanvallend bedoeld. te grote en te zware mensen op shetten is nu eenmaal niet goed te praten, maar soms kun je ook té overdreven reageren Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:48

JoyCiej007 schreef:
Hmm ja, ben ik het voorzichtig mee eens ja. Als iemand beweert dat iemand die misschien een paar kilo (10 oid) te zwaar is en er even 10 min./5 min. op gaat zitten, vind ik het een béetje overdreven en overtrokken reactie om gelijk te suggereren dat iemand bezig is zijn shet naar de knoppen te rijden. Dit valt nog wel heel erg mee.

Nu vind ik die 5/10 minutjes wel erg....
Het geeft de pony zeker spierpijn.
Waarom die 5/10 min erop zitten, dat valt prima ernaast te lopen. Ik vind dat puur egoisme.
10 kilo is wel erg veel teveel.....

Dit is dus waarom shanna zo reageerd.....
Dat soort egoisme wordt goed-gepraat.....
Een ander ziet dat en vind dat normaal,ziet dat als voorbeeld....
Veel zeggen als "verdeding" : "zij is nog zwaarder er rijdt er nog op, dus ik kan ook nog wel"

onwetendheid etc, Daar wil ik en denk ook shanna vanaf.
Denk na over de gevolgen!
De gevolgen zie je niet gelijk, wil niet zeggen dat het niks doet met de pony.
En ja, de succesverhalen kennen we allemaal. denk je dat iemand het van de daken schreeuwt als de pony iets heeft dat waarschijnlijk komt door overbelasting? Dat weet ik wel zeker van niet.

Dierenartsen zijn het erover eens dat meer dan 50 % van de blessures van paarden, door de eigenaar/ruiter komt.
Dit stond in een artikel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:52

superwoman schreef:
JoyCiej007 schreef:

Nu vind ik die 5/10 minutjes wel erg....
Het geeft de pony zeker spierpijn.
Waarom die 5/10 min erop zitten, dat valt prima ernaast te lopen. Ik vind dat puur egoisme.
10 kilo is wel erg veel teveel.....

Dit is dus waarom shanna zo reageerd.....
Dat soort egoisme wordt goed-gepraat.....
Een ander ziet dat en vind dat normaal,ziet dat als voorbeeld....
Veel zeggen als "verdeding" : "zij is nog zwaarder er rijdt er nog op, dus ik kan ook nog wel"

onwetendheid etc, Daar wil ik en denk ook shanna vanaf.
Denk na over de gevolgen!
De gevolgen zie je niet gelijk, wil niet zeggen dat het niks doet met de pony.
En ja, de succesverhalen kennen we allemaal. denk je dat iemand het van de daken schreeuwt als de pony iets heeft dat waarschijnlijk komt door overbelasting? Dat weet ik wel zeker van niet.

Dierenartsen zijn het erover eens dat meer dan 50 % van de blessures van paarden, door de eigenaar/ruiter komt.
Dit stond in een artikel.

Ben ik ook met je eens; ik heb voor mezelf ook een aantal jaar geleden de keuze gemaakt om niet meer te rijden op onze fokmerrie, terwijl ik zelf al jaren 48 kilo weeg.
Wat ik meer met mijn post bedoelde is DE MANIER waarop Shanna sommige dingen brengt. Ik ben het echt wel met haar eens, maar niet altijd met de manier waarop zij dingen laat overkomen. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:57

Dat had ik gelezen, ja.

Niet iedereen is hetzelfde, de manier van reageren ook niet Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:59

superwoman schreef:
Dat had ik gelezen, ja.

Niet iedereen is hetzelfde, de manier van reageren ook niet Knipoog

Oh maar dat wilde ik ook niet impliceren met mijn reactie hoor Knipoog ik laat alleen even mijn mening over dit alles blijken Lachen

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:02

Ik denk dat je tabel klopt.Wij hebben een shet van ong 90 cm.Mijn zoon rijdt af en toe op hem en weegt ong 22 kg.Laatst ging er een ander jongetje op van ong 30 kg en dit vond hij toch minder Verdrietig .Hij wilde niet meer lopen.Ik heb toen ook besloten nooit meer andere kinderen erop te zetten die ook maar iets groter of zwaarder zijn dan mijn zoon.Ik denk dat mijn zoon met een beetje geluk nog een jaar op hem kan rijden daarna alleen met de kar.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:02

Heej,

Ik reed altijd op een shet(mischien binnenkort weer) een ruintje hij woog ongeveer 200 tot 225 kilo(weet ik door de wormenkuren) ik ben 41 kilo(officieel gewogen) maar wel 164cm. ik kom ongeveer onder z'n buik uit met rijden en dan zit ik niet met extreem korte beugels gewoon dressuurmaat. Ze zeggen altijd bij jou lijkt het mischien raar amar het kan best omdat je zo dun bent(word ik oko wle mee gepest maar kan er echt niks aan doen kan eten wat ik wil) Ik rijd hem niet heel egr intensief maar leer hem wel dingetjes aan zoals wijken zodat het voor z'n eigenaar makkelijker is want dat is een klein meisje dta nog maar net is begonnen met rijden. Denk je dat dit erg is??? ik rijd/reed hem ongeveer 1x in de week andere dagen werd er of niks mee gedaan of werd er 10 min. door dat kleine meisje op gereden kan dit kwaad????

Ik zou graag reactie willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:03

Wat is de stokmaat van de pony?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:43

eh, ik weet niet of het in dit geval toegestaan is, maar dit topic is zo ongeveer al een jaar oud.....

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:29

ik denk dat de pony's het wel kunnen houden !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:49

xFauve schreef:
ik denk dat de pony's het wel kunnen houden !

Wel zo handig, áls je wat beweerd, om dat ook te onderbouwen met bijbehorende argumenten... Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:10

ze heeft wel gelijk, ze kunnen het houden... Of het goed is,is wat anders

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:04

het enige wat ik hier aan toe wil voegen is dat er al de wereld aan topics zijn over dit onderwerp!!! Gaaaap

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:26

op de emiddelde shet ongerveer 47 kilo en ze kunnen 2 keer hun eigegewicht TREKKEN en dus niet dragen...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:40

That's it! En dat trekken eigenlijk ook alleen op de verharde weg.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:47

Ik heb er een van 87 cm , en daar rij een meisie van 31 kilo op ?
Dat kan hij makkelijk houden !!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:48

Dta is krap aan hoor

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:02

sannekeee schreef:

ik vind mini's echt geen rij- pony's.
Heb er zelf 2 en daar mag soms mijn nichtje van 3 een rondje op stappen. meer echt niet. Ze zijn zo rank gebouwd (onder dat haar Knipoog )
31 kg vind ik al veel.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:41

superwoman schreef:
sannekeee schreef:

ik vind mini's echt geen rij- pony's.
Heb er zelf 2 en daar mag soms mijn nichtje van 3 een rondje op stappen. meer echt niet. Ze zijn zo rank gebouwd (onder dat haar Knipoog )
31 kg vind ik al veel.

Hij is wel , onder dat haar ook , een stevige jongen ( hengst ) ..
Volgens mij kan hij het goed houden want hij galopeerd er zonder moeite mee rond , terwijl het meisje dat er op rijd hem geen eens aan spoord .. Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:48

Ik heb onlangs onze dierenarts gevraagd wat hij ervan vindt. Ik hou zelf maximaal (en het maximum is dan natuurlijk niet iets wat je opzoekt) 50 kilo aan voor die 2 van ons en dat is incl. kleding, laarzen, zadel......Onze dierenarts vond dat nog best veel en zou daar inderdaad ook het label "MAXIMUM" opplakken....daarbij zijn onze 'heren' 1m10 en netjes in conditie (zie profiel)...

31 kilo voor een mini van 87cm vind ik dus een behoorlijke klus...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:45

sannekeee schreef:
Hij is wel , onder dat haar ook , een stevige jongen ( hengst ) ..
Volgens mij kan hij het goed houden want hij galopeerd er zonder moeite mee rond , terwijl het meisje dat er op rijd hem geen eens aan spoord .. Haha!

hard gaan is juist vaak een teken van zwaar werk. Denk aan fietsen en sjouwen met tassen. Door de snelheid is het makkelijker om je balans te houden, zeker als je een zware last draagt.

Maar ookal draagt hij haar makkelijk, de schade die hij ervan op kan lopen = nog niet te zien, tot het te laat is.

Overschat de pony niet

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:18

Toen ik heb nog niet had , reed er iemand van 45 kilo op , volgens mij , ging dat nog net .. Maar ik vind wel dat zoon beestje 30 kilo wel kan houden , en over dat hard gaan , hij stapt er draaft ook heel veel , hij is ook nog niet zo oud , en zit dus vol energie !! ..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:28

45 kilo kan voor een pony van 87 cm toch niet, dat snap je toch hopelijk wel? Heb je gelezen dat onze dierenarts 50 kilo de absolute max vindt voor onze pony's en dat is incl. kleding, zadel e.d.? Onze pony's zijn volle shetlanders van rond de 1m10!!!

Het gaat dus niet om 1 van de pony's uit je profiel? Maar een jonger dier? Let erop dat je pony pas zo rond zijn zesde jaar volgroeid is, dus eigenlijk moet je daar ook rekening mee houden en hem dan niet maximaal belasten....

Daarbij weegt je zadel ook nog het nodige aan gewicht, tenzij je met een pannekoekzadel laat rijden of zonder zadel maar omdat je dan helemaal geen drukverdeling hebt moet je ook dan JUIST heel erg oppassen met overbelasting.

Uiteindelijk is het jouw pony en zul je doen wat jou goeddunkt, het zijn alleen maar tips om rekening mee te houden omdat het toch sneu zou zijn als jouw pony later de dupe is (vervroegde slijtage, been- en rugblessures) van je acties NU....